Gå til innhold

Nikon D90 eller Canons EOS 40D?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et speilreflekskamera og har bestemt meg, etter spørrerunder i butikker og test-lesninger på bl.a akam, for enten å kjøpe Nikon D90 med AF-S DX 18-105mm VR linse eller Canon EOS 40D med en EF-S 17-85mm is linse. Har forstått det slik at kamerahuset til D90 er bedre enn 40D, men at linsen som følger med 40D er bedre enn i Nikons tilfelle. Er dette korrekt? I såfall, hvor stor forskjell snakker vi evt da?

Er ikke så veldig erfaren på dette med speilrefleks, så om noen kan gi meg noen god tips eller råd vedrørende dette valget hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg et speilreflekskamera og har bestemt meg, etter spørrerunder i butikker og test-lesninger på bl.a akam, for enten å kjøpe Nikon D90 med AF-S DX 18-105mm VR linse eller Canon EOS 40D med en EF-S 17-85mm is linse. Har forstått det slik at kamerahuset til D90 er bedre enn 40D, men at linsen som følger med 40D er bedre enn i Nikons tilfelle. Er dette korrekt? I såfall, hvor stor forskjell snakker vi evt da?

Er ikke så veldig erfaren på dette med speilrefleks, så om noen kan gi meg noen god tips eller råd vedrørende dette valget hadde det vært supert!

Hvilket kamera syns du var best å holde?

Lenke til kommentar

Et par mer grundige tester på norsk:

Nikon D90

Canon EOS 40D

Canon EOS 40D har et mye mer solid kamerahus (magnesiumslegering hos Canon, plast hos Nikon D90 og du må opp på Nikon D300 for å få magnesiumlegering) og bedre værtetting enn Nikon D90, men D90 har videofunksjon som 40D ikke har.

Jeg er generelt enig i at det er bedre å prioritere god optikk enn et godt kamerahus. Det beste er naturligvis at begge deler er gode.

Jeg anbefaler heller å bytte ut optikken med Canon EF-S 17-55 f/2.8 eller Nikon 17-55mm f/2.8G AF-S DX (evt. med Tamron 17-50 f/2.8 hvis du har lite penger, den får man til både Canon og Nikon).

Lenke til kommentar

Dette har jeg undersøkt. D90 er et bedre kamera. Det kan jeg garantere.

Byggekvaliteten er kanskje litt svakere, men bildekvalitet, støy, og det at du kan bruke SD, skjerm, gjør D90 til et bedre kjøp. Skal du ha noe som er bedre enn D90 må du over på 50D, men selv da vil det være dårligere på støy.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...