Gå til innhold

Har jeg gjort et godt kjøp?

Anbefalte innlegg

Det er snakk om denne her, som er konfigurert og kjøpt 9. Juli: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10168

Spesifikasjoner:

Kabinett: Cooler Master Centurion 534

PSU: Corsair Powersupply 650W

Prosessor: AMD Phenom II X4 940 Black Edition

Hovedkort: AMD 780G+SB700

Minne: Corsair TWIN2X 4GB DDR2

Harddisk: Samsung SpinPoint F1 500GB SATA 2

Skjermkort: ATI Radeon HD 4770

Tastatur: Microsoft SideWinder X6 Keyboard

Mus: Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Skjerm: BenQ 21,5" LCD G2220HD 1920x108

Høytalere: Logitech OEM S-150 Black 2.0

Pris: Cirka 9100kr.

Er dette et bra kjøp for en gaming PC? Jeg er litt bekymret over hoved kortet (har hørt folk si at det er dårlig), men jeg har INGEN planer om et SLI/Crossfire opsett noensinne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet ville jeg absolutt ha byttet tilbake til GTX260 core 216 eller byttet hovedkortet til ett som støtter crossfire og kjøre to radeon 4770.

I en gaming pc sparer man aldri på skjermkortet...

Ellers så syntes jeg at pc'en er litt overpriset, men du får en ferdigbygget pc med garanti på hele boksen...

Lenke til kommentar

Hmm, jeg likte 4770 siden det var 40nm, GDDR5. Tenkte det kunne overklåkkes en del, og hvis ikke så er det ivhertfall kaldt og sluker lite energi. Var dette helt idiotisk av meg?

Men hva synes du om hovedkortet? Er det "OK" for mitt bruk (ingen sli/crossfire).

Lenke til kommentar

Du har gjort en del feil dersom du kjøpte den til gaming. Som camxer sier så er HD4770 ikke noe spill-kort. Hovedkortet støtter heller ikke Crossfire, så da er ideen med to stk skjermkort uaktuell. Jeg vil anbefale deg å bruke angreretten. Du har 14 dg på nettbutikker. Send den tilbake og få noen her til å hjelpe deg med et bedre oppsett.

Lenke til kommentar

Dere hører ikke på meg, jeg er IKKE interrisert i noe SLI/Crossfire opsett. Aldri i livet :p. Så er hovedkortet bra nok for meg?

Vel, kanskje jeg kjøper Radeon 6890X2 etter at det har falt i pris om et år eller 2. 4770 er jo på høyde med Radeon 4850, så det kan ikke være så ille, eller er det?

Men hva synes dere om høytalerne, keyboardet og musen? Og hva med harddisken? Eller er GPU og hovedkort det eneste problemet?

Tness, de har dem på lager. Da jeg bestilte var det 14 stk på lager.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Heisann, og grattis med ny PC!

Er det ikke bedre å spørre om råd FØR man bestiller??? Litt sent når man først har kjøpt og betalt? Men som andre over meg sier, grafikkortet er IKKE et gamer-kort. Spiller ikke veldig mye selv, har et 4850, men det er absolutt en begrensning i de få spillene jeg spiller (Colin McRae DiRT og FlightSimulator X. Dog er det en strålende forbedring fra mitt gamle 8600GTS. Vurderer å oppgradere til 4890 når de synker litt i pris.

Lenke til kommentar

Ja, jeg begynte å tvile en del etter kjøpet. Men hvor mye ville et sånt opsett som dette koste hvis man bygger selv, da?

Og burde jeg oppgradere til Windows7 når det kommer ut (for gratis), eller vente, pga eventuellt dårlige drivere i begynnelsen?

Lenke til kommentar
Dere hører ikke på meg, jeg er IKKE interrisert i noe SLI/Crossfire opsett. Aldri i livet :p. Så er hovedkortet bra nok for meg?

Vel, kanskje jeg kjøper Radeon 6890X2 etter at det har falt i pris om et år eller 2. 4770 er jo på høyde med Radeon 4850, så det kan ikke være så ille, eller er det?

Men hva synes dere om høytalerne, keyboardet og musen? Og hva med harddisken? Eller er GPU og hovedkort det eneste problemet?

Tness, de har dem på lager. Da jeg bestilte var det 14 stk på lager.

Vel så hva er du egentlig ute etter? Hvis du synes det er en ok PC til spill, så ehh hva har du laget denne tråden for? Ja det er hysteri kanskje mtp skjermkort - men du spør om det er en GAMING PC. Svaret er nei. Men jeg spilte med 8800GS og noen spiller med 4670.

Hvis du ikke liker svarene du får her og er fornøyd med PC, hva gjør du med tråden - og enda værre - hvorfor bruker jeg tid på dette? LOL nå må jeg legge av....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Du har valgt en skjerm som viser 1920x1080 oppløsning, og spørs om et ATi 4770 klarer å dra det skikkelig.

Om dette er et godt kjøp kan to eksempler vise deg:

Skjermkort ATI 4770 - Komplett 990kr - Netshop 825kr - 20% dyrere

BenQ G2220HD - Komplett 1495kr - Datakjeden 1226kr - 22% dyrere

AMD Phenom II X4 940 Black Edition - Komplett 1695kr - NetonNet 1490kr - 14% dyrere

Nå har ikke Komplett pris påm kabinettet ditt, CM 534, men sammenligner man prisen på storebror 590 hos Komplett og billigste butikk, er prisforskjellen 16%.

Komplett ligger gjerne 10-20% over billigste produkt, så man kan spare endel penger på å handle litt forskjellige steder.

Og de høytalerne du har kjøpt er nok noe av det dårligste man finner på markedet. Med en utsalgspris på 99kr kan man nok ikke forvente særlig god lyd uansett, hehe

Som man spør får man svar. Nei, syns ikke du har gjort en spesielt god handel. Ikke ufyselig og snytt-dårlig, men det kunne definitivt vært bedre. Ganske dyrt, og skjermkortet er ikke det man direkte kan kalle et gamer-skjermkort. Ihvertfall ikke til en skjerm som kjører såpass høy oppløsning.

Det er vel en relativ grei konklusjon.

Cpu, hovedkort, ram, tastatur og det andre er ok (bortett fra prisen)...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste her som sier at hd4770 ikke er et gaming skjermkort kan ta seg en liten reality check, det knuser f.eks 7900gtx, 8800gtx og ligger så vidt bak 9800gt, noen som vil si at det ikke er et gaming-skjermkort. Det vil trekke de aller aller fleste spill i brukbar oppløsning i dag.

Hvis det ikke er et gamer skjermkort, hva er det da?

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste her som sier at hd4770 ikke er et gaming skjermkort kan ta seg en liten reality check, det knuser f.eks 7900gtx, 8800gtx og ligger så vidt bak 9800gt, noen som vil si at det ikke er et gaming-skjermkort. Det vil trekke de aller aller fleste spill i brukbar oppløsning i dag.

Hvis det ikke er et gamer skjermkort, hva er det da?

At det slår 7900gtx, 8800gtx har vel ingenting med spill kort å gjøre,hvor gammelt er ikke de korta nå? 4-5 år gammle minst.

Selv om hd4770 slår mitt gamle 3d vodoo kort som er 10år gammelt betyr vel ikke at det er et spill kort....

Lenke til kommentar

8800gtx ble lansert seeent i 2006, og kom til norge i starten av 2007 (et par stykker lurte seg inn i julehandelen) Og en prissenkning fra 5500kr til 700kr på to år kan man vel ikke klage over?

9800gt kom for 1 år siden, og da til en pris av ca 2000kr, altså har prisen blitt mer enn halvert, men ytelsen er den samme (noe mer i noen spill, noe mindre i noen spill).

Poenget mitt er, at de som mener at dette er noe som helst annet enn et gaming-kort kanskje skal se ut gjennom den gullbelagte vinduskarmen i pappas hus, ikke alle vil bruke en formue på skjermkort, selv om de spiller, og dette kortet gir helt klart god ytelse for en billig penge

Blandt annet vil det da crysis med ALT på maks og 4xmsaa og 16x af i 1280*1024 med ca 10fps. Dvs at om du tar bort aa og setter alt til medium, så vil du nok klare deg på 1920*1080, hvordan kan det ikke være et gaming skjermkort?

Wow, Cs: s, far cry 2, race driver grid, og company of heroes world at war, vil nok fungere helt smertefritt, noen av dem med alt på maks, noen av dem med mye på medium, men gaming skjermkort? Oh yes.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen. Det eneste jeg egentlig var litt usikker på var hovedkortet, siden jeg hørte at det var helt elendig til gaming (ble litt redd at den ville svekke performencen til CPUen og GPUen). Nå synes jeg at jeg er ganske sikker på at jeg har gjort et greit kjøp, og at allt vil funke greit :). Jeg synes ikke at det var verdt å kjøpe ett entusiast graffik kort, siden det allited kommer noe nytt og mye bedre om 6 måneder. Tenkte at jeg skulle oppgradere om 1-2 år, hvis jeg finner noe sikkelig bra til 1500kr (og da er det GDDR5 of 40nm eller mindre standard).

Flimzes, nja, jeg ville sagt PCen ville ha kostet circa 8000kr hvis man bygget den. Du glemte at tastaturet og musen koster 900kr, ikke 300kr og at OS koster 1000kr.

Og ja, 4770 er defenitvt et gaming kort. Det er jo kun 2 ATI kort som er bedre (4870 og 4890).

Jornboss, nei nå for du roe deg ned ett par hakk. Ikke ta alt så personlig.

Newman, takk for en konstruktiv post. Men vil ikke frakt på de varene koste veldig mye hvis man kjøper dem fra forsjellige butikker, og ikke fra en butikk?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Hvis vi kaller HD4770 for et mainstream gamingkort, så tror jeg at vi når en grei kompromiss ;)

Personlig så syntes jeg at GTX 260 kortet (gainward GTX260 core 216 GS) er absolutt en investering verdt et par hundrelapper ekstra. Har to slike selv og de gir veldig mye for pengene, spesielt hvis du ønsker å spille i litt høye oppløsninger med mye eyecandy. HD4770 gir kanskje mer for pengene, men henger etter en hel del ved høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Hvis vi kaller HD4770 for et mainstream gamingkort, så tror jeg at vi når en grei kompromiss ;)

Personlig så syntes jeg at GTX 260 kortet (gainward GTX260 core 216 GS) er absolutt en investering verdt et par hundrelapper ekstra. Har to slike selv og de gir veldig mye for pengene, spesielt hvis du ønsker å spille i litt høye oppløsninger med mye eyecandy. HD4770 gir kanskje mer for pengene, men henger etter en hel del ved høy oppløsning.

Mtp at det koster nesten dobbelt så mye så kan jeg lett skjønne at det er bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...