sheherezade Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg har kommet over et par gamle Canon objektiver(28 og 55mm). Jeg vil tro at objektivene iallefall er 30-35 år gamle. Hvordan kan jeg finne ut om disse er kompatible med nye Canon kamerahus? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 De er sannsynligvis ikke det hvis de er veldig gamle, for da er de nok FD- eller FL-fatning. Beste måten er å skrive her nøyaktig hva som står på dem, eller legge ut bilder av dem. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Står det EF på dem er de kompatible, står det FD eller FL på dem er de ikke kompatible. Mer info på Canon Camera Museum. Canon introduserte EF-fatningen sammen med EOS i 1987. Hvis aldersangivelsen din er korrekt, så passer ikke objektivene du nevner på EOS-kameraer. Endret 15. juli 2009 av BonzoDog Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Det står FD på begge, så da går det ikke. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Går ut ifra at det finnes adapter, slik at de kan brukes? Kan være interessant hvis de er av god optisk kvalitet, men da i full manuell selvsagt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tror ikke det finnes noe særlig (ikke til EF-fatning, anyway). FD-fatningen har kortere registeravstand enn EF-fatningen, så det funker ikke å lage adaptere uten korrigerende optikk. Mulig det finnes adaptere til systemer med kortere registeravstand, f.eks. FourThirds. Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Der er faktisk et russisk firma, der har en converter, så man kan sætte et Canon FD-objektiv på et fourthirds-kamera. Link: http://oly43club.ru/index.php?p=CanonFD Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Om adaptering til Canon EOS. Canon FD til EOS objektiv adaptere. -Ingen optimal løsning. Jeg tror jeg heller hadde skaffet meg et kamera som passer til objektivene (f.eks. Canon AE-1), og noen ruller med 135-film. Endret 15. juli 2009 av Ronny1 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Canon passer til veldig mye. Zuiko og Nikon er rett på, ingen problem.. Men sine egne objektiver funker ikke Adaptrene fra ebay inneholder glass som er elendige. Så det må du ikke kjøpe.. Er det et dyrere og bra objektiv (les 55 f/1.2 el.), så kan det være verdt å konvertere objektivet til ny fatning. Det finnes det masse info om på nettet.. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Canon passer til veldig mye. Zuiko og Nikon er rett på, ingen problem.. Men sine egne objektiver funker ikke Adaptrene fra ebay inneholder glass som er elendige. Så det må du ikke kjøpe.. Til gjengjeld kan man bruke så godt som alt som noen sinne er produsert på Micro FourThirds med adapter, takket være den korte fokusavstanden. Og på E-P1 får man stabilisering på alt, og god hjelp til å fokusere manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå