Thor. Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hei. Har mopedlappen, mørkekjøring og førstehjelpskurs og lappen på moped samt trafikalt grunnkurs. Er det mer teori jeg mangler for bil lappen eller er det bare kjøretimene jeg mangler? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Er nok en del mer du må ha ja. En del av kjøretimene blir kalt for veiledningstimer da starter du med teori også tar du det du lærte om i praksis etterpå. ---------------------- Trinn 1 - Trafikalt grunnkurs inkl. førstehjelp (uten mørkekjøring) 17t 700,- Mørkekjøring Teorikurs 28 1 600,- Førstehjelp 450,- Kjøretime á 45 minutter 540,- Trinn 2 - Veiledningstime á 45 minutter 1 540,- Trinn 3 - Sikkerhetskurs på bane 4 2530,- Baneleie til NAF 950,- Forbikjøring 1 540,- Veiledningstime à 45 minutter 1 540,- Trinn 4 - Sikkerhetskurs på veg, 8 t. kjøring, 5 t. teori 13 5 900,- Leie av bil til førerprøve 1 560,- Gebyr Statens vegvesen: Endret 14. juli 2009 av Gryterett Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Du kan ta et teorikurs før teorieksamen (valgfritt) koster ca. 1500kr med bøker og er på 3-4 kvelder. Samt endel kjøretimer Dette er da fra min trafikkskole, men er stort sett det samme OPPLÆRING: Trinn 1: Trafikalt grunnkurs Trinn 2: Grunnleggende kjøretøy og kjørekompetanse Teori: Bilføreransvaret Kjøreprosessen Sikkerhetskontroll på bilen Kjøring: Dette består av at du skal kjenne til kjøretøyet og utføre sikkerhetskontroll på bilen. Du skal klare å sette i gang riktig, stoppe, bremse, gire, svinge i kryss, foreta bakkestart med og uten parkeringsbrems, gjøre kort stans-ny start i bakke, rygge inn i en ny vei og bruke øynene dine riktig. Når du behersker dette skal du igjennom en veiledningstime som er obligatorisk. Den er på 45 min og er både praktisk og teoretisk rettet. Trinn 3: Trafikal del Teori: Vegen – skilt, oppmerking, lyssignal, politiets tegn Grunnregelen for trafikk Signal og tegn Fartsavpassing Plassering Vikeplikt Rygging og vending Stans og parkering Planovergang Motorveg Kjøring: En skal ha systematisk og automatisert informasjonsinnhenting ved å se riktig, beherske kjøring i kryss og kjøring på landeveg. En skal beherske å kjøre i rundkjøringer og i ulike miljøer. Denne kjøringen foretar vi i Bardufossområdet og omegn samt at vi avslutter med kjøring på Finnsnes. Der foretar vi veiledningstimen som er obligatorisk for dette trinnet. Sikkerhetskurs på bane: Sikkerhetskurs på bane er obligatorisk. Kurset er på 4 timer og gjennomføres på NAF sin øvingsbane i Bardu. Kurset er delt inn i 5 temaer. Tema 1: Mål, organisering og egne forventninger og mål Tema 2: Sikring av personer og gods i bil Tema 3: Bremsing og fartstilpassing Tema 4: Kjøring i sving Tema 5: Oppsummering og refleksjon TRINN 4: AVSLUTTENDE OPPLÆRING Den avsluttende opplæringen er et sikkerhetskurs på veg og er på 15 timer og fordeles på teori og kjøring slik: Tema 1: Bilkjøringens risiko – 2 t teori Tema 2: Forbikjøring 2 t og 3 t landevegskjøring til/ fra Tromsø. I tillegg får hver elev kjøre 2 t i Tromsø by. Tema 3: Avsluttende kjøring i variert trafikkmiljø – 3 t kjøring og 1 t teori Tema 4: Avsluttende teori – 2 t Endret 14. juli 2009 av Rockna Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Dersom jeg ser på de timene i bil som et, hva mangler jeg av teori i "klasserommet"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå