sinols Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hei Jeg er en 18 år gammel gutt som har gått salg, serive og sikkerhet. Jeg skal nå egentlig ut i lærling men lurer nå på om jeg heller burde gå førstegangstjenesten. Jeg elsker og holde meg i form og trene fysisk. Jeg personlig kan ikke se meg selv gå rundt i en butikk i 2 år istedenfor og gjøre noe aktivt og spennende. Vil gjerne høre litt om hva dere synes om militæret, er det mye gøy og morro? Er det spennende, er det morsomme aktiviteter som rafting osv. Vil gjerne høre litt om det Lenke til kommentar
pixl Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg lurte flere ganger på hva i helsike jeg gjorde i militæret under førstegangstjenesten. Kaldt i knappetelt med utslitt primus, befal som skriker på alt i fra barbering til romvask og bekledning, oppgaver som føles nyttesløse osv. I etterkant savner man samholdet, det å slippe å tenke sjæl, det sosiale med folk du ellers aldri ville snakket med, arbeidsoppgaver du aldri hadde gjort før og aldri vil gjøre igjen. Og at man utvikler seg som person i fra barnerumpe til en som kan stryke skjorter og vaske klær på egenhånd. Mitt år i forsvaret vil jeg alltid huske som svært positivt. Du kan jo i tilegg søke lærling som vekter i forsvaret og kombinere førstegangstjeneste med utdanningen din. Jeg jobber som verditransportør ved siden av studiene, og vi har stadig med oss lærlinger i fra forsvaret som får være med å prøve de fleste vekter-sjangere. Tror de stortrives med å få prøve litt forskjellig, i stedenfor å bytte jobber hele tiden i vekterbransjen for å finne ut av alt. Når det kommer til rafting kan jeg ikke huske å ha hørt om noen som hadde det som en del av øvelser, men det finnes muligens. Ellers er velferden flink til å arrangere turer med slike events. Lykke til, menig ^^ Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Rafting kan jeg ikke garantere, men om du kommer inn i en av forsvarets jegeravdelinger (marinejeger, kystjeger, fallskjermjeger, minedykkerkommandoen og jegerkompaniet) så er du garantert en meget spenstig opplevelse som svært få kan skryte av å ha gjennomført. Her er det mye action, men samtidig veldig mye slit og du vil nok bli tvunget ned i kjelleren flere ganger i nevnte avdelinger. Du kan lese mer om samtlige av disse på www.mil.no (gjelder forøvrig samtlige avdelinger i forsvaret). Bemerk at i disse avdelingene er det ganske harde opptakskrav, så her er det svært viktig å være i meget god form! (Krav står også på mil.no, hver avdeling lister opp sine krav). Om dette blir for hardt for deg, er det flere steder i hæren hvor du også kan oppleve svært mye artig. Panserbataljonen og 2.BN er de eneste manøveravdelingene du kan komme inn i under førstegangstjenesten. Her blir man trent opp "som en ekte soldat" med mye stridsteknikk, både i skog og bebygelse. I panser kan du også få kjøre cv90 stormpanservogner og de tunge leopard 2 vognene. 2.BN fokuserer mer på infanteristopplæring. Ellers har du GSV, hvor du kan bli grensejeger, og passe på vår grense mot Russland. Høres ikke så veldig artig ut, men kjenner mange som har vært, og er, der og skryter uhemmet av tjenesten. Du sier du vil ha mye gøy og morro, det er noe du lett kan finne alle steder jeg har nevnt, men det avhenger jo også litt på personen... Ikke alle som passer inn i det militære, det er jo ingen speiderleir eller. Til slutt kan jeg vel kort si at jeg STORTRIVES, og kunne egentlig ikke tenkt meg en bedre måte å ta en hvileår fra skole og utdanning på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 ser ut til at mye er sakt her. rafting er noe enkelte leirer arrangerer på fritiden. altså en helg eller noe der man har fri, så drar du og f.eks troppen din ut og rafter. jeg har aldri hørt om dette i noen form for militær øvelse, dette virker helt bortkastet da det er for stor risiko for å miste utstyr. jeg hadde det kjempebra i førstegangstjenesten, sånn som mange andre. men, det er kjipe stillinger der også, f.eks mye av vakt og sikring, velferds-stillinger også videre. få deg en "grønn" stilling, altså der du faktisk er ute og leker krig. tips om avdelinger finner du over her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå