Gå til innhold

Forskjeller på filmtyper

Anbefalte innlegg

Hei. Er uerfaren innen foto med film og synes det hadde vært greit med litt forklaring på hva de forskjellige filmen er til og hva som er forskjellen.

Hva synes dere er de beste filmene for eksempel?

Hva er forskjellen på en PAN, SFX eller SHD og de andre greiene?

og hva er forskjellen på en iso 100 og en 400?

Hva burde jeg bruke i sterkt lys og hva i mer mørke omgivelser?

Hva gjør jeg med ISO og blenderinstillingene på kameraet om jeg skulle ha en ilford pan 400 i det?

Fyll gjerne inn annet som er nyttig og vite.

Kommer sikkert fler spørsmål utover tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta de forkortelsene du nevnte først:

http://en.wikipedia.org/wiki/Panchromatic_film

PAN: Sorthvitfilm som er sensitiv for alt synlig lys i motsetning til ortokromatisk film som bare ser noen bølgelengder/farger. Det meste av moderne sorthvitfilm er pankromatisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilford_SFX

SFX: En sorthvitfilm fra Ilford som har stor sensitivitet i spekteret nær infrarødt lys og kan brukes med filtre som blokkerer synlig lys for ifrarødt fotografi.

SHD er vel en filmserie fra Lucky, som igjen kan/ikke kan være produsert under lisens fra Kodak og skal være svært lik TMAX (en populær sorthvitfilm fra Kodak).

Jeg liker Ilford HP5+ sorthvitfilm og Kodak Ektar 100 fargefilm. Prøv Ilford XP2 Super for å få en sorthvitfilm du lett kan få fremkalt i vanlig lab.

Hvis du velger en ISO400 film, får du en film med relativt lite korn (dog ikke så lite som de fleste ISO100-filmer), men som fortsatt er egnet til fotografi i relativt dårlig belysning (innendørs uten blits, utendørs på kvelden). I direkte dagslys vil du da kunne bruke 1/500sek lukkertid og blenderåpning f16 for å få korrekt eksponering, og deretter åpne blenderen trinn for trinn etter denne skalaen:

Blender - Lys - Skygger

f/16 - Direkte sol - Tydelige

f/11 - Lettskyet - Myke rundt kantene

f/8 - Overskyet - Såvidt synlige

f/5.6 - Tett skydekke - Ingen skygger

Innendørs ville jeg ha valgt f2 og 1/30sek lukkertid som utgangspunkt.

Sjansen er imidlertid stor for at kameraet ditt har innebygget lysmåler, og at du kan la denne ta seg av kalkulasjonene.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Takk for svar=)

Nå spør jeg kanskje dumt, men det får våge seg.

Er det egentlig så stor forskjell på de forskjellige filmene?

Isåfall hvorfor det, eller hvordan? :p

Hvor er det forresten billigst å kjøpe film?

Jeg har ingen problemer med å bestille fra utland, inkludert ebay.

Jeg kunne også tenkt meg et kort utgangspunkt i hva er det verdt å gi for en film eller ti?

Gjerne eb oversikt over de filmene dere synes er best. + ilford pan og tmax.

takk igjen! =)

Lenke til kommentar

Om du lurar på kva forskjellige ISO-verdiar har å seia for lukkartid o.l., så kan du jo berre stilla ISO-hjulet på kameraet ditt på dei forskjellige verdiane, og samanlikna lukkartidene kameraet vil velga. Du treng sjølsagt ikkje å ta bilde, berre set kameraet på Auto, trykk utløysarknappen halvvegs ned så du slår på lysmålaren, og sjå i søkaren kva innstillingar kameraet gjer. Husk å stilla tilbake til ISO-verdien på filmen du har i kameraet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...