Gå til innhold

Ville du fjernet 2. verdenskrig om du kunne?


Ayb

Anbefalte innlegg

Hadde ikke andre verdenskrig eksistert, hadde jeg ikke eksistert. Om ikke Hitler hadde startet den hadde antakeligvis ikke besteforeldrene mine møtt hverandre, som hadde etterhvert lagd barn, som igjen lager slike forumspammerbarn som meg.

 

Det hadde ikke vært mulig å fjerne andre verdenskrig ved hjelp av en knapp. Hele verdenshistorien henger sammen. Man måtte gå tilbake til steinalderen, hvis man skulle fjerne andre verdenskrig.

 

Første verdenskrig og økonomikrisen i slutten av 20- og i starten av 30-tallet ga konsekvenser til andre verdenskrig. Tyskernes nederlag i første verdenskrig ga tyskerne lyst på hevn. Økonomikrisene i mellomkrigstidene gjorde slik at folk i Tyskland stemte på Hitler i valget, slik at Tyskland fikk en maktsyk leder.

 

Hadde ikke Tyskland blitt samlet av jernkansleren (Otto von Bismarck) på 1870-tallet, hadde ikke Hitler kunne bli diktator i Tyskland. Preussen var veldig dominerende i denne tiden. Da hadde det vært mer vrient å samle Tyskland. Men det kom igjen av Napoleonskrigene...

 

Under Napoleonskrigene erobret Napoleon alle tyske stater bortsett fra Preussen. Da ble Preussen både mere dominerende og mektigere. Napoleonskrigene fikk en konsekvens fra den Franske revolusjon som ikke hadde eksistert om ikke det hadde vært så dårlig styre, og økonomiske kriser i Frankrike på 1770- og 1780-tallet. Økonomikrisene i denne tiden henger sammen med USAs selvstendighetskrig og syvårskrigen. Og det dårlige styret var i Frankrike da, fordi Frankrike hadde hatt eneveldige konger siden Karl den Store.

 

Jeg kunne fortsatt å bable om alt som har konsekvenser med hverandre helt til steinalderen, men det gidder jeg ikke. Krigen var nesten uungåelig på slutten av 30-tallet, og det samme ville skje fem år etter. Hvis man skulle fjerne andre verdenskrig, måtte man ha fjernet hele verdenshistorien og startet på nytt, så denne knappen føles totalt urealistisk ut. Hadde aldri trykket på den. Er egentlig glad for at andre verdenskrig eksisterte. Ikke bare for at jeg ikke hadde blitt født, men fordi folk lærte noe av den galskapen. Hadde ikke atombombene blitt sluppet over Hiroshima og Nagasaki i 1945, hadde det blitt sluppet atombomber over New York og Moskva i 1962. Jeg ville aldri trykket på den knappen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde aldri turt å fjerne noe fra historien. Samme hvor stort eller lite det er. Dere har vel alle sett Back to the Future. Det er vel det beste forsøket på tidsreise-logikk jeg har sett. Det er ikke kult om du plutselig hadde sluttet å eksistere fordi den tilfeldigheten som gjorde at du ble et befruktet egg, ikke ville skjedd likevel. Faktisk tror jeg nesten alle i hele Europa (og store deler av verden) ville vært en annen person om vi ikke krigen hadde funnet sted. Omtrent alle som lever i Norge er på en eller annen måte berørt av krigen.

Lenke til kommentar

Moralsk sett sa kunne man ha reddet millioner av mennesker. Men pa den andre siden hva med alle de som da ikke blir fodt? Har man 'drept' disse?

Man tar jo vekk livet deres som de faktisk hadde F0r du kom a trykka pa knappen.

 

Jeg syntes ikke man har rett til a ta dette valget i det hele tatt, og det kan man jo ikke heller, sa i mine oyne blir det et umulig spm og svare pa..

Lenke til kommentar

Nei, en andre verdenskrig har uansett vært uunngåelig. Den andre verdenskrigen endret verdens syn på krig og elendighet. Det er ingen tvil om at vi i dag lever i den mest fredelige perioden så langt i menneskenes historie, og det er takket være verdenskrigene og hva vi har lært av dem.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
Nei, det ville jeg ikke. Å forandre historien ville forandret så mye av det vi kjenner til i dag, at jeg aldri hadde tatt sjansen på det. Vi lærer også av våre feil, og sånn sett var 2. verdenskrig viktig for å forhindre at noe slik aldri skjer igjen.

 

Idd :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Visst jeg hadde trykket på denne knappen så hadde jo ikke jeg levd og verden ville vært annerledes, for å nevne en ting: Overbefolkning.

Men teknologien hadde vært annerledes.

 

Men jeg ville fortsatt ikke gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...