Gå til innhold

Canon Speedlite 430 EX II Vs. Sigma EF 530 DG ST

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en blits, men jeg er litt usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Jeg lurer på hvem av disse 2 dere vil anbefale. Har en Canonblits noen fordeler som jeg ikke får på sigmaen. Canonblitsen koster 2500, mens sigmaen er noe billigere. Den selges for 1799 på Elitefoto. Jeg fant desverre ingen link til Sigmaen, men den står omtalt i kundeavisen til Elitefoto.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en blits, men jeg er litt usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Jeg lurer på hvem av disse 2 dere vil anbefale. Har en Canonblits noen fordeler som jeg ikke får på sigmaen. Canonblitsen koster 2500, mens sigmaen er noe billigere. Den selges for 1799 på Elitefoto. Jeg fant desverre ingen link til Sigmaen, men den står omtalt i kundeavisen til Elitefoto.

Hm... sjekk om Scandinavian photo fortsatt selger 530 DG Super for 1.400,- de gjorde det for noen måneder siden.

Hvis valget står mellom DG ST og 430 EX så vil du nok klare deg like bra med Sigmaen med mindre du trenger HighSspeedSync ofte (raskere sync/lukkertid enn 1/250 - Sigma 530 Super har HSS). Eneste jeg er usikker på er ladetiden på 530 DG ST, hvis den er for treg kan det være et ankepunkt mot den.

Ellers er vel hovedforskjellene raskere ladetid på canon, enklere innstillinger med Canon (har ikke prøvd 430 EX selv, men har 530 Super og den er helt ok å stille inn, men den er jo ikke lik DG ST heller da :innocent: ), belysning av flere enn senter-af-punkt med Canon (sannsynligvis kun nyttig i situasjoner med veldig lite lys, og/eller med treg optikk.

Lenke til kommentar
Jeg er også åpen for andre forslag.

Etter å ha lest svaret fra Vortex heller jeg litt mot canon sin, pga enklere bruk på mitt kamera og raskere ladetid.

Dersom prisforskjellen ikke er allverden er det en no-brainer å ta Canonen, men ifølge prisguiden får du Sigma 530 dg st til 1395 og Canon 430 til 2289.

En annen mulighet kan være å sjekke pris i utlandet, er ikke sikker på hvordan det er nå, men tidligere (1 års tid siden) var canon speedlites ganske mye billigere fra U.S. og Asia.

Hvis jeg husker riktig så kunne man nesten få en Canon 580 fra Asia for det samme man måtte ut med for en Canon 430 her i Norge. (mulig at det innebar at man måtte ha litt "flaks" med momsbehandlignen... )

Lenke til kommentar
Ellers er vel hovedforskjellene raskere ladetid på canon
Husk at man må sammenligne tiden det tar å lade samme energimengde, altså kraften.

En blitz zom bruker veldig lang tid på å lade kan være mye raskere siden den kan avfyre flere ganger på rad uten å måtte lade i mellom hvert gang, så ladetiden alene sier ingenting. Kraftige og raske blitzer har ofte lengre ladetid fra utladet tilstand fordi de har større energireserver.

Desverre er blitzer minst like vanskelig å sammenligne som kameraene, få av spesifikasjonene har samme betydning mellom modellene og ingen betyr det samme mellom alle merkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...