Jonny Eriksen Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Olympus OM-D E-M1 har i siste firmware fått innebygd fokusstabling. Kan ikke brukes med alle m43 objektiver men fungerer med min Olympus 60mm macro. Har brukt både tele- og macro-objektiver til nærfotografering men foretrekker macro-objektiver pga nærgrense og muligheter for stor variasjon av dybdekontroll. Har ikke brukt fokusstabling ut i felt enda og ser frem til å teste det. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Ser bra ut dette, hvor mange bilder trengte du for å fokusstakke? Mellom 7 og 10 bilder tenker jeg. 1 Lenke til kommentar
vnp Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Olympus OM-D E-M1 har i siste firmware fått innebygd fokusstabling. Kan ikke brukes med alle m43 objektiver men fungerer med min Olympus 60mm macro. Har brukt både tele- og macro-objektiver til nærfotografering men foretrekker macro-objektiver pga nærgrense og muligheter for stor variasjon av dybdekontroll. Har ikke brukt fokusstabling ut i felt enda og ser frem til å teste det. Så kameraet gir ut et fiks ferdig fokusstacket bilde? Fikser det alt selv, altså justere fokus og sånt når du/det tar bildene? Lenke til kommentar
vnp Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form Bruker du makrooptikk fordi du er nærmere enn tilsvarende vanlig teleoptikk har som nærgrense? Man får jo stort sett samme bildene ellers om man bruker tele. Det er flere grunner til dette - en er fleksibilitet, slik at jeg kan både ta nærbilder og lenger unna med et og samme objektiv. En annen grunn er at makroobjektiver tegner skarpt i hele bildeflaten, og de tegner veldig skarpt uansett blender. Så helt samme bildene får man ikke ved bruk av annen optikk Det visste jeg ikke. Når det tegner skarpere enn tilsvarende vanlig optikk på vanlig fotografering er det jo selvfølgelig best å bruke det når man har det. Lenke til kommentar
tow Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form Bruker du makrooptikk fordi du er nærmere enn tilsvarende vanlig teleoptikk har som nærgrense? Man får jo stort sett samme bildene ellers om man bruker tele. Det er flere grunner til dette - en er fleksibilitet, slik at jeg kan både ta nærbilder og lenger unna med et og samme objektiv. En annen grunn er at makroobjektiver tegner skarpt i hele bildeflaten, og de tegner veldig skarpt uansett blender. Så helt samme bildene får man ikke ved bruk av annen optikk Det visste jeg ikke. Når det tegner skarpere enn tilsvarende vanlig optikk på vanlig fotografering er det jo selvfølgelig best å bruke det når man har det. Det er også det at makroobjektiver er designet til å tegne skarp på kort avstand, mens vanlige objektiver oftest er skarpest lenger unna. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) I tilfelle det ikke er nevnt tidligere, så har mange canon-kamera mulighet til å legge inn "magic lantern" uoffisiell firmware. Denne inneholder en focus stacking modul. Der setter du antall bilder og fokusendring mellom hvert bilde, så tar kamera bildene automatisk. Bildene må merges på pc i etterkant, f.eks i photoshop. Jeg har har ikke tatt mange macro'er enda, men jeg har lekt litt med tamron 90mm'ern min, som jeg fikk tak i billig: https://500px.com/photo/135998825/chillin-house-fly-by-kjetil-kval%C3%B8 Edit: Billige macro "LED-lys-ringer" for montering rundt objektivet fås kjøpt svinbillig på dx.com. Ja, lysmengden er ikke fantastisk, men det er mye for pengene og fungerer bra for amatører Endret 1. februar 2016 av Axefjord Lenke til kommentar
Jonny Eriksen Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Olympus OM-D E-M1 har i siste firmware fått innebygd fokusstabling. Kan ikke brukes med alle m43 objektiver men fungerer med min Olympus 60mm macro. Har brukt både tele- og macro-objektiver til nærfotografering men foretrekker macro-objektiver pga nærgrense og muligheter for stor variasjon av dybdekontroll. Har ikke brukt fokusstabling ut i felt enda og ser frem til å teste det. Så kameraet gir ut et fiks ferdig fokusstacket bilde? Fikser det alt selv, altså justere fokus og sånt når du/det tar bildene? Kameraet tar 8 bilder samtidig i focusstacking-mode og setter disse sammen fiks ferdig, du velger blender og avstand mellom bildene på en skala fra 1 til 10 om eg husker rett. Har lest at det ferdige bildet er 7 % mindre enn om du hadde tatt et bilde. Google Olympus E-M1 V4.0 focusstacking for tester og eksempler. Men focusstacking kan så langt bare brukes med Olympus 60mm macro, Olympus 12-40 Pro og Olympus 40-150 Pro. Man må også oppdatere firmware i disse objektivene. Man kan også bruke fokusbracketing og ta opp til 999 bilder og stable disse i programvare. 1 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Jeg har lekt meg litt med focusstacking ved hjelp av Zerene stacker. Motiv jeg hadde for hånden var en orkide (Cambria-hybrid) i vinduskarmen. Jeg er ganske grønn når det gjelder dette programmet, men det var foråvidt veldig enkelt å bruke (brukte plugin i Lightroom og kunne sende bildene rett til Zerene rett derfra, hele operasjonen tok ca 8 minutter med 9 bilder (fokusdifferensial satt til 2, f/5,6, lys fra vinduet). Første utgave med PMax, som er ganske enkelt, ingen innstillinger å forholde seg (som jeg kunne se, i alle fall) 548_556 ZS PMax Cambria hybrid by Jorun Tharaldsen, on Flickr Her ble det litt 'halo' (det norske ordet glorie er ikke helt dekkende her) rundt den ene sepalen nederst til venstre der det er stor kontrast mot bakgrunnen. Jeg repeterte derfor DMap istf. PMax fo å se om det skulle være noen forskjell. Det dukket plutselig opp spørsmal om hvilken innstilling jeg skulle sette 'contrast threshold' på, og siden jeg ikke hadde lest noe på forhånd, lot jeg den stå på 30. Jeg ble litt bekymret da jeg så masse svart da prosessen startet opp, men resultatet viste faktisk en bedring i problemet med den mørke bremmen rundt den ene sepalen. Jeg leste litt på instruksjonen etterpå, og fant ut at det var nettopp denne kontrastterskelinnstillingen som antakelig fikset problemet. Se bildet under 548-556 DMapCambria hybrid by Jorun Tharaldsen, on Flickr Endret 20. februar 2016 av JorunT Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Ser ikke verst ut det der altså. Har du prøvd og evt. sammenlignet med merging \ stacking-funksjonen som er i Photoshop JorunT? Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Ser ikke verst ut det der altså. Har du prøvd og evt. sammenlignet med merging \ stacking-funksjonen som er i Photoshop JorunT? Takk, har forsøkt Photoshop litt til stacking tidligere, ikke på akkurat disse bildene, men var ikke helt fornøyd. Zerene stacker var utrolig enkel å bruke. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Nå som våren er i full fart kan en vel blåse støvet av denne tråden igjen. Skulle gjerne lagt ved noen nye makrobilder, og kjøpte nylig en LAOWA 60mm 2:1 makro (Lenke til test). Dessverre sendte JP meg ett eksemplar med EF-fatning, og det går nok ikke så bra på Nikon-husene mine... That being said, for 3500 virker objektivet veldig solid satt sammen. Bilder og erfaringer kommer når jeg får ett eksemplar jeg faktisk får brukt. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Da har jeg mottatt en Laowa 60mm, og fikk testa den litt i dag.. For de som lar seg frustrere over smal DOF på 1:1, så kan jeg forsikre om at det ikke blir bedre akkurat på 2:1 om noen hadde trodd det. Legger ved et par lenker til egne bilder: Sammenligning mellom 2:1 og 1:1 En vellykka-ish stack på 7 bilder av et insekt på 2:1 - Håndholdt. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Tøft det over. Jeg synes fokusdybden er fin på 1:1 jeg Tamron 90mm 2.8 1:1 macro IMG_4045-2 by Axefjord, on Flickr Endret 12. mai 2016 av Axefjord 2 Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 En stack av 6 bilder. Tatt med Canon 100mm f/2.8L IS USM. 15 sekunder eksponering på f/16. Mirror lockup og snorutløser. Stacket i PS og behandlet i Lightroom. 3 Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Mitakon Super Macro 4.5X + A7 II Ris 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå