abraxa Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg har planer om å ta en test av ulike macro-oppsett, når man begynner med reversering, mellomringer, osv blir det jo et hav av muligheter, og det er ikke lett å vite hva som gir best resultater (og hva som fungerer i praktisk bruk). Planlegger å teste Sigma 105mm, Nikon 55mm f/3.5 micro, Nikon AI-S 28mm f/2, samt Kenko extension tubes, 2xTeleconverter, macro bellows og reverseringsring. Har dog ikke oppsett til å teste reversering av to objektiver utenpå hverandre. Ved reversering vil, om jeg ikke er helt i koma, forstørrelsen øke med mindre brennvidde på det reverserte objektivet. Dvs. vil 28mm reversert gi en større forstørrelse enn 55mm. Men hvordan blir skarpheten på en reversert 28mm vs. en reversert 55mm med extension tubes? Det er slike ting jeg håper å få testet ut. Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Dersom du bruker BR-2A reversering for reversere et objektiv på kameraet så er det en tabell med som forteller forstørrelsen de de ulike objektiv vi gi. Typisk vil din 55mm gi ca 1:1 og 28mm 2,2:1 De varierer litt fra de forskjellige objektivene slik at de forskjellige 35mm til Nikkor gir fra 1,5x til 1,8x. Når du snur et objektiv utenpå et annet, er det kameraets objektivs brennvidde delt på det snuddes brennvidde som gir forstørrelsen. Kamera med 55mm og snudd 28mm utenpå skal gi 55/28 ~1,96. Fortell oss litt etter hvert som testen strider fram. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 De varierer litt fra de forskjellige objektivene slik at de forskjellige 35mm til Nikkor gir fra 1,5x til 1,8x. Pussig. Betyr det at de forskjellige 35mm'erne egentlig har litt forskjellig brennvidde? Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 De varierer litt fra de forskjellige objektivene slik at de forskjellige 35mm til Nikkor gir fra 1,5x til 1,8x. Pussig. Betyr det at de forskjellige 35mm'erne egentlig har litt forskjellig brennvidde? Ja, eller om det er noe annet i konstruksjonen som gjør disse forskjellene. Dette gjelder for flere brennvidder, f.eks: AF 24mm gir 2,5x, mens AI(s) 24mm, både f/2 og f/2.8, gir 2,6x AF 50mm f/1.4 gir 1:1,1 AF 50mm f/1.8 gir 1:1,4 AI(s) 50mm f/1.2 gir 1,1:1 osv Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Tja, siden objektivet sitter på feil vei, så er det vel heller avstanden mellom frontelementet og filtergjengene som spiller inn? Edit: Evt mellom "noe" og filtergjengene? Endret 5. juli 2010 av Evenseth Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Tja, siden objektivet sitter på feil vei, så er det vel heller avstanden mellom frontelementet og filtergjengene som spiller inn? det var det jeg tenkte óg. Husk at brennvidden er avstanden mellom frontlinsa og bildeplanet. Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Njaaaaa, det er vel heller ikke helt korrekt, og også grunnen til at jeg smatt inn en liten edit i posten min. Når jeg sitter her og ser på min Sigma 10-20mm, så er det ganske lett å se at avstanden fra frontelementet til sensoren er vesentlig lenger enn både 10 og 20 mm. Men nok om det - objektivdesign er ikke noe jeg kan noe om - hovedpoenget et uansett at avstanden mellom "noe" og filtergjengene spiller en rolle når objektivet er reversert. Så får andre ta det videre herfra Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Njaaaaa, det er vel heller ikke helt korrekt, og også grunnen til at jeg smatt inn en liten edit i posten min. Når jeg sitter her og ser på min Sigma 10-20mm, så er det ganske lett å se at avstanden fra frontelementet til sensoren er vesentlig lenger enn både 10 og 20 mm. Alt under ~50mm så bruker objektivprodusentene en teknikk som heter retrofokus, hvor de i prinsippet forskyver bildeplanet inn i objektivet. Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Alt under ~50mm så bruker objektivprodusentene en teknikk som heter retrofokus, hvor de i prinsippet forskyver bildeplanet inn i objektivet. Blir kanskje litt OT dette, men... Nå har jeg lest til øyet har blitt veldig stort og veldig vått, men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne helt hva du egentlig legger i at "de i prinsippet forskyver bildeplanet inn i objektivet". Såvidt jeg kan forstå så går retrofokusdesignen ut på at de ved å invertere telephoto-designet kan forskyve det bakre "principal plane" (hva det nå er på norsk) til bak det bakre linseelementet, for dermed f.eks. å unngå kollisjon med speilet. Og hvor avstanden fra frontelementet kommer inn her forstår jeg heller ikke. Vet jeg er på tynn is her, er godt utenfor egen comfort zone By the way - dette er aftenslektyren min i tillegg til den du nevnte: http://coinimaging.com/blog1/?p=81 http://en.wikipedia....ieux_retrofocus Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 http://en.wikipedia....ieux_retrofocus Tyske utgaven, har to bilder, som forklarer det relativt enkelt. Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 http://en.wikipedia....ieux_retrofocus Tyske utgaven, har to bilder, som forklarer det relativt enkelt. Se det ja, det var hakket enklere forklart Sliter fremdeles med d0pplers forklaring, men det aner meg at jeg kan ha misforstått uttrykket "frontlinse". Er jeg på sporet? Er i hvert fall på vei i seng.... Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 med "frontlinse", tenker jeg på det fremre glasset i objektivet. Her er den tyske forklaringen til de som ikke gidder å lete opp selv. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 ang etterbehandling av makrobilder, hva gjør dere? på en generell basis, hva synes dere om å bruke "Clearity" for å øke skarphetsinntrykket? bør jeg ikke bruke den, men heller USM/High Pass for å bedre skarpheten? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg setter vel clarity på 5-10, litt usikker, og rører sjeldent noe annet. Det vises så utrolig godt. Jo mindre man har croppet jo mer kan man skarpe opp. Ikke bruk USM. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 så "Vibrance" er skal man ikke røre? jeg tar den ofte opp på 20... ikke USM?! hva da, High Pass? Smart Sharpen? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Vibrance har ikke noe med skarphet å gjøre. Ikke USM eller smart sharpen, og skal du bruke highpass så vær forsiktig. Edit: tror bare jeg legger inn forklaring med en gang, ser dette kan bli misforstått. Clarity endrer kontrastene i mellomtonene, som igjen kan øke til sterkere skarphetsfølelse. Jeg bruker ikke clarity annet enn til å skille modell fra bakgrunn ved at rimlighten kommer bedre fram, og den isolerer flua bedre når man gjør det på makrobilder. Endret 11. juli 2010 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 så, hva skal man gjøre for å forbedre skarpheten i etterbehandlingen? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Er skarpheten revva fra før kan du ikke gjøre den perfekt i ps. Er skarpheten god fra før kan du droppe ekstra oppskarping, evt legge på et tynt og forsiktig highpass lag. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Er det noen som vet om det går an å justere brightness i live view på canon-kamera (mer spesifikt 450D)? Jeg bruker nemlig noen ganger live view for hjelp til fokusering ved makrofotografering, men siden jeg bruker mellomringer kjøpt på eBay uten elektriske kontakter så er blenderen klemt godt igjen (og dermed vanskelig å se særlig mye). Skrur jeg opp lukkertiden går lysstyrken på live view opp, men synes det er rimelig upraktisk å skru opp og ned lukkertiden hele tiden for å kunne se noe som helst. Det hadde vært veldig greit om man kunne satt live view-brightness uavhengig av lukkertid... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Tror du må justere eksponeringen for å se (da i form av lukkertid eller ISO) Evt kan du åpne blenderen litt. Hvis du har canon kamera og "dumme" mellomringer som jeg har, så kan du velge ønsket blender når du har objektivet på kamera, holde inne nedblendingsknappen mens du vrir av objektivet, så holder blenderen seg der du vil ha den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå