Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan anbefale billigst mulige mellomringer til Canon, gjerne som fungerer med autofokus?

Kenko funker som bare det - de nyere versjonene fungerer også med EF-S.

Men - bruker du ikke manuell fokus til makrofotografering? ;)

Oki.

Jo, jeg gjør jo egentlig det. Men kjekt å ha. :p:)

Lenke til kommentar
Jo, jeg gjør jo egentlig det. Men kjekt å ha. :p:)

Joda, elektronisk kobling er kjekt å ha - har jeg også på objektivene*) mine med manuell fokus, og jeg er glad for at jeg har det også med mellomringer.

..Og så fungerer alt sammen - blender, autofokus (for de objektivene som har det), fokusbekreftelse, objektivdata til exif etc etc...

Edit:

*) Flertall? Hva er det Trondster mumler om...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Man har jo Raynox macrolinser. Koster ikke mange kronene fra ebay.

De gir skarpe bilder, jeg har bare testet de på 100mm og 200mm. Der var de ikke egnet grunnet 0 dypeskarphet. med f/25 hadde jeg vel 1 mm dypeskarphet og f/25 på crop er jo mindre trivelig :)

Men har man ett 50mm eller 30mm eller noe slikt kan det være ett forsøk.

Bilder med Raynox DCR-150 : http://www.flickr.com/search/?w=all&q=DCR-150&m=text

Bilder med Raynox DCR-250 http://www.flickr.com/search/?w=all&q=DCR-250&m=text

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sommer! våknet til et tynt fint hvitt teppe i morges :thumbdown:

Canon 500D er super (ligger litt etter - hehe)

Jeg har en 72mm som jeg bruker på 105mm og 180mm

Vurderer også en for 70-200, men har avventet et forsøk med billige clos-up lnser. Mangler bare litt vår, så jeg får testet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

kan noen forklare meg hvorfor nærgrensen til Nikon AF-S 60mm Mirco blir oppgitt til 0.185 meter (18,5cm), jeg klarer å forkusere skaprt helt ned til ca 5 cm. har det noe å gjøre med at jeg bruker DX format når objektivet er laget for FX?

Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hvorfor nærgrensen til Nikon AF-S 60mm Mirco blir oppgitt til 0.185 meter (18,5cm), jeg klarer å forkusere skaprt helt ned til ca 5 cm. har det noe å gjøre med at jeg bruker DX format når objektivet er laget for FX?

Det er fordi nærgrensen ikke måles fra fronten til objektivet, men fra sensoren. Ser du på toppen av kamerahuset, så ser du et merke som ser ut som en ring med en strek i gjennom. Det er derfra avstanden måles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...