Gå til innhold

LCD/Plasma 1080p TV til ca 10000kr, noen forslag?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en LCD/Plasma TV til ca 10000kr og er ikke helt sikker på hva jeg skal velge. Har mest lyst på en 50 tommers TV men vil helst ikke gå ned på bildekvaliteten.

Tven skal brukes til mediesenter, spilling, tv og film. Jeg er helt åpen for alle merker :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til ditt bruksområde så er nok lcd det greieste, men det kommer selvsagt ann på ditt hovedfokus og ikke minst hvor mye du spiller av gangen. Sjekk ut B6 serien til Samsung eller de nyeste modellene til LG. Hvis du skulle velge plasma så bør du ta en titt på Panasonic G10...

Lenke til kommentar
Jeg er på utkikk etter en LCD/Plasma TV til ca 10000kr og er ikke helt sikker på hva jeg skal velge. Har mest lyst på en 50 tommers TV men vil helst ikke gå ned på bildekvaliteten.

Tven skal brukes til mediesenter, spilling, tv og film. Jeg er helt åpen for alle merker :-)

Hvis den skal brukes i et rom som ikke er for lyst er vel plasma bra. Er selv på jakt etter 50 tommers plasma. En rimelig 50 tommer som ser bra ut er LG 50PS3000. Denne kan fås til ca. kr. 8500 på nettet (Komplett). Den kan ses hos f.ek.s Expert i Klingenberggt. (Oslo), men der koster den ca kr. 15000.

Lenke til kommentar

Hvis den skal brukes i et rom som ikke er for lyst er vel plasma bra. Er selv på jakt etter 50 tommers plasma. En rimelig 50 tommer som ser bra ut er LG 50PS3000. Denne kan fås til ca. kr. 8500 på nettet (Komplett). Den kan ses hos f.ek.s Expert i Klingenberggt. (Oslo), men der koster den ca kr. 15000.

Har tittet litt på den selv, tror jeg selv skal kjøpe den da den er veldig rimelig, og ser ut som det er en god tv.

Lenke til kommentar

Hvis dere skal ha plasma så sjekk ut Panasonic G10.

Den har det nye NeoPDP panelet som er langt bedre enn de vanlige plasma panelene. Sjansen for innbrenning er redusert til mer eller mindre Pioneer nivå, lysutbytte er økt kraftig slik at skjermen gjør seg godt selv i veldig opplyste rom og strømforbruket er kraftig redusert.

Sortnivået tilsvarer 8 gen pioneer Kuro...

I tillegg har G10 600hz interpolering som sørger for myke bevegelser og 1080P "motion resolution". Dette systemet er ikke så opplagt som 100hz lcd så man slipper den irriterende video effekten.

Når det gjelder innsynsvinkel på en plasma så er ikke det noe problem. Du kan stå 180 grader til siden uten at det stort å si for bildet. Enkelte lcd skjermer skal du så vidt ut mot den ene eller den andre siden før svartnivået blir enten grått eller veldig blått.

En annen ting med G10 er at den er så og si helt fri for "input lag" så det er en meget god gaming tv.

Lenke til kommentar

G10 finnes i både 46" og 50" den!

Og du har selvsagt rett i at jeg har et noe monomant forhold til plasmaskjermer for tiden, men skal man ha en plasmaskjerm til rundt 10 000 kroner så er nok G10 den som gir mest for pengene. Når det er sagt så kan du halvere prisen å skaffe deg svært gode skjermer da også. Det er gode tider for tv.

Om 42" er en såkalt "mini tv" er en ganske subjektiv greie;).

Selv har jeg 37" og for meg holder det i lange baner. Selvsagt har jeg ikke verdens største stue og sitter rundt 2,5 - 3 meter fra skjermen og det er faktisk så nærme at jeg ble litt svimmel hvis det var mye håndholdt kamera på en 42".

Lenge hadde jeg en 26" crt på samme avstand og nå må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke forstår hvordan jeg kunne sitte så langt fra en så liten skjerm, men det har nok mye med tilvenning å gjøre. Hvis du har blitt vandt med en 42" så er det ikke så hardt å gå til en 50". Hvis du derimot går fra 26" til en 42" så kan det nærmest frembringe sjokk.

Til vanlig tv titting og film hadde jeg nok klart meg fint med en 32". Dessverre blir det i knapeste laget hvis man skal spille.

Det er veldig merkbart nå at spill produsenter lager spill for store skjermer...

Lenke til kommentar

Jaggu kommer den ikke i 50 også til 15000,- (dyr) spørs om det ikke er et litt stort hopp for gutta som ser på PQ3000 som man i disse dager får til 6999,- i 50 tommer ;)

Edit- Sjekk prisguiden før kjøp gutter...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Ah, nå ser at jeg faktisk har skrevet om G10 i dette forumet tideligere:)...

Vel, vel... PQ3000 er ikke så dum den, men hvor stor er prisforskjellen på den og eksempelvis PQ6000. Hvis det ikke er et enormt mellomlegg så kan det nok lønne seg å gå opp en modell...

Lenke til kommentar

Okidoki!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461870

Denne koster riktignok 12000, men den er nok vel verd det lille ekstra. Denne tv-en viser utrolig fine bilder!!! Den har også en dedikert THX modus som sørger for "korrekte" balanser.

Tv-en har en egen sportmodus med interpolering og dette funker faktiske meget bra. Denne kan man også bruke på film, men det blir en lett videoeffekt av det, men på ingen måte som en lcd med 100hz - 200hz.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445377

Denne finnes også i 50", men kjenner ikke prisen... PS8000 er i alle tilfeller et langt bedre kjøp...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446084

Lenke til kommentar

LG lager bra tv-er og du får mye for pengene.

Denne modellen er litt svak på sort, men det er en bra LCD.

200hz systemet fungerer ikke like bra som Sony og Samsung sitt, men det er ikke snakk om mye. Hvis jeg skulle hatt en LCD så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe en LG.

Forøvrig kan du sjekke ut B6 serien til Samsung.

Den har i motsetting til LG bare 100hz, men du har litt mer kontroll med det nye systemet til Samsung og i tillegg får du dypere sort. Ellers er det vel verd å nevne at Samsung bruker et kontrastfilter som gir litt refleksjoner.

På Samsung har du flere justeringsmuligheter på 100hz slik at du kan fjerne den litt plagsomme video effekten det gir. Dette er min mening siden jeg vet at mange setter veldig pris på de myke bevegelsene en slik interpolering gir, men i mine øyne bør film se ut som det er laget på film og på Samsungs nye serier trenger du ikke å skru av 100hz for å få ønsket effekt...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...