Leffa123 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hei! Jeg har i den siste tiden vippet mellom hvilkene skoler jeg skulle søke på for å begynne på min ingeniørutdanning. Etter mye om og men så fant jeg ut at Mekanikk (mekatronikk) på UiA i grimstad passet ganske greit. Jeg har fra før gått 1 år her på forkurs for ingeniør, så jeg tenkte det ville bli bra. Men nå har jeg i de siste par ukene falt veldig mot at jeg egentlig vil til en større by, helst Oslo. Jeg vet fra før at de sa oppe på UiA at ingeniørstudiene er veldig like det første året, så om jeg 'bommet' på valg av studie så kunne jeg hoppe til en annen ingeniør-linje underveis i året. Vil dette også fungere likt for ingeniørstudier i da f.eks Oslo? For det jeg tenkte på var at jeg kunne jo muligens søke meg inn på en restplass i Oslo, om da ikke Mekanikkstudiet der inne har restplasser ledig (jeg kan jo ha flaks?). Hvor sannsynlig høres denne planen ut for dere? Nå vet jeg ikke så mye om selve studiet i Oslo, men jeg vil regne med at Mekanikk i Grimstad er ca det samme som Mekanikk i Oslo (?). Hvordan fungerer skolene seg imellom? For om det første året på ingeniør er ca likt over hele landet så kan jeg ihvertfall ta det første året i Oslo, så får jeg heller dra tilbake til Grimstad når jeg skal bevege meg inn på Mekatronikk, om det ikke er en del av studieplanen på studiet i Oslo. Forsåvidt så er jeg ikke 100% sikker på at det er Mekatronikk jeg vil heller, men jeg var ganske syk i vår så jeg klarte aldri komme meg til en rådgiver å få litt klarhet i det. Noen som har litt innputs å komme med? erfaringer/anbefalninger? Hadde isåfall vært toppers! mvh juleiste Lenke til kommentar
AndersVB Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Blir du ikke enig med deg selv så kan du jo alltids velge maskinlinjen på HiT i Porsgrunn Porsgrunn i Grenland er større enn Grimstad og mindre en Oslo og ligger midt mellom disse to stedene Altså et trivelig sted og på grei størrelse nær sjøen og skog/villmark Har erfaring fra denne Høgskolen selv og kan anbefale ingeniørutdannelse her. 1.året ingeniør er nok ganske likt de fleste steder i landet men de er samtidig også tilpasset sine linjer på de forskjellige stedene.. (tipper ingen høgskoler/universiteter har helt identiske linjer). Så en overgang fra en skole til en annen vil nok ikke gå helt smertefritt men samtidig er det ikke umulig. Ta en titt på emneoversikten på maskin i Oslo og deretter Grimstad og du vil se forskjellene. Det er ikke umulig at man ikke har alle emnene (fagene) man burde ha når man bytter fra en skole til en annen etter 1.året. Når du snakker om mekanikk så er det kanskje faget mekanikk du mener og linjen det er snakk om er maskinrelatert? Mekanikk er et fag som jeg antar er meget likt hvis ikke identiske på alle "nesten" like maskinrelaterte linjer, landet over. (Mekanikk er bare en del av fysikken og er sannsynligvis ganske basic på bachlernivå for ingeniører og bygger på det å forstå det grunnleggende av statiske krefter rundt oss forårsaket av tyngdekraften og masse). Så når det kommer til valg av skole, burde man velge en skole med tanke på å fullføre hele utdanningen der. Dette med tanke på at en linje på en skole er ganske samkjørt og alle 3 årene (bachelor) er som regel tilpasset hverandre på det samme stedet. Å pese med flytting og overføring midt i utdanningen høres også tungvint ut. Dessuten vil du i løpet av det første året skaffe deg klassekamerater og etablere bekjentskap med lærerne,skolen,skolemiljøet,studentgrupper osv. Det er kanskje kjedelig å sette seg inn i alt på nytt hvis man bytter skole underveis. Dette er iallefall ting jeg ville tenkt litt på før jeg velger studiested. Må også nevne at Oslo er en dyr by å bo i i forhold til Porsgrunn og Grimstad. Ja det er litt av hvert å tenke på når man skal velge studie og studiested. Det viktigste er at man velger det man selv har lyst til å studere og velger dette for deg selv og ingen andre Endret 14. juli 2009 av AndersVB Lenke til kommentar
Leffa123 Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 hehe, ja er jo enig i hva du sier. Jeg har ingen kjennskap til Porsgrunn i det hele tatt, men det er nok hakket større enn Grimstad ja. jeg driver egentlig bare å flakker att å fram fordi jeg sliter med å tilpasse meg en såppas liten by som Grimstad er.. Jeg får heller bruke helgene på å dra inn til storbyen tenker jeg Jeg tenkte bare at jeg kanskje kunne søke meg inn til oslo 1 år og så dra tilbake igjen om den linjen i oslo ikke var noe for meg, men om det blir problematisk så får jeg bare dedikere noen år av livet mitt til å fullføre utdanningen min. Noen annen måte kan man ikke se det på Men sånn rent skolemessig så blir det sett på som; NTNU > HiO > HiB > HiT > UiA ? Kan godt hende jeg ender opp i Porsgrunn, men jeg ser egentlig ikke for meg at Porsgrunn er noe særlig mye bedre alternativ enn Grimstad. Jeg kjenner jo veldig mange flere i Oslo, så det er jo derfor jeg ville ditover. Lenke til kommentar
AndersVB Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Skjønner hva du mener, det er viktig å trives på det stedet man skal studere. Men tiden går også veldig fort og før du rekker å slå deg til ro så er du plutselig ferdig utdannet Det trenger nødvendigvis ikke å vær problematisk å bytte skole underveis, undersøk litt på de forskjellige stedene (det pleier å være bra med informasjon og detaljerte emneoversikter på de forskjellige skolenes hjemmesider). Men som sagt kjører de forskjellige skolene sine utdanningsløp. Om du bommer på det første året så er det vel heller ikke verdens undergang, noen ganger tar man bare en sjanse å velger et sted..går det så går det, går det ikke så går det ikke. Nå er det også sånn at høgskolene rundt om i landet har god kontakt med det lokale næringslivet/industrien og hører/tilpasser seg gjerne etter tips og ønsker ifra disse. (Ofte så er det kanskje den lokale industrien som legger hele grunnlaget for at det i det hele tatt er en ingeniørutdannelse i nærmiljøet). I Porsgrunn er det f.eks. mye prosjektrelatert arbeid for ingeniørstudentene. Dette er et resultat av samarbeid med den lokale industrien. (Grenland har mye industri, nevner bl.a. Yara, ABB, Borealis, Aker yards, REC Scanwaffer, Imatis og mange fler..) Mange av lærene kan også koble sammen nyutdannede studenter med mulige arbeidsgivere. NTNU > HiO > HiB > HiT > UiA ?..Når det kommer til denne rangeringen din av steder så kan det kanskje stemme med NTNU på første når det gjelder prestisje og "glans". NTNU går for å være det beste innen ingeniørutdanning i Norge men det betyr ikke at de andre stedene er noe dårligere. Mange høgskoler har flinke høytutdannede forelesere med mange års erfaring i arbeidslivet. De kan også noen ganger ligge langt forran på områder de har spesialisert seg på. NTNU trenger ikke å ligge lengst fremme på alle områder og så kan det jo tenkes at de menneskene i samfunnet som rangerer NTNU høyest, ofte har gått der selv UiA har fått universitets status de siste årene. Det betyr mer forskning, mer bevilgede penger fra staten, oppmerksomhet osv. Tror dette er en bra skole for det betyr at industrien og samfunnet i Aust-Agder jobber hardt for å få et moderne og bra utdanningssted. (vurdere forresten selv å ta mekatronikk, master i Grimstad) Men Porsgrunn ligger bare to timer unna Oslo med bil da Endret 15. juli 2009 av AndersVB Lenke til kommentar
Leffa123 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 hehe, ja. Jeg vurderer faktisk å hoppe inn på elektroingeniør i oslo istedenfor. har sett litt på det å det virker ikke som mekanikk er et 'must' for meg. Jeg har veldig lyst til å dra inn til oslo, så det som gjenstår nå er egentlig bare å forhøre meg med HiO om litt ting. f.eks hvordan fremtidsutsiktene er for en elektroingeniør i forhold til en mekanikkingeniør Jeg føler elektroingeniører har et veldig vidt spekter av ting de kan jobbe med, så jeg tror kanskje det passer meg greit det også. Så lenge jeg begynner på et ingeniørstudie så tror jeg ikke det betyr så veldig mye hva jeg helt konkret går inn på. Om jeg evt finner ut at jeg bommet så kan jeg fylle inn med fag jeg ikke tar i år, til neste år, og så gå videre på en annen linje Føler uansett at Grimstad blir mer å mer uaktuelt for meg jo mer jeg tenker på det.. Selvom jeg kom inn på mekanikkingeniør her nede så vurderer jeg nå å søke meg inn på elektroingeniør i Oslo på restplass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå