Gå til innhold

Arch er tregt ...

Anbefalte innlegg

Heisann!

Prøver meg andre gang på Arch. Bruker X64 (64-bit), innstalerte med FTP-CD. Det har seg slik at det tar en "evighet" å åpne programmer.

Et eksempel er firefox 3.5. Arch brukte 16,3 sekunder (tok tiden med stoppeklokke) for å starte opp slik at jeg kom meg inn på hjemmesiden (about:blank). En bloated W7-innstalasjon brukte til sammenligning 2,1 sekunder. Begge 64-bit på samme maskin i dualboot, 4GB RAM og T9300. Rask maskin mao. Dette er ikke første gang, akkuratt det samme skjer på min stasjonære PC.

Det samme gjelder andre program. Songbird tar over 20 sekunder og starte i Arch, men rundt 5 sekunder i Windows 7. Har sjekket ressursbruken i Arch, og det er ingen minnelekkasjer eller noe som bruker masse ressurser. Bruker Gnome.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Prøver meg andre gang på Arch. Bruker X64 (64-bit), innstalerte med FTP-CD. Det har seg slik at det tar en "evighet" å åpne programmer.

Et eksempel er firefox 3.5. Arch brukte 16,3 sekunder (tok tiden med stoppeklokke) for å starte opp slik at jeg kom meg inn på hjemmesiden (about:blank). En bloated W7-innstalasjon brukte til sammenligning 2,1 sekunder. Begge 64-bit på samme maskin i dualboot, 4GB RAM og T9300. Rask maskin mao. Dette er ikke første gang, akkuratt det samme skjer på min stasjonære PC.

Det samme gjelder andre program. Songbird tar over 20 sekunder og starte i Arch, men rundt 5 sekunder i Windows 7. Har sjekket ressursbruken i Arch, og det er ingen minnelekkasjer eller noe som bruker masse ressurser. Bruker Gnome.

Har du husket å konfigurere /etc/hosts skikkelig?

Lenke til kommentar

Takk! Det steget må jeg ha oversett.

Hadde det bare vært for spillene nå, så kunne jeg emigrert 100%! :(

EDIT: Og når jeg skulle innstalere arch, hadde jeg et problem. Når jeg "loadkeys no" for å få norsk keyboardlayout endte jeg opp med dvorak-norsk. Den eneste (enkleste) måten jeg fant ut å løse dette problemet var å kopiere qwerty-norsk over dvorak-norsk, så jeg slapp å bruke full adresse til qwertynorsken i konfigfiler. Har qwertynorsk et eget navn (som fungerer i loadkeys o.l) uten å måtte bruke hele adressen til filen?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

locale != keymap, Skinney. :)

Uansett er det en option for norsk layout i rc.conf også.. putt KEYMAP="no-latin1" inn der, det tror jeg skal fungere..

Uansett er dette bare for konsoll, settingene i X kan settes i Gnome etc (jeg tilbringer ihvertfall mindre enn 0,01% av min tid i konsoll på en desktopmaskin, så pleier ikke å gidde å bry meg videre om keymap i konsoll)

Lenke til kommentar
Takk! Det steget må jeg ha oversett.

Hadde det bare vært for spillene nå, så kunne jeg emigrert 100%! :(

EDIT: Og når jeg skulle innstalere arch, hadde jeg et problem. Når jeg "loadkeys no" for å få norsk keyboardlayout endte jeg opp med dvorak-norsk. Den eneste (enkleste) måten jeg fant ut å løse dette problemet var å kopiere qwerty-norsk over dvorak-norsk, så jeg slapp å bruke full adresse til qwertynorsken i konfigfiler. Har qwertynorsk et eget navn (som fungerer i loadkeys o.l) uten å måtte bruke hele adressen til filen?

Å kopeiere over filen er ikkje den beste løysinga, siden den vill gå tilbake til dvorak neste gong 'kbd' pakken vert oppdatert. Du kan bruke `loadkeys qwerty/no` eller `loadkeys no-latin1` (samme i rc.conf) i stadenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...