Gå til innhold

Problemer med å få bilde fra PS3 med HDMI til DVI kabel

Anbefalte innlegg

Har hatt en prosjektor liggende en stund nå, som jeg ikke har kunnet tatt i bruk før jeg flyttet på hybel nå nylig. Prosjektoren er en Nec MT 1060R og skal støtte HDTV. Prosjektoren har ikke HDMI inngang, men DVI inngang. Siden jeg har tilgang på en del kabler fra jobben, bla HDMI til DVI ville jeg prøve denne på PS3 konsollen min for å få høyest mulig oppløsning.

I teorien skulle dette virke, men jeg får ikke bilde på prosjektoren i det hele tatt. Ikke melding om at det er for stor oppløsning eller noe. Har prøvd å endre på hvilken oppløsning PS3'en skal sende ut, men ingen forskjell. Har også prød kabelen på en PC med HDMI utgang, og da ble det bilde med en gang. Den hadde dog ikke mulighet til å kjøre på oppløsning høyere enn 1280x720 (720p). Har også prøvd med DVI til DVI på en maskin som kunne kjøre oppløsning på opptil 1680x1050, og får også da bilde, men det blir bilde på større flate enn bildet prosjektoren kan gi (samme som på en PC skjerm som ikke støtter så stor oppløsning).

Skjønner liksom ikke hvorfor det ikke skal funke med PS3'en. Litt kjedelig å måtte kjøre signalet over RCA til prosjektoren, når jeg vet den skal klare HDTV. Sammtidig som det hadde gjort det lettere å legge lydkabelen rett fra PC til anlegget, i stede for opp til prosjektoren, og så videre til anlegget.

Hvis ingen her har et glupt forslag, blir nok neste steg å prøve å få tak i en HDMI til RGB som prosjektoren også har, og se om jeg får bilde da. Men det er selvfølgelig den ene kabelen jobben ikke har :thumbdown:

Endret av hans_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut at du ikke får 720p bilde fra PS3. Du har aktivert HDMI-utgangen? Siden DVI stort sett brukes i forbindelse med PC kan det være du må endre projektorens fargerom fra digital RGB til YCbCr.

HDMI til RGB vil nok ikke fungere uten at signalet går gjennom en DA-converter. Er det ikke mulighet for å ta ett komponentsignal ut fra PS3 og videre inn på VGA-inngangen?

Lenke til kommentar

Har aktivert HDMI utgangen ja. Det er jo tydelig at PS3'en registrerer at den er koblet til med kabelen, for får opp en melding om at det er en HDMI kabel som er koblet til og får spørsmålet om jeg vil skifte til HDMI.

Prøvde å finne et alternativ som fargeromet, men det eneste jeg fant var et menyvalg om signaltype, der alternativene var RGB og komponent. Den stod på RGB fra før, og om jeg endret på det, ble PC bildet rosa. Men om jeg koblet til PS3'en ble det bare et grønt bilde og ingenting fra playstationen.

Tror jeg forklarte meg litt dårlig, mente fra HDMI til YCbCr, altså ikke D-sub RGB(VGA). På PS3'en er det en HDMI utgang, og en spesialplugg som går til komposite.

Lenke til kommentar

Da vet jeg ikke hva du kan gjøre med de digitale signalene. Om du ikke finner utav det er ikke analoge komponentkabler noe dårlig alternativ, de kan også overføre HD.

Kjøp deg en slik:

http://no.playstation.com/ps3/hardware/acc...onent-AV-kabel/

Ut i fra linken om projektoren i førsteposten har den ikke komponentinngang, men du kan bruke en overgang fra komponent til VGA (15 pin D-sub). Da må du nok la "signaltypen" stå på komponent i projektoren.

Altså, en slik overgang:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120688&cks=SER

Komposittkabel bør være siste alternativ. Det er dårligste måten å overføre signalet på og du får ikke i nærheten utnyttet hverken PS3 eller projektoren.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

BNC kontakter for komponent? Er du sikker på du ikke mener RCA, som er den vanlige pluggen for komponentvideo (YPbPr, den analoge ekvivalensen til YCbCr).

Unasett, ingenting er jo greiere enn om du har mulighet til å koble de direkte i projektoren uten overgang. Med PS3 komponentkabelen kan du også splitte lyd/bilde-signalet, slik at du slipper å koble lyden fram og tilbake fra PJ.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Sorry, my bad... Fra BNC til RCA er korrekt ;) Ja hadde vært veldig greit å kunne splitte bilde og lyd. Men spørsmålet er hvor lange de kablene der er... Den billigste komponentkabelen jeg fant var denne Føler ikke jeg trenger en slik High end kabel, da det ikke er så veldig "high end" oppsett :p

Lenke til kommentar

Det går helt fint å skjøte komponentkabler. Om du får skaffet den spesialkabelen for PS3 trenger du bare en lengre komponentkabel og RCA skjøt hun/hun.

De fleste elektrokjeder, Clas og Biltema har greie kabler og skjøter til en grei penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...