Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Har lyst på et objektiv med mer vidvinkel enn kit-objektivet på 18-55mm, ser litt rundt og lurer på når det er opgitt 10-24mm og sånt....er det den brennvidden jeg får på 450'n eller er det ut ifra 35mm? Tenker på crop-faktoren....ikke sikker på om jeg helt skjønner det....er det sånn at med en APS-C sensor så vil en 18mm ikke være så vid som på ett fullformat kamera? (som er det samme som 35mm?) Ser også at det selges vidvinkel adaptere som skrus på f.eks kit objektivet, men regner med dette er en "dårlig" løsning sånn kvalitetsmessig, men hvor dårlig? Der ser jeg f.eks en 0.45x linse som nermest ser ut til å gi et fisheye objektiv.... Ønsker ikke meg et fisheye objektiv, men liker lansdkapsbilder tatt med vidvinkel og har lyst til å prøve å ta slike bilder selv, men 18mm ser ikke ut til å gi nok vidvinkel... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Brennvidden er alltid den samme, men en mindre bildesensor (cropsensor) gir et mindre bildeutsnitt. La oss si det bildet der er tatt på 18mm med fullformatsensor. Med 1,6 cropsensor og 18mm vil du kun få utsnittet markert med grønt. Man må med andre ord ned på omtrent 11mm med 1,6 cropsensor for å få samme bildeutsnitt som med 18mm på fullformat. (18mm/1,6=11,25mm) Endret 14. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Okei, takk skjønner litt mer Men når jeg ser på objektiver, og f eks ser på en Tokina AT-X ProD 12-24mm F/4 for Canon Eos, da vil den brennvidden på en fullformat sensor være sinnsykt mye mer vidvinkel enn på min 450 som jeg skjønner, men hvor langt "ned" på brennvidden er det "nødvendig" å gå? Og hvor billig kan en nybegynner komme ut mht å få en kortere brennvidde enn hva 18mm gir meg... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Det er ikke bare brennvidden som har noe å si. Tokina 12-24 er laget for cropsensorer, og har ikke stor nok bildesirkel til å dekke en 35mm-rute (Ikke på alle brennvidder, i hvert fall. Etter sigende fungerer den rimelig greit på fullformat fra ca. 16mm og oppover). Cropobjektiver vil som oftest gi svarte kanter på bildene hvis du bruker dem på et fullformathus. Objektiver som er laget for 35mm-format har generelt andre brennviddeområder enn objektiver laget for cropsensorer, det er ganske få rettegnende objektiver som går så langt ned som 12 mm som er laget for 35mm-format. Sigma har vel en 12-ettellerannet som er for fullformat, og det er noen få fastobjektiver som er så korte, og en del fisheyeobjektiver. Ellers er det lite som er kortere enn 14 mm. Til cropformat får du i hvert fall (noenlunde) rettegnende objektiver ned til 10 mm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg vil anta at disse to er de mest aktuelle for Canon 450D: 1. Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF) for Canon 3777 kr 2. Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM for Canon 4490 kr Går man litt opp i pris så har man et par gode modeller til: 3. Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM for Canon 6495 kr 4. Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM 6998 kr 2 gjør det klart bedre enn 1 i tester 4 gjør det klart bedre enn 2 i tester 3 er så ny at den ikke er testet ennå, men den er i hvert fall best på lysstyrke (f/3,5 over hele spekteret) og spesifikasjonene virker lovende. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Ser også at det selges vidvinkel adaptere som skrus på f.eks kit objektivet, men regner med dette er en "dårlig" løsning sånn kvalitetsmessig, men hvor dårlig? Der ser jeg f.eks en 0.45x linse som nermest ser ut til å gi et fisheye objektiv.... Disse adapterene er gjerne veldig dårlige, så de anbefales ikke. En billig måte å få seg vidvinkel på, er å sette kamera på høykant og tar tre-fire bilder ved siden av hverandre (med overlapping). Sy de sammen i etterpå i f.eks. Photostitch. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 I tillegg til objektivene Simen listet opp, så har også Tokina en 11-16 f/2,8 som har fått god kritikk. Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 I tillegg til objektivene Simen listet opp, så har også Tokina en 11-16 f/2,8 som har fått god kritikk. Hentet denne på posten i går, og har såvidt begynt å ta bilder med det på min 450D. Har ikke sett på bildekvaliteten enda. Men objektivet oser av byggekvalitet lang vei! Noe helt annet enn Canon-objektivene jeg har fra før (18-55mm kit, og 50mm f/1,8). Vel verdt de ekstra kronene etter min mening. Så får man litt ekstra vekt med på kjøpet. Men det ser jeg ikke på som noen bakdel. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Det kan være noen kroner å spare ved å sjekke bruktmarkedet. På foto.no er det en 1/2 år gammel (garanti!) ubrukt Sigma 10-20/4-5.6 til NOK 3000,- inkl. frakt. -Løp og kjøp! Endring: reparert lenke. Endret 18. juli 2009 av Ronny1 Lenke til kommentar
cpy Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Du bare ganger med 1,6 hvis du har canon med 1,6 crop faktor. 10mm blir da 16mm. Lenke til kommentar
cpy Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Ser også at det selges vidvinkel adaptere som skrus på f.eks kit objektivet, men regner med dette er en "dårlig" løsning sånn kvalitetsmessig, men hvor dårlig? Der ser jeg f.eks en 0.45x linse som nermest ser ut til å gi et fisheye objektiv.... Disse adapterene er gjerne veldig dårlige, så de anbefales ikke. En billig måte å få seg vidvinkel på, er å sette kamera på høykant og tar tre-fire bilder ved siden av hverandre (med overlapping). Sy de sammen i etterpå i f.eks. Photostitch. Tom du kan titte på dette bilde, er tatt med adapter på et 18-50 objektiv. Endret 18. juli 2009 av cpy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ser også at det selges vidvinkel adaptere som skrus på f.eks kit objektivet, men regner med dette er en "dårlig" løsning sånn kvalitetsmessig, men hvor dårlig? Der ser jeg f.eks en 0.45x linse som nermest ser ut til å gi et fisheye objektiv.... Disse adapterene er gjerne veldig dårlige, så de anbefales ikke. En billig måte å få seg vidvinkel på, er å sette kamera på høykant og tar tre-fire bilder ved siden av hverandre (med overlapping). Sy de sammen i etterpå i f.eks. Photostitch. Tom du kan titte på dette bilde, er tatt med adapter på et 18-50 objektiv. Hmm syns ikke det så så galt ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå