Gå til innhold

Trenger spennende feriebok - Fantasy og spenning

Anbefalte innlegg

Hoy.

Skal på interrail i sommer, og kommer da til å bli en god del tog kjøring.

Det jeg trenger da er en god bok eller to.

Jeg leser ikke så mange bøker, men er glad i fantasy og andre spennende bøker.

Noen som har noen tips?

Endret av cyclo
Emnetittel spesifisert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest Tolkien selv, men har fått anbefalt Hobbitten, som finner sted før Ringenes Herre (filmatiseres nå tror jeg). Skal være en del lettere å lese enn Ringenes Herre.

En annen fantasybok (som jeg har lest og kan anbefale) er Det gyldne kompasset av Philip Pullman (boka er bedre enn filmen btw).

Når det gjelder "andre spennende bøker" går det vel lett inn i krimsjangeren ... Joe Nesbø er jo populær der. Har lest Frelseren som var ganske bra.

Lenke til kommentar
...

Twilight er kanskje ikke så dumt, har sett filmen, og boka er helt sikkert bedre.

Eragorn ble det vel laget en film av som stopper midt i(?)

Har dog lest de andre bøkene :p

En annen fantasybok (som jeg har lest og kan anbefale) er Det gyldne kompasset av Philip Pullman (boka er bedre enn filmen btw).

Ikke glem å lese de to andre bøkene ;)

Takk for tips, tror jeg prøver å få tak i eragorn. tror den passer fint til meg.

Men bare å komme med tips.

Lenke til kommentar

ang Eragon er det laget film bare av den første boka, men de kuttet ut så mye i filmen at det neppe er mulig å lage en film til bok nr to uten å lage en ny av nr 1 først...

glemte å anbefale nå anna spennanes ista:p

Harlan Coben er en utrulig bra forfatter som skriver thrillere. I den skogen er en av de beste krimbøkene jeg har lest:)

Go tur!:)

Lenke til kommentar
...

Twilight er kanskje ikke så dumt, har sett filmen, og boka er helt sikkert bedre.

Eragorn ble det vel laget en film av som stopper midt i(?)

Har dog lest de andre bøkene :p

Ikke glem å lese de to andre bøkene ;)

Takk for tips, tror jeg prøver å få tak i eragorn. tror den passer fint til meg.

Men bare å komme med tips.

Vil du virkelig lese en bok om drager, skrevet av en 15-åring? Har for øvrig lest Hobbitten, og om du absolutt vil lese fantasy, så kan jeg gå god for den :)

Ellers er jo Mengele Zoo av Gert Nygårdsvoll både spennende og relativt fantastisk. Kåret som tidenes beste norske bok, av Dagbladet og Nitimen, om det betyr noe.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vet ikke hva du har lest fra før, men så de har snakka om Twilight! Den er genial ! :) Umulig å ikke bli hekta! Legenden om Deverry er også kjempe fin!

Tidshjulet (WoT) er drit bra! Men den er jo litt lenger da :p

Leter selv etter en bok nå, synes det er litt vanskelig :innocent:

Lenke til kommentar

Eg kan skrive under på at Legenden om Deverry, Den mørke materien, Hobbiten og Ringenes herre er bra. Eg kan seie det same om the Wheel of Time, men eg er berre halvveges i den andre boka, og har høyrt at kvaliteten faller litt utover.

Twilight har eg òg lese (fyrste boka, på norsk), men ho utmerkja seg ikkje noko spesielt. Vil tru ho passar best for jenter.

Elles vil eg råde deg til å lesa Discworld av Terry Pratchett. Geniale og morosame bøker. Det har komme ut over 20 bøker, dei fleiste er uavhengige av kvarandre.

Endret av Manerasita
Lenke til kommentar
Eg kan seie det same om the Wheel of Time, men eg er berre halvveges i den andre boka, og har høyrt at kvaliteten faller litt utover.

Hold ut!!! Den blir litt for lang utover, og kan virke altfor lett å gi opp, men ikke gjør det! De siste bøkene gjør alt verdt det! :D Det er så fantastisk! Det er en stund siden jeg leste de bøkene nå, men jeg tenker fortsatt på dem. De glemmes ikke. Ikke gi dem opp, de er verdt det :) Virkelig. (Jeg er forelsket i dem, og anbefaler de på det sterkeste! :love: Jeg elsker bok 1 del 2 s. 338. Det forandra alt.)

Lenke til kommentar
Eg kan seie det same om the Wheel of Time, men eg er berre halvveges i den andre boka, og har høyrt at kvaliteten faller litt utover.

Hold ut!!! Den blir litt for lang utover, og kan virke altfor lett å gi opp, men ikke gjør det! De siste bøkene gjør alt verdt det! :D Det er så fantastisk! Det er en stund siden jeg leste de bøkene nå, men jeg tenker fortsatt på dem. De glemmes ikke. Ikke gi dem opp, de er verdt det :) Virkelig. (Jeg er forelsket i dem, og anbefaler de på det sterkeste! :love: Jeg elsker bok 1 del 2 s. 338. Det forandra alt.)

Eg har ikkje tenkt til å gi opp, sjølv om eg sannsynlegvis ikkje kjem til å starte rett på neste bok rett etter denne. (Les på litt for mange bøker no for tia.) Eg skal lese heile serien ein gong. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg orka ikke lese ut hele første boka engang.. Liker ellers det han skriver, men synes den boka ble litt tam. Godt den kan sees fra flere vinkler, kanskje jeg burde prøve meg på den igjen :)

Endret av Nynaeve
Lenke til kommentar

Man får mer av darktower serien dersom man leser alle de andre bøkene til stephen king. De fleste er koblet opp mot dark tower serien.

Vil også anbefale terry goodkind sword of truth, hor wizards first rule er første boka, George R.R martin som også er nevnt, tad williams.

Twilight er og anbefale og i samme stilen er charlaine harris sine bøker , tv serien trueblood som er basert på harris er bra så håper bøkene er bedre.

Lenke til kommentar

Standard fantasy nesten alle liker:

Middle-earth bøkene av Tolkien

A Song of Ice and Fire av George. R. R. Martin

Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson

The Dark Tower av Stephen King

American Gods, Neverwhere og Anansi Boys av Neil Gaiman

Relativt nye serier ikke mange vet om, men som holder veldig høy standard:

Gentleman Bastard series av Scott Lynch

Kingkiller Chronicles av Pat Rothfuss

The First Law triology og Best Served Cold av Joe Abercrombie

The Steel Remains av Richard K. Morgan

Dresden Files av Jim Butcher (herlig urban fantasy/detektiv serie)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...