Gå til innhold

Helbredelse vs menneskelige egenskaper


Anbefalte innlegg

Ja, skal jeg stole på min mor og flere andre jeg kjenner så stemmer dette. Poenget mitt er egentlig ikke at dette skal motbevises og at jeg skal ha beviser og dokumentasjon for at dette har skjedd.

Jeg har sett med mine egne øyne at et mann fikk hørselen tilbake i løpet av minutter. Om mannen "egentlig" kunne høre bra fra før, er umulig for meg å vite for sikkert, men jeg tror ikke det er tilfelle.

At ben vokser ut igjen er en myte som det ikke finnes noe hold i. Det er umulig å oppdrive noe menneske som har fått et ben til å vokse ut igjen. Finnes millioner av eksempler på mennesker som mangler et eller to ben, men ikke et eneste ett som har fått benet vokst ut igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, skal jeg stole på min mor og flere andre jeg kjenner så stemmer dette. Poenget mitt er egentlig ikke at dette skal motbevises og at jeg skal ha beviser og dokumentasjon for at dette har skjedd.

Jeg har sett med mine egne øyne at et mann fikk hørselen tilbake i løpet av minutter. Om mannen "egentlig" kunne høre bra fra før, er umulig for meg å vite for sikkert, men jeg tror ikke det er tilfelle.

At ben vokser ut igjen er en myte som det ikke finnes noe hold i. Det er umulig å oppdrive noe menneske som har fått et ben til å vokse ut igjen. Finnes millioner av eksempler på mennesker som mangler et eller to ben, men ikke et eneste ett som har fått benet vokst ut igjen.

 

Men det finnes mennesker som kan stoppe blod, selv ikke skolerte leger kan forklare hvorfor... !?! Spennende :D

Lenke til kommentar

Beklager å måtte si det men det må være forferdelig lett å lure kristne! Kan ikke komme på andre forklaringer jeg...

 

De tror på jesus og når de kommer på sånne helbredelses møter er det for å bli helbredet eller for å se noen bli det, slik at de kan bli sterke i troen. Så når helbrederen "pisker" opp stemningen litt og får folk høye på jesus ligger det jo i kortene at det er dette de er der for! De føler jesus på dette punktet og ingen av dem ville vel drømt om å begynne å stille spørsmål der og da, ville de vel? Det ville være det samme som å si at de ikke trodde på jesus og han kan jo alle kjenne akkurat der og da, ikke sant? (Dette kalles masse suggesjon og er en sterk innbildning der jesus kan byttes ut med for eksempel mickael jackson, resultet er det samme....)

 

Problemet til kristne mennesker, og dette er en prisverdig egenskap i noen anledninger, er at de tror det beste om folk. Alltid! De tror ikke at noen vil lure dem og tror ikke at noen faktisk lever av å lure dem og ihvertfall ikke at noen som har et nært forhold til jesus kan lure dem, men en trenger ikke dra lenger enn til statene så kryr det av folk som står i kø for å lure pengene av snille, godtroende mennesker som har et ønske om å kjenne jesus. Dessverre er det slik. Der borte har de til og med et eget utdannet politi som reiser rundt og avslører svindel og fusk...

 

Som jeg sa så er de aller fleste kristne godtroende og det tror jeg kommer av mangel på kritisk sans og kritisk tenkning. Det er i utgangs punktet ikke noe galt i å ikke inneha dette, men det hjelper når en skal avsløre svindlere.

Litt kritisk sans hadde vært lurt, men hva er du i kristne kretser når du stiller kritiske spørsmål? Jo, en tviler.... Som dere kan se så er svindlere beskyttet av dette og virker det ikke... vel, da kan de bare hevde at den som skulle helbredes ikke trodde sterkt nok... en vinn-vinn situasjon for svindlere. Håper Frankline og andre kristne også kan resonere seg frem til dette uten å bli fornærmet, for det var faktisk ikke skrevet for at noen skulle bli fornærmet, men som et forsøk på forklaring. Når du på toppen av det legger til at kristne heller ikke er kjent for å spørre etter bevis men bare tro så kan dere selv tenke dere hvor lett spill svindlere faktisk har.... Dere kunne faktisk gitt dem pengene... for det eneste de hjelper dere med er placebo effekten og den kunne dere faktisk klart å fremskaffe selv med litt mer selvtillit...

 

Har selv stått i et slikt helbreder-telt nede på det mørke sørlandet for en del år siden og jeg, som ikke ble grepet av jesus, kunne med letthet se hvor utrolig lett det var for disse helbrederne å lure de kristne som var møtt frem der. Den dama som kom trillende inn i teltet helt til slutt, etter at alle andre hadde satt seg slik at alle skulle se henne, kunne for alt det de fremmøtte visste ha vunnet hundre meter hekk dagen før, for det var det ingen som sjekket. Isteden gikk hvermansen hjem styrket i troen på jesus da dama faktisk kunne spasere ut derfra til ellevill jubel og jesus tilrop med tunge tale og det hele... for en lettlurt gjeng! Hadde det ikke vært for at jeg er en ærlig fyr og at slikt gjør meg skikkelig kvalm skulle jeg jammen begynt med noe slik selv, for det var jammen lettlurte penger! De trillett rullestolen etter henne da, for hun trengte jo den i den neste byen de kom til.... :no:

Lenke til kommentar

Det er litt sånn som supportere på fotballkamp, de blir veldig høylytt og sterke i "troen" på at sitt lag skal vinne. Eller metalheads på konsert, da blir dem helt ville. Eller andre sammenkomster der likesinnede treffes. Man er der for å ha det hyggelig, sammen med venner og ikke for å krangle eller å være kritisk.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det er litt sånn som supportere på fotballkamp, de blir veldig høylytt og sterke i "troen" på at sitt lag skal vinne. Eller metalheads på konsert, da blir dem helt ville. Eller andre sammenkomster der likesinnede treffes. Man er der for å ha det hyggelig, sammen med venner og ikke for å krangle eller å være kritisk.

Akkurat. Derfor er det synd at noen må utnytte seg på bekostning av dette og lure folk. Synd at ikke flere er i stand til å se at de blir lurt i sin godtrohet.... :no:

Lenke til kommentar
Beklager å måtte si det men det må være forferdelig lett å lure kristne! Kan ikke komme på andre forklaringer jeg...

Jeg er helt enig med deg. Når man tror på slike historier som de i Bibelen så har man allerede forlatt et sunt nivå av kritisk tenkning og da kan man tro på nesten hva som helst. I tillegg, når man ikke har noen beviser for sin tro, og desperat ønsker å bekrefte den ovenfor seg selv og andre, så aksepteres nesten hva som helst.

Lenke til kommentar
Men det finnes mennesker som kan stoppe blod, selv ikke skolerte leger kan forklare hvorfor... !?! Spennende :D

Heldigvis finnes det ikke mennesker som kan stoppe blod, hvertfall er det umulig å oppdrive disse, dersom ikke du har noe som beviser det motsatte.

 

Legene som kom med helikopter til ulykkesplassen på Arnøy i 1994 kan bekrefte det. En mann hadde mistet 4 finger i en ulykke på fiskeindustrien og holdt på å blø ihjel da fingrene ble revet av, ikke kuttet. I løpet av de 30 minuttene det tok før helikoptret å komme til Arnøy hadde en lokal gammel fisker stoppet blodet, utrolig nok. Legene skjønte ingenting da de kom frem, han blødde ikke fra "sårene" i det hele tatt. Men bevise det, nei det kan jeg nok ikke for jeg kan ikke stoppe blod selv, men opplev at folk har gjort det, ja!

Lenke til kommentar

Hvis man f.eks leser på helbredet.no så kan man lese om drøssevis av mennesker som har blitt friske. Stiller alle disse menneskene opp og lyver? Kristne tror at det er Jesus som helbreder de, men når man går til andre alternative metoder som healing og Märtha's engleskole så sier kristne at dette er andre "krefter" (onde), som man bør holde seg langt unna.

 

Jeg er ikke kristen, men tror at slike helbredelser finner sted. Skjønner at dette er veldig vanskelig å godta for andre med mindre man har dokumentasjon. Men det å innrømme at mennesker har blitt friske fra fysiske plager er ikke det samme som å innrømme at kristendommen "is the shit" når vi hører om fysiske helbredelser hos Märtha's engleskole eller hos healere.

 

Min teori er at både fysiske og psykiske plager kan forsvinne hvis man tror "hardt nok." Religion er bare et slags skall på det hele slik at man, uansett hva man tror på, har en bevist og underbevist tro på at man vil bli frisk.

 

Debatten jeg lagde er egentlig ikke om slike ting skjer eller ikke, mer at fysiske plager kan forsvinne ved en hvis tankegang/mindsett. En tankegang som vi nå stempler religion på, men som vi kanskje ikke helt har funnet svaret på med logikk.

Har jeg dokumentasjon på at alle på helbredet.no snakker sant? Nei, men det går sikkert an å ringe en del av de, sette en hagle til hode dems og be dem fortelle sannheten, anyway.. jeg går ut i fra at de snakker sant.

Lenke til kommentar

Ser ingen som hevder at disse personene lyver, Northwinds. Post hoc ergo proper hoc er en feilslutning ofte dratt av syke mennesker når de blir bedre eller friske, og folk ignorerer gjerne andre forklaringer i takt med livssynet for å komme til konklusjonene du gjerne finner på dette nettstedet du nevner.

 

Om de er blitt helbredet, er jo det flott, få de til lege, finn ut hva de gjorde, hvilken bønn de ba osv, og se om dette kan brukes til å hjelpe lidende mennesker. Det er for meg ondt å la slike ting ligge utestet slik at en nektes innsikt i ting som kan hjelpe mennesker, og det at folk som tror på dette gjerne synes vitenskapelig testing av de de ønsker skal være virkelig tar fra opplevelsen/hendelsen sier kanskje at de egentlig ikke tror på at det fungerer.

Har jeg dokumentasjon på at alle på helbredet.no snakker sant? Nei, men det går sikkert an å ringe en del av de, sette en hagle til hode dems og be dem fortelle sannheten, anyway.. jeg går ut i fra at de snakker sant.

En kommer ikke frem til sannhet ved å sette hagler på folk, vær litt seriøs om du vil bli tatt seriøst. Vitnesbyrd veier ikke stort i vitenskap, folk er særdeles dårlige dømmere av egen erfaring og tidforløp. Men de kan gi et sted å starte forskning, med kontrollgrupper, skikkelige hypoteser og rutiner for å se om hva de mener er årsaken til sin helbredelse faktisk fungerer. Men når slike helberedene mirakler er umulig å skille fra tilfeldigheter, placebo og svindel så er det ikke stort å satse på for å behandle den mengden syke mennesker vi har.

 

Om din "teori" er at folk kan bli kvitt plager ved å tro "hardt nok" har du jo fint klart å lage en holdning som lar deg ignorere alle modstridende beviser, da alle som ikke blir helbredet ikke ville det "hardt nok". Lite vitenskapelig.

Lenke til kommentar
Legene som kom med helikopter til ulykkesplassen på Arnøy i 1994 kan bekrefte det. En mann hadde mistet 4 finger i en ulykke på fiskeindustrien og holdt på å blø ihjel da fingrene ble revet av, ikke kuttet. I løpet av de 30 minuttene det tok før helikoptret å komme til Arnøy hadde en lokal gammel fisker stoppet blodet, utrolig nok. Legene skjønte ingenting da de kom frem, han blødde ikke fra "sårene" i det hele tatt. Men bevise det, nei det kan jeg nok ikke for jeg kan ikke stoppe blod selv, men opplev at folk har gjort det, ja!

Er det din guds kraft som hjelper å stoppe blødningen da? For jeg har hørt langt mer imponerende historier fra mennesker som har blitt helbredet ved hjelp av andre guders kraft. Å stoppe blødning fra fire fingre kommer ikke i nærheten.

Lenke til kommentar
Legene som kom med helikopter til ulykkesplassen på Arnøy i 1994 kan bekrefte det. En mann hadde mistet 4 finger i en ulykke på fiskeindustrien og holdt på å blø ihjel da fingrene ble revet av, ikke kuttet. I løpet av de 30 minuttene det tok før helikoptret å komme til Arnøy hadde en lokal gammel fisker stoppet blodet, utrolig nok. Legene skjønte ingenting da de kom frem, han blødde ikke fra "sårene" i det hele tatt. Men bevise det, nei det kan jeg nok ikke for jeg kan ikke stoppe blod selv, men opplev at folk har gjort det, ja!

Er det din guds kraft som hjelper å stoppe blødningen da? For jeg har hørt langt mer imponerende historier fra mennesker som har blitt helbredet ved hjelp av andre guders kraft. Å stoppe blødning fra fire fingre kommer ikke i nærheten.

 

Nei, det kan jeg ikke tro, for jeg tror ikke på Gud engang. Men at noen mennesker har en smule mer utviklet hjerne og kan litt mer enn andre, ja det tror jeg.

Lenke til kommentar
Legene som kom med helikopter til ulykkesplassen på Arnøy i 1994 kan bekrefte det. En mann hadde mistet 4 finger i en ulykke på fiskeindustrien og holdt på å blø ihjel da fingrene ble revet av, ikke kuttet. I løpet av de 30 minuttene det tok før helikoptret å komme til Arnøy hadde en lokal gammel fisker stoppet blodet, utrolig nok. Legene skjønte ingenting da de kom frem, han blødde ikke fra "sårene" i det hele tatt. Men bevise det, nei det kan jeg nok ikke for jeg kan ikke stoppe blod selv, men opplev at folk har gjort det, ja!

Hvordan kjenner du denne historien?

Er det en førstehåndsbeskrivelse du gir her? Andre? Tredje?

Du forstår sikkert hvorfor jeg spør.

 

Nei, det kan jeg ikke tro, for jeg tror ikke på Gud engang. Men at noen mennesker har en smule mer utviklet hjerne og kan litt mer enn andre, ja det tror jeg.

Men kan en manns hjerne stanse en annen manns blod?

Tenk litt på den.

Lenke til kommentar

Så har du styrke forholdet her da. La oss nå si at vi fant en helbreder som klarte å testes og som hadde helbredene evner. Han måtte fremdeles gjennom en del andre tester, for hva/hvordan virker dette liksom. Kan han helbrede alt eller bare grupperinger, som svulster eller åpne sår? Hvor sterk er virkningen? Veldig sterk eller bare mild. Hvor lang effekt har helbredelsen? osv osv...

 

Dette hadde blitt som med alt mulig annet vi har i helsevesenet, det må testes grundig!

 

Hvor mange har vi testet, eller sagt på en annen måte, hvor mange har bevist at de har noen evner å teste....? Jo, temmelig nøyaktig 0 mennesker har gjort det på verdens basis. Det er sannelig ikke mange...

 

Feilen i norge i dag er at ALLE som vil fritt kan åpne et kontor og ta penger for dette! ALLE! Enten de har slike evner eller ikke og hvorfor er det slik? Ikke vet jeg, men personlig syntes jeg det er merkelig at de får lov, for det burde ikke være lov. Når til og med vår egen prinsesse går ut og lager seg en engle skole sier jo litt om hvor langt dette har gått da....

 

Så snyltere er det over alt men her er jammen flokken med sjarlatanere usedvanlig stor, selv de mest ihuga fans av whoo må jo innrømme det...

 

Men på den andre siden, når folk er så lettlurte at de faktisk kjøper og betaler for slike tjenester, som vi ikke har et eneste, ikke et (1) eneste, bevis for at funker på noe som helst område kan de takke seg selv når pengene blir borte og virkning uteblir. For det er helt sikkert mange som sitter der med skjegget fullt av postkasser men som ikke tørr å åpne munnen fordi de er redde for å bli gjort narr av..... Er dette en grei måte å tjene penger på syntes dere? Hva med de som faktiask er seriøse her da? Syntes de blir tråkket på jeg....

Lenke til kommentar

Dere mener altså at det er nok å ha en frisk person i rullestol på hvert eneste møte, som plutselig kan reise seg og løpe? Det ville vært litt underlig hvis folk var friske men ikke forstod det, så de måtte sette seg i rullestol og gå på møte.

 

Jeg har også hørt om at samer kan stemme blod, helbrede allergier m.m. I tillegg finnes det mennesker som kan kommunisere med dyr, og atter andre som kan se auraen til mennesker. Jeg tror ikke at alt dette kun er oppspinn.

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt om at samer kan stemme blod, helbrede allergier m.m. I tillegg finnes det mennesker som kan kommunisere med dyr, og atter andre som kan se auraen til mennesker. Jeg tror ikke at alt dette kun er oppspinn.

Hvorfor tror du ikke at det er oppspinn?

Lenke til kommentar
Her er et eksempel på helbredelse av lymfekreft:

http://mjl.no/art.php?i=451

 

Nå har ikke disse personene samtykket i at noen kan ta kontakt, men det burde være en enkel sak å finne en persons adresse på gule sider og muligens skrive brev til vedkommende. Går an å prøve.

Ingen som fikk med seg at denne personen faktisk har fått cellegiftbehandling før hun ble frisk? Det hele kan faktisk forklares helt uten mirakler med andre ord.

Lenke til kommentar

RWS mer enn antydet at den nevnte kvinnen var medhjelper i en Jesussvindel.

 

Det har også forekommet at mennesker som var fullt istand til å gå er blitt plassert i rullestol (kanskje de får høre at de "virker ustødige" eller noe lignende). Så når de blir "helbredet" er de (i tillegg til å være i en muligens manisk sinnsstilstand) utsatt for et massivt sosialt press om å oppføre seg som man forventer av frelste og helbredete. Kanskje stråler de fordi de innbiller seg at beina fungerer bedre enn noengang før.

 

Evangelistiske mirakeltilbydere - alltid velmenende eller alltid svindlere? Begge deler blir helt sikkert feil å si. Men jeg er stygt redd for at en stor majoritet bedrar kristne med vitende og vilje. De øvrige har ikke noe å tilby annet enn (i beste fall) placebo, men får fortsatt uten videre æren når tilstanden går over av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...