Gå til innhold

Helbredelse vs menneskelige egenskaper

Anbefalte innlegg

I bladet til Svein Magne Pedersen står det ofte om folk som har hatt avtale om operasjon på et sykehus, men som har kunnet avlyse denne operasjonen etter helbredelse.

Her er eksempler på navngitte personer som har blitt helbredet:

http://mjl.no/art.php?t=v

Så lenge vi vet at folk plutselig blir friske uten at noen har bedd for dem, så er det vel ikke å vente at noen blir det etter å ha blitt bedd for. Det man gjør her er å huske treffene og glemme missene. Hvor mange har han ikke bedd for som ikke har blitt frisk. Om han har en suksessrate på over 50% så vil jeg gjerne se nærmere på dette. Men så lenge det er snakk om promille, så er det fullstendig uinteressant og ikke mer enn man kan forvente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I bladet til Svein Magne Pedersen står det ofte om folk som har hatt avtale om operasjon på et sykehus, men som har kunnet avlyse denne operasjonen etter helbredelse.

Her er eksempler på navngitte personer som har blitt helbredet:

http://mjl.no/art.php?t=v

Selvfølgelig står dette i bladet hans, det er jo dette fyren lever av...

Personlig så blåser jeg en lang marsj i om selveste kong harald sto oppført der, for er det noe som faktisk skulle vært dømt etter blasfemi paragrafen så er det folk som denne pedersen.... :no: Det eneste han kan, og som han tydeligvis har lykkes i også,er å lure penger av godtroende folk! For penger tar han nemlig. :)

Lenke til kommentar

Dere krever altså flere ting. Det må være en nøye granskning av hvor mange som blir friske i helsekøen, og hvor mange som blir friske ved helbredelse av Svein Magne Pedersen. Det er forøvrig helt frivillig å gi penger til helbredelsessenteret hans.

Personlig synes jeg det høres ut som sprøyt at mange uten videre blir friske i helsekøen og ganske enkelt dropper ut. Dersom du for eksempel skal operereres for en utslitt hofte, en ødelagt skulder, grå stær eller kreft er det uaktuelt å plutselig føle seg bedre en morgen og avbestille operasjonen. Med mindre det da har skjedd et mirakel.

Lenke til kommentar
Dere krever altså flere ting. Det må være en nøye granskning av hvor mange som blir friske i helsekøen, og hvor mange som blir friske ved helbredelse av Svein Magne Pedersen. Det er forøvrig helt frivillig å gi penger til helbredelsessenteret hans.

Personlig synes jeg det høres ut som sprøyt at mange uten videre blir friske i helsekøen og ganske enkelt dropper ut. Dersom du for eksempel skal operereres for en utslitt hofte, en ødelagt skulder, grå stær eller kreft er det uaktuelt å plutselig føle seg bedre en morgen og avbestille operasjonen. Med mindre det da har skjedd et mirakel.

Hvor mange med kreft, dokumentert kreft, har han "helbredet"?

Så gjennom sist medlemsblad der, og det var senebetennelse, vond rygg og andre småplager.

Vil gjerne se dokumentasjon på mirakler.

Lenke til kommentar
Her er et eksempel på helbredelse av lymfekreft:

http://mjl.no/art.php?i=451

Nå har ikke disse personene samtykket i at noen kan ta kontakt, men det burde være en enkel sak å finne en persons adresse på gule sider og muligens skrive brev til vedkommende. Går an å prøve.

Jeg ser at kreften ikke var borte første gang hun dro til ham. Er det slik du tror en gud virker, at han trenger 2 forsøk? En allmektig Gud ville vel gjort henne frisk med en gang.

Og jeg har ingen behov for å snakke med henne, jeg kunne heller tenkt meg å snakke med legene på sykehuset.

Folk er for subjektive når de beskriver ting som har hendt.

Hvor mange prosent av de med kreft blir helbredet da?

Lenke til kommentar

Det varierer om helbredelsen er en "F16-helbredelse" eller en "skilpaddehelbredelse". Lykke skaper den uansett. Jeg jobber ikke for Svein Magne Pedersen, så jeg vet ikke noe prosentantall. Det ville tatt mye tid å registrere alle sykdommene som ble bedt for i løpet av møtet, og hvor mange prosent av hver enkelt lidelse som ble helbredet.

Lenke til kommentar
Det varierer om helbredelsen er en "F16-helbredelse" eller en "skilpaddehelbredelse". Lykke skaper den uansett. Jeg jobber ikke for Svein Magne Pedersen, så jeg vet ikke noe prosentantall. Det ville tatt mye tid å registrere alle sykdommene som ble bedt for i løpet av møtet, og hvor mange prosent av hver enkelt lidelse som ble helbredet.

Tenkt deg hva som er mest sannsynlig:

At Pedersen har krefter, eller kontakt med krefter som kan helbrede, men som ikke virker hver gang. Suksessraten er ikke høyere enn man forventer ved placebo og andre naturlige forklaringer.

eller...

At det er nettopp placeboeffekten som gjør at noen blir friske, og er grunnen til at han ikke kan vise til suksessrate i høye prosenttall?

Lenke til kommentar
En så intelligent designer som Gud sies å være burde vel klart å unngå hele (det potensielle) problemet med ukontrollert celledeling (kreft) i utgangspunktet - istedet for å pliktskyldigst stille opp en gang iblant, når evangelistkompisen ber om det.

Nå er vi ikke i himmelen ennå, så hvis vi vil ha noe må vi nok be om det.

Placebo virker da ikke på slitte hofter eller grå stær?

born again the... - du nevnte at vond rygg var en liten sak. Det er langt fra noen liten sak for den som har vond rygg.

Lenke til kommentar
born again the... - du nevnte at vond rygg var en liten sak. Det er langt fra noen liten sak for den som har vond rygg.

Du forstod nok hva jeg mente.

En liten sak - som ofte blir bedre av seg selv.

Jeg hadde vondt i ryggen i forrige måned, og den ble bra helt av seg selv, uten at jeg ringte Svein Magne eller ba til noen gud.

Lenke til kommentar
Men jeg må spørre igjen; Virker placebo på utslitte hofter eller grå stær? Eller benskjørhet?

Som sagt, placebo er en forklaring på folk som blir bra igjen. En annen er at sykdommer rett og slett blir borte av seg selv. Sitter ikke på noen tall eller info om spesifikke sykdommer dette gjelder, men skal lete.

Imens kan du finne info om folk som har blitt helbredet for grønn stær av Svein Magne. Det vil hjelpe å ha dokumentasjon på at sykdommen var påvist av lege, selv om det kan ha vært en feildiagnose.

Det er fortsatt opp til parten som hevder å ha helbredet å bevise det de har gjort. Så langt har jeg ikke sett noe bevis, annet enn subjektive historier fra folk jeg ikke kjenner, og hvem sin historie og bakgrunn jeg ikke kjenner.

Syns du jeg skulle tro på dem på bakgrunn av det?

Endret av bornagainatheist
Lenke til kommentar
Men jeg må spørre igjen; Virker placebo på utslitte hofter eller grå stær? Eller benskjørhet?

Min bestemor som er over 90 har hatt utslitt hofteprotese i 16 år. Hun er ikke blitt helbredet av noen, men går rolig rundt i huset og på kjøkkenet for ikke å få den ut av ledd.

Lenke til kommentar
Min bestemor som er over 90 har hatt utslitt hofteprotese i 16 år. Hun er ikke blitt helbredet av noen, men går rolig rundt i huset og på kjøkkenet for ikke å få den ut av ledd.

Men det er jo hennes egen feil, hun har sikkert ikke trodd nok, bedt nok, eller ringt Svein Magne (evt. donert).

Den dagen noen kan vise meg statistikk som viser at prosentvis vesentlig flere blir frisk av å ringe Svein Magne enn å ikke, så skal jeg innrømme at det kan være noe i det.

Skal vi si 50% som en bra rate for Svein Magne?

Jeg ville nå ikke gått til en lege som bare klarte å hjelpe halvparten av pasientene, men jeg skal gi ham litt slingringsmonn.

Lenke til kommentar

Som sagt så får vi ikke noe dersom vi ikke ber. Nå vet jeg jo ikke om denne bestemora på 90 har bedt eller ikke.

Jeg ville nå ikke gått til en lege som bare klarte å hjelpe halvparten av pasientene, men jeg skal gi ham litt slingringsmonn.

Kommer an på hvilke resultater som oppnås også. Svein Magne klarer ofte å hjelpe med ting (ved hjelp av Jesus) som legene ikke greier. F.eks plattfot, AD/HD, barnløshet, angina og øresus. Kroniske sykdommer klarer ikke vanlige leger å gjøre noe med, så dersom det hjelper å gå til Svein Magne Pedersen er gevinsten helt enorm.

Lenke til kommentar
Som sagt så får vi ikke noe dersom vi ikke ber. Nå vet jeg jo ikke om denne bestemora på 90 har bedt eller ikke.

Selvsagt, det er jo slik placeboeffekten virker.

Men jeg trodde bønn også hjalp når andre ba for en, selv om den ikke visste det?

Kommer an på hvilke resultater som oppnås også. Svein Magne klarer ofte å hjelpe med ting (ved hjelp av Jesus) som legene ikke greier. F.eks plattfot, AD/HD, barnløshet, angina og øresus. Kroniske sykdommer klarer ikke vanlige leger å gjøre noe med, så dersom det hjelper å gå til Svein Magne Pedersen er gevinsten helt enorm.

Plattfot faktisk. Og dette har du selvsagt ikke bare lest om, men sett selv og dobbelsjekket? Du tar vel ikke bare nettsiden hans som bevis, og tror på det fordi det stemmer og underbygger troen din?

Lenke til kommentar
Men jeg trodde bønn også hjalp når andre ba for en, selv om den ikke visste det?

Jo, det er riktig.

Og dette har du selvsagt ikke bare lest om, men sett selv og dobbelsjekket? Du tar vel ikke bare nettsiden hans som bevis, og tror på det fordi det stemmer og underbygger troen din?

Det kan også være du som gjør en tabbe ved å unnlate og tro på disse miraklene. Jeg har opplevd Guds kraft i mitt liv, og disse personene står oppgitt med fullt navn. Hvis man gikk inn for å svindle penger tror jeg ikke en tjeneste som Svein Magnes ville vært det enkleste valget. Han reiser utrolig mye og gjør virkelig en innsats, i tillegg til at det ville vært vanskelig å overbevise folk om at de var helbredet når de slett ikke var det.

Lenke til kommentar
Har bein vokst ut igjen?

Ja, skal jeg stole på min mor og flere andre jeg kjenner så stemmer dette. Poenget mitt er egentlig ikke at dette skal motbevises og at jeg skal ha beviser og dokumentasjon for at dette har skjedd.

Jeg har sett med mine egne øyne at et mann fikk hørselen tilbake i løpet av minutter. Om mannen "egentlig" kunne høre bra fra før, er umulig for meg å vite for sikkert, men jeg tror ikke det er tilfelle.

Jeg prøver ikke å lage en debatt om slike fysiske helbredelser faktisk har funnet sted eller ikke, men tar utgangspunkt i at det har skjedd mirakler opp gjennom historien, MEN ikke bare i kristne sammenhenger. I og med at det er i flere spirituelle sammfun at det har skjedd helbredelser,(kristendom, engler, sjamaner og healere) mener jeg at det ikke være noe "der ute" som gjør at folk blir friske, altså jeg utelukker noe guddomelig.

Kan det være noe som går beyond placebo, altså menneskelige egenskaper som vi egentlig ikke har funnet ut av enda, noe som gjør det mulig at fysiske plager kan leges av det menneskelige sinn?

Lenke til kommentar
Har bein vokst ut igjen?

Ja, skal jeg stole på min mor og flere andre jeg kjenner så stemmer dette. Poenget mitt er egentlig ikke at dette skal motbevises og at jeg skal ha beviser og dokumentasjon for at dette har skjedd.

Jeg har sett med mine egne øyne at et mann fikk hørselen tilbake i løpet av minutter. Om mannen "egentlig" kunne høre bra fra før, er umulig for meg å vite for sikkert, men jeg tror ikke det er tilfelle.

Jeg prøver ikke å lage en debatt om slike fysiske helbredelser faktisk har funnet sted eller ikke, men tar utgangspunkt i at det har skjedd mirakler opp gjennom historien, MEN ikke bare i kristne sammenhenger. I og med at det er i flere spirituelle sammfun at det har skjedd helbredelser,(kristendom, engler, sjamaner og healere) mener jeg at det ikke være noe "der ute" som gjør at folk blir friske, altså jeg utelukker noe guddomelig.

Kan det være noe som går beyond placebo, altså menneskelige egenskaper som vi egentlig ikke har funnet ut av enda, noe som gjør det mulig at fysiske plager kan leges av det menneskelige sinn?

Dette er typiske helbredelseshistorier:

Man har hørt fra andre, vet ikke om personen kunne høre....osv.

Finner du virkelig dette overbevisende?

Når vi vet hvor stor fisken blir allerede etter 3.gangs fortelling, hvorfor skulle ikke disse historiene også være overdrevet over tid.

Jeg hørte i fjor en historie fra en kristen konspirasjonselsker om at han hadde møtt noen som kjente en som kjørte lastebil. Denne lastebilsjåføren kjørte veldig hemmelig last og fikk ikke lov å gå ut av lastebilen mens andre tok inn og ut lasten. Men da han gikk ut for å spørre om de var ferdige så han at de fraktet giljotiner, som skulle brukes til å drepe kristne i konsentrasjonsleire i USA. Dette skulle visstnok hendt nylig.

Jeg googlet saken og fant at den startet 1991, og er en typisk vandrehistorie.

Poenget er at når man ikke VET selv alt om en sak, så må man være forsiktig med hva man kjøper.

Min kristne venn trodde på vedkommende som fortalte historien. Denne personen har hørt samme historie fra noen andre, men sikkert forandret den litt slik at hun var den som hadde snakket med sjåføren. Og slik hadde den gått i flere år.

Jeg husker selv som barn og ungdom, og sikkert som voksen også, hvor lett det var å forandre litt, så historien virket mer troverdig. Det er alle grunner til å mistenke at så skjer i disse historiene.

Fot vokste ut igjen? Å, kom igjen. Personen ville stått fram på tv og bevist Guds kraft for alle. Tror du ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...