Gå til innhold

Helbredelse vs menneskelige egenskaper

Anbefalte innlegg

Når man opplever helbredelser i forskjellige religioner, kristendom, islam, via engler av sjamaner eller lignende, hvilken ”kraft” er det da som gjør at menneskene blir helbredet? Fysiske forandringer har faktisk skjedd(etter min oppfatning), bein har vokst ut, folk har fått synet og hørselen tilbake. Jeg har selv deltatt på et helbredelsesmøte og det er utvilsomt at mennesker har blitt friske, både fysisk og psykisk. Kan det være at mennesker har en mulighet til å helbrede fysiske plager på rekordfort når man ”tror” 110% på at det vil funke? Dette beviser ikke at det er noe ”der ute” som helbreder mennesker, for vi har helbredelser i forskjellige trosretninger, men kan det være noe på innsiden i vår hjerne som gjør dette?

Det må sies at jeg ikke er troende av noe slag, men har nå vokst opp med kristendommen og har lett etter et svar på hvordan fysiske ”helbredelser” er mulig. Har vi som mennesker egenskaper vi ikke helt veit om enda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man opplever helbredelser i forskjellige religioner, kristendom, islam, via engler av sjamaner eller lignende, hvilken ”kraft” er det da som gjør at menneskene blir helbredet? Fysiske forandringer har faktisk skjedd(etter min oppfatning), bein har vokst ut, folk har fått synet og hørselen tilbake. Jeg har selv deltatt på et helbredelsesmøte og det er utvilsomt at mennesker har blitt friske, både fysisk og psykisk. Kan det være at mennesker har en mulighet til å helbrede fysiske plager på rekordfort når man ”tror” 110% på at det vil funke? Dette beviser ikke at det er noe ”der ute” som helbreder mennesker, for vi har helbredelser i forskjellige trosretninger, men kan det være noe på innsiden i vår hjerne som gjør dette?

Det må sies at jeg ikke er troende av noe slag, men har nå vokst opp med kristendommen og har lett etter et svar på hvordan fysiske ”helbredelser” er mulig. Har vi som mennesker egenskaper vi ikke helt veit om enda?

Du er inne på noe, men tror ikke det er noen ukjent kraft. Vi vet fra forsøk at placeboeffekten er reell, om man tror noe virker - så virker det. Helbredelsesmøter kan således virke på samme måte, eller være ren juks. Det fins eksempler på det sistnevnte der fra USA.

Lenke til kommentar

Det som ofte slår en ved slike helbredelser er at det som helbredes ofte er sår inne i kroppen eller temmelig udefinerte skader. Skjelden en hører om amputerte lemmer som spretter ut igjen, ikke sant? Personlig tror jeg tallene på helbredede hadde gått ganske så drastisk ned hvis et lege team med utstyr til å faktisk sjekke om det var noen forskjell var til stede ved slike helbredelser..

Når det er sagt har jeg selv sett fruktene av placebo, så de hverkan kan eller skal man stikke under en stol. Min kone er sykepleier og sier ofte at de bevisst forsøker å få pasienten til å tro på egen legning, for ellers er det nytteløst. Ikke at de lyver om saker og ting, men de er VELDIG forsiktige med å si noe som kan oppfattes som negativt for pasienten, da dette kan ha katastrofale følger for legning! Først og fremst må pasienten tro på egen legning, hvis ikke er det veldig vanskelig for ikke å snakk om langsomt, å få ting til å leges. En må få pasienten til å tenke positivt og det er vel greia tenker jeg i helbredelse også, for hvis en klarer å få seg til å tro at noe en opplever som positivt, som jesus for kristne mennesker, er der og hjelper en så leges ting fortere.

Men hadde alle disse helbredelsene hatt noe for seg så hadde det vel ikke vært leger på sykehusene, hadde det vel? Ihvertfall ikke så mange.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det fins også folk som gjør selv-diagnose, og er overbevist om at de har kreft. De har kanskje kjent en kul et sted, og antar at det er kreft, noe det slettes ikke trenger å være. Når så denne kulen forsvinner av seg selv, som de ofte gjør, så sees dette på som noe overnaturlig.

Det er en grunn til at mengder av helbredelser ikke er påvist vitenskapelig.

Lenke til kommentar

Det hadde utvilsomt vært spennenende om slik helbredelse var mulig, men dessverre er det ingen hendelse som ikke kan forklares med en av følgende:

(1) Placebo

(2) Svindel og bedrag

Menneskehjernen er istand til mye rart, og det er mulig vi ikke har avdekket alt ennå. Men å forklare slikt med "det overnaturlige" eller "Gud" er blindspor. Gode argumenter er frembringet for å vitenskapelig teste f.eks. Snåsamannens påståtte evner, men han er ikke interessert.

Lenke til kommentar

enten så er det ting vi ikke har oppdaget enda, eller så har menneskene glemt noe som de visste om før...

jeg vet om en som kan stoppe blodomløpet på folk. alt han trenger å gjøre er å tenke på en person, så stopper blodomløpet til den. det sies også at om han lærer det bort til andre, vil han selv miste evnen, så nøyaktig hvordan det skjer vet jeg ikke.

det er neppe svindel og bedrag, og jeg tviler også på at det er placebo, så hva er det da?

Lenke til kommentar

Hvis han stopper blodomløpet så dør vel personen? Hjertet kan ikke pumpe uten at blodet går rundt. Dermed kan han drepe mennesker bare ved å tenke på dem? Sier seg selv at dette er tull. Det er faktisk den værste skrøna jeg har hørt på en stund. Like dumt som å si at bare ved å tenke på en person kan jeg få ham eller henne til å tisse på seg.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde den evnen ja... Bare du tenkte på ei dame så fikk hun lyst til å ligge med deg... hadde vært noe, ikke sant?

Og den klassiske: "det sies også at om han lærer det bort til andre, vil han selv miste evnen, så nøyaktig hvordan det skjer vet jeg ikke." :no:

Kjære martita, dette MÅ du ikke tro på for dette er virkelig sprøyt!!!!!!

Lenke til kommentar
enten så er det ting vi ikke har oppdaget enda, eller så har menneskene glemt noe som de visste om før...

jeg vet om en som kan stoppe blodomløpet på folk. alt han trenger å gjøre er å tenke på en person, så stopper blodomløpet til den. det sies også at om han lærer det bort til andre, vil han selv miste evnen, så nøyaktig hvordan det skjer vet jeg ikke.

det er neppe svindel og bedrag, og jeg tviler også på at det er placebo, så hva er det da?

Jeg vet om en.....

Har hørt mange slike, jeg kjenner en som har hørt om en....

Har du sett dette selv?

Hvordan visste du da at blodomløpet stoppet?

Stoppet pulsen?

Kan vi få komme og teste dette?

Lenke til kommentar
det er godt mulig skkurat det er sprøyt, men såkalte "overnaturlige" krefter finns. det er jeg ganske sikker på... hvordan kan ellers snåsamannen klare det han gjør?

Hvem har bilder av en god facepalm...? Anyone? HELLLLOOOOOO.....

Det kan godt være at overnaturlige evner finns, men vi har altså ikke registrert noen enda, til tross for tusenvis av såkalten hendelser hvert eneste år. Så du gjør lurere om du inntar en litt mer kritisk holdning til de overnaturlige evnene og heller venter og ser om noen dukker opp.... :)

Snåsa mannen er en svindler som faktisk gjør noe så skjeldent at han svindler folk gratis.... Han også ble faktisk tilbudt å få sjekket opp evnene sine, men han ville ikke... :( Synd egentlig, for det hadde vært tøft om det hadde funka...

Men dette trengs å testes ut, det skjønner du ikke sant? Du heller ville ikke tatt piller som du ikke visste hva inneholdt og ikke viste styrken på, ikke sant? Slik er det med disse overnaturlige kreftene også, vi må vite hvor sterke de er og hva de faktisk virker i mot eller for, men enn så lenge er det ikke en eneste en som har klart det.....

Lenke til kommentar
i grunnen bare rykter... kkanskje sprøyt, kanskje ikke. her dere et konkret bevis på at det faktisk ikke funker? hvem vet?

Om du føler at vi gjør narr av deg her nå, så er det bare fordi du så lett slenger påstander rundt, tydeligvis uten kritisk tenkning.

Dette skrev du i det første innlegget:

"jeg vet om en som kan stoppe blodomløpet på folk. alt han trenger å gjøre er å tenke på en person, så stopper blodomløpet til den."

Her sier du ikke noe om tvil, usikkerhet eller noe. Du vet om en som kan...

Når du da 2 innlegg senere sier:

"i grunnen bare rykter... kkanskje sprøyt"

så må du forvente litt pes, det håper jeg du forstår.

Vi er ikke sinte på deg, men er litt leie av folk som ikke virker å bruke sunn fornuft og littegranne kritisk tenkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...