Gå til innhold

Bankkort - Hvem tilbyr Visa til under 18?


Zlash92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke inntekt har noe som helst å så lenge du er under 18. Du kan jo fortsatt gå i minus, og det har ikke personer under 18 år lov til.

Men nå er det faktisk en del personer under 18 som får Visa da.

 

Er fult klar over det, har det selv faktisk. er påpekt tidligere i tråden at hvis foreldrene tar på seg ansvaret for eventuell misbruk, så kan du få kort. Hvertfall hos noen banker.

Glemte å skrive dette i sted, my bad :blush:

Lenke til kommentar

Jepp, folk bør søke etter slik informasjon på forumet før de poster.

 

Visa finst (og er veldig vanlig) i debit-form. Dette betyr at kortet ikke kan overtrekkes, altså er det ikke et kredittkort. Kortet er knyttet direkte opp mot bank-kontoen din, i motsetning til et kredittkort - det ligger jo i navnet. Kredittkort gir deg kreditt, mens debitkort ikke gjør det.

 

Kontakt f.eks. din nærmeste Sparebank 1 for å få et Visa Classic Debitkort. Tror jeg betaler 200 eller 300 i året for dette, og jeg betaler heller ingen gebyrer i Norge på bruk eller uttak såvidt jeg husker. Merk deg at du må ha underskrifter fra begge foresatte for å kunne få et slikt kort.

 

Slik ser mitt kort ut:

http://farm4.static.flickr.com/3575/347022..._00682c04cf.jpg

 

Her kan du lese mer om kortet:

https://www2.sparebank1.no/portal/1001/3_pr...ankkort_sb1visa

 

Der står det imidlertid at kortet kun er for myndige. Dette er feil. Likevel er min oppfatning av den gjennomsnittlige bank-arbeider at de kan så lite om slikt at de like greit bare sier nei uten å sjekke opp i om det faktisk er lov. De prøvte å avvise meg, men jeg ba hun ringe en overordnet, og vips så ordnet det seg.. :)

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Jepp, folk bør søke etter slik informasjon på forumet før de poster.

 

Visa finst (og er veldig vanlig) i debit-form. Dette betyr at kortet ikke kan overtrekkes, altså er det ikke et kredittkort. Kortet er knyttet direkte opp mot bank-kontoen din, i motsetning til et kredittkort - det ligger jo i navnet. Kredittkort gir deg kreditt, mens debitkort ikke gjør det.

 

 

Du bør gjerne ikke uttale deg så klart uten å være sikker på det du skriver.

 

Det er ikke riktig som du skriver at et Visa debetkort ikke kan overtrekkes. En rekke brukersteder er offline, f.eks. drosjer og parkeringsterminaler. I slike terminaler er det mulig å benytte et Visa debetkort uten penger på og på den måten overtrekke kontoen.

 

Et Visa electron kort derimot har 100% dekningskontroll, noe som gjør at kortet vil bli avvist i terminaler som er off line, eller av en annen grunn ikke går gjennomført dekningskontroll. Visa electron kort skal ikke kunne overtrekkes.

Lenke til kommentar
Har nå sendt en mail til Postbanken.

 

Vil ha ekte VISA.... :(

 

Jeg kan allerede si at du kommer til å få avslag.

Du har størst sjanse ved å kontakte f.eks Storebrand som jeg har gjort og prøve å få til en disposisjonsrett løsning.

:roll:

 

Hei,

 

Takk for din henvendelse.

 

Det er dessverre ikke mulig å få Visakort når man er under 18 år.

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

Med vennlig hilsen

for DnB NOR Bank ASA

Postbanken

 

Tlf 03800 | Åpent alle dager 08:00-22:00

 

Det er da for faen mulig, er jo hundrevis av folk som har fått det. Tror nok noen av dem har Postbanken...

Endret av timb
Lenke til kommentar
Så jeg kan ikke få noe kort av noe slag som man kan kjøpe ting fra nettet på før jeg er 18 år?

 

Ble ikke konklusjonen at kan man handle online (med debetkort) så har noen banker dette tilbudet ? En annen sak kan være at visse nettbutikker krever 18-årsgrense

Lenke til kommentar

Jepp, det med at noen nett-butikker krever 18-årsgrense er en annen historie.

 

Og det er nok konklusjonen det fjellreven1! Debitkort (Visa) kan man handle online med, og det viser seg at nesten ingen banker tilbyr dette til oss barn. Men skulle dere nå være på ferie/bo i hardanger, så stikk innom Sparebank1 Hardanger! Der tilbyr de det nemlig! ;) Husk at du må ha skriftlig godkjenning av begge foreldre.

Lenke til kommentar
++++ Men skulle dere nå være på ferie/bo i hardanger, så stikk innom Sparebank1 Hardanger! Der tilbyr de det nemlig! ;) Husk at du må ha skriftlig godkjenning av begge foreldre.

 

Er du sikker på at dette er et generelt tilbud ?

 

Sentralt tilbyr ikke Sparebank1 i klartekst dette og det står ikke noe sted på Hardanger-linken at de har dette tilbudet.

 

Nordea er den eneste jeg har sett tilbyr så langt.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
++++ Men skulle dere nå være på ferie/bo i hardanger, så stikk innom Sparebank1 Hardanger! Der tilbyr de det nemlig! ;) Husk at du må ha skriftlig godkjenning av begge foreldre.

 

Er du sikker på at dette er et generelt tilbud ?

 

Sentralt tilbyr ikke Sparebank1 i klartekst dette og det står ikke noe sted på Hardanger-linken at de har dette tilbudet.

 

Nordea er den eneste jeg har sett tilbyr så langt.

 

 

Sparebank1 er ikke én bank, det er en allianse av mange banker som som drives individuelt og som alle har egne vilkår og priser. At Sparebank1 Hardanger tillater det, betyr ikke at andre Sparebank1-banker gjør det samme.

Lenke til kommentar
Sparebank1 er ikke én bank,+++

 

Skjønner det da. Ofte har de lik praksis, men altså - står ikke noe sted om at de generelt tilbyr hverken på hovedsiden eller i Hardanger-linken. Jeg tror Arne, men det kan jo være et visst unntak ev. at de velger bevisst å ikke reklamere for tilbudet.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Ja, de kan vel kanskje gjøre slikt lettere i et lokalsamfunn, der "alle kjenner alle". Jeg har også et bra forhold til banken, og jeg har fast lønn. Det kan jo være at de vektlegger dette når de velger om de vil utstede kortet.

 

Men det kan jo være at det er enkelte farer/risikoer ved å tilby slikt til mindreårige, og det kan jo være at de derfor ikke vil tilby det. Om du sender mail til Sparebank1 Hardanger, så er det ikke sikkert at du får ja da en gang... :/ Men du kan jo prøve?

 

Det at jeg fikk det hørtest mer ut som en slags ekstra-ordinær greie. Jeg vil tro det er bedre å gå til en av bankene eller ringe istedenfor å sende mail, siden det da er så lett å avslå.

 

Men for all del, jeg lyger ikke til dere om at jeg har kortet. Jeg kunne godt scannet inn kortet, men føler det blir litt dumt mht. personvern osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...