Gå til innhold

[LØST] Trådløst til stasjonære PC'er, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et par stasjonære PC'er som ikke jeg får koblet til router med kabel siden det er en del dører i veien. Huset er gammelt og det er kun ett uttak til nettet. Derfor må jeg gå trådløst, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg kan ordne dette på best mulig måte.

 

Bruker PC'n til både jobb og online spill, så jeg vil ha minst mulig forsinkelse og tap. Linja er kun på 4 mb (den tåler ikke mer), så trenger vel ikke noe sinnykt dyre greier. Må jeg da kjøpe trådløst nettverkskort til begge PC'ene jeg har, og hva slags prisklasse bør jeg opp i for å få en nogenlunde stabil ytelse?

 

Kan legge til at routeren er en Thompson 780WL.

 

Om det finnes noe fra www.ps.no er det flott siden de er kun et par kilometer unna.

 

På forhånd takk for hjelp :-)

Endret av Janniz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trolig vil et sånt kort duge for >4Mbit. Spørs litt på hvor mye dempning og avstand du har.

 

Avstand 8-9 meter, med et par relativt tynne trevegger i mellom. Routeren kjører 54 mb trådløst, så er vel et G-type kort jeg behøver så fremt jeg har forstått det riktig. Det viktigste er uansett at det er stabilt så det ikke sjenerer opplevelsen i spill som CS:S, Red Orchestra, BF o.l.

 

Kan vel også tenkte meg å forbinde de to stasjonære via TP-kabel, de står 1 m fra hverandre, så jeg vet ikke om det har noe å si på kortet?

Endret av Janniz
Lenke til kommentar

Når du har trevegger i mellom så tror jeg faktisk ikke det har så mye å si med hvilke kort du velger, bare det er kompatibelt med routeren. Tror også det fint går an å kombinere trådløstkort med ikke-trådløstkort, på samme måte som det går an på laptoper.

Lenke til kommentar
Da holder det med ett trådløskort. Har du Gigabit på PC så kan du benytte standard straight nettverkskabel mellom maskinene (autosensing), ellers må du bruke krysset kabel.

Ok, dumt spørsmål følger: Hva er Gigabit? Rent bortsett fra en måleenhet for datamengde? Antar det har med nettverkskortene jeg allerede har i maskinene å gjøre, og i den ene som har et PN5-E Asus hovedkort står det GbLAN, og det andre hovedkortet har 2xGbLAN.

 

Har tenkt å ha det trådløst til den sistnevnte, og TP derfra til den førstnevnte så lenge den ikke vil få nevneverdig dårligere oppkobling.

Endret av Janniz
Lenke til kommentar

Det er nok bare måleenheten som du sier, for før hadde du bare mgbit kort, mens det senere kom gigabit kort. Så jeg tror kun det er at det kortet støtter raskere overføringshastighet. 2xgblan, du har vel to porter til tp-kabler der da tipper jeg. Men tipper dette ordner seg ;)

Lenke til kommentar

Selv om du har noen dører i veien, så ville jeg helt klart ha gått for kabel. Uten tvil i det hele tatt. Det letteste er å legge kabelen bak lista, den som dekker over det svære hullet som er mellom døra og veggen. En liten utforing nederst på denne lista på hver side og du kan nyte høyere hastigheter og stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...