Gå til innhold

AMD ruller ut nye sekskjerneprosessorer

Anbefalte innlegg

Med andre ord trenger man bare 10% høyere klokkefrekvens på dobbeltkjernen for å få lik ytelse med firekjernen. 2 kjerner på 3,3 GHz = 4 kjerner på 3,0 GHz (I de spillene du nevner). Med tanke på effekt og støy så tror jeg nok dobbeltkjernen stikker av med seieren.
Dette er ikke sant og det vet du. Kjernerfrekvens er kun en liten part av hva som får en prosessor til å yte bedre. Skulle du garantert fått 10% bedre cpu ytelse måtte du klokke kjernene+IMC/NB/L3+HT+minne 10% høyere og senke all minne latency med 10%. Da får du 10% bedre ytelse(i værste fall).

Du har teknisk sett rett i det. Jeg forenklet litt for mye. Men jeg vil påstå at forenklingen er ganske nært sannheten gitt at alle utenforliggende faktorer er like og spillet er CPU-begrenset. Da fører ofte 10% økt klokkehastighet til nært 10% økt ytelse. Omtrent samme økning som å gå fra 2 til 4 kjerner i FarCry uten å endre klokkefrekvens eller oppsettet ellers.

Med andre ord er Revox sitt forslag om 1 kjerne på 6 GHz en glimrende erstatning for 2 kjerner på 3 GHz. Hvis en sånn fantes. (Antallet kjerner-kappløpet er jo nest beste utvei etter at antall GHz-kappløpet stagnerte)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er godt? >50% ekstra fra 1 til 2 kjerner er vel et godt hopp?

Jeg kan nevne noe flere spill som liker 2 kjerner bedre enn 1

WIC (testet selv(50% forskjell))

Left 4 dead(nyere soruce)(se tidligere kilde)

Det eneste spillet jeg har sett ikke har skalert så bra er fallout 3. Men det er vanskelig å finne benchmarks med enkeltkjerner. Men nye spill tar ofte godt nytte av 2 kjerner.

Simen1: En cpu på 6 Ghz ville brukt veldig mange cycler på å vente på ram. Flere kjerner lønner seg fordi at minnebåndbredden stiger hurtig mens forsinkelsen har holdt seg nogenlunde stabil. (ddr400 cl2 for mange år siden, når er ddr3 1333 cl7 vanlig)

Legger til:

Effikan: Istedenfor at jeg må finne kilder på at alle nye spill(spill som ikke klarer seg med en enkeltkjerne) skalerer bra fra 1 til 2 kjerner, så kan du finne kilder til spill som ikke gjør det, du har jo enda ingen bakgrunn for din utalelse.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

For fullgod støtte for dobbelkjerner bør spill utnytte en dobbelkjerne tilnærmet dobbelt så bra som en enkeltkjerne, altså dobbel CPU-ytelse. (Men 50% er ikke galt det heller) Slik det er i dag, så utnytter alt for få spill dobbelkjerner, og ennå ferre utnytter fire eller flere. Grunnen til dette er at spill typisk ikke er så veldig lett å splitte opp i mange prosesser, og av de prosessene som er avhengige av grafikknivå, så er det relativt komplisert å få dette synkronisert på flere kjerner, men det lar seg gjøre.

Det skal da være kjent at en høyere klokket dobbelkjerne vil gi bedre ytelse for pengene enn en noe lavere klokket firekjerne i ganske mange spill. Tilsvarende er det med enkeltkjerner i forhold til dobbelkjerner, om du husker litt tilbake, men det er ikke så kraftige enkeltkjerner å få tak i lenger. Heldigvis er det stadig flere spill som utnytter flere kjerner, men det er langt ifra bra, det er først nå det siste året at det begynner å bli mer merkbart. Du kan f.eks. se dobbelkjerner mot firekjerner i HWs egne tester.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Dobbelkjerne mot firekjerne er jeg med på. Men det er umulig å erstatte spill ytelsen til en billig dobbelkjerne med en enkeltkjerne.

Og det er jo mange andre faktorer som spiller inn som gjør at det ikke kan bli 100% forbedring, selv om far cry 2 og crysis er nærme.

Lenke til kommentar
Dobbelkjerne mot firekjerne er jeg med på. Men det er umulig å erstatte spill ytelsen til en billig dobbelkjerne med en enkeltkjerne.

Og det er jo mange andre faktorer som spiller inn som gjør at det ikke kan bli 100% forbedring, selv om far cry 2 og crysis er nærme.

Holder med deg der, fra 2 til 4 kjerner er det idag få spill som gir mye boost. Men faktisk så utnytter de aller fleste spillmotorer idag 2 kjerner ganske bra, dog vil alltid noe ytelse spises opp i io/overhead. En annen ting ikke folk tenker på er at med os som i dag utnytter flere kjerner så vil os sine prosesser som går i bakgrunnen ha mer kraft og kjøre på når man spiller. Grafikkdriverne til amd og nvidia er også optimalisert for flere kjerner, og sli og cf drar også ofte nytte av cpu kraft i form av flere kjerner. Men enda er det langt fra den dagen når vi har spill som drar skikkelig nytte av 4 eller flere kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...