norsemanGrey Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Heisann Har akurat satt sammen den nye maskinen min, og har fått store problemer med skjermkortet. Oppsettet er som følger: Thermaltake 750W PSU Intel i7 950 CPU ASUS P6T Deleux V2 HK OCS Vertex 120GB SSD Radeon HD 4870x2 GPU Kjører på Vista Ultimate x64 Alt gikk knirkefritt frem til jeg skulle installere driverene til skjermkortet. Disse ble installert fra medfølgenede CD så jeg regner med dette er de siste driverene. Etter at disse ble installert virker det som om maskinen bruker lang tid når det blir gjort oppdateringer av skjermoppløsningen osv. Skjermen kan bli svart i nesten et minutt før bildet kommer tilbake. Dette skjer også under oppstart av maskinen når den først starter Windows, og ofte ender dette i en bluescreen og maskinen restartes. Etter hva jeg erfarer skjer dette spessielt når jeg prøver meg på høyere oppløsninger. Jeg har også prøvd å installere eldre Catalyst drivere 9.3 og 9.4, men problemet er det samme da også. En annen ting er at skjerkortet virker svært varmt selv uten noen krevende grafikk på skjermen som f.eks. når jeg er inne i BIOS osv. Jeg måler temp på baksiden av kortet rett over hver av prosessorene og den ene holder gjerne 60 grader (kan gå opp til 75 grader når jeg driver med litt forandring av oppløsningen osv.) og den andre holder gjerne rund 40 grader. Noe annet jeg har observert er at når jeg slår maskinen helt av og lar den stå en stund for så å starte den opp igjen kan det gå en stund før problemene dukker opp. Kan dette være en hardware feil med kortet, eller er det noe med softwaren ettersom dette ikke skjer før driverene er installert? Kan problemene oppstå rett og slett fordi kortet er for varmt? Setter stor pris på tilbakmld på dette problemet, og evt forslag til hva jeg bør gjøre. Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Nyeste driver er 9.6,denne er ikke på cdn. driver 9.7 er rett rundt hjørnet. Sørg for at du har nyeste driver til hovedkortet. Avinstaller skjermkort driver du har. Rens pcn med ett program som heter Ccleaner,bruk også register cleaner på dette programet,denne fjerner rester av den gamle driveren. Last ned driver 9.6,installer denne. Gå inn i menyen på Catalyst Control Center(ccc),sett viften på manuell viftestyring. Sett denne gjerne til 60%. Hadde selv store problemer med mitt sapphire hd4870x2 kort(driver problemer). Løste dette med å installere vista på nytt,under vista install valgte jeg manuell oppdatering. La inn drivere til hk først,så lot jeg vista update gjøre seg helt ferdig til den ikke fant mere updates.(SP1&SP2) Når dette var gjort la jeg inn driver til skjermkortet (9.6).dette altså helt til slutt. Bank i bordet..har ikke hatt ett problem etter dette. Hvilket minne har du på pcn? Fint om du kan komme med feilmeldingen som kommer med Bsod(bluescreen). Endret 16. juli 2009 av serru-d Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Du bør gå inn i BIOS og endre standard skjermkort til PCIexpress. Ofte står den standard på PCI. Ang. varme i BIOS så er det ganske normalt. Tror ikke strømsparingsfunksjonene virker i BIOS, antar at de er softwarestyrt. Det at skjermen er svart lenge kan tyde på at det er noe krøll med drivere under lasting av Windows. Oppdater til 9.6 (snart 9.7). Versjonsnummer 9.6 betyr (år 2009) og 6 (juni). Du kan også prøve programmet "Catalyst Uninstaller". Det finner du på Guru3D sine hjemmesider. Det rydder opp og fjerner gamle driverrester. (Og aldri aldri bruk medfølgende driverCD. De driverne er som regel utdatert før CD ble produsert.) Temperatur på 60-75 virker som ganske normalt for endel skjermkort. Mitt 3870x2 holder ca samme temp. Sørg for god luftflyt i kabinett! Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Takk for hurtig svar. Jeg skal forsøke forslagene og komme tilbake med resultater. Bare et kort spørsmål. Når jeg har opp(ned)gradert driverene til skjermkortet så har jeg tatt en System Restore tilbake til når jeg installerte skjermdiverene. (ettersom dette er det siste jeg har gjort mister jeg ikke noen andre drivere e.l. på maskinen). Holder dette eller bør jeg heller ta å avinstallere dem på normal måte? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Avinstaller Catalyst-drivere med det programmet jeg refererte til. Den fjerner alle filer, referanser i register og alt annet. Skal være unødvendig med System Restore. Det er spesielt viktig å fjerne alle filer og registerregistreringer når man nedgraderer driverfiler, da det hender Windows ikke overskriver nye filversjoner med eldre Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Bare se om den ligger inne ennu,hvis så fjern den. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg forsøkte å installere Windows på nytt. Etter at Windows var installert installerte jeg alle driverene til HK og lastet ned alle oppdateringer for Windows. TIl slutt gikk jeg inn på ATI sine hjemmesider og installerte de siste driverene for skjerkortet, Catalyst 9.6. (fra listen over produkt når jeg skulle finne driveren valgte jeg HD 4800 serien, regner med dette er riktig). Installasjon av driverene gikk fint men etter restart hadde jeg igjen et langt delay hvor skjermen var sort under oppstart av Windows (rett etter progress baren) og så slo skjermen seg av (gikk inn i Power Save Mode) uten at noe mere skjedde så jeg måtte restarte. Under neste restart kom jeg inn i Windows uten noe delays, men fikk en feilmelding som sa at jeg ikke hadde installert noen ATI skjermdivere. Jeg prøvde derfor å installere driverene igjen. Og etter en restart denne gangen fikk jeg opp den samme feilmeldingen plus en feilmelding som sa at driveren til skjermkortet var disablet fordi den ikke var kompatibel med VGA adapteren. Jeg prøvde å enable den under Device Manager, men under restarten fikk jeg da et delay igjen som endte i Bluscreen, den samme som jeg har fått tidligere. Etter dette har jeg klart å komme inn i Windows igjen innimellom, og får ikke lenger feilmeldingene (driverene er enabla står det ihvertfall), men prøver jeg å gjøre noe som helst som krever noe av skjermkortet, 3D, forandre skjermoppløsning, etc. får jenten Bluscreen eller et langt delay hvor skjermen er svart fulgt av en melding som sier at driverene til skjermkortet krasjet men har blitt recovered. Jeg aner ikke hva annet jeg skal prøve for å få dette til å virke :/ Er det noen fler forslag dere har til meg jeg kan forsøke? Kan det være noe med hardware, power, etc? Du bør gå inn i BIOS og endre standard skjermkort til PCIexpress. Ofte står den standard på PCI. Jeg har vært inne i BIOSen men finner ikke noe sted hvor jeg kan sette denne instillingen. Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Var det denne ATI Catalyst™ 9.6 Display Driver for Windows Vista (64 bit)? Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Var det denne ATI Catalyst™ 9.6 Display Driver for Windows Vista (64 bit)? Det stemmer! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var plassert i feil kategori og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har du husket å koble til begge 6-pin PCI-Express kontaktene fra psu til gpu,jeg går ut i fra de 2 røde på psu,er fra hver sin rail,som du har 4 av,hvis det er en Thermaltake Toughpower 750W du har. Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Var det denne ATI Catalyst™ 9.6 Display Driver for Windows Vista (64 bit)? Det stemmer! Disse må være installert på pc din før du legger inn skjermkort driver: microsoft NET Framework versions 1,2,3 og 3.5 sp1. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Har du husket å koble til begge 6-pin PCI-Express kontaktene fra psu til gpu,jeg går ut i fra de 2 røde på psu,er fra hver sin rail,som du har 4 av,hvis det er en ThermaltakeToughpower 750W du har. Skjermkortet har en 8-pin og en 6-pin kontakt. For 8-pin kotakten er det en rød PCI-Express kabel (en av de som ikke er modulære) som kommer ut sammen med HK kabelen fra strømfosyningen. For 6-pin kontakten har jeg koblet fra en av de røde 6-pin PCI-Express kontaktene på PSU. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Var det denne ATI Catalyst™ 9.6 Display Driver for Windows Vista (64 bit)? Det stemmer! Disse må være installert på pc din før du legger inn skjermkort driver: microsoft NET Framework versions 1,2,3 og 3.5 sp1. Jeg ser nå at 3.5 SP1 ikke er installert. Bør jeg avinstallere skjermdriverene før jeg prøve å installere denne, eller kan jeg prøve først uten å gjøre det? Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Var det denne ATI Catalyst™ 9.6 Display Driver for Windows Vista (64 bit)? Det stemmer! Disse må være installert på pc din før du legger inn skjermkort driver: microsoft NET Framework versions 1,2,3 og 3.5 sp1. Jeg ser nå at 3.5 SP1 ikke er installert. Bør jeg avinstallere skjermdriverene før jeg prøve å installere denne, eller kan jeg prøve først uten å gjøre det? Beste er å fjerne skjermkort driver først. Endret 15. juli 2009 av serru-d Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Dette er tatt fra ATI-forum: VISTA: (a) Rightclick the Catalyst installer and choose "Run as administrator". (b) .NET 3.0 built in but it doesn't hurt to install 3.5 as well. © DX 10 bulit in and with SP 1 comes DX 10.1. (d) Windows Vista with Service Pack 1 or higher (as in SP 2 Release Candidate) (e) Same as under XP; uninstall old versions. Søk etter: Procedure to Update ATI Display Drivers. dette finner du på ATI forumet. Endret 15. juli 2009 av serru-d Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Dette er tatt fra ATI-forum: VISTA: (a) Rightclick the Catalyst installer and choose "Run as administrator". (b) .NET 3.0 built in but it doesn't hurt to install 3.5 as well. © DX 10 bulit in and with SP 1 comes DX 10.1. (d) Windows Vista with Service Pack 1 or higher (as in SP 2 Release Candidate) (e) Same as under XP; uninstall old versions. Søk etter: Procedure to Update ATI Display Drivers. dette finner du på ATI forumet. Installerte Windows på nytt (igjen) øg sørget for at alt av Windowsoppdateringer war installert før jeg installerte skjermdriverene. Inkudert .NET 3.0 SP1, men samme dritten skjer nå og. Lurer på å ta det ut og installere det i en annen maskin og se om samme greia skjer da. Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Regner med at du har vista sp1 og sp2 på pcn din? Kjenner ikke til hovedkortet ditt,men kan hende du trenger å stille litt på settings der(bios). Ta deg tid til å lese litt på ATI sitt forum,eller andre forum. En annen tanke er du har bygd pcn selv. kan jo tenkes at det er noe der som ikke sitter som det skal. f.eks koblinger(strøm),skjermkort,minne,cpu viften. Kan du prøve skjermkortet ditt ut i en annen pc? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hvis du har tilgang til en annen pc / annet skjermkort ville eg forslått å bytte ut skjermkortet ditt i den andre, eller ta skjermkortet fra den andre til det nye. Hvis HD4870x2 klikker i en annen pc og, er det sikkert kortet det er noe feil med. Hvis ny-pc'n ikke klikker med annet skjermkort så er det også en god indikasjon på at noe er feil med det. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Hvis du har tilgang til en annen pc / annet skjermkort ville eg forslått å bytte ut skjermkortet ditt i den andre, eller ta skjermkortet fra den andre til det nye. Hvis HD4870x2 klikker i en annen pc og, er det sikkert kortet det er noe feil med. Hvis ny-pc'n ikke klikker med annet skjermkort så er det også en god indikasjon på at noe er feil med det. Jeg prøvde med et 4850 kort i min PC. Det bruker de samme driverene og det fungerte helt knirkefritt. Desverre får jeg ikke testet mitt kort i den andre PC'en jeg har tilgjenglig for det er for stort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå