Gå til innhold

Prøver de å tiltrekke seg spillutviklere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er de?

 

Spillutviklere er mest interessert i å utvikle spill til plattformer som har mange brukere - så salgspotensialet blir stort.

 

Linux er organisert på en helt annen måte enn f.eks Microsoft - det finnes ingen eier som kan pøse ut milliarder på avtaler med spillprodusenter etc.

 

Det store mangfoldet av utviklere, distroer etc er jo også en styrke.

Lenke til kommentar
Hvem er de?

 

Spillutviklere er mest interessert i å utvikle spill til plattformer som har mange brukere - så salgspotensialet blir stort.

 

Linux er organisert på en helt annen måte enn f.eks Microsoft - det finnes ingen eier som kan pøse ut milliarder på avtaler med spillprodusenter etc.

 

Det store mangfoldet av utviklere, distroer etc er jo også en styrke.

 

Dette med å lage spill til platform med flest mulig brukere eg jo logisk, men bruk av OpenGL og ikke DirectX vil vel løse dette på en bedre måte mtp. at spillene da "enkelt" kan portes til Linux/Mac?

Lenke til kommentar

DirectX er en bedre og mer oversiktlig plattform enn OpenGL. DirectX tar seg av det meste, OpenGL kun grafikk. I tillegg bruker Microsoft betydelige ressurser på markedsføring/sponsing av DirectX overfor spillprodusenter.

 

Spillprodusentene står derfor med to valg. Enten støtter de flere plattformer, og får mer arbeid (og ofte bedre kodekvalitet på kjøpet), eller så støtter de Windows og DirectX enkelt, kjapt og greit.

 

Det Session^^ hevder er nok helt riktig, men vil ikke få stor betydning før Mac/Linux har større markedsandeler (og spillprodusentene dermed går glipp av et større marked enn de gjorde før, når 99% brukte Windows). Vi er allerede på vei i den retningen, men det er et stykke igjen, spesielt for linux. Det finnes jo en rekke spill til Mac som ikke er tilgjengelig til linux, selv om porting bør være en relativt enkel affære.

 

Etter det jeg har fått med meg, var OpenGL 3.0 noe som skuffet utviklerne - og det var synd, for dette kunne vært noe som hadde satt hjulene igang.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes da flere spill (både kommersielle og frie) til GNU/Linux?

 

Penumbra-serien, NWN, World of Goo, Unreal Tournament, Doom, Alien Arena (og alle de andre quake iii-derivatene), Quake-familien, Prey etc..

 

Ellers er det vel mer eller mindre sikkert at Valve kommer til å slippe en Linux-klient av Steam.

 

Etterhvert som GNU/Linux og Mac OS vokser, vil spilltilbudene også øke. Med så harde tider som det er i spillbransjen er det ingen, eller ihvertfall få, som satser på en så smal plattform som GNU/Linux.

 

Men at bransjen begynner å oppdage potensialet i markedet her er det ingen tvil om. Blant annet har jo phoronix delt ut over tusen "lukket beta"-keys til et nytt spill, Heroes of Newerth fra S2 Games.

Lenke til kommentar
Med så harde tider som det er i spillbransjen er det ingen, eller ihvertfall få, som satser på en så smal plattform som GNU/Linux.

 

Tja, hvilken hard tid? Finanskrisen er en spøk, hva annet skal vi skylde på? Det er ikke engang noe å skylde på. F.eks Blizzard går ikke nedover i salgstall, av en eller annen merkeling grunn :p

Vis du mener at kvaliteten på spill har gått gulvet og nedenom, så ja. Men i kontrast har vi f.eks Penumbra som er linux native :p

Lenke til kommentar

Penumbra var ferdig før finanskrisen slo inn. Det er en grunn til at vi har fått denne retrobølgen med mange små utviklere nå, de store/halvstore studioene har blitt kjøpt opp eller gått dukken, evt lagt ting mer på is. Det er økonomisk harde tider selv om vi i Noreg ikke har opplevd det så hardt på skrotten enda. USA er totalt buttfucked, og det er en sykt viktig marked for spill..

Lenke til kommentar
Med så harde tider som det er i spillbransjen er det ingen, eller ihvertfall få, som satser på en så smal plattform som GNU/Linux.

 

Tja, hvilken hard tid? Finanskrisen er en spøk, hva annet skal vi skylde på? Det er ikke engang noe å skylde på. F.eks Blizzard går ikke nedover i salgstall, av en eller annen merkeling grunn :p

Vis du mener at kvaliteten på spill har gått gulvet og nedenom, så ja. Men i kontrast har vi f.eks Penumbra som er linux native :p

 

Har du i det hele tatt fått med deg hvor mange spill-studioer som har gått dukken, og hvor mange i bransjen som har fått sparken i løpet av de siste månedene? At WoW fortsatt går veldig sterkt er ikke en indikator på hvordan bransjen som helhet går.

 

Ang. porting av spill så gjør OpenGL det noe enklere, men gir andre hodepiner, bl.a. siden ATI har en del quirks som du slipper med DX..

 

OpenGL 3.1 brakte en god del endringer til bordet som var veldig bra, men det virker dessverre som om det tar tid før støtten er på plass (tenker da på dokumentasjon, header filer og biblioteker etc, i tillegg til drivere fra ATI (nvidia har allerede beta drivere med støtte)). Hvis utviklingen fortsetter i riktig retning i samme tempo kan man se en del utviklere gå tilbake/starte å bruke OpenGL igjen..

Lenke til kommentar

Det er svingninger i alle markeder, og enkelte perioder er dårligere enn andre. Fremveksten av sosiale medier, enklere distribusjon og bedre mobiltelefoner har flyttet mye av fokuset over på indie-utviklere som ikke har $500 mill å dekke opp i produksjonskostnader, og heller bruker tiden sin på å utvikle enkle, gode spill. Derfor opplever vi for tiden en oppsving i spill av høyere kvalitet igjen.

 

Forresten er nvidia 190.xx-serien allerede på plass med OpenGL 3.2-støtte ;) AMD har knapt nok 3.0 i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Ingen som nevner World of Goo? et genial spill fra 2Dboy. Som kom både til MacOs og Gnu/linux, og det verste er at salget gikk opp sånn 200% når de først la det ut til Linux. :D

 

Det er nok slike spill og selskap(de er ofte små) som blir begynnelsen for spill på Gnu/linux og *nix plattformen. Da får nok de store aktørene øynene opp for at det finnes et marked for andre OS enn Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...