Woods Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Hei, nå er det på tide å oppgradere kamerahuset! Det startet selvfølgelig med objektivleting (endte forøvrig med Nikkor 50mm 1.8), og nå ser det ut som D80 huset må forlate mitt eierskap. Dette til tross for at jeg er MEGET fornøyd med huset, men det er en funksjon jeg savner. Det er litt flaut å innrømme det - men Nikons GPS funksjon hadde vært SVÆRT nyttig å ha i mitt tilfelle. (Stor interesse for kart, mye reising, ukjente steder etc etc + bra programvare på macen til å tagge stedene bilde ble tatt) OK - til saken. Hvor mye er et pent brukt D80 kamerahus verdt? Selges som pakke med: - Lowepro bag - Kit Nikkor 18-55 - Batteri - Orginal eske etc. - Minnekort av typen EXTREME et eller annet.. dyrt var det i hvert fall.. Da jeg ga 9500 for dette nytt for ca to år siden, syns jeg 5000 er en rimelig bruktpris. Er dere enige? Tusen takk for innspill! Ps. Kjenner det blir trist å selge D80en. Har på en måte vært med meg på alle turer i to år nå... blir som mitt eget barm og er behandlet deretter! Endret 14. juli 2009 av Woods Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Jeg syns at rundt 3000-3500 er en riktig pris, tror du får vansker med å selge det til 5000, det er kommet så mye nytt de siste årene, og kameramodellen nærmerer seg vel 2,5-3 år gammelt. Kamerahus taper seg fort i pris, og til den prisen du skisserer har det vært solgt D200-hus til på foto.no og finn(de har vel ligget på mellom 4-5) Endret 14. juli 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hvis du er fornøyd med kameraet så burde du se på andre billigere løsninger enn å kjøpe nytt kamera. Hvis du har en GPS med logging og du har stilt klokka i kameraet korrekt så vet du nøyaktig hvor hvert bilde er tatt og det finnes programvare for å legge posisjonen automatisk inn i EXIF. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Geotagging med D80 Hvis du likevel vil selge kameraet er 3000-3500,- makspris i mine øyne. Kit-linsen, kamerabag, batteri (?!?!), original eske (!!??!!??) og minnekort kan du ikke regne med å få noe for om du selger det som en pakke. Hver for seg kan du vel få 3000 for kameraet, 500-700 kroner for linsen, 200 kroner for baggen, en femtilapp for batteriet og minnekortene og ingenting for esken. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Hvis du likevel vil selge kameraet er 3000-3500,- makspris i mine øyne. Kit-linsen, kamerabag, batteri (?!?!), original eske (!!??!!??) Batterigrep og orginal ekse ja. Nå nevnte jeg aldri at jeg trodde at jeg skulle tjene en formue på å selge esken, men jeg er nok alene på at det er fint å kjøpe et brukt produkt som fremstår som nytt. Med tanke på at alt er orginalt fra kjøpsdato - og sånt er bare et pluss for kjøperen. Men igjen: Slapp helt av, det brenner ikke noen plass. Hadde ingen planer om å dra inn fem tusen på esken alene...... Overaskende hvor mye kameraet har falt pris i løpet av to år. Jeg tenkte rett og slett i forhold til dagens D40x og D60 modeller jeg, hvor et D80 hadde vært et mye bedre kjøp etter min mening. Takk for hjelp i hvertfall, da sees tråden som besvart. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 D80 og D60 er svært like kamera med følgende unntak: - D60 er fysisk litt mindre og lettere - D60 har ikke fokusmotor Sammenligning: D60 vs D80 Både D5000 og D90 er så mye bedre på mange punkter at jeg ikke synes de er så sammenlignbare med D80 som D60 er. D60 med 18-55mm går for ~3600 kr nå. Hadde jeg vært kjøper så ville jeg hatt en betydelig prisfordel for å velge en brukt D80 fremfor en D60. Det er dessverre ikke mye å bli rik av ~2500 kr. Til sånne priser mener jeg det kan være lurere å beholde det selv som reservekamera eller selge det ekstra billig til noen i familien/venneflokken. Resten er "dilldall" som man ikke kan regne med å få noe nevneverdig for. Det inkluderer minnekortet som kanskje har sunket 90% i pris siden du kjøpte det. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Er bare slik verden fungerer. Man får alltid igjen "for lite" for kamerahus når man selger brukt. Det man kan gjøre er som nevnt tidligere, innfinne seg med at kamerahuset har ekstremt liten verdi og beholde det - eller selge det for å spare plass og få noen kroner. Bedre med 2500 for noe man aldri bruker enn 0 for noe som blir liggende. Det viktige er at man forholder seg til reell verdi og ikke prøver å selge til fantasipris, noe av dem på finn.no allerede. Update: Foto.no har også en del som lever i fantasiverden. D80 m/kit + minnekort til 6500. Endret 14. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Woods Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Takk for god informasjon folkens. Men faen - dette er jo verre enn å kjøpe en nybil! Er fullstendig klar over at saker og ting faller i verdi, men det for være grenser for hardt "kameraindustrien" blir rammet.. nå tror jeg forøvrig at jeg aldri kommer til å kjøpe et nytt kamera igjen. Venter heller noen måneder på brukte modeller.. hø hø.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ja, det er litt trist. Et nytt kamera til 10000 kr tar nok i mange tilfeller ubetydelig* bedre bilder enn et brukt et til 2500 kr. * Ubetydelig for de fleste hobbyfotografer. Man betaler altså mye penger for en litt bedre skjerm, litt bedre seriebildehastighet, et ISO-trinn, noen flere knapper osv. Skal man spekulere seg til lavest mulig eiekostnader så bør man kanskje kjøpe 0,5-1 år gamle kamera brukt og selge de videre før de går ut av salg (1,5-2 år etter lansering). Brukte objektiver i klassen middels til svært gode holder seg derimot rimelig godt i pris. Kjøper man et brukt for 2000 kr så kan man ofte selge det videre for omtrent samme pris et par år senere. Kameraer synker heldigvis mindre i kroner og øre enn bruktbiler. En nybil til 300 000 taper seg fort 150 000 kr på 6-7 år, mens et kamera til 10 000 kr bare taper seg 8-9 000 kr på samme tid. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jazzågitt, du prøver deg på 5500? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18192230 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Til tross for sammenligning din Simen1, så faller fortsatt kameraet med størst % i forhold til bilen. Men det er sånn markedet fungerer i dag, og heldigvis(som du sier) er objektivmarkedet mer stabilt. Er forøvrig (var i hvert fall) en aktiv syklist som handlet ofte sykkeldeler fra andre kanter av verden, hvor nye deler i norge ofte falt 50% i verdi etter du hadde kjøpt det. Pc Hardware er i hvert fall skummelt. Men man må ikke tenke slik, gjør som jeg sier: Hvis økonomien tilater det - hopp på toget og ikke se tilbake! Gormley: Ikke vær frekk å anta at jeg er selgeren! Det er opp til flere som selgere D80 til den prisen uansett, og jeg har valgt å beholde det til neste generasjon. Endret 17. juli 2009 av Woods Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg har vært på jakt etter kamera og jeg har sett flere ting. 40D som gikk for mer på QXL brukt enn nytt (bare hus, jeg ser mange 400D og 450D som selges til helt urealistiske priser, da ofte med flere objektiv og blitz. Det er veldig også store marginer på kamerautstyr sammelignet med pcutstyr, spesielt tilbehør og objektiv er det store marginer på. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Kameraer synker heldigvis mindre i kroner og øre enn bruktbiler. En nybil til 300 000 taper seg fort 150 000 kr på 6-7 år, mens et kamera til 10 000 kr bare taper seg 8-9 000 kr på samme tid. Dog ikke i prosent . Skal ikke selge D40'en min som jeg fikk tak i meget billig, men håper at en gang i fremtiden kunne rettferdiggjøre en investering av et bedre kamera hus. Men ser for meg et par nye objektiver og lesing av en del bøker før den tiden Endret 17. juli 2009 av Epp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Heldigvis for oss kamerabrukere er det kroner som spiller noen rolle for økonomien vår, ikke prosentene. Jeg gråter ikke over 100% verditap på en USB-kabel som jeg ødelegger. Men klarer jeg å skade bilen for 1% av nyprisen så synes det er bittert. Lenke til kommentar
cpy Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hvorfor selge kameraet, D80 er jo ganske bra. Har sett flere her på forum og andre sider, der det blir tatt utrolig bra bilder med entrykamera nikon D40 og oppover.... Lenke til kommentar
Woods Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Ja, er som sagt fornøyd med D80en. Mangler bare GPS funksjonen, så har den alt jeg trenger. Har forstått D90 er litt bedre enn D80 når man trekker inn høye iso-verdier også, noe som er praktisk for meg. Vi for se, D80en blir i hvert fall ikke solgt med det første. Det blir nok et par bøker og objektiver før jeg oppgraderer kameraet. Neste steg blir noe alla D300, tror jeg. Har allerede møtt noen begrensinger med D80 forresten, og det er litt kjipt.. Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg solgte nettopp mitt D80 men da kun huset med minnekort og fikk 2900,- noe jeg også forlangte Lenke til kommentar
eirikar Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg tror ca 4000-5000,- er riktig bruktpris med objektivet du nevner. Solgte mitt for den prisen, 2 år gammelt, meget pent brukt. Det er ingen andre nye kameraer med de semi-proffe funksjonene til samme pris. D60 f.eks mangler masse knapper for mer avanserte brukere. (på samme måte som D80 mangler de D300 har). Samme med Eos 450. Klart nyere kameraer har litt bedre sensor og cpu, men D80 er mer enn god nok til å ta proffe bilder. D90 har enda ikke falt i pris, fortsatt ca 8-9000,- I motsetning til e-synserne trenger vanlige folk ikke alltid det nyeste, men er glade for å spare et par lapper. Prøv deg, se på responsen - du må ikke selge selv om du legger ut. Lenke til kommentar
torve Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei, nå er det på tide å oppgradere kamerahuset! Det startet selvfølgelig med objektivleting (endte forøvrig med Nikkor 50mm 1.8), og nå ser det ut som D80 huset må forlate mitt eierskap. Dette til tross for at jeg er MEGET fornøyd med huset, men det er en funksjon jeg savner. Det er litt flaut å innrømme det - men Nikons GPS funksjon hadde vært SVÆRT nyttig å ha i mitt tilfelle. (Stor interesse for kart, mye reising, ukjente steder etc etc + bra programvare på macen til å tagge stedene bilde ble tatt) OK - til saken. Hvor mye er et pent brukt D80 kamerahus verdt? Selges som pakke med: - Lowepro bag - Kit Nikkor 18-55 - Batteri - Orginal eske etc. - Minnekort av typen EXTREME et eller annet.. dyrt var det i hvert fall.. Da jeg ga 9500 for dette nytt for ca to år siden, syns jeg 5000 er en rimelig bruktpris. Er dere enige? Tusen takk for innspill! Ps. Kjenner det blir trist å selge D80en. Har på en måte vært med meg på alle turer i to år nå... blir som mitt eget barm og er behandlet deretter! Ligger ett D80 til salgs på QXL nå. Selges uten objektivet. Budet er nå kommet opp i 2950,- Auksjonen nærmer seg slutten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå