Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Shuttle m/2x PCIeX og 4gb gir blåskjerm i windows

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk..

Jeg sliter litt med min shuttle pc.. Kjøpte den for litt under ett år, og denne modellen med 2x PCIeX akuratt for å kunne bruke 4 DVI skjermer på den. Men har hatt trøbbel med den, og alt relateres til Windows XP blåskjerm..

De første gangene det skjedde brukte jeg en Raptor 10k 74,5gb disk i den, og blåskjermene/kræsjene førte til at data ble korrupt på harddisken.. Dette skjedde 3 ganger etter hverandre med ett 9500GT skjermkort og ett 7950GTX skjermkort (med ustabil kjøling)..

Så tok jeg ut 7950GTX skjermkortet, byttet harddisk til en 320gb 7,5k og installerte XP på nytt for 4. gang.. Lot den kjøre uten kabinett og kun 9500GT skjermkortet en god stund.. ingen problem..

Så bestilte jeg ett EVGA 9500GT skjermkort, installerte det 2 dager siden, og maskinen har hitills fått 5 blåskjermer.. Maskinen bare restarter, og går inn i Windows igjen og gir den kjente "Your machine has just recovered from a serious error"..

Jeg er ikke sikker på hva som kan være galt, men jeg har visse anelser om at det enten er skjermkortene eller ram brikkene (benytter meg av 2x 2gb Crucial brikker, men windows ser kun 3gb).. Maskinen er ganske liten, da den er en Shuttle, så luftrom er desidert lite.. Dette burde strengt tatt ikke ha så mye å si når kabinettet har 4 vifter som står å går kontinuerlig..

Poster her 3 bilder med videre info rundt min pc og dets problemer..

Begge skjermkortene kjører nå på 61 og 56 grader celcius.. Men under spilling går hoved-skjermkortet lett opp til 79grader.. Men er ikke dette akseptabelt?

Blåskjermene/kræsjene fører til at maskinen restartes, og disse forekommer helt tilsynelatende random.. Dog jeg har merket at dem forekommer mest når jeg benytter meg av firefox (nettleser, flash, java, ikke mye systemressurser) og newsleecher (nedlaster 3,5mb i sekundet, lagrer til sata2 hd, litt mere resursser, men ikke stort)..

pckrsjerwindowserrorlog.jpg

Temperaturer under "idle" kjøring..

pckrsjerspeedfantemp.jpg

System informasjon:

pckrsjerastra32systemou.jpg

Vet noen råd?

Er dette pc kabinettet rett og slett for lite til 2 9500GT PCI-E skjermkort?

Kan det være ram brikkene?

Er det helt å utelate at temperaturen på skjermkortene har noe med at Windows/PC'en kræsjer å gjøre?

Setter høyst pris på tilbakemeldinger av alle slag, på forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være tilfelle, jeg har bare utelatt den ideen der før..

Da jeg stod opp nå, hadde pcen restarta (hadde lått den stå å gå med HW Monitor i natt), og når jeg skulle gå inn på firefox, fikk jeg blåskjerm igjen og maskinen restartet..

Denne gangen gikk den uendelig i blåskjerm loop.. Prøvde safe mode, fikk fortsatt blåskjerm og restart, prøvde så "Start windows with an earlier registry file" ellerno, og det fungerte greit.. Koblet også ut den ene ram brikka i dette tilfelle..

Fikk så error beskjed at Windows hadde laget en ny registry fil, da den gamle var korrupt..

Uansett hva som er galt her, så er ikke blåskjermer + restart bra, det sliter på harddiskene og forårsaker korrupte filer på system harddisken.. Ufattelig irriterende..

Hvordan kan noen produsere en Shuttle PC med 4 Sata utganger og 2 PCIe utganger for skjermkort uten å ha integrert nok strømforsyning til det? Kjøpte den dyreste, største og flotteste Shuttle modellen..

Lenke til kommentar

Sjekket opp litt videre.. Og jeg har følgende Shuttle modell:

http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.as...170_read-14599/

SX38P2 , som har 450 Watt PSU installert..

Den skal takle alt sammen fint..

Har ingen noen peil på hva som kan være galt?

Personlig tror jeg den intense kontinuerlige BSOD'ingen kommer av korrupte filer på harddisken som igjen kommer av de første BSOD'ene som faktisk resulterer i hardware feil av noe slag..

GPU'er bør jo takle 80 varmegrader eller hva?

Er det noe sted jeg kan sjekke temperatur grenser?

Sjekket opp kompatbilitet listen hos Shuttle for min modell,

http://global.shuttle.com/support_list03.jsp?PI=638

Og den viser ikke Crucial ram som kompatibel, dette må da være en feil? Eller kan det være så enkelt? At ram brikkene aldri har vært kompatibel, og under større stress som 2 PCIe skjermkort, 4gb ukompatible ram, det er sommer og lite luftgjennomtrekk?

Den har jo fungert i cirka ett halvt år med 2 skjermkort (7950 + 9500) og 4gb ram uten prolem..

Endret av pastortom
Lenke til kommentar

Heisann. Set på min 2. shuttle her(sx48), og har som deg hatt nokre problemer. Straumforsyninga skal ikkje vera noko problem. Det første eg gjorde var å oppgradere biosen. Då forsvann mange av mine problemer, som hadde vore blåskjermer og avbrotne oppstarter. Elles bruker eg speedfan og aukar turtalet på viftene når eg spelar, for det kan verta vel varmt i den små boksen. No er min stabil som flytoget ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...