Deadringer Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Heisann. Jeg gikk allmenn på VGS og var ferdig med tredde året for to år siden. Det gikk relativt raskt opp for meg at jeg ikke hadde noen interesse for å ta en allmennfaglig utdannelse, så jeg ga(dessverre) relativt faen i skolen og fikk karakterer der etter. Jeg søkte meg aldri inn på noe høyere studium etter dette, valgte heller å jobbe et år og bo i hovedstaden. Planen var da å søke meg inn på elektro eller et annet håndtverkerfag når året var omme, men så ble et år til to og før jeg visste ord av det var mitt krav på skolegang inteteksisterende. Jeg har hørt med inntakskontoret og de fortalte meg ganske enkelt at jeg ikke vil komme inn på grunnkurs i noen av studiene jeg ønsker, da jeg pga mangel på skolerett vil havne helt bakerst i køen av søkere. Så nå sitter jeg her uten å vite hva jeg skal gjøre. Min originale plan var å søke meg inn på VK1 siden jeg fortsatt har skolerett på annenåret, men det er intet fag jeg ønsker å ta som jeg kan søke meg inn på. Alle disse blir jo da "påbygg" av allmenn og det vil fortsatt være en allmennutdannelse, noe jeg ikke ønsker. Så såvidt jeg forstår det blir voksenopplæring min eneste realistiske mulighet om jeg skal trives med både utdanning og jobb. Så jeg har kommet meg inn i en liten knipe her og ønsker å enkelt og greit å høre hvordan voksenopplæring i bedrift fungerer, hvor og hvordan det søkes osv. Håper noen kan hjelpe meg med dette. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Dette hadde jeg også hatt interesse av å få noe informasjon angående, har lett litt rundt selv men funnet veldig lite utenom disse kveldskolene til 50.000 i året. Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Har ikke erfaring med dette selv, men NAV burde være i stand til å hjelpe, eller lede dere i rett retning. Ellers står det en del informasjon her. Deriblant dette: "Praksiskandidater Praksiskandidater er voksne som har minst 25 % lengre praksistid i et lærefag enn den fastsatte læretiden i faget. Praksisen må være allsidig og dokumentert. Realkompetansevurdering kan ikke erstatte dette praksiskravet. Etter en samlet vurdering må praksisen dekke de mest vesentlige delene av innholdet i læreplanen for Vg3 / opplæring i bedrift i lærefaget, eventuelt også for første og andre års opplæring i bedrift i særløpsfag. Praksistiden må godkjennes av fylkeskommunen før fag- eller svenneprøven kan avlegges. Som praksiskandidat er du fritatt for kravet om bestått i fellesfag for å kunne framstille deg til fag- eller svenneprøve. Dersom du ikke tidligere har bestått den eksamen eller de eksamener i programfag som læreplanen krever, må du bestå en egen eksamen for praksiskandidater før du kan melde deg opp til fag- eller svenneprøve. Denne eksamen skal vise i hvilken grad du har nådd målene som er fastsatt i læreplanene for Vg1, Vg2 og eventuelt Vg3 i skole som lærefaget bygger på. I særskilte lærefag innenfor utdanningsprogram for elektrofag og teknikk og industriell produksjon er det en egen eksamen på Vg3-nivå. Denne må også være bestått før fagprøven kan avlegges. Du må selv betale prøveavgift til fylkeskommunen for å avlegge eksamen og fag- eller svenneprøve, og du er selv ansvarlig for å skaffe prøvested og nødvendig utstyr til prøven. Fylkene arrangerer vanligvis egen, eksamensforberedende opplæring for praksiskandidater. Hvor og hvordan du skal melde deg opp til eksamen for praksiskandidater (privatisteksamen), varierer mellom fylkene. Oppmeldingsfristene er ca. 15 september og 15. januar. Rutinene for oppmelding til privatisteksamen blir annonsert i god tid før oppmeldingsfristene. I noen fylker skjer oppmeldingen via www.privatistweb.no. (Se foregående avsnitt.) For å melde deg opp til fag- eller svenneprøve må du kontakte fagopplæringen i fylket ditt." Endret 15. juli 2009 av Slackbert Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Takk for informasjonen, men det der var mer info om hvordan en tar fagprøven etter å ha vært lærling. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Mulig jeg misforstår deg, men har du ikke fullført allmennfaglig VGS og har dermed generell studiekompetanse? Det finnes en god interessante høyere studier som ikke har allverden av karakterkrav, en del åpne studier også. Er du interessert i noe som krever spesiell studiekompetanse finnes det ofte 3-semesterordinger og forkurs. Har du sjekket mulighetene der? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har fullført VGS ja, men som sagt ønsker jeg å begynne på et håndverkerfag, ikke studere videre innen allmenn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå