Gå til innhold

Jeg har strøke fire ganger på teorien


Edstro

Anbefalte innlegg

OT! ;)

 

Herregud, det kan da ikke være så fordømt vanskelig. Selv besto jeg teoriprøven da det var den gamle typen på første forsøk. Og i fjor tok jeg teoriprøven på tung motorsykkel uten å ha lest. Sto glatt der også. Og hvis trådstarter er "skoleflink" bør han også klare det.

 

Hvilken "gamle" type? Fra 2004-2005 (om jeg husker rett?) var det en annen prøve innom. Den ble kjapt tatt ut igjen da den var for vanskelig. Ellers har man den før 2004 også, papirutgaven. Så tre forskjellige prøver i nyere tid..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken "gamle" type? Fra 2004-2005 (om jeg husker rett?) var det en annen prøve innom. Den ble kjapt tatt ut igjen da den var for vanskelig. Ellers har man den før 2004 også, papirutgaven. Så tre forskjellige prøver i nyere tid..

2002. Og da var det flere spørsmål, og prøven var vanskeligere. Mener å huske at den nye typen prøver, på datamaskin kom i Oslo i 2003.

Lenke til kommentar
Alternativer:

1. Jeg stopper her og venter til det blir bedre sikt til venstre (det var god sikt i forhold til hva jeg så på bildet)

2. Jeg kjører nærmere den røde bilen og så kjører ut til venstre (da blir vel egentlig sikten dårligere, dum som jeg var; svarte dette alternative)

3. Jeg svinger ut til venstre nå (det er vel gjerne det mest logiske, pga det var helt fri sikt til venstre)

 

Jeg hadde valgt alternativ 1. Grunnen er at det alternativet er det som gir størst sikkerhet til deg og andre bilister enda det ser ut som det er fri vei.

Lenke til kommentar
Hvilken "gamle" type? Fra 2004-2005 (om jeg husker rett?) var det en annen prøve innom. Den ble kjapt tatt ut igjen da den var for vanskelig. Ellers har man den før 2004 også, papirutgaven. Så tre forskjellige prøver i nyere tid..

2002. Og da var det flere spørsmål, og prøven var vanskeligere. Mener å huske at den nye typen prøver, på datamaskin kom i Oslo i 2003.

 

Ok. Her jeg tok, var det den i midten (den som kjapt ble kansellert) som var i 2004. På vårparten 2005 ble den byttet ut til den som er nå. Den inneholdt flere alterativer, man fikk ikke oppgitt hvor mange som var rette (kunne være fra 1 og opp til antallet alternativer), og man kunne ha opptil 27 feil for å få godkjent. Feil var også om man ikke krysset av for et alternativ som var rett..

 

Ei jeg kjenner fikk nesten 80 feil på denne prøven. (!!) Men da hadde ryktene svirret om at den skulle bli byttet ut, så hun ventet til da med å prøve igjen. Nå er det vel 7 eller 8 feil som er lov? Og den før den jeg tok var vel 33? Så prøven nå er nok mye enklere enn begge de foregående, med færre spørsmål og færre mulige feil.

Dog er vel kanskje ikke boken oppdatert med mer relevant stoff i forhold til prøven?

Lenke til kommentar

Kjøp ei blå spørsmål-og-svar bok i samme stil som teoriboka (altså veien til førerkortet i blå versjon).

 

Denne inneholder ørtogførti multiple choiceoppgaver til alle temaer, her er det bare å velge og vrake innen det feltet du sliter i. Jeg kjørte gjennom alle spørsmålene i hele boka, og stod uten en eneste feil på teoriprøven :) Er ganske sikker på at jeg hadde strøket uten den.

 

Husk også at det er noen av spørsmålene som er helt borti hampen idiotisk. F.eks den lastebilen som står parkert midt i byen og laster av noe. All logikk tilsier at du blinker deg forbi, men neida. Du skal faktisk VENTE på at den skal laste seg ferdig :rolleyes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal være så ærlig å innrømme at jeg strøk 5 eller 6 ganger før jeg bestod jeg også. Bestod faktisk prøven på Torsdag i Forrige uke med 3 feil. Nå skal det da sies at jeg hadde delvis muntlig der en sensor leste opp spørsmålene og svarene. Det ble lettere, så da endte jeg med 3 feil, så jeg var fornøyd.

Jeg var så uheldig å få 8 feil 2 ganger etter hverandre, det var kjipt.

Jeg har vel egentlig aldri lest igjennom boka helt. Jeg har 2 "Veien Til Førerkortet" Bøker da, en eldre og en ny.

Det kan hende at prøven er logisk for enkelt, men problemet nok til meg var at jeg ikke leste igjennom spørsmålene sikkelig og kanskje missforstod spørsmålene litt.

Å tenke logisk er ikke like enkelt for enkelte.

Det skal man respektere. Man sier f. eks ikke at "Det kan da ikke være så for dømt vanskelig".

For enkelte er den vanskelig. For andre er den lett.

Jeg tror nok jeg hadde slitt litt på den gamle prøven med flere svar som var riktig.

For snart 7 år siden så tok jeg moped/moped-scooter-lappen, men prøvene var jo helt annereledes. Var forresten bare et svar som var riktig da på moped prøven også. Strøk forresten en gang på moped prøven også. Den ble gjort på Ark forresten.

Hva som var oppskriften for hvordan jeg klarte prøven? Tja. Litt lesing i boka, kjørte vel igjennom mini prøven på prove.no.

Ellers så har jeg tatt den store prøven på prove.no også har jeg tatt prøven på teoritentamen.no tidligere.

Men jeg må ærlig innrømme at prøvene på nett og prøven på Biltilsynet IKKE kan sammenlignes. For de av dere som har tatt prøven og strøk/bestått har da også sett at før prøven så står det noe om at hvis ingenting annet står så er situasjonen sett fra sjåføren sine øyne. (Noe slik står det).

Og prøvene på prove.no iallefall er ikke slik. De er litt annerledes. Prinsippe er selvfølgelig det samme med 45 spørsmål og 7 feil som er maks.

Nå er det jo slik at man bør jo helst ha det meste inne når man tar prøven på biltilsynet, men jeg skal være så ærlig og innrømme at det var enkelte spørsmål jeg ønska meg mer enn andre og det var spørsmål som jeg fikk sist nå som jeg helst hadde sett at jeg ikke hadde fått. Hehe.

Hva skal jeg anbefale til trådstarter å gjøre da? Kanskje høre på noe sikkelig Black Meal samme morgenen som man tar prøven på biltilsynet? Hehe. Neida, men faktisk hørte jeg vel på "Den Saakaldte - La Vinteren Vare Evig" samme morgen som jeg tok prøven. Hehe. Om det hjalp vet jeg ikke. Men det er en sinnsykt bra sang :).

 

Det som jeg synes var litt irriterende når jeg ikke klarte prøven var at det lå på meg liksom. Jeg kunne ikke slippe boka. Jeg tok den tilogmed på Ferie, og jeg prøvde prøven på Trafikkstasjonen i Svolvær når jeg var en tur dit og da strøk jeg, så det ligger på den som skal ta prøven.

 

Grunnen til at prøven på teoritentamen.no blir enklere om du har lest "Veien Til Førerkortet" Boka er fordi at ATL (Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund) Som har laga både prøven på teoritentamen.no og boka, så om du har lest boka så kjenner du igjennom ting fra boka.

 

Lykke til iallefall.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Åssen i alle dager greier dere stryke så mye?

Leser dere ikke før dere skal ta prøven?

Virker omtrent som at dere gir fullstendig blaffen, bare få lappen kjappest mulig, på den enkleste måten, uten å gjøre noe for det.

Tenk på de i trafikken!

 

Dere burde lukke dører, slå av musikk, alt som kan forstyrre holdes unna, og faktisk konsentrere dere om dette, er jo faktisk ganske viktig.

Endret av Random^Hero
Lenke til kommentar

Stigfjel: Hva hjelper det egentlig at du sier at du tok MC lappen på impuls? Hva hjelper det trådstarter?

 

Om du stod eller ikke på MC prøven har ingenting å si for trådstarter det, så lenge han ikke står på teorien på bil.

 

Teorien på bil er vansklig nok den etter min mening. Så vi må godta at noen stryker. Jeg strøk jo også 4 eller 5 ganger før jeg klarte den teorien til bil.

 

Men til alvoret: Trådstarter: Kanskje du skulle prøve å snakke med biltilsynet eventuelt søke om muntlig prøve? Det var i iallefall det som hjalp meg. Nå vet jeg ikke hvordan det gjøres da det ikke var jeg som søkte på muntlig prøve, men jeg tror du må sende søknad eller noe.

 

Men det kan være verd å prøve. Hvis du ikke har klart den allerede da?

 

 

Lykke til uannsett :)

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Stigfjel: Hva hjelper det egentlig at du sier at du tok MC lappen på impuls? Hva hjelper det trådstarter?

 

Om du stod eller ikke på MC prøven har ingenting å si for trådstarter det, så lenge han ikke står på teorien på bil.

Poenget er at teoriprøven ikke er så vanskelig, og at det bør være mulig å stå bare man:

 

1. har lest nok

2. har forstått trafikkreglene

3. kan anvende dem

Lenke til kommentar

Noen år siden jeg tok prøven, men jeg mener å huske at det var en del idiotiske spørsmål som var utformet mer som en gåte enn som et teorispørsmål. Jeg tok nettopp en test på prove.no og om disse testene er noe alla dette, skjønner jeg frustrasjonen til disse som stryker.

 

Det burde være langt flere situasjonsspørsmål som er aktuelle i trafikkbildet. Hvem som skal ha ansvar for at bilen er i god stand, samt definisjoner på hva bremse og reaksjonstid er har fint lite med hvor god sjåfør du er. Og spørsmål som er idiotisk utformet. Hvor mange tror egentlig at bremselengden til en bil blir kortere i nedoverbakke?

Og hvorfor skal man vite hva spordybden på sommerdekk skal være? Dette har også fint lite med sjåføregenskaper..

Lenke til kommentar

Jo, men faktisk var det noe jeg fant ut i ettertid etter at jeg hadde bestått prøven. Har 2x "Veien Til Førerkortet" Bøker. En ny en og en litt eldre versjon. Det jeg da fant ut var at i den ene boka stod det ikke om førstehjelp mens i den gamle boka gjorde det, det. Heldigvis leste jeg litt om førstehjelp på nett før jeg tok prøven igjen. Hadde nok glemt litt førstehjelp fra jeg drev på med det under trafikalt grunnkurs. Så alt står ikke i boka.

 

Hehe. 1,6 mm på sommerføre og 3,0 mm på vinterføre :p

Lenke til kommentar
Hehe. 1,6 mm på sommerføre og 3,0 mm på vinterføre :p

 

Antar at alle som kan dette er langt bedre sjåfører enn dem som ikke har peiling på slikt... Slike spørsmål blir for dumme synes jeg. Hvor mye bremsekloss må man ha igjen før man må bytte da? Hvor skjevt stilt inn har bremsene lov til å være?

 

Jeg har ikke peiling. Slikt vet dem på service, og dem tar jaggu betalt for å vite det også... :)

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal man vite hva spordybden på sommerdekk skal være? Dette har også fint lite med sjåføregenskaper..

Det er jo faktisk MEGET viktig at du vet hvordan du sjekker det mest grunnleggende på en bil. Det er like farlig å være utrygg på trafikkreglene som det er å kjøre en bil med alvorlige og helt åpenbare feil tilstede.

Det og f.eks sjekke spordybden på et dekk er noe til og med en 10 åring klarer, og alvorlig talt burde du også vite hvordan det gjøres. Og når noe så enkelt som dette kan i en gitt situasjon redde liv syns jeg det er bare bra at det stilles litt krav til kunnskapen på den tekniske siden av kjøretøyet også! :)

Endret av DarkerGlow
Lenke til kommentar

Jeg klarer utmerket å sjekke både olje, spordybde og bremser, men at dette er noe man må vite i en "presset" situasjon under en prøve stiller jeg meg tvilende til.

At man vet hva reglene sier betyr ikke at man har respekt for reglene. Tungtransportsjåfører vet utmerket godt at kjetting er påbudt i Norge om vinteren (ha med, ikke nødvendigvis ha på), likevel driter mange i dette.

 

Edit:

Det som er langt mer frustrerende er mangel på lesing av trafikkbildet. Enkelte har f.eks. fått det for seg at dersom de putrer avgårde i 30 km/t i en kø som går i rykk og napp er det langt bedre enn å "følge køen". Ja, købølgen gjør at de må bremse ned en gang og to, men køen vil også avta raskere om folk prøver å henge med når hastigheten går opp igjen. Senest i dag lå jeg bak en knall i morgenrushet som kjørte i 50 km/t lenge etter at køen hadde kjørt fra oss. Da vi kom til rundkjøringen som er "roten" til korken på strekningen var det ingen biler der, og armen jeg kom fra hadde mistet en relativt stor andel av sin kapasitet den timen..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

les boka flere ganger og ta prøver på teoritentamen.no tror jeg det heter.

 

selv strøyk jeg på teorien 2 ganger for bil. søskenbarnet mitt strøyk tre ganger. en kompis av meg strøyk 5 ganger. er jo surt. merka jeg selv da jeg strøyk 2 ganger. men du må bare pugge og pugge. så kommer det seg. få noen til å spørre deg muntlig og så svarer du. er letter å huske da. når du leser boka. les den høyt for deg selv da. da hører du selv hva du sier istede for at du leser inni deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...