Takkformeg Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Når du har fullført prøven så har du fullført prøven. IKKE gå igjennom prøven en gang for å se over svarene dine. Da blir du usikker og sjangsen for at du forandrer et riktig svar til et galt veldig stor. Word! Det gjorde en kompis av meg.. Han strøk 2 ganger så spurte jeg han om han kikka gjennom prøven når han var ferdig å "retta" på ting.. Sa han ikke skulle gjøre det så bestod han på tredje.. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Teoritentamen.no så står du. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg besto på tredje forsøket (alle gode ting er tre). Det jeg gjorde var at etter jeg strøk førstegangen sa tanta mi "Les 2 sider annahver dag på det som _er_ viktig og legg ifra deg lesinga og da det med ro fire dager før du tar prøven". Gjorde det slik og gikk fra 13 feil til 4. Meget stolt over de orda jeg fikk der og da. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Når du har fullført prøven så har du fullført prøven. IKKE gå igjennom prøven en gang for å se over svarene dine. Da blir du usikker og sjangsen for at du forandrer et riktig svar til et galt veldig stor. Word! Det gjorde en kompis av meg.. Han strøk 2 ganger så spurte jeg han om han kikka gjennom prøven når han var ferdig å "retta" på ting.. Sa han ikke skulle gjøre det så bestod han på tredje.. Har en kompis som strøyk 2 ganger pga. dette også. Tredje gangen gikk han IKKE tilbake for å rette på ting, og da bestod han. Så det var det heteste tipset han gav meg: IKKE gå tilbake for å forandre svar. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Når du har fullført prøven så har du fullført prøven. IKKE gå igjennom prøven en gang for å se over svarene dine. Da blir du usikker og sjangsen for at du forandrer et riktig svar til et galt veldig stor. Word! Det gjorde en kompis av meg.. Han strøk 2 ganger så spurte jeg han om han kikka gjennom prøven når han var ferdig å "retta" på ting.. Sa han ikke skulle gjøre det så bestod han på tredje.. Har en kompis som strøyk 2 ganger pga. dette også. Tredje gangen gikk han IKKE tilbake for å rette på ting, og da bestod han. Så det var det heteste tipset han gav meg: IKKE gå tilbake for å forandre svar. Det er utrolig hvor galt det kan gå når man går tilbake og blir usikker, og ender opp med å rette ett svar som allerede er rett Tilbake til saken: Jeg bestod teoriprøven for andre gang på onsdag. Bestemte meg på søndagen for at jeg skulle ta den på onsdagen. - da kjørte jeg gjennom teoritentamen.no en haug av ganger til jeg lå på 0-3 feil. Så gikk jeg å tok den å klarte det =) (Og hvis noen lurte på hvorfor jeg tok den for andre gang... Idiotkjøring under prøvetiden) Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg og gjorde det bare fort og galt. Svarte på det som magen sa var rett og ga blanke i å sjekke det. Jeg sjekka på de to første gangene, førstegang 8 feil andre gang 13... Lenke til kommentar
Sink Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Spørs egentlig jeg gikk tilbake å retta et par av mine svar, så det er ganske individuelt, takket være mye kjøring, en flink pappa og en flink kjørelærer så sto jeg på første forsøk. Leste hverken boka eller hadde teorikurs. Jeg er overbevist over at all øvelseskjøringa var grunnen til at det gikk så lett, mye lettere om man klarer å sette seg inn i situasjonene som er tegnet\forklart på prøven om man har vært i de flere ganger tidligere. Tydligvis er det ikke så mange som er enig med meg. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det er bare dumt å gå opp til prøven så mange ganger, det er ensbetydende med å gamble på at man står. Man har en følelse av hvor vanskelig prøven er etter første gangen, og man har hele tiden en følelse om man kan reglene eller ikke. Mesteparten er logisk, og det som ikke er et spørsmål om logikk er det som står best forklart i teoriboken. Det viktigste er å kunne lese trafikkbildet, og å kunne kombinere de gjeldene lover og regler, dette kommer med kjøring i trafikken, ikke ved pugging. Dessuten sier du at du er helt klar for oppkjøring, regner med dette vil si at du er ferdig med alle obligatoriske kjøretimer. Da har i allefall kjørelæreren din vurdert deg til god nok til å kjøre i trafikken, og for å være det må du kunne stå på teorien, altså har du teorien i hodet, men roter for mye med å tenke på hva som stod i boken når det virkelig gjelder å bruke eget hode. Tok selv teorien og lappen på første forsøk med minimalt med kjøretimer, og uten å ha åpnet bilteoriboka (Skal nevnes at jeg har hatt traktor og moped lapp siden jeg var 16) Brukte 10 minutter inne på biltilsynet. Ro ned nervene og bruk logikk mer enn teoriboka så går det nok bra skal du se Kjøreerfaring > Tekst Lenke til kommentar
Woods Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Er det bare jeg som syns det er rart at en som stryker fire ganger på teoriprøven, er klar til oppkjøring? Den dagen du klarer teoriprøven er du klar. Det er tross alt ikke vanskelig, bare bruk god tid. Hele hemmeligheten ligger i at dem spør etter det svaret som er MEST korrekt, hvis jeg kan si det på den måten. Det er ofte mange av alternativene er korrekte.. men en er mer korrekt enn den forrige.. Lenke til kommentar
M3tt Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Les de viktigste forskriftene. Trafikkreglene, Førerkort, Bruk av kjøretøy, Trafikkskilt, Vegtrafikklov, Kjøretøyforskriften Det er noen til, søk litt på lovdata. Lenke til kommentar
Øyvri Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du kan jo eventuelt sitte ned med noen som har hatt lappen en stund og la han/hun spørre deg spørsmål, eller du kan sitte på med din far eller noe og følge med på vikeplikt osv. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Er det bare jeg som syns det er rart at en som stryker fire ganger på teoriprøven, er klar til oppkjøring? Den dagen du klarer teoriprøven er du klar. Det er tross alt ikke vanskelig, bare bruk god tid. Hele hemmeligheten ligger i at dem spør etter det svaret som er MEST korrekt, hvis jeg kan si det på den måten. Det er ofte mange av alternativene er korrekte.. men en er mer korrekt enn den forrige.. Husk at teori og praksis er helt forskjell da. Mer rutiner innvolvert i kjøringa mens teorien er å huske reglene ordrett. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Husk at teori og praksis er helt forskjell da. Mer rutiner innvolvert i kjøringa mens teorien er å huske reglene ordrett. !=Korrekt. Teori er vel så viktig som det praktiske. "Alle kan kjøre rett frem". Teorien må du kunne for å vite hva du skal gjøre når (ikke hvis) du kommer opp i en ukjent situasjon. Når du er ute i trafikken med egen (pappas) bil uten "skole" eller "L" bakpå bilen, så står det ikke "fersking" heller. Andre trafikanter forventer og forlanger at de som ferdes i trafikken med motorkjøretøy *skal* kunne alle aspekter rundt kjøring og samspillet i trafikken. Hvis trådstarter "sliter med logikken" i vikepliktsreglene er h*n absolutt ikke "helt klar for oppkjøring" som h*n hevder. Som de andre har rådet til i tråden. Les, lær og FORSTÅ teorien. *Da* er du "helt klar for oppkjøring". Personlig synes jeg trafikkopplæringen i dag er en vits. Altfor mange slippes ut i trafikken med kunnskaper knapt nok verdige til å føre trillebår. Med haugevis av teoriprøver som kan "tørrtrenes" på nett helt til man har klart å gjette seg frem til svarene på lik linje med tippekupongen uten begrep om hva man svarer på, er helt feil angrepsvinkel. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg slet som faen meg vikeplikten men fikk topscore tilslutt og haugevis med skryt av sensoren på oppkjøringa når det gjalt vikeplikt. Det jeg slet med mest var faktisk og komme meg i kjørbar stand til oppkjøringa. Ingen jeg kunne øvelseskjøre med her så måtte ha endel timer. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 En liten oppdatering. Jeg er enig i at det å lese boka engang til, er gjerne unødvendig. Det alle (og dere), sier. Er at jeg må ta prøven på teoritentamen helt til jeg har null feil. Det er gjerne der jeg går lei? Jeg har nemlig maks forsøkt der 20-30 minutter. Noe som sikkert er for lite? Jeg ser også at mange av spørsmålene jeg får, kommer om igjen. Å de aller fleste er meget logiske. Her er et spørsmål som jeg var usikker på sist gang: Du kommer kjørende i en gate. En lastebil står parkert foran deg med nødlyset på. Foran lastebilen står det også parkert en rød bil. På bilde viser det meg som kommer kjørende, lastebilen og den røde bilen. Alternativer: 1. Jeg stopper her og venter til det blir bedre sikt til venstre (det var god sikt i forhold til hva jeg så på bildet) 2. Jeg kjører nærmere den røde bilen og så kjører ut til venstre (da blir vel egentlig sikten dårligere, dum som jeg var; svarte dette alternative) 3. Jeg svinger ut til venstre nå (det er vel gjerne det mest logiske, pga det var helt fri sikt til venstre) Det er slike spørsmål jeg brenner meg på. Nå skal jeg prøve igjen på mandag. Men lurer fremdeles på om jeg skal lese boka engang også ta prøven på teoritentamen. Eller bare ta prøven på teoritentamen uten boka. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 En oppdatering til. Det som mange nevner her. Er det å ikke gå tilbake å rette på svarene. Det gjør jeg hver gang. For jeg tør ikke la det stå slik som det gjør. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 En liten oppdatering. Jeg er enig i at det å lese boka engang til, er gjerne unødvendig. Det alle (og dere), sier. Er at jeg må ta prøven på teoritentamen helt til jeg har null feil. Det er gjerne der jeg går lei? Jeg har nemlig maks forsøkt der 20-30 minutter. Noe som sikkert er for lite? Jeg ser også at mange av spørsmålene jeg får, kommer om igjen. Å de aller fleste er meget logiske. Her er et spørsmål som jeg var usikker på sist gang: Du kommer kjørende i en gate. En lastebil står parkert foran deg med nødlyset på. Foran lastebilen står det også parkert en rød bil. På bilde viser det meg som kommer kjørende, lastebilen og den røde bilen. Alternativer: 1. Jeg stopper her og venter til det blir bedre sikt til venstre (det var god sikt i forhold til hva jeg så på bildet) 2. Jeg kjører nærmere den røde bilen og så kjører ut til venstre (da blir vel egentlig sikten dårligere, dum som jeg var; svarte dette alternative) 3. Jeg svinger ut til venstre nå (det er vel gjerne det mest logiske, pga det var helt fri sikt til venstre) Det er slike spørsmål jeg brenner meg på. Nå skal jeg prøve igjen på mandag. Men lurer fremdeles på om jeg skal lese boka engang også ta prøven på teoritentamen. Eller bare ta prøven på teoritentamen uten boka. Dette spørsmålet ga stryk til ei venninne av meg også. Jeg har ikke sett bildet, men da hun forklarte spørsmålet valgte jeg som sjåfør alternativet som var å kjøre sakte forbi eller noe. Det rette var faktisk å stå og vente mener jeg. Som sagt, uten å ha sett bildet, så ser jeg jo at å vente kanskje er mest rett. Hva om det er en utkjørsel rett foran den røde bilen igjen? Eller at det kommer noen kjapt, man vet jo ikke hvor lang sikt man har videre fremover. Vil også be deg bruke god tid. Les spørsmålet, se på bildet, og lukk øynene og se for deg situasjonen før du leser alternativene. Ikke se deg blind på bildet, men se for deg situasjonen in real life. Er du hundre prosent sikker på når høyreregel gjelder og ikke gjelder? Hva som regnes som utkjøring fra parkering og ikke? Er du helt sikker på regler i rundkjøringer med flere felt? (Dette er noe mange sjåfører kjører galt i!! Forbanna irriterende.. Hehe!) Kan du regler for henger på bilen? (Bare noen spørsmål for å få deg til å tenke gjennom de temaene flest har feil på..) Lykke til!! Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ta denne og kjøp de 350 spørsmålene. Satt meg ned et par timer kvelden før jeg stakk nedpå vegvesenet dagen etter. Stod på første forsøk, og hadde ikke kjøpt bok engang. Jeg vil påstå at det ikke hjelper så alt for mye å lese. Det er bare å tenke logisk om hva som er riktig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Herregud, det kan da ikke være så fordømt vanskelig. Selv besto jeg teoriprøven da det var den gamle typen på første forsøk. Og i fjor tok jeg teoriprøven på tung motorsykkel uten å ha lest. Sto glatt der også. Og hvis trådstarter er "skoleflink" bør han også klare det. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Herregud, det kan da ikke være så fordømt vanskelig. Selv besto jeg teoriprøven da det var den gamle typen på første forsøk. Og i fjor tok jeg teoriprøven på tung motorsykkel uten å ha lest. Sto glatt der også. Og hvis trådstarter er "skoleflink" bør han også klare det. Det er forskjell på å være vis/belest og intelligent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå