Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe E-P1 eller E-P2, men har et spm ang bruk: Har hørt at autofokusen på disse kameraene ikke er veldig raske. Vil PEN-kameraene bli for trege hvis jeg feks skal ta "actionbilder-light" ala familiebilder m/smårollingene ? (der kan jo motivet plutselig være et sted det ikke var for 0.5 sek siden osv)

Takk på forhånd for evt svar :)

Z

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel hva du legger i "for trege", hva er forventningene?

Du vil få noen flotte "actionbilder-light" tatt med autofokus fra PEN, men andelen bilder med bomfokus vil utvilsomt være merkbart høyere enn med et speilreflekskamera. Hvis du stort sett ønsker å ta tette utsnitt (kort avstand og/eller stor brennvidde) av aktive smårollinger, kanskje også i lite lys (stor blenderåpning), vil ikke dybdeskarpheten gi deg særlig hjelp - og da er det ingen tvil om at speilrefleks pr i dag kongen på haugen.

Personlig synes jeg E-P1 med Panasonics 20mm f/1,7 er grei nok - har da fått noen gode bilder av aktive barn fra familieselskap (enda jeg stadig glemmer å bruke ansiktsgjenkjenningen, som etter sigende skal funke godt). Og litt av poenget er at jeg faktisk gidder å ta med/fram E-p1, mens jeg ville kvidd meg for å ta med/frem en speilrefleks.

Kort sagt - hvis actionbilde-behovet er hyppig, og du ikke har mye i mot å ta med/frem en speilrefleks, så glem PEN. Du vil få merkbart mindre bomfokus-bilder med speilrefleksen. Er du i tvil om du vil "miste" bilder pga at speilrefleksen blir liggende i skapet, så ville jeg i hvertfall prøvd litt med både PEN-modeller og med Panas GF1. GF1 har generelt raskere AF enn PEN, men forskjellen er minst med 20mm pancake - og du vil jo glipp av PENs bildestabilisering (som du har minimalt behov for dersom du kun tar actionbilder, riktignok). Edit: Til gjengjeld får du innebygd blits GF1, som kan være vesentlig for deg (personlig har jeg aldri fått taket på blitsfotografering, og bruker det stort sett aldri).

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Når man hadde analoge speilrefleks og filmruller på 36 bilder la man mer omtanke i hvert bilde. Når man hentet bildene fra fremkalling var man spent på resultatet. Nå skyter man i vei 100 vis av bilder og får flere gode bilder totalt sett. Man trenger ikke at kamera skal være superraskt. Da tar man bilder i et så raskt tempo at man ikke får tenkt seg om. Komponer bilde på forhand og vent tålmodig, det gir en bedre følelse. Ja vel da, man får ikke med seg noen bilder fordi autofokusen ikke er rask nok, men man får noen bilder man får et større eierforhold til. Leica har trege kamera, man må komponere mer hva man skal ta bilde av, manuelle innstillinger. Da kan man være stolt av bilde. E-P1 er jo også et systemkamera uten speil så benytt anledningen til å ta noen, men gode bilder.

Lenke til kommentar

Jeg deler mange av tankene dine der - selv bruker jeg E-P1 mer med helmanuelle objektiver enn med AF-objektiver med autoblender. Jeg liker kontrollen det gir, mer enn jeg misliker tapet av hastighet. Jeg er rett og slett godt fornøyd med E-P1 til min bruk, som forøvrig nok er påvirket av gamle analgoge rangefindere (har aldri eid et speilreflekskamera, liker ikke de bulkete overkompliserte dingsene). Selve fotograferingen synes jeg også blir morsommere - vil situasjonen bevege seg inn i min presatte fokussone? Greier jeg å endre fokus korrekt og kjapt nok? Overraskende ofte går det bra - og som du sier, gir det en god følelse av eierskap til bildet. Det er jeg som har stått for fotograferingen, ikke kameraet.

Men samtidig ser jeg jo at andre har andre preferanser enn meg - mange har klaget over AF-hastigheten til E-P1, og for enkelte er den en deal-breaker. E-P1 er ikke nødvendigvis det beste valget for en som hovedsaklig vil fotografere ungene i vilter aktivitet på stuegulvet - i hvertfall om ambisjonen er å ha minimalt med bomfokus. Det avhenger av forventninger, ambisjoner og ikke minst hvordan man foretrekker å fotografere - folk er heldigvis forskjelligesmile.gif

Lenke til kommentar

Jeg er enig at barn i bevegelse, sport etc er det bra med et raskt kamera. Kjøpte for noen år siden Canon 30d som tar 5 bilder i sekundet. Bra å ha til seriefotografering og fotografering av barn. Men kjøper man E-P1 må man "ofre litt". Det er ikke like raskt men da får man mulighet til å benytte tenke seg om før man tar bilde. Kommer sikkert til å kjøpe et systemkamera E-P1 eller lignende, lettere å ta med på tur, gir bedre bilder enn kompaktkamera, forhåpentligvis raskt nok for meg.

Lenke til kommentar

takker for gode svar her ang min forrige post. Et viktig poeng for meg, utenom hastighet på autofokus, er "point n shoot" muligheten,- at det ikke skal være noe stress å dra frem kameraet i tide og utide. Tror dette alt i alt er viktigere enn AF-hastigheten. Eneste store spm-tegnet mitt nå er prisen på PEN-kameraene.. :) (vel, iallefall E-P2).

Z.

Lenke til kommentar

Det av µ4/3-kameraene som vel er nærmest et point'n'shoot-kamera, tror jeg Oly har ment skulle være Pen E-PL1.

Har ikke den store oversikten, men mener E-PL1 mangler topphastigheten på lukkeren (stopper på 1/2000s) og kontrollhjulene (gode å ha ved "manuellfikling") er borte ift E-P1 og E-P2. Det har også litt mindre LCD-skjerm (2,7'' mot 3''). Til gjengjeld får du innebygd blits, egen dedikert startknapp for videopptak - og dersom du ønsker det kan du kjøpe til den ikke helt rimelige EVF'en som følger med E-P2 som standard (og som ikke kan monteres på E-P1).

Verdt å vurdere, men siden det er temmelig ferskt i markedet, vil nok prisene synke litt fra dagens nivå ila noen få måneder.

Lenke til kommentar

Artig å se resultatene fra forsatsen! Ser jo at den har sine svakheter, men jeg regner med at den ikke koster all verden... wink.gif Skrus den på, eller? (har sett noen med magnetfeste).

Selv handler jeg i en annen retning - nå venter jeg på Voigtländer Color-Heliar 75mm f/2.5 (tatt uvanlig lang tid til å være express mail), og planlegger med 100-300mm zoom i løpet av året. Da har jeg en normalzoom (14-42), en skikkelig telezoom (100-300) og en bråte med ny og gammel fastopptikk (først og fremst Leica skrufatning) som passer fint inn i mellom dem. Mulig jeg utvider litt på vidvinkelsiden senere - hadde vært snasent om det dukket opp en lyssterk pancake på 10-12 mm.

Lenke til kommentar

Artig å se resultatene fra forsatsen! Ser jo at den har sine svakheter, men jeg regner med at den ikke koster all verden... wink.gif Skrus den på, eller? (har sett noen med magnetfeste).

Selv handler jeg i en annen retning - nå venter jeg på Voigtländer Color-Heliar 75mm f/2.5 (tatt uvanlig lang tid til å være express mail), og planlegger med 100-300mm zoom i løpet av året. Da har jeg en normalzoom (14-42), en skikkelig telezoom (100-300) og en bråte med ny og gammel fastopptikk (først og fremst Leica skrufatning) som passer fint inn i mellom dem. Mulig jeg utvider litt på vidvinkelsiden senere - hadde vært snasent om det dukket opp en lyssterk pancake på 10-12 mm.

Ja skrus på. Spennende å prøve litt forskjellig optikk da :D Selv har jeg stort sett satset på microfourthirds optikk fra Olympus og Panasonic. Gleder meg til å få 7-14mm :whistle:

Edit: legger til at jeg betalte ca. 40 dollar + gratis frakt for de 2 forsatsene (52mm - x2, 37mm - x0,5), så det var ikke rare greiene. :whistle:

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Har også svidd av noen småpenger nå nettopp på eBay - dette bildet av et pepperkorn, tatt med en reversert Panacake på en GF1, så såpass rent og pent ut at jeg ble fristet til å prøve!

Testet at jeg kunne sette blenderen og få den til å holde seg av kameraet - ikke noe problem. Framgangsmåte på E-P1 er:

1) Ha kamera påslått med Panacaken påmontert

2) Sett Fn-knappen til FORH.VIS vha Meny-Tannhjul-TannhjulB-FnFUNKSJON

3) Sett kamera i A-modus og velg blender

4) Trykk inn Fn-knappen, og hold den inne mens du frigjør objektivet fra kameraet

En 52mm reverseringsring for µ4/3 + 5 step-up-ringer ble til sammen 140,- inkl frakt (trengte egentlig bare 46->52mm for Panacaken, men en liten sjekk i skapet avslørte at jeg like gjerne kunne prøve noen flere objektiver ved å grabbe 39->52mm, 40.5->52mm, 43->52mm og 49->52mm i samme slengen...)

Største utfordringen med å bruke dette oppsettet blir vel å få nok lys (lukkerhastighet) og/eller stabilitet. Bildestabiliseringen hjelper vel litt, men det er muligens ikke sideveis "slingring" som vil være det største problemet, å holde en fast arbeidsavstand er vel vel så viktig (pga supertynn DOF) og krevende vil jeg tro.

Kommer tilbake med mer på saken om noen uker, tar vel sin tid før det ligger i postkassen...

Lenke til kommentar

Har også svidd av noen småpenger nå nettopp på eBay - dette bildet av et pepperkorn, tatt med en reversert Panacake på en GF1, så såpass rent og pent ut at jeg ble fristet til å prøve!

Testet at jeg kunne sette blenderen og få den til å holde seg av kameraet - ikke noe problem. Framgangsmåte på E-P1 er:

1) Ha kamera påslått med Panacaken påmontert

2) Sett Fn-knappen til FORH.VIS vha Meny-Tannhjul-TannhjulB-FnFUNKSJON

3) Sett kamera i A-modus og velg blender

4) Trykk inn Fn-knappen, og hold den inne mens du frigjør objektivet fra kameraet

En 52mm reverseringsring for µ4/3 + 5 step-up-ringer ble til sammen 140,- inkl frakt (trengte egentlig bare 46->52mm for Panacaken, men en liten sjekk i skapet avslørte at jeg like gjerne kunne prøve noen flere objektiver ved å grabbe 39->52mm, 40.5->52mm, 43->52mm og 49->52mm i samme slengen...)

Største utfordringen med å bruke dette oppsettet blir vel å få nok lys (lukkerhastighet) og/eller stabilitet. Bildestabiliseringen hjelper vel litt, men det er muligens ikke sideveis "slingring" som vil være det største problemet, å holde en fast arbeidsavstand er vel vel så viktig (pga supertynn DOF) og krevende vil jeg tro.

Kommer tilbake med mer på saken om noen uker, tar vel sin tid før det ligger i postkassen...

Måtte teste jeg også, selv om det er et stykke opp til Viveks :whistle: Visuelt sett har han funnet en veldig pen pepper også :D

post-71158-1269100298,297_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...