Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Var egentlig litt irritert over at man ikke kunne oppgradere firmware ved å legge en filsnutt inn på rota på SD-kortet, og trykke på noen mystiske tastekombinasjoner på kameraet etterpå - jeg hater å legge inn mer programvare enn jeg strengt tatt trenger på PC'en... :ermm:

 

Har i kveld endelig somlet meg til å finne frem Olympus-esken fra loftsboden, installere Olympus Master på PC'en, og oppdaterte firmware på E-P1 (v1.2), 17mm pancake (v1.1), 14-42-zoomen (v1.1) og Panas 20mm pancake (v1.1) - alt gikk problemfritt. :)

 

Eneste klare forskjellen jeg har sett til nå (og det er ikke mange minutter siden jeg oppdaterte), er at forstørringsmodus på skjermen når du bruker manuellfokus nå slås av ca 1 sek etter at du slutter å vri på fokusringen - før holdt den seg i forstørret modus inntil du feks trykket utløserknappen halveis ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
at forstørringsmodus på skjermen når du bruker manuellfokus nå slås av ca 1 sek etter at du slutter å vri på fokusringen

Oi, 1 sekund er kort, er det ikke? Men, det er bedre enn å måtte fumle etter knappen igjen.

 

 

Enig med du i det med programvaren, jeg har ikke pc her hjemme som kan kjøre Olympus Master og missliker proprietære løsninger. Fjesbokgruppe for firmware-på-SD og .DNG som valgfritt alternativ til .RAW?

 

Denne uka venter jeg å få kamera tilbake fra service, det har vært laaaaaaaaange uker siden lille juleaften... -og først sist fredag klarte jeg å grave fram XA'en fra gjemmestedet sitt.

Lenke til kommentar

Håper alt blir OK etter reparasjonen!

 

Kikket i gjennom en tråd på dpreview - der ble det rapportert en bug i FW v1.2 for E-P1, som også jeg får:

Dersom du har "Vatervisning" på og samtidig har valgt manuell fokusering, vil vatrene ha "frosset" når forstørringsmodus avsluttes etter at du har fokusert. De står bom fast. De våkner til liv igjen om du blar frem visningen på nytt igjen vha "Info"-knappen. Dårlige greier. Det er ikke ofte jeg har brukt den kombinasjonen, men likevel skal sånne glipp unngås om man har skikkelig kontroll på hva man driver med.

 

Oly skulle visstnok være klar over bug'en. Da forutsetter jeg at det ikke er lenge til v1.3 er ute (og da kunne de kanskje ha fikset litt mer - feks gjort det litt enklere å bruke manuelle objektiver...)

Lenke til kommentar
Er ganske (men ikke helt) sikker på at det kommer et 4995-tilbud et aller annet sted, enten som et juletilbud eller i januarsalget - en indikasjon er at den har vært nede i £499,99 i England allerede...

Bommet med 4 kroner der, gitt - JP selger nå for 4999,- :D

 

Og i tillegg - hvis Norge er å regne som "mainland Europe" - får man en FL-14-blitsen med på kjøpet, iflg en pressemelding som dpreview har lagt ut. I perioden fra 15 des 2009 og ut januar 2010 får man virkelig mye for pengene om man kjøper E-P1 ser det ut som!

 

Glad jeg tok meg tid til å lese denne tråden - i morgen blir en PEN dag :D

Lenke til kommentar

Hvis du er veldig keen på FL-14, tror jeg du for sikkerhets skyld bør høre med JP om de har erfart om Olympus sender ut blitsen (eller ikke) til kunder som har kjøpt E-P1 hos dem. Det ligger litt i grenseland ift Olympus regler, fordi disse forutsetter at man ikke skal ha kjøpt kameraet utenfor Olympus sitt forhandlernett - og cluet er at JP er innenfor Olympus forhandlernett, men ikke for PEN-modellene...

 

Hvis svaret fra JP er negativt, og du vil ha FL-14, kan det faktisk være rimeligere for deg å kjøpe hos MPX til 5695,- som altså definitivt er innenfor forhandlernettet også på PEN-modellene - standardprisen for blitsen er jo rundt 1600,-...

Lenke til kommentar
Hvis du er veldig keen på FL-14, tror jeg du for sikkerhets skyld bør høre med JP om de har erfart om Olympus sender ut blitsen (eller ikke) til kunder som har kjøpt E-P1 hos dem. Det ligger litt i grenseland ift Olympus regler, fordi disse forutsetter at man ikke skal ha kjøpt kameraet utenfor Olympus sitt forhandlernett - og cluet er at JP er innenfor Olympus forhandlernett, men ikke for PEN-modellene...

 

Hvis svaret fra JP er negativt, og du vil ha FL-14, kan det faktisk være rimeligere for deg å kjøpe hos MPX til 5695,- som altså definitivt er innenfor forhandlernettet også på PEN-modellene - standardprisen for blitsen er jo rundt 1600,-...

 

Da har jeg vært innom JP og hørt, de skulle ta noen telefoner og jeg får svar senere i dag.

Lenke til kommentar
Hvis du er veldig keen på FL-14, tror jeg du for sikkerhets skyld bør høre med JP om de har erfart om Olympus sender ut blitsen (eller ikke) til kunder som har kjøpt E-P1 hos dem. Det ligger litt i grenseland ift Olympus regler, fordi disse forutsetter at man ikke skal ha kjøpt kameraet utenfor Olympus sitt forhandlernett - og cluet er at JP er innenfor Olympus forhandlernett, men ikke for PEN-modellene...

 

Hvis svaret fra JP er negativt, og du vil ha FL-14, kan det faktisk være rimeligere for deg å kjøpe hos MPX til 5695,- som altså definitivt er innenfor forhandlernettet også på PEN-modellene - standardprisen for blitsen er jo rundt 1600,-...

 

5490,- inkl. frakt fra Scandinavian Photo - da er blitskampanjen inkludert.

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera! :thumbup:

 

Tror også at FL-36R er en mer anvendelig blits (spesielt det vridbare hodet) - men jeg har ikke særlig peiling på blits, det skal sies... Har uansett fått med meg at verken E-P1 eller E-P2 støtter Olys trådløse blitssystem, dessverre. Kanske det finnes noen trådløse blitssko-triggere som kan kommunisere med Oly-systemet noe sted?

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg meldt inn kameraet for "Flashback", bare for å se hva som skjer - i beste fall får du jo en FL-14 i tillegg, og i verste fall har du kastet vekk noen minutter på å fylle ut skjemaet. ;)

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg hatt dette kameraet noen dager, og det er helt klart positive, og negative opplevelser å skrive hjem om.

 

Tar det negative først:

 

- Master 2 stinker - virkelig

- FL-36R bruker en evighet på å resirkulere, selv med helt nye batteri

- Meny strukturen på kameraet er som Win 3.51 mot Nikon sitt, ha W7

- Vet ikke helt hva det er enda, men jeg har store problemer med å få skikkelig punch i bildene (med mindre jeg bruker pinhole)

- Irriterende hvor mye "operatertørlyder" videoopptakene får med seg

 

Positivt:

 

- Forsvinnende lite og diskret kamera, merker nesten ikke noe til det om det henger bak på ryggen

- Ikke like bra som et fullblods speilrefleks, men mye, mye, mye bedre enn et kompakt

- Digger pinhole

- FL-36R er perfekt til EP-1, dette valget er jeg veldig glad for at jeg tok

 

Gleder meg til å få testet dette utendørs, når vi begynner å få skikkelig lys.

Lenke til kommentar
RJ camera accessory store (jinfinance på eBay) i Shanghai selger adaptre som nok muligens er et lite hakk under Voigtländers finish, men de er absolutt fullt brukbare - og til en tredel av prisen. Han begynner etterhvert å få en anseelig mengde fatninger å velge mellom (de blir visstnok utviklet av hans eget firma).

 

Funker bra med Jinfinance sitt adapter, takk for tipset ! :thumbup:

 

4295035197_be91ab8c0d_b.jpg

Lenke til kommentar
Funker bra med Jinfinance sitt adapter, takk for tipset ! :thumbup:

Stilig!

 

Tipper du kan få litt problemer med manglende telesentrisitet på µ4/3 (det ser av og til ut som dobling av bildet ut mot kantene) - men problemet vil heldigvis forsvinne gradvis når du blender ned, uten at jeg har satt meg inn i hvorfor... Min Industar-69 28mm/2.8 halvformat blir bra all over rundt f/5,6, Ultron 35mm/1.7 fullformat muligens litt før - og har du motivet sånn rimelig i senter en mørk kveld, spiller det jo ingen rolle om kantene er litt fuzzy...

Lenke til kommentar
- Meny strukturen på kameraet er som Win 3.51 mot Nikon sitt, ha W7

- Vet ikke helt hva det er enda, men jeg har store problemer med å få skikkelig punch i bildene (med mindre jeg bruker pinhole)

Antar du bruker jpeg rett fra kamera? Har du prøvd <Kamera1> - <B. INNST> - <VIVID> som et utgangspunkt? Trykker du videre til høyre kan du justere <KONTRAST>, <SKARPHET> og <METNING> ift en "standard" Vivid-innstilling.

 

<Kamera1> - <STEMNING> endrer jeg en del på etter forholdene. Knipser jeg i mørke omgivelser setter jeg den til <LAV>, ellers bruker jeg stort sett <NORMAL> (kunne kanskje med fordel brukt <HØY> i sol og snø?). Jeg bruker stort sett aldri <AUTO> - bildene blir da for kontrastløse (og støyrike) for min smak (mulig det funker godt for svært kontrastrike motiver?).

 

Uansett: <B. INNST> og <STEMNING> er de viktigste menyelementene for å tweake jpegene dit du vil ha dem.

 

- Irriterende hvor mye "operatertørlyder" videoopptakene får med seg

En løsning er et superstille objektiv - og da har Pana et til bare 7-8000,-... 14-140 deres er visst utviklet spesielt med henblikk på video. En billigere løsning er manuell fokus, og gjøre fokuseringen rolig uten å stresse opp fokusmotoren - for da gir'n nok lyd fra seg til å fanges opp av mikrofonene. Evt bruke helmanuelle objektiv uten nymotens greier som motorer og sånn :p

 

- FL-36R er perfekt til EP-1, dette valget er jeg veldig glad for at jeg tok

Den der skal jeg notere meg bak øret.

 

Gleder meg til å få testet dette utendørs, når vi begynner å få skikkelig lys.

Jepp - og nå går det fort fremover med dagslyset, heldigvis :thumbup:

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamera! :thumbup:

 

Tror også at FL-36R er en mer anvendelig blits (spesielt det vridbare hodet) - men jeg har ikke særlig peiling på blits, det skal sies... Har uansett fått med meg at verken E-P1 eller E-P2 støtter Olys trådløse blitssystem, dessverre. Kanske det finnes noen trådløse blitssko-triggere som kan kommunisere med Oly-systemet noe sted?

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg meldt inn kameraet for "Flashback", bare for å se hva som skjer - i beste fall får du jo en FL-14 i tillegg, og i verste fall har du kastet vekk noen minutter på å fylle ut skjemaet. ;)

 

Såvidt jeg har forstått fungerer trådløs blitsstyring med e-p2 slik at man kan ha blitsen i hånden og øyet i vf2.

 

http://www.olympusamerica.com/cpg_section/...=1482&ct=49

 

står her at e-p1 ikke får full utnyttelse av trådløs flash men ikke noe om e-p2;)

Lenke til kommentar
står her at e-p1 ikke får full utnyttelse av trådløs flash men ikke noe om e-p2;)

Jeg tror dessverre det er fordi de ikke har fått oppdatert beskrivelsen av blitsene. Iflg previewen hos Imaging Resource er ikke trådløsstøtten noe å skrive hjem om: "FL-36R and FL-50R flashes are also compatible with the Olympus E-P2, but the flashes are not capable of remote controlling other strobes via the camera's TTL flash exposure system. Of course you also can't use the VF-2 with the flash mounted, so there's that limitation as well." :dontgetit:

Lenke til kommentar

Flotte bilder! Synes den ser litt volumiøs ut - omtrent samme størrelse som kamerahuset? (På den annen side er jo ikke kamerahuset særlig stort :p ). Skal man ha brukbart ledetall, litt størrelse på lysflaten og mulighet for å vri den, antar jeg jeg det ikke er noen vei utenom.

 

Tror jeg venter på at naturens svære blits (kontinuerlig modus) kommer høyere på himmelen - utsetter alle blitsvurderinger til høsten istedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...