Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ganske (men ikke helt) sikker på at det kommer et 4995-tilbud et aller annet sted, enten som et juletilbud eller i januarsalget - en indikasjon er at den har vært nede i £499,99 i England allerede...

Bommet med 4 kroner der, gitt - JP selger nå for 4999,- :D

Og i tillegg - hvis Norge er å regne som "mainland Europe" - får man en FL-14-blitsen med på kjøpet, iflg en pressemelding som dpreview har lagt ut. I perioden fra 15 des 2009 og ut januar 2010 får man virkelig mye for pengene om man kjøper E-P1 ser det ut som!

Lenke til kommentar

Skjerven, er du rundt her enda?

En ting jeg har tenkt endel på at jeg må fikse, er en liten mekanisme som holder VF-1 på plass på kameraet. Men sånt er jo fiklete å få til, og vanen med å stadig gi søkeren et lett trykk med tommelen sånn at den glir pent på plass igjen har satt seg for lenge siden. Men idag ble kameraet hengende over skulderen litt for lenge i skogen, og plutselig var søkeren borte. 2 timer senere:

461314_m.jpg

Det er helt utrolig at det ikke er en liten mekanisme som holder den på plass, ikke minst prisen tatt i betraktning.

Ellers har jeg brukt annet enn 17-millimeteren mye nå de siste ukene, og støtten for manuell fokus er begredelig implementert. Det er riktig nok nyttig og lett å få fokusfeltet forstørret til 7x og 10x, men man kan ikke samtidig se innrammingen, og det er irriterende. Det skal ikke så mye til, enten et bilde (helheten) i et hjørne av bildet, eller en 10-15px ramme hele veien rundt som ikke er forstørret. Dette bør det være kurant å fikse i en firmware-oppdatering.

--

H.Zuiko 42mm f/1.2 for Pen FT har jeg forøvrig fått prøvd ganske mye, og vi begynner å bli venner :o) Det er soft på blender større enn f/2, men skarpt over. på f/4 og mindre, til f/8 - f/11 skarpt helt ut i hjørnene. Kontrasten er ofte litt lav, men jeg tror en forsiktig avblending av bakre linse vil redusere strølys inn i kammeret nok til å avhjelpe det. Det er imidlertid ekstremt vanskelig å få seg til å blende ned mot f/1.4 :roll: - regner med at det går over etter hvert...

Lenke til kommentar
Det er riktig nok nyttig og lett å få fokusfeltet forstørret til 7x og 10x, men man kan ikke samtidig se innrammingen, og det er irriterende. Det skal ikke så mye til, enten et bilde (helheten) i et hjørne av bildet, eller en 10-15px ramme hele veien rundt som ikke er forstørret. Dette bør det være kurant å fikse i en firmware-oppdatering.

100% enig. Jeg foreslo det samme for Skjerve diskusjonstråden for FourThirds, MicroFourThirds og Olympus E-system - får håpe det blir noe av det. Inntil da er det vel to knep som kan hjelpe; enten bruke piltastene til å flytte fokusfirkanten til rett plass i utsnittet før du forstørrer, eller merke seg hva som skal være senter i bildet og flyttet det forstørrede bildet dit etter at fokuseringsjobben er gjort. Begge deler er unødvendig tungvint.

H.Zuiko 42mm f/1.2 for Pen FT har jeg forøvrig fått prøvd ganske mye, og vi begynner å bli venner :o) Det er soft på blender større enn f/2, men skarpt over. på f/4 og mindre, til f/8 - f/11 skarpt helt ut i hjørnene. Kontrasten er ofte litt lav, men jeg tror en forsiktig avblending av bakre linse vil redusere strølys inn i kammeret nok til å avhjelpe det.

Flotte bilder! Har fremdeles lyst på 42/1,2 - og den jeg har lokalisert er fremdeles ikke solgt, men det får vente til januar en gang (kanskje en annen kjøper kan berge lommeboka mi innen den tid ;) ). Har i stedet bevilget meg en Voigtländer Nokton 50/1,5 i julegave :)

Det er imidlertid ekstremt vanskelig å få seg til å blende ned mot f/1.4 :roll: - regner med at det går over etter hvert...

You dirty rotten scoundrel :p

Lenke til kommentar
Er ganske (men ikke helt) sikker på at det kommer et 4995-tilbud et aller annet sted, enten som et juletilbud eller i januarsalget - en indikasjon er at den har vært nede i £499,99 i England allerede...

Bommet med 4 kroner der, gitt - JP selger nå for 4999,- :D

Og i tillegg - hvis Norge er å regne som "mainland Europe" - får man en FL-14-blitsen med på kjøpet, iflg en pressemelding som dpreview har lagt ut. I perioden fra 15 des 2009 og ut januar 2010 får man virkelig mye for pengene om man kjøper E-P1 ser det ut som!

Dæven, det er scoop :D

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Den modellen som selges hos JP for 4999 er vel en EU-modell, vil den fortsatt være inkludert i tilbudet om gratis blits?

Ser at Olympus har et par vilkår, det første er:

1. Kunder utenfor vårt distribusjonsnett, deltakende kontorer og distributører kan ikke ta del i tilbudet.

JP har vel ikke lenger noen avtale med Olympus? Jeg har ikke peiling, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Vel, JP står på listen over Olympus online forhandlere, så det burde ikke være umulig - man er jo ikke "kunde utenfor vårt distribusjonsnett" når man handler hos en som er innenfor distribusjonsnettet?

Men det kan muligens defineres annerledes, dersom den "godkjente" forhandleren har gått utenom distribusjonsnettet på akkurat det produktet man har kjøpt - det kan i hvert fall være et tvils-/skjønnstilfelle...

Lenke til kommentar

Ja, det kan lønne seg å kjøpe Olympus i disse dager. Ikke bare JP som selger gunstig. Den lokale Elkjøp sjappa selger E-620 med 14-42 objektiv og inkludert batterigrep for 5490 kr. Olympus har som nevnt en promotion som varer frem til 31.01.2010. Ved kjøp av E-P1 får du blits med på kjøpet og ved kjøp av e-620 får du ekstra batteri.

Vanskelig valg dette......

Jeg har en E-P1 med 17mm og søker, men magler zoomobjektivet og blits. Nå kan jeg like godt kjøpe kamera med 14-42 objektiv å få blitsen på kjøpet. Da har jeg plutselig fått meg reservekamera ved å betale ca 500 kr ekstra

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, kjøpte et E-P1 til min samboer til jul. Sjekket firmwareversjonen og det har 1.0 både på body og lens. Tenkte derfor å oppdatere til 1.1, men dette får jeg ikke til. Får beskjed fra Olympus Master 2.3 om at kameraet ikke kan finnes - men om jeg bruker samme program til å overføre bilder fra kameraet går det helt fint. Alt av drivere er installert. Kjører W7 64-bit, og har også prøvd å kjøre med kompabilitetsmodus. Er det noen som har noe tips her?

Lenke til kommentar
Hei, kjøpte et E-P1 til min samboer til jul. Sjekket firmwareversjonen og det har 1.0 både på body og lens. Tenkte derfor å oppdatere til 1.1, men dette får jeg ikke til. Får beskjed fra Olympus Master 2.3 om at kameraet ikke kan finnes - men om jeg bruker samme program til å overføre bilder fra kameraet går det helt fint. Alt av drivere er installert. Kjører W7 64-bit, og har også prøvd å kjøre med kompabilitetsmodus. Er det noen som har noe tips her?

Har du fått det til nå?

Kjipt når slikt ikke funker. Funket med en gang da jeg oppdaterte på Mac.

Har du prøvd med en annen maskin som kjører et annet operativsystem? Sikkert noen andre her som har noen bedre tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått 45 - 200 lumix linsa fra USA nå, og det virker som et bra objektiv til prisen. Veldig greit å ha en telelinse til PEN'n :D

Sammenlignet med 17mm og 14 - 42mm som jeg har fra før er den gigantisk :!:

OIS fungerer veldig bra og den fikk faktisk plass i PEN baggen sammen med de andre linsene og blitz med nød og neppe :whistle:

Lenke til kommentar
Har fått 45 - 200 lumix linsa fra USA nå, og det virker som et bra objektiv til prisen. Veldig greit å ha en telelinse til PEN'n :D

Sammenlignet med 17mm og 14 - 42mm som jeg har fra før er den gigantisk :!:

OIS fungerer veldig bra og den fikk faktisk plass i PEN baggen sammen med de andre linsene og blitz med nød og neppe :whistle:

Gratulerer - fint å lese at du er happy! :thumbup:

Har du prøvd å slå av/på objektivstabilisering og på/av husstabilisering for å se om du merker noen stor forskjell mellom effekten av disse?

(Tror både Oly og Pana kommer med en 100-300mm om ikke alt for lenge, og Panas vil nok ha OIS og en vesentlig høyere prislapp... Hvis husstabiliseringen funker greit nok, er det jo selvsagt ingen grunn å svi av de ekstra kronene - men hvis OIS er merkbart bedre på store brennvidder, er det selvsagt et moment som må vurderes.)

Gigantisk? Sammenliknet med min Albinar 500mm f/8, ohnooo :tease:

Har forresten fått meg en PEN-bag, jeg også nå - hendig sak. Ikke plass tril Albinaren, riktignok...

Da har eg bestilt M til M4/3 adapter fra jinfinance.

Hvordan gikk det med Shanghai-handelen, Vezpa - er det et adapter slik du tenkte deg det? Har Voigtländeren din fått smake på det digitale livet for første gang :!: ?

Så forresten at du har fått kjørt igjennom litt s/h-film på M2'en din i Tråden for analog Leica M - fint bilde der! :thumbup: Det er noe eget med film, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Foreløpig synes jeg at OIS fungerer bedre en den innebygde IS'n, men jeg har ikke gjort skikkelig tester på det enda så det er litt tidlig å fastslå. :whistle:

100- 300 hadde ikke vært å forakte. Får bare håpe de kommer med litt skikkelig lysstyrke på objektivet, f2,8 eller f4 på hele zoomområdet hadde vært fint :D

Neste linse på ønskelista er 7 - 14mm :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...