a_aa Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Bildestabilisering i kamerahus og 500mm funker spesielt bra, det har jeg erfart med Sigmas 50-500 på Olympus, men jeg syns bildestabilisatoren i E-620 funker bedre en den i E-3 på brennvidder over 100mm. Da gleder jeg meg til lyset og de raske lukkertidene kommer tilbake igjen! Høres ut som det kan være en plan å dra med seg monsteret på en fjelltur eller to Min erfaring er at bildestabilisatoren i 45-200 virkelig er effektiv. Jeg har fått skarpe bilder på1/6 sek på 200mm. Med stabilisatoren i kameraet har jeg fått skarpe bilder på 1/40 sek under samme forhold. Oi! Med 1/6 sek på 200mm ligger du 6 trinn under tommelfingerregelen - hvis du klarer å få til det ofte, er enten Panas stabilisering svært god, eller så har du en teknikk som passer stabiliseringen svært godt. 1/40 sek er godt og vel 3 trinn under tommelfingerregelen, og det stemmer bra med mine erfaringer med E-P1 på moderate brennvidder (og det stemmer også godt med det saltkrevende "skrytetallet" på 4 som Oly opererer med). På en 135mm tele mener jeg at bildestabiliseringen er litt mindre effektiv, gir meg konsistente gode resultater rundt 2 trinn under. Blir spennende å se om Dentro gjør de samme erfaringer som deg - i så fall kan det synes som om Pana kan ha de beste teleobjektivene for frihåndsbruk på MFT. Endret 29. november 2009 av a_aa Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Fikk plutselig solgt min digitale speilrefleks (som jeg aldri ble glad i å bruke og dermed altfor ofte liggende hjemme) for en ok pris. Så da har jeg bestilt min OLYMPUS PEN E-P1 SILVER + 14-42MM fra Dustinhome.no (de er billigst), vet jeg burde vente på prisfall men jeg trenger et digitalkamera i tillegg til min M2 når julen setter inn. Hadde jeg ventet lenger hadde jeg også fått mindre for speilrefleksen jeg solgte, ser den raser i pris.... Første gang jeg kjøper noe på dustinhome.no så det blir også litt spennende. Wish me luck! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Wish me luck! Lykke til Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 dustinhome er dønn seriøst det, ikkeno problem Lenke til kommentar
R12RT Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Så da har jeg bestilt min OLYMPUS PEN E-P1 SILVER + 14-42MM fra Dustinhome.no (de er billigst), Jeg kjøpte mitt MF-2 adapter på Elkjøp for 1650.- mens Dustinhome skal ha 1895 inkl frakt. Altså ikke alltid billigst! Lenke til kommentar
R12RT Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg har prøvd å ta en del bilder i lite lys ute og ser at det blir en del "støy" av røde pixler i det sorte. Sjekket flere bilder og det går igjen på noen, men ikke alle. Noen med god forklaring? Ellers sliter kameraet med autofokus i tåke, ikke rart egentlig, når det også er svært vanskelig å fokusere manuelt. Men hvordan fixer man det? Endret 3. desember 2009 av R12RT Lenke til kommentar
R12RT Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Da ble det en 45-200 pana til PEN fra B&H idag på meg 1600 kroner er ikke ille Hva betalte du tilslutt, med frakt, norsk mva og gebyr til Posten? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg har prøvd å ta en del bilder i lite lys ute og ser at det blir en del "støy" av røde pixler i det sorte. Sjekket flere bilder og det går igjen på noen, men ikke alle. Noen med god forklaring? Ellers sliter kameraet med autofokus i tåke, ikke rart egentlig, når det også er svært vanskelig å fokusere manuelt. Men hvordan fixer man det? Anbefaler å sjekke at du har siste firmware versjonen i kameraet, siste versjonen har bedre autofokus. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg har prøvd å ta en del bilder i lite lys ute og ser at det blir en del "støy" av røde pixler i det sorte. Sjekket flere bilder og det går igjen på noen, men ikke alle. Noen med god forklaring? Det er nok et svakt lys som kameraet oppfatter (med gitt fargebalanse) som rødt i det som du oppfatter som svart ("lysfritt"). Svakt lys gjør at ikke alle sensorer på bildebrikken plukker opp lyset, og høy ISO gjør at signalet fra de som akkurat greier å fange det opp, blir skikkelig forsterket. I tillegg kan fremkallingen (altså produksjonen av en jpg fra RAW) også forsterke de røde pixlene. Noen tips du kan prøve: 1) Dropp Auto-ISO, ISO så lav som mulig - størst mulig blenderåpning og lengst mulig lukkertid 2) Dropp Auto-WB om fargene blir feil, prøv å finne beste innstilling for hvitbalanse manuelt 3) I meny setter du Stemning til LOW når du tar bilder med store mørke områder. Det forteller jpg-motoren at det faktisk skal være mørke flater i bildet, og at det ikke er noe poeng i å prøve å løfte fram mange støyrike detaljer der i "fremkallingen". 4) Prøv forsiktig undereksponering - men glem det om du da etterpå må løfte lysheten i etterbehandling, da blir resultatet sannsynligvis bli enda verre og mer støyfullt. 5) Forsiktig etterbehandling kan hjelpe noe. Her er noen bilder der jeg har fulgt mange av tipsene over - satte ISO1000 (kunne muligens ha gått ned til 800 eller 640?) og 1/15 sek som et uttgangspunkt, justerte litt etter hvert. Brukte ikke noe komplisert etterbehandling (først og fremst fordi jeg ikke kan det ), kun noen få operasjoner i gratisprogrammet FastStone. Det er langt fra perfekt, selvsagt ser du noe reststøy, men det er til å leve med for min del (heller det, enn plastikkliknende livløse smørerier). Ellers sliter kameraet med autofokus i tåke, ikke rart egentlig, når det også er svært vanskelig å fokusere manuelt. Men hvordan fixer man det? Firmwareoppdatering skal visstnok bedre noe, som JoonGoii sa - og det er jo en god regel å kjøre inn ny firmware for å få med seg alle forbedringer etterhvert som de dukker opp. (En regel jeg har syndet mot - har fortsatt versjon 1.0) Problemet er at kameraet må ha en kontrast å jobbe med. Hvis du ikke har det nær motivet, kan du se om du finner noe kontrastrikt i samme avstand, forsøke å låse fokus der, vri tilbake til motivet og fyre løs. Mulig at bruk av størst mulig blenderåpning hjelper - Pana 20mm/1.7 banker i hvert fall både Olys 17mm/2.8 og kit-zoomen når det gjelder fokusering i lite lys, og det skyldes nok at den rett og slett gir kameraet mer lys å jobbe med. Er imidlertid ikke sikker på at det vil hjelpe mye i tåke over et visst punkt? Har du manuelle objektiver med avstandsring, kan du anslå avstanden vha øyemål, og stille inn direkte på objektivet - og da snur nok betraktningene omkring blenderåpning seg på hodet. Det vil da være en fordel å bruke minst mulig blender, for å få størst mulig dybdeskarphet som kan dekke opp for feil øyemål... Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Da var PENNEN i hus Har bare testet det inne i stuen ennå, og uten å sette meg inn i manualen. Men virker imponerende så langt, fornøyd med hvor lett det var å finne ut av de manuelle instillingene som jeg satser på å bruke mest. Har 14-44mm objektivet og 17mm´eren (kjøpte den og den optiske søkeren brukt for 2000 på foto.no), så nå skal jeg klare meg med fotoutstyr for i år Men har etterhvert tenkt å kjøpe et adaper for å bruke Leica M objektiv, er det stor forskjell i kvailtet eller er det bare å gå for den billigste? Voigtlander adapteret som selges på Cameraquest.com ser jo meget bra ut, men koster jo ganske mye (179$)... Ellers må jeg jo få tak i RETROvesken dere snakker om! Ser de selger den på fotovideo.no, men hvilken størrelse er det? Kommer i tre størrelser etter det jeg ser på Olympus sine nettsider. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Da var PENNEN i hus Gratulerer Håper du blir fornøyd - husk nå bare på at dette er den mest trøblete tiden i året å ha fotografering ("lystegning") som hobby... Voigtlander adapteret som selges på Cameraquest.com ser jo meget bra ut, men koster jo ganske mye (179$)... RJ camera accessory store (jinfinance på eBay) i Shanghai selger adaptre som nok muligens er et lite hakk under Voigtländers finish, men de er absolutt fullt brukbare - og til en tredel av prisen. Han begynner etterhvert å få en anseelig mengde fatninger å velge mellom (de blir visstnok utviklet av hans eget firma). Ellers må jeg jo få tak i RETROvesken dere snakker om! Ser de selger den på fotovideo.no, men hvilken størrelse er det? Kommer i tre størrelser etter det jeg ser på Olympus sine nettsider. Send denne linken til en som vil ha julegavetips fra deg: http://shopping.kelkoo.no/ss-olympus-retro-bag.html Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Da ble det en 45-200 pana til PEN fra B&H idag på meg 1600 kroner er ikke ille Hva betalte du tilslutt, med frakt, norsk mva og gebyr til Posten? Linsen min ble levert i Houston, Texas idag faktisk Jeg er såpass heldig at jeg jobber sammen med en norskamerikaner som skal hjem til foreldre i julen! Slipper derfor med de 1600 denne gangen. Gratis frakt var det også Når du først kjøper noe på B&H så sender de deg en "telefonkatalog" med utvalget et par ganger i året selv i Norge. Perfekt lesestoff når man sitter på den store hvite telefonen Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 RJ camera accessory store (jinfinance på eBay) i Shanghai selger adaptre som nok muligens er et lite hakk under Voigtländers finish, men de er absolutt fullt brukbare - og til en tredel av prisen. Han begynner etterhvert å få en anseelig mengde fatninger å velge mellom (de blir visstnok utviklet av hans eget firma).. Takk for tipset! Tror jeg skal bestille fra Shanghai. Han selger jo adaptre for MANGE forskjellige objektivfatninger, ganske kult Kan du anbefale noen "billige" objektiv som kan gi gode resultat på E-P1, slik at jeg kan se litt på E-bay etter de? Ser at prisen på E-bay er ganske høy for mange gamle objektivtyper, f.eks objektivene til de originale Pen-kameraene (Pen-F). Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Skummelt å gi råd om sånt Jeg driver selv og spekulerer på å kjøpe en Oly 42/1.2 for gamle Pen - men det er mange gode argumenter mot, egentlig. Prisen er jo ikke rimelig, og jeg har ingen andre kameraer enn E-P1 å bruke den på. Den er ganske soft og kontrastfattig vidåpen, og har ikke autofokus. Den er selvsagt brukt, og har sikkert noen slitemerker og gammeldags coating gjør den utsatt for flares. På den annen side er det faktisk en f/1.2, og brennviden er perfekt for portrettfotografering med E-P1. Sammenlikner jeg dette med en Voigländer Nokton 50/1.5 er den skarp fra vidåpen, pris ny er omtrentlig som for den brukte Olyen, og jeg kan bruke den på alle mine skrufatningskameraer i tillegg. Litt trangere for portrett, men fullt brukbar. Muligens litt større - er jo laget for fullformat? Og så er det jo ventet flere objektiver for µ4/3 både fra Oly og Pana over nyttår (og årene som kommer) - disse vil ha moderne coating, AF, nyte godt av generell miniatyrisering, ikke ha telesentrisitetsproblemer etc. Så fornuften min sier at jeg ikke bør kjøpe gamle Pen-objektiver, dersom jeg kjøper gamle objektiver bør de i det minste ha dobbel nytte ved at de passer andre kameraer jeg har. Og kanskje er det aller beste bare å vente på at det dukker opp mer å velge blant på µ4/3-fronten? Men det er altså fornuften min - hjertet er ikke helt med på det ennå... Uansett: Et fornuftig råd tror jeg vil være å enten kjøpe nye objektiver for µ4/3 (av de på markedet er Panas 20mm/1.7 et flott, men ikke direkte billig objektiv), eller at du konsentrerer deg om objektiver som kan passe både E-P1 og den flotte M2'ern din. Kodeordet "billig" leder da hen til gamle sovjet - med litt flaks kan du få flotte objektiver for svært få kroner. Holder du deg unna vidvinkel (pga telesentrisiteten) og i tillegg vil ha noe annet enn det du allerede har på E-P1/M2, vil jeg foreslå Jupiter-11 (135mm/4). Ypperlig pris/ytelses-forhold på mange av disse. Finner du noen fra tidlig 60-tall, var byggekvaliteten slett ikke verst - og med en solblender (for å dempe flares) gir det flott bildekvalitet. Men selvsagt kan du være uheldig, også... Finnes for øvrig en rekke andre Jupiter- og Industar-objektiver, noen er kjent for å være generelt bra (J-8, I-61), mens andre ofte kan være tuklet med av inkompetente reparatører - vær spesielt obs på J-3 og J-9 når det gjelser dette... Og selv har jeg jo modda et adapter for å bruke knøttlille I-69, fornøyd med den Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Uansett: Et fornuftig råd tror jeg vil være å enten kjøpe nye objektiver for µ4/3 (av de på markedet er Panas 20mm/1.7 et flott, men ikke direkte billig objektiv), eller at du konsentrerer deg om objektiver som kan passe både E-P1 og den flotte M2'ern din. Kodeordet "billig" leder da hen til gamle sovjet - med litt flaks kan du få flotte objektiver for svært få kroner. Holder du deg unna vidvinkel (pga telesentrisiteten) og i tillegg vil ha noe annet enn det du allerede har på E-P1/M2, vil jeg foreslå Jupiter-11 (135mm/4). Ypperlig pris/ytelses-forhold på mange av disse. Finner du noen fra tidlig 60-tall, var byggekvaliteten slett ikke verst - og med en solblender (for å dempe flares) gir det flott bildekvalitet. Men selvsagt kan du være uheldig, også... Finnes for øvrig en rekke andre Jupiter- og Industar-objektiver, noen er kjent for å være generelt bra (J-8, I-61), mens andre ofte kan være tuklet med av inkompetente reparatører - vær spesielt obs på J-3 og J-9 når det gjelser dette... Og selv har jeg jo modda et adapter for å bruke knøttlille I-69, fornøyd med den Ja gribbene på E-bay skrudde nok prisen opp kjapt på de gamle Pen-objektivene når M4/3 kom med adaptere Takk for tipset, skal sjekke ut noen Russere! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Som en som nettopp har lagt ut 3000,- til et 42mm f/1.2, så vil jeg si at jeg synes prisen er stiv, og jeg anbefaler det ikke uten videre for andre. Når det er sakt, så er det artig å "ta bilder av tynn dof", men det er krevende i bruk hvis man skal gjøre mer enn det. Jeg kommer til å fortelle litt grundigere om erfaringene etter hvert. Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Uansett: Et fornuftig råd tror jeg vil være å enten kjøpe nye objektiver for µ4/3 (av de på markedet er Panas 20mm/1.7 et flott, men ikke direkte billig objektiv), eller at du konsentrerer deg om objektiver som kan passe både E-P1 og den flotte M2'ern din. Kodeordet "billig" leder da hen til gamle sovjet - med litt flaks kan du få flotte objektiver for svært få kroner. Holder du deg unna vidvinkel (pga telesentrisiteten) og i tillegg vil ha noe annet enn det du allerede har på E-P1/M2, vil jeg foreslå Jupiter-11 (135mm/4). Ypperlig pris/ytelses-forhold på mange av disse. Finner du noen fra tidlig 60-tall, var byggekvaliteten slett ikke verst - og med en solblender (for å dempe flares) gir det flott bildekvalitet. Men selvsagt kan du være uheldig, også... Finnes for øvrig en rekke andre Jupiter- og Industar-objektiver, noen er kjent for å være generelt bra (J-8, I-61), mens andre ofte kan være tuklet med av inkompetente reparatører - vær spesielt obs på J-3 og J-9 når det gjelser dette... Og selv har jeg jo modda et adapter for å bruke knøttlille I-69, fornøyd med den Ja gribbene på E-bay skrudde nok prisen opp kjapt på de gamle Pen-objektivene når M4/3 kom med adaptere Takk for tipset, skal sjekke ut noen Russere! Dette er nok diskutert før men når merker du virkelig problemer med telesentrisiteten aa_a? Med mer vidvinkel en 35? Ser det er en del grisebillige Industar på e-bay! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Dette er nok diskutert før men når merker du virkelig problemer med telesentrisiteten aa_a? Med mer vidvinkel en 35? Merker det godt på 35mm Ultron, spesielt med stor blenderåpning og fokuusert til uendelig. For å være rimelig sikker på å unngå telesentrisitetstrøbbel med et Leica-type objektiv (med registeravstand på kun 27,8-28,8mm) tror jeg du må opp mot 50mm, ellers trenger du litt flaks. Det er litt avhengig av designet på objektivet, men generelt er det slik at jo nærmere bildebrikken det bakre linseelementet ligger, jo større avvik fra normalen vil lyset treffe sensorene i utkanten av bildebrikken med - og det er denne vinkelen som er problemet. Og kort brennvidde bedrer det ikke. Men det kan nok godt hende at man kan finne et vidvinkelobjektiv med god avstand mellom bakre linse og bildebrikken - da kan det være verdt et forsøk. For typiske SLR-objektiv er registeravstanden mye større (det er jo der det klaprende speilet får plass), og jeg tviler på om de gir telesentrisitetsproblemer. På den annen side vil slike bli ganske store og mindre portable, når du tar hensyn til at adapteret da må være mye tykkere. Moderne objektiver - som feks de som er laget for µ4/3 - er ofte konstruert for å være telesentriske, dvs at lysstrålene skal være mer eller mindre paralelle og normalt på bildebrikken når de forlater det bakre linseelementet. Leica har imidlertid snudd på dette på hodet med M8 og M9 - de har tilpasset bildebrikken for linser som ikke er telesentriske, ved å forskyve mikrolinsene over sensorene mer og mer utfra senter av brikken. Ser det er en del grisebillige Industar på e-bay! En god Industar-61 L/D er et ypperlig objektiv - kjent som noe av det skarpeste som ble laget på andre siden av jernteppet, i hvertfall litt nedblendet. Byggekvaliteteten kan være så som så, men glass - det kunne de. Endret 6. desember 2009 av a_aa Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Dette er nok diskutert før men når merker du virkelig problemer med telesentrisiteten aa_a? Med mer vidvinkel en 35? Merker det godt på 35mm Ultron, spesielt med stor blenderåpning og fokuusert til uendelig. For å være rimelig sikker på å unngå telesentrisitetstrøbbel med et Leica-type objektiv (med registeravstand på kun 27,8-28,8mm) tror jeg du må opp mot 50mm, ellers trenger du litt flaks. Det er litt avhengig av designet på objektivet, men generelt er det slik at jo nærmere bildebrikken det bakre linseelementet ligger, jo større avvik fra normalen vil lyset treffe sensorene i utkanten av bildebrikken med - og det er denne vinkelen som er problemet. Og kort brennvidde bedrer det ikke. Men det kan nok godt hende at man kan finne et vidvinkelobjektiv med god avstand mellom bakre linse og bildebrikken - da kan det være verdt et forsøk. For typiske SLR-objektiv er registeravstanden mye større (det er jo der det klaprende speilet får plass), og jeg tviler på om de gir telesentrisitetsproblemer. På den annen side vil slike bli ganske store og mindre portable, når du tar hensyn til at adapteret da må være mye tykkere. Moderne objektiver - som feks de som er laget for µ4/3 - er ofte konstruert for å være telesentriske, dvs at lysstrålene skal være mer eller mindre paralelle og normalt på bildebrikken når de forlater det bakre linseelementet. Leica har imidlertid snudd på dette på hodet med M8 og M9 - de har tilpasset bildebrikken for linser som ikke er telesentriske, ved å forskyve mikrolinsene over sensorene mer og mer utfra senter av brikken. Takk for god forklaring Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 RJ camera accessory store (jinfinance på eBay) i Shanghai selger adaptre som nok muligens er et lite hakk under Voigtländers finish, men de er absolutt fullt brukbare - og til en tredel av prisen. Han begynner etterhvert å få en anseelig mengde fatninger å velge mellom (de blir visstnok utviklet av hans eget firma).. Takk for tipset! Tror jeg skal bestille fra Shanghai. Han selger jo adaptre for MANGE forskjellige objektivfatninger, ganske kult Kan du anbefale noen "billige" objektiv som kan gi gode resultat på E-P1, slik at jeg kan se litt på E-bay etter de? Ser at prisen på E-bay er ganske høy for mange gamle objektivtyper, f.eks objektivene til de originale Pen-kameraene (Pen-F). Da har eg bestilt M til M4/3 adapter fra jinfinance. Hvor lang tid må jeg ca. regne før den kommer aa_a? Det eneste jeg trenger nå er en skikkelig 35mm, kanskje denne?: Summilux 1.4 Eller kanskje 23500,- blir litt i overkant for et brukt objektiv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå