a_aa Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Det finnes alltid et perfekt motiv for enhvert objektiv Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Snertent alternativ til panacake Snertent er rette uttrykket, ja - utrolig kompakt! Ble fascinert av systemet for noen år siden da jeg leste Rick Olesons artikkel om det, men har aldri blitt til at jeg har kjøpt noe. Hadde gjerne sett at det var blender i selve objektivet, da Apropos: http://www.43rumors....thirds-sensors/ Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Snertent alternativ til panacake Snertent er rette uttrykket, ja - utrolig kompakt! Ble fascinert av systemet for noen år siden da jeg leste Rick Olesons artikkel om det, men har aldri blitt til at jeg har kjøpt noe. Hadde gjerne sett at det var blender i selve objektivet, da Apropos: http://www.43rumors....thirds-sensors/ Ser man det ja :-) Kan jo være noe i det. Da blir det nok enda dyrere å kjøpe vintage C-mount objektiver også dersom det kommer enda et system! Må bare vise frem 24mm også, minstemann i hele samlinga mi Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ser man det ja :-) Kan jo være noe i det. Da blir det nok enda dyrere å kjøpe vintage C-mount objektiver også dersom det kommer enda et system! Må bare vise frem 24mm også, minstemann i hele samlinga mi Noen gamle C-mounts går jo for betraktelig mer enn jeg betalte for en splitter ny CV Nokton 25/0.95 Prisnivået er jo blitt helt latterlig ift hva det var for bare et par år siden. Men, men - jeg antar at prisene vil holde seg høye i lang tid fremover. Den 24mm ser jo ut til å være ypperlig å ha med på tur, trenger ikke noe ryggsekk, vil jeg tro Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ser man det ja :-) Kan jo være noe i det. Da blir det nok enda dyrere å kjøpe vintage C-mount objektiver også dersom det kommer enda et system! Må bare vise frem 24mm også, minstemann i hele samlinga mi Noen gamle C-mounts går jo for betraktelig mer enn jeg betalte for en splitter ny CV Nokton 25/0.95 Prisnivået er jo blitt helt latterlig ift hva det var for bare et par år siden. Men, men - jeg antar at prisene vil holde seg høye i lang tid fremover. Den 24mm ser jo ut til å være ypperlig å ha med på tur, trenger ikke noe ryggsekk, vil jeg tro Ja, enkelte C-mounts går for hinsides summer Jeg styrer unna å prøver heller å finne ukjente godbiter til fornuftige priser Var det ikke du som kikka litt på Helios 40? Jeg sikret meg et eksemplar før jul Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Var det ikke du som kikka litt på Helios 40? Jeg sikret meg et eksemplar før jul For å sitere Python: You lucky, lucky basterd! Hvordan liker du det? Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Var det ikke du som kikka litt på Helios 40? Jeg sikret meg et eksemplar før jul For å sitere Python: You lucky, lucky basterd! Hvordan liker du det? Stor og tung sovietisk tanks med masse glass Førsteinntrykket er bra, men må leke litt mer med den før jeg kan uttale meg skikkelig Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Jippi, da var E-p1 med kitzoom i hus m. blits og optisk søker, panasonic 20mm f/1.7, bæreveske, ekstra batteri, adaptere til gammel nikon/olympus optikk og vinyl på vei fra over dammen! Noen som tror jeg er hekta eller...? Kunne gjerne trengt noen forslag til eldre optikk jeg burde holde utkikk etter, er selvfølgelig interessert i lyssterke greier av mindre fysisk størrelse Edit: Et par småspørsmål jeg kom på i etterkant: 1) er det mulighet for å slå av lyden som kommer ved fokusbekreftelse, og hvor i menyene finner jeg i såfall den? 2) Hva er nyeste firmware og hvordan oppdaterer jeg? 3) Bare jeg som syns kontrollhjulet på baksiden må snurres "feil vei?". I mitt hode er det logisk at rulling med klokken tar deg nedover i menyen, noe å gjøre med dette? Har funnet ut at man i menyen kan velge rulleretningen på det mindre hjulet, men det hjelper jo ikke stort! Kunne sikkert funnet svaret på dette selv, men spør heller mine erfarne E-P1 brødre Endret 21. januar 2011 av Caliber Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 1) er det mulighet for å slå av lyden som kommer ved fokusbekreftelse, og hvor i menyene finner jeg i såfall den? 2) Hva er nyeste firmware og hvordan oppdaterer jeg? 3) Bare jeg som syns kontrollhjulet på baksiden må snurres "feil vei?". I mitt hode er det logisk at rulling med klokken tar deg nedover i menyen, noe å gjøre med dette? Har funnet ut at man i menyen kan velge rulleretningen på det mindre hjulet, men det hjelper jo ikke stort! 1) I "tannhjulmenyen", D, tredje valg har et pussig ikon i stedet for tekst -> off 2) Du kan bruke programvaren som fulgte med eller laste det ned fra Olympus. Oppdateringer til Panasonicobjektiver kan installeres med samme programvare - andre kan sikkert bidra med mer detaljer, jeg har ikke brydd meg om å oppdatere enda 3) Tannhjulmeny, B, Dial direction Det er helt latterlig mange muligheter for å tilpasse håndteringen, så bruk endel energi på å få et oppsett du trives med. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jippi, da var E-p1 med kitzoom i hus m. blits og optisk søker, panasonic 20mm f/1.7, bæreveske, ekstra batteri, adaptere til gammel nikon/olympus optikk og vinyl på vei fra over dammen! Noen som tror jeg er hekta eller...? Kunne gjerne trengt noen forslag til eldre optikk jeg burde holde utkikk etter, er selvfølgelig interessert i lyssterke greier av mindre fysisk størrelse Edit: Et par småspørsmål jeg kom på i etterkant: 1) er det mulighet for å slå av lyden som kommer ved fokusbekreftelse, og hvor i menyene finner jeg i såfall den? 2) Hva er nyeste firmware og hvordan oppdaterer jeg? 3) Bare jeg som syns kontrollhjulet på baksiden må snurres "feil vei?". I mitt hode er det logisk at rulling med klokken tar deg nedover i menyen, noe å gjøre med dette? Har funnet ut at man i menyen kan velge rulleretningen på det mindre hjulet, men det hjelper jo ikke stort! Kunne sikkert funnet svaret på dette selv, men spør heller mine erfarne E-P1 brødre Du har jo fått svar på spørmålene dine, men jeg anbefaler deg å sette på avansert meny, og lese grundig igjennom manualen så du ser alle menyvalgene. Er endel tingå endre der som man ikke nødvendigvis kommer på også. Slike ting du lurer på er greit forklart i manualen. AtW Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 1) er det mulighet for å slå av lyden som kommer ved fokusbekreftelse, og hvor i menyene finner jeg i såfall den? 2) Hva er nyeste firmware og hvordan oppdaterer jeg? 3) Bare jeg som syns kontrollhjulet på baksiden må snurres "feil vei?". I mitt hode er det logisk at rulling med klokken tar deg nedover i menyen, noe å gjøre med dette? Har funnet ut at man i menyen kan velge rulleretningen på det mindre hjulet, men det hjelper jo ikke stort! 1) I "tannhjulmenyen", D, tredje valg har et pussig ikon i stedet for tekst -> off 2) Du kan bruke programvaren som fulgte med eller laste det ned fra Olympus. Oppdateringer til Panasonicobjektiver kan installeres med samme programvare - andre kan sikkert bidra med mer detaljer, jeg har ikke brydd meg om å oppdatere enda 3) Tannhjulmeny, B, Dial direction Det er helt latterlig mange muligheter for å tilpasse håndteringen, så bruk endel energi på å få et oppsett du trives med. Hos meg styret "dial direction" retningen til det lille rullehjulet over kontrollhjulet, men jeg forstår ikke hvordan jeg får valgt at det er kontrollhjulet som skal endres. Jeg har vært gjennom hele manualen og er virkelig imponert over hvor store mulightene er for personlig tilpasning! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hos meg styret "dial direction" retningen til det lille rullehjulet over kontrollhjulet, men jeg forstår ikke hvordan jeg får valgt at det er kontrollhjulet som skal endres. Ah, jeg missforstod, beklager. Du tenker på det hjulet som også er fireveiskontroller? Ser faktisk ikke ut som du kan stille retningen på akkurat det. Andre som vet? Jeg har koblet ut fireveis og bruker svært sjelden det hjulet, bare i M faktisk, da til lukkertid. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Var ute å testet Tokina 28mm f/2,8 idag. Det er ikke den beste optikken, men en av de billigste Først ett par "Gear Pic's" Tatt med LX5. Noen bilder tatt med EP-2 og Tokina 28/2,8 (Minolta fatning). Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Var ute å testet Tokina 28mm f/2,8 idag. Det er ikke den beste optikken, men en av de billigste Artig at du tester litt Ser ut til å være skarp, men har litt dårlig kontrast? Enkelte gamle objektiver kan ha et snev av haze/ tåke som gjør at kontrasten blir dårligere. Dette kan enkelt rettes opp i pp Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tror jeg gjentar spørsmålet mitt i denne tråden fra Panasonic G-serie-tråden: Kan dere utdype litt hva som er så avhengighetsskapende med gammel optikk på µ4/3? Jeg er i gang etter en litt uheldig start (delvis selvforskyldt), og er veldig fornøyd så langt. Jeg synes bildene blir særegne og at jeg får kreativitet gratis. Tror jeg kommer til å bruke det objektivet masse. Men det føles som om det holder med ett gammelt manuell objektiv for meg. Ser dere f.eks. veldig stor forskjell på looken fra objektiv til objektiv? Etter en lite delikat passasje i chatte-tråden om mugg i gamle objektiv, lurer jeg også på om det er noe spesielt jeg skal være på vakt for i så måte? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Kan dere utdype litt hva som er så avhengighetsskapende med gammel optikk på µ4/3? Jeg har bare brukt to gamle manuellfokusobjektiver mye, men har testa noen få til. Og så har jeg jo hatt gleden av å følge med på presentasjonen av mye kult glass i disse trådene. Som du nevner så blir det en egen look, og den varierer tildels sterkt fra objektiv til objektiv. Mye av det kunne man garantert fått til med redigering, men det er jo mye morsommere å sette på et objektiv som man vet gir ønsket effekt. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha mange objektiver totalt, og dermed heller ikke mange manuellfokus, men noen få er kos Er det Zuiko 50/1.4 du koser deg med nå? Det er jo en lekker liten sak, jeg kjøpte en sånn ny i 1983, den kostet en formue! Ca. 3500 tror jeg det kan ha vært. Helt vilt! Men det ble mange fine bilder. Og det er jo en fantastisk liten portrettele på µFT, og så har du jo 45/2.8 når du trenger autofokus Du står vel i kø for en 25/0.95? Muggsopp trenger fukt for å vokse, så rene tørre objektiver bør ikke være skummelt. Er man i tvil så er det enkelt og lurt å tørke et objektiv i stekeovnen (50 grader) noen timer. Hvis et objektiv viser tegn til mugg så synes jeg man skal ta det ut av tjeneste og isolere det fra resten av samlinga, helst få det renset. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tror jeg gjentar spørsmålet mitt i denne tråden fra Panasonic G-serie-tråden: Kan dere utdype litt hva som er så avhengighetsskapende med gammel optikk på µ4/3? Jeg er i gang etter en litt uheldig start (delvis selvforskyldt), og er veldig fornøyd så langt. Jeg synes bildene blir særegne og at jeg får kreativitet gratis. Tror jeg kommer til å bruke det objektivet masse. Men det føles som om det holder med ett gammelt manuell objektiv for meg. Ser dere f.eks. veldig stor forskjell på looken fra objektiv til objektiv? Etter en lite delikat passasje i chatte-tråden om mugg i gamle objektiv, lurer jeg også på om det er noe spesielt jeg skal være på vakt for i så måte? Jeg tror ikke bruk av gammel optikk er et fenomen som bare gjelder bare m 4/3, det er vel så aktuelt på dslr. Forskjellen er at den korte registeravstanden på m 4/3 gjør det mulig å også bruke objektivfatninger med kortere registeravstand. Det som gjør gammel optikk spennende er hvor ulikt de rendrer bokeh, kontrast og farger. De individuelle forskjellene objetivene imellom er store. En annen ting er konstruksjon, gamle objektiver er ingeniørkunst, ofte tungt og solid bygget. Mugg eller sopp blir gjerne omtalt som "fungus" dersom man kikker etter gammel optikk på f eks. ebay. Vanligvis informerer selger om dette. Av mine ca. 150 manuelle objektiver har jeg kun vært borti en som er delevis ødlagt av sopp. Så noe stort problem er det dog ikke. Det ser gjerne ut som en slags spindelvev som ligger over linseglassene dannet av tynne tråder. Litt fungus langs kanten trenger ikke være noe problem og det trenger ikke utvikle seg noe videre i vårt tørre klima, men om det dekker områder av linseelementet så bør man styre unna, er mitt råd. Det bør ikke være riper i glasslinsene, mens noen lette pussemerker i coatingen er ofte ikke noe problem. Man oppleve at fokusringen er litt treg og tung pga av oppbevaring og lite bruk. Jeg har ofte opplevd at denne blir lettere ved litt bruk. Haze eller tåkete linser bør man også styre unna. Lett tåke er uproblematisk men skaper dårligere kontrast på bildene. Dette kan dog retttes opp i bildebehandling. Dersom det er mye tåke vil man også kunne få kontrastløse og softede bilder med snev av bloom Hva slags objetiv har du anskaffet deg? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Apropos dette, til hva slags bruk anbefales blitz? Litt om min bakgrunn i så måte, gangene jeg gjerne bruker blitz er innendørs-bilder av folk i dårlig lys. Men jeg har kun brukt innebygd blitz før, resultatet er suboptimalt, man forstyrrer mer som fotograf, og folk blir bleke og kjipe, fargene blir skikkelig kjedlige. Er det noe poeng i å kjøpe blitz til en Olympus Ep2? Og når vil man få bruk for det? Og er det noe vits å ha noe dårlige enn FL-36R når man først skal ha blitz? Problemet med den er et den er ganske stor. Virker litt poengløst å ha en blitz som kun peker framover når man førs skal ha en ekstern blitz. AtW Nei, ikke noe vits i noe dårligere en FL-36R. FL-36R er ikke stor faktisk. Jeg forstår ikke helt det at man har et lite kamera skal bety at man ikke kan bruke nødvendig verktøy (les blitz). Det er nødvendig inne/ute, særlig når det er bevegelse. Men det er da også veldig avhengig hva du skal bruke kameraet til. Skal du kun ta gatebilder eller sort-hvitt bilder, kan du nok klare deg uten blitz. Det siste for du kan skru opp ISOen veldig og få en "grain" (korn) effekt om du konverterer til svart-hvitt. Med farger blir det ikke videre kult dog. PS: Sjekk forsiden til Thom Hogan, tango bildet og teksten under. Endret 24. januar 2011 av Epp Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Apropos dette, til hva slags bruk anbefales blitz? Litt om min bakgrunn i så måte, gangene jeg gjerne bruker blitz er innendørs-bilder av folk i dårlig lys. Men jeg har kun brukt innebygd blitz før, resultatet er suboptimalt, man forstyrrer mer som fotograf, og folk blir bleke og kjipe, fargene blir skikkelig kjedlige. Er det noe poeng i å kjøpe blitz til en Olympus Ep2? Og når vil man få bruk for det? Og er det noe vits å ha noe dårlige enn FL-36R når man først skal ha blitz? Problemet med den er et den er ganske stor. Virker litt poengløst å ha en blitz som kun peker framover når man førs skal ha en ekstern blitz. AtW Nei, ikke noe vits i noe dårligere en FL-36R. FL-36R er ikke stor faktisk. Jeg forstår ikke helt det at man har et lite kamera skal bety at man ikke kan bruke nødvendig verktøy (les blitz). Det er nødvendig inne/ute, særlig når det er bevegelse. Men det er da også veldig avhengig hva du skal bruke kameraet til. Skal du kun ta gatebilder eller sort-hvitt bilder, kan du nok klare deg uten blitz. Det siste for du kan skru opp ISOen veldig og få en "grain" (korn) effekt om du konverterer til svart-hvitt. Med farger blir det ikke videre kult dog. PS: Sjekk forsiden til Thom Hogan, tango bildet og teksten under. Blitzen er jo nesten like stort som kamraet, det er stort. Det er ikke det at jeg ikke kan bruke blitz, men det ksoter penger og størrelse, og jeg har ikke fått gode resultater med det før. Per i dag bruker jeg mest 20mm f1.7 når jeg tar bilder på fest o.l. AtW Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Er det Zuiko 50/1.4 du koser deg med nå? Det er jo en lekker liten sak, jeg kjøpte en sånn ny i 1983, den kostet en formue! Ca. 3500 tror jeg det kan ha vært. Helt vilt! Men det ble mange fine bilder. Og det er jo en fantastisk liten portrettele på µFT, og så har du jo 45/2.8 når du trenger autofokus Du står vel i kø for en 25/0.95? Muggsopp trenger fukt for å vokse, så rene tørre objektiver bør ikke være skummelt. Er man i tvil så er det enkelt og lurt å tørke et objektiv i stekeovnen (50 grader) noen timer. Hvis et objektiv viser tegn til mugg så synes jeg man skal ta det ut av tjeneste og isolere det fra resten av samlinga, helst få det renset. Jeg fant en Olympus 42mm på eBay som ikke kostet en nyre (selv om det ble dyrere de siste minuttene...). Du har dårlig innflytelse på meg. Eller dvs eBay har dårlig innflytelse på meg. Det som gjør gammel optikk spennende er hvor ulikt de rendrer bokeh, kontrast og farger. De individuelle forskjellene objetivene imellom er store. En annen ting er konstruksjon, gamle objektiver er ingeniørkunst, ofte tungt og solid bygget. Mugg eller sopp blir gjerne omtalt som "fungus" dersom man kikker etter gammel optikk på f eks. ebay. Vanligvis informerer selger om dette. Av mine ca. 150 manuelle objektiver har jeg kun vært borti en som er delevis ødlagt av sopp. Så noe stort problem er det dog ikke. Det ser gjerne ut som en slags spindelvev som ligger over linseglassene dannet av tynne tråder. Litt fungus langs kanten trenger ikke være noe problem og det trenger ikke utvikle seg noe videre i vårt tørre klima, men om det dekker områder av linseelementet så bør man styre unna, er mitt råd. Det bør ikke være riper i glasslinsene, mens noen lette pussemerker i coatingen er ofte ikke noe problem. Man oppleve at fokusringen er litt treg og tung pga av oppbevaring og lite bruk. Jeg har ofte opplevd at denne blir lettere ved litt bruk. Haze eller tåkete linser bør man også styre unna. Lett tåke er uproblematisk men skaper dårligere kontrast på bildene. Dette kan dog retttes opp i bildebehandling. Dersom det er mye tåke vil man også kunne få kontrastløse og softede bilder med snev av bloom Hva slags objetiv har du anskaffet deg? Olympus 42mm er vakker og solid, og ingen problemer med treg fokusring. Dette bildet er jeg godt fornøyd med, som sagt synes jeg at det er et spesielt preg på bilder tatt med dette objektivet. Men jeg ser noe suspekt som likner på små riper/skraper når jeg kikker igjennom glasset i skarpt lys på kloss hold, men jeg kan ikke se noe på bildene. Jeg ser heller ingenting når jeg ser på glasset på normal avstand. Litt skummelt. Burde jeg kjøre det i komfyren før jeg bruker det igjen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå