Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en bag som er så liten som mulig, men som kan romme:

E-P1 med objektiv + FL-36 blits, 45-200mm Panasonic m4/3, 20mm Panasonic m4/3, samt batterileder.

Har selv den store versjonen av Olympus Retro Bag - den rommer mer enn førsteinntrykket tilsier, men jeg tror den blir akkurat for liten for deg, dessverre. Men da vet du det, i hvertfall ;)

Har også den baggen og testet med det samme utstyret utenom blitzen, men med en mindre blitz (fl-14).

Det gikk med litt plass til overs også, så jeg stemmer for at det går dersom du legger ledningen til laderen i ytterlomma, men det blir trangt! :roll:

Jeg har Olympus e-pl1 med 10-42 linse, linse 150, panasonic 20 linse, vf2 søker og fl36r blitz, alt går ned i stor retrobag når jeg enten setter 150mm eller blitzen liggende nederst ibagen, så det går helt fint :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos dette, til hva slags bruk anbefales blitz? Litt om min bakgrunn i så måte, gangene jeg gjerne bruker blitz er innendørs-bilder av folk i dårlig lys. Men jeg har kun brukt innebygd blitz før, resultatet er suboptimalt, man forstyrrer mer som fotograf, og folk blir bleke og kjipe, fargene blir skikkelig kjedlige. Er det noe poeng i å kjøpe blitz til en Olympus Ep2? Og når vil man få bruk for det? Og er det noe vits å ha noe dårlige enn FL-36R når man først skal ha blitz? Problemet med den er et den er ganske stor. Virker litt poengløst å ha en blitz som kun peker framover når man førs skal ha en ekstern blitz.

AtW

Lenke til kommentar

man forstyrrer mer som fotograf, og folk blir bleke og kjipe, fargene blir skikkelig kjedlige.

Ja, det er noe forstyrrende å få blitslys rett i trynet. Motivene blir bleke og kjipe hvis man ikke korrigerer temperaturen på blitslyset. Er man heldige og lærer seg litt om blits så vil bildene "poppe" mer med blits enn uten.

Er det noe poeng i å kjøpe blitz til en Olympus Ep2? Og når vil man få bruk for det? Og er det noe vits å ha noe dårlige enn FL-36R når man først skal ha blitz? Problemet med den er et den er ganske stor. Virker litt poengløst å ha en blitz som kun peker framover når man førs skal ha en ekstern blitz.

AtW

Det er en STOR fordel med blits som kan pekes i alle retninger. Bakdelen er størrelsen, de er større enn kameraet.

Har FL-14, den er ganske ubrukelig til innebilder, funker sikkert bra ute i sollyset.

Lenke til kommentar

Eksisterer det noen skikkelige bøker som tar for seg E-P1 , tips og triks osv osv.

Jeg har ikke sett noen bok nevnt som sepsielt god, men Tom Hogans omtale har en god del info som jeg satte stor pris på da kameraet var ferskt i mine hender. Det er jo så store muligheter for å tilpasse hvordan kameraet oppfører seg, at det er vanskelig å finne et sted å begynne. Jeg syntes den omtalen hjalp meg godt, uten at jeg satte de alle de samme innstillingene akkurat som ham :)

Lenke til kommentar

man forstyrrer mer som fotograf, og folk blir bleke og kjipe, fargene blir skikkelig kjedlige.

Ja, det er noe forstyrrende å få blitslys rett i trynet. Motivene blir bleke og kjipe hvis man ikke korrigerer temperaturen på blitslyset. Er man heldige og lærer seg litt om blits så vil bildene "poppe" mer med blits enn uten.

Er det noe poeng i å kjøpe blitz til en Olympus Ep2? Og når vil man få bruk for det? Og er det noe vits å ha noe dårlige enn FL-36R når man først skal ha blitz? Problemet med den er et den er ganske stor. Virker litt poengløst å ha en blitz som kun peker framover når man førs skal ha en ekstern blitz.

AtW

Det er en STOR fordel med blits som kan pekes i alle retninger. Bakdelen er størrelsen, de er større enn kameraet.

Har FL-14, den er ganske ubrukelig til innebilder, funker sikkert bra ute i sollyset.

Ok, så hovedproblemeet med "bleke" bilder er ikke at innebygd blitz er dårlig som sådan? Om jeg først skal ha noe som blitzer rett fram kan jeg nesten like gjerne bruke innebygd blitz?

AtW

Lenke til kommentar

Ok, så hovedproblemeet med "bleke" bilder er ikke at innebygd blitz er dårlig som sådan? Om jeg først skal ha noe som blitzer rett fram kan jeg nesten like gjerne bruke innebygd blitz?

AtW

Ja, det vil jeg egemtlig si. Innebygd blits har alltid vært nyttig for å i det hele tatt ha muligheten til å bruke blits, og da hovedsaklig for å "fylle inn" med litt ekstra lys ute i dagslys der kontrastene ellers kan bli for store. Da setter man typisk ned blitsstyrken et trinn eller to. Innebygd blits har også den svakheten at den står for nær senter av objektivet, og gir dermed lett røde øyne, FL14 kommer faktisk ikke så mye lenger vekk. Når man først skal ha en kraftigere blits, så ønsker man å ha muligheten til å sprette lyset via tak eller vegger. FL14 hadde vært i min bag for lenge siden om den var tiltbar, men bare Nikon(?) tilbyr en rimelig blits med mulighet for det. Jeg har faktisk tenkt litt på å få tak i en brukt FL14 og gå løs på den med dremel, og forsøke å få til en tiltmulighet. Størrelsen er fin, men rett fram suger.

Tror den nye GF2 kommer med en innebygd blits som lar seg vippe mot taket med en finger, den muligheten skulle jeg veldig gjerne hatt.

edit: et sett ekstra fordeler med en ekstern blits som FL14 framfor innebygd vil naturligvis også være: litt kraftigere blits, litt raskere klar for neste bilde (kortere ladetid) og den bruker ikke av batterikapasiteten i kameraet.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

43rumours sier det kommer vidvinkel, makro og fisheye-convertere til pen-kamraene snart. Endel av de ivrigste gutta er jo helt i nerdrage, hva er det store problemet med slike konvertere? Hvorfor er så mange så ekstremt negative til de? Jeg regner med de ikke gir optimal kalitet, men hvor ille er det? Kan jo lett skjønne noen vil ha noe slikt til feks fisheye, for mange et svært begrenset bruksområde, å kjøpe et helt nytt objektiv for sånn kan jo være litt voldsomt.

AtW

Lenke til kommentar

43rumours sier det kommer vidvinkel, makro og fisheye-convertere til pen-kamraene snart. Endel av de ivrigste gutta er jo helt i nerdrage, hva er det store problemet med slike konvertere? Hvorfor er så mange så ekstremt negative til de?

Det er tullete å klage over at det kommer slike, de er relativt rimelige kreative utvidelser for de som ikke vet om de trenger det, men som har lyst til å prøve litt.

Kvaliteten kan jo ikke bli bedre enn objektivet det monteres på, men det er jo et godt objektiv, og hvis disse holder rimelig kvalitet så kan det bli morsomt for mange det her.

Lenke til kommentar

Snertent alternativ til panacake :)

Snertent er rette uttrykket, ja - utrolig kompakt! Ble fascinert av systemet for noen år siden da jeg leste Rick Olesons artikkel om det, men har aldri blitt til at jeg har kjøpt noe. Hadde gjerne sett at det var blender i selve objektivet, da ;)

43rumours sier det kommer vidvinkel, makro og fisheye-convertere til pen-kamraene snart. Endel av de ivrigste gutta er jo helt i nerdrage, hva er det store problemet med slike konvertere? Hvorfor er så mange så ekstremt negative til de?

Det er tullete å klage over at det kommer slike, de er relativt rimelige kreative utvidelser for de som ikke vet om de trenger det, men som har lyst til å prøve litt.

Kvaliteten kan jo ikke bli bedre enn objektivet det monteres på, men det er jo et godt objektiv, og hvis disse holder rimelig kvalitet så kan det bli morsomt for mange det her.

Enig - det er tullete å klage på å få nye muligheter :thumbup: Blir spennende å se hvilket leie Oly velger på pris/kvalitet - man får jo kjøpt sånne i ebukta for 100-200,- uten at noen har påstått at disse gir strålende kvalitet... Tipper at kvaliteten kan bli ganske grei, men jag har en mistanke om at prisen kan bli vel høy for "leketøyet"?

Lenke til kommentar

Har bestilt Toy Lens til EP-1 så skal hive ut noen eksempel når den er i boks.

Kult, hvilken bestilte du? Jeg var veldig nær å bestille begge her en dag, men så vant spareren i meg - igjen! :cry:

SLR Magic Toy Lens heter den:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&hash=item3cb3aee959&item=260712622425&nma=true&pt=Camera_Lenses&rt=nc&si=fTo2b1a21IefH1m0khixSoDRaQY%253D

stevehuffphoto.com har lagt ut en liten test av den.

Lenke til kommentar

Har fått 25mm f/1,4 TV LENS og C-mount adapter. Fikk også med en liten mellomring.

Jeg betalte 240kr. hele ruklet inkl. frakt. Sendt rekommandert. :)

Bortsett at optikken er ræva og for liten for sensoren så er det en ting som irriterte meg. Justering av blender er ytterst og fokus er innerst. Det skulle ha vært omvendt. Vanskelig å fokusere og meget lett å justere blenderen.

E-P2 med 25mm f/1,4 SHIT LENS

En liten test...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...