Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1

Anbefalte innlegg

For 4500kr. inkl. porto fikk jeg følgende:

-Olympus E-P2 kit med 14-42mm + søker VF2 (kjøpsdato/sted er 30.08.10 / FV)

-Olympus CS-10B "body jacket" sort

-Olympus batteri + uoriginalt

-Olympus PEN "wrap" bag

-Olympus FL-14 Flash

-Olympus RM-UC1 Remote Cable

-GGS LCD beskyttelse

-Custom Analog skin (3M)?

Brukt? Gratulerer!

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært virkelig moro å se deg slå deg med på en månedsfest, Dentro - den objektivparken din begynner å bli temmelig unik :thumbup: Og enig - bildene er veldig brukbare de - ingen kan gjette at de er tatt med en enøyd kommunistnattkikkert foran bildebrikken laugh.gif

Lenke til kommentar

Det hadde vært virkelig moro å se deg slå deg med på en månedsfest, Dentro - den objektivparken din begynner å bli temmelig unik :thumbup: Og enig - bildene er veldig brukbare de - ingen kan gjette at de er tatt med en enøyd kommunistnattkikkert foran bildebrikken laugh.gif

Ja! Blir gjerne med på en månedsfest, men det er stille om dagen?

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, er vel de "tradisjonelle" månedsfesetne i april, juni, august og oktober, tror jeg - så da blir det vel kanskje litt stille med månedsfester til utpå vårparten. På den annen side nærmer uke 50 seg - og da er det 50mm objektiver som skal til pers i en ukes tid :)

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, er vel de "tradisjonelle" månedsfesetne i april, juni, august og oktober, tror jeg - så da blir det vel kanskje litt stille med månedsfester til utpå vårparten. På den annen side nærmer uke 50 seg - og da er det 50mm objektiver som skal til pers i en ukes tid :)

Novembertråden er da aktiv. Uke 50 blir det nok kun Nikon kameraet i huset som kan brukes. For E-Px brukere som har 50mm har et fin portrett objektiv dog.

Lenke til kommentar

Å du milde :ohmy:

Jeg hadde ikke lagt merke til den "Objektivpark"-linken i signaturen din før nå - jeg klikket på den...

MAKAN! Det var en ufrivillig understatement da jeg kalte den "temmelig unik" :dribble: Du kan jo delta 4 månedsfester med et nytt objektiv hver eneste dag, og fremdeles sitte med en svær haug ubrukte objektiver :D

Lenke til kommentar

Okay, så da kan man tute frem med forskjellige 50mm i egen tråd? :D

Lenke til kommentar

Cyclop, en russisk nattkikkert med m42 mount :D

Kan ta brukbare bilder med den også

WOW. Hva må en ut med for noe slikt og hvor får man tak i det? Kan man metre med den?

Det er en av de billigere linsene jeg har kjøpt ;)

De dukker titt og ofte opp på ebay.de til hyggelige priser ved å søke etter nachtsightgerat, H3T-1, cyclop etc.

som her

Ryktene sier at den er basert på Helios 40-2 og modifisert for bruk i nattkikkerter for det russiske militæret.

NB: det er flere varianter av Cyclop nattkikkerten hvorav noen har et relativt langt utstående element bak.

Linsen er manuell og har heller ingen blender så her må alt skytes opent :D

Lysmåleren fungerer fint. Kjører vanligvis blenderprioritet.

Lenke til kommentar

Å du milde :ohmy:

Jeg hadde ikke lagt merke til den "Objektivpark"-linken i signaturen din før nå - jeg klikket på den...

MAKAN! Det var en ufrivillig understatement da jeg kalte den "temmelig unik" :dribble: Du kan jo delta 4 månedsfester med et nytt objektiv hver eneste dag, og fremdeles sitte med en svær haug ubrukte objektiver :D

:blush: :blush:

Ble bitt av basillen. Det meste er billig morro + en og annen godbit :D Etter jeg fant ut at verdien mest sannsynlig vil holde seg eller gå opp, så synes jeg det var artig å prøve litt forskjellig glass.

Og nå er jeg blitt helfrelst :blush:

Lenke til kommentar

De dukker titt og ofte opp på ebay.de til hyggelige priser ved å søke etter nachtsightgerat, H3T-1, cyclop etc.

som her

Ryktene sier at den er basert på Helios 40-2 og modifisert for bruk i nattkikkerter for det russiske militæret.

Den ligger på 2€ nå, lurer på hva den går for. Auksjonen er begrenset til Tyskland dessverre. Men må man modifisere den noe eller er det bare plug-n-play i en M42-mount?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

som her

Den ligger på 2€ nå, lurer på hva den går for. Auksjonen er begrenset til Tyskland dessverre. Men må man modifisere den noe eller er det bare plug-n-play i en M42-mount?

Jeg tipper den går for mellom 35 og 75 euro. Plug'n play på m42! :D

Lenke til kommentar

Ble bitt av basillen. Det meste er billig morro + en og annen godbit :D Etter jeg fant ut at verdien mest sannsynlig vil holde seg eller gå opp, så synes jeg det var artig å prøve litt forskjellig glass.

Noen basiller er mye artigere ann andre - og billig-morro-objektiv-basillen er blant de aller beste(tested and true :D). Å finne ut av "personligheten" til et gammelt objektiv (som kan være ganske så originale av seg) synes jeg er spennende og morsomt - rett og slett gøy læring!

Lenke til kommentar

Noen basiller er mye artigere ann andre - og billig-morro-objektiv-basillen er blant de aller beste(tested and true :D). Å finne ut av "personligheten" til et gammelt objektiv (som kan være ganske så originale av seg) synes jeg er spennende og morsomt - rett og slett gøy læring!

Javisst :roll:

Ingenting er som manuelle objektiver som oser av ingeniørkunst og tung solid kvalitet. Og som du var inne på, de særegne karakteristikkene man finner i gammelt glass ifm kontrast, bokeh render og fargestikk gjør det ekstra spennende! :D

Men for all del, moderne opptikk er fenomenalt god og bildekvaliteten er i de fleste tilfeller upåklagelig, men til en annen pris, en annen følelse og et annet mer nøytralt visuelt utrykk.

Videre så er følelsen av å jobbe med manuell optikk veldig god. Jeg tar meg bedre tid til å planlegge motivene. Blender og fokus må kontrolleres og justeres mekanisk med stor nøyaktighet påfulgt av gleden ved å ha truffet :)

Så er det morsomt å se en og annen artsfrend kikke litt langt etter deg når du dukker opp med ukommersielt utstyr. Noen spørr og er nysgjerrige, men jeg får også en følelse av at noen syns litt synd på meg som må gå rundt med det gamle manuelle greiene, mens de svinger seg rundt med sitt nye "L" objektiv :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...