# offline Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Gratulere! Digg samling det der Hvor kjøpte du den? Hvor mye måtte du ut med? Venter selv på Minolta 45/2 og Helios 44-2 (58/2) Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Tror nok jeg kommer til å opprette en egen tråd for Noktonen med info og bilder etterhvert - tar bare noen kjappe førsetinntrykk her nå. (Det regner og er kaldt her akkurat nå, så en lengre fototur får vente - likeledes litt mer systematiske testbilder.) Foreløpig konklusjon er: Liker objektivet Byggekvaliteten er topp, rett og slett - nydelig finish og følelse. Skarphet vidåpen er bedre enn ventet. Kontrast slett ikke verst. Viktige saker å ha på plass, det! Intet objektiv er perfekt - så drawbacks er det jo selvsagt også. Litt mer coma vidåpen enn ventet, og joda - blue fringing er der også. Det minner litt om Nokton 50mm/1.5; er ikke veldig glad i skarpe lys/kontraster. Har ikke fått sett særlig på bokeh-egenskaper ennå. Har ellers konstatert at pixel vignetting (ref Luminous landscape og Andy Westlakes DPR-post) synes å ha en effekt på såpass ekstreme blenderåpninger - oppblending fra f/1.7 til f/0.95 gir en kun halvering av lukkertiden, hvilket betyr at et halvt stopp har "forsvunnet" pga sensorutformingen (og siden kameraet ikke kommuniserer med objektivet, kan det ikke jukses med skjult ISO-manipulering her...). f/1.7 på Nokton gir for øvrig samme lukkertid som f/1.7 på 20mm Panacake. Måtte ut med US$ 940 inkl frakt hos Cameraquest - hvilket betyr at Fotovideos pris (i skrivende stund NOK 6995) er meget bra. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Tror nok jeg kommer til å opprette en egen tråd for Noktonen med info og bilder etterhvert - tar bare noen kjappe førsetinntrykk her nå. (Det regner og er kaldt her akkurat nå, så en lengre fototur får vente - likeledes litt mer systematiske testbilder.) Jeg kunne tenkt meg en skikkelig god tråd under objektiver, filtre, blits og utstyrsdelen av forumet. Noe slikt som alle de gode trådene som er opprettet for Pentax, Panasonic G, 43's og denne, men kun for manuelle objektiver med og uten adapter. Posting av brukererfaringer og testbilder. Det hadde også vært en fordel å lagt ut mål på optikken inkl. adapter. Gjerne bilder av optikk påmontert PEN/GF kameraene. Å starte denne tråden med en test av Noktonen er en meget god start ...oppblending fra f/1.7 til f/0.95 gir en kun halvering av lukkertiden, hvilket betyr at et halvt stopp har "forsvunnet" pga sensorutformingen (og siden kameraet ikke kommuniserer med objektivet, kan det ikke jukses med skjult ISO-manipulering her...). f/1.7 på Nokton gir for øvrig samme lukkertid som f/1.7 på 20mm Panacake. Det var ikke mye Måtte ut med US$ 940 inkl frakt hos Cameraquest - hvilket betyr at Fotovideos pris (i skrivende stund NOK 6995) er meget bra. Har lagt inn en bestilling på FV. De får den sikkert ikke før jul, blir sikkert å avbestille den 23/12. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 På mitt EP2 så kan jeg velge en setting som heter "gradation", vanlig er normal, men kan også velge "auto", dette gjøre at forskjellen mellom det lysesete og mørkeste blir mindre, så om man har veldig lyse og veldig mørke elementer i samme bilde, så slipper man at det blir over eller undereksponert. Noen som vet hvordan dette fungerer? Er det noe fysisk? At man forsterker noen deler av sensoren mindre feks, eller er det bare et enkelt software-filter som like gjerne kunne vært gjort i photoshop? AtW Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Det er formen på tonekurven som benyttes ved konvertering fra råfil til jpg-bilde som påvirkes av valgene der. Auto gir mye detaljer både i lavlys og høylys - men du risikerer en del støy i skyggepartier. Skal du feks fotografere bilder med mye mørke flater (nattbilder etc), vil jeg anbefale "Lav" (low key). Selv benytter jeg stort set Lav og Normal, men det har hendt at jeg har brukt Auto når jeg sliter med veldig store kontraster. Edit: Litt fra DPR om ISO, sensor og tonekurver - det er en temmelig sammenflettet materie, gitt:: http://blog.dpreview.com/editorial/2009/09/moving-the-goalposts.html Endret 17. november 2010 av a_aa Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ja, riktig, jeg mistenkte det, det vil jo gi en dårligere løsning rent teknisk enn å i praksis kunne styre hver enkelt del av sensoren individuelt, men langt enklere. Betyr dette at jeg kan fikse opp dette i RAW-filene senere? (har nemlig endel shorts som foregår rett før solneddgang ved vann, og der har jeg ofte problemer med dette, og fant ikke ut av denne funksjonen før i det siste). AtW Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Har aldri brydd meg om å lære RAW - men kan ikke tenke meg at det skulle være vanskelig å justere tonekurvene ved konvertering, det må da være et av hovedpoengene med RAW-filer? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) RAW RULES! Fikk Helios 44-2 fra Ukraina idag. Masse olje på blenderlamellene Fikk også Minolta 45mm f/2 fra Hellas, men venter på adapter fra Asia. GF1 med M42->m43 adapter og Helios 44-2 (58/2) Endret 20. november 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Gratulerer med kommunistglass Ser jo en smuuule større ut en Jupiterne mine, men kanskje er det vel anvendt volum - har i hvertfall sett en del bra bilder tatt med Helios 44-2. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Takker. Den kostet meg 216kr. inkl. frakt. Jeg kan leve med det. Vurderer en del optikk som vil koste meg ca. 1500kr. inkl. frakt. Helios 44m-6mc, CZ Pancolor mc 50/1,8 og Helios 77m-4. CZ og den ene Heliosen er 50/1,8 og den siste er 58/2. De er litt dyrere enn normalt, men de er enten ubrukte eller meget pent brukt. Noen formening om disse? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Definitivt en levelig pris! Kan dessverre ikke si jeg har peiling på de objektivene du har under vurdering - det er først og fremst gammel rangefinderoptikk jeg har førstehånds erfaring med (liker kompaktheten). Håper du skriver litt om dem, og ikke minst poster noen bilder etter at du har slått til Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Jeg tar meg ikke råd til CV optikk e.l. slik som du har. Men kamera har jeg råd til Har avtalt et bruktkjøp av E-P2 med VF2 søker + mer. Jeg synes det er morsomt med gammel optikk og mer gøy når man får til bra bilder med optikk til rundt 500kr. fra 70-80-tallet. Det ble CARL ZEISS Pancolar 50mm f1,8 og HELIOS 44m-6 MC (58mm f/2). Zeiss'en er i "EX Condition", jeg kjøpte en som var 30USD dyrere p.g.a. bedre utseende og stand. Helios'en er i "Like new, never used condition" Ca. 1300kr. totalt. Edit: Fant bilde av Pancolar 50/1,8 på flickr. Jeg gikk for "zebra" typen Noe dårligere enn MC versjonen, men så mye penere Endret 22. november 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg tar meg ikke råd til CV optikk e.l. slik som du har. Vel - inntil det siste kjøpet, har det jo kun vært CV-objektiver med Leica skrufatning jeg har kjøpt - og de passer jo på mange av kameraene i signaturen min + gamle LTM-leicaer + mer eller mindre moderne M-Leicaer + er kompakte alternativer til det man kan forvente kommer av speilløse. Det har gjort det litt for enkelt å overtale meg selv - og det siste kjøpet har jeg vel egentlig ingen unnskyldning for - pur og ren GAS men gøy! Får satse på det ikke dukker opp noen svære uventetde utgiftsposter... Men kamera har jeg råd til Har avtalt et bruktkjøp av E-P2 med VF2 søker + mer. Gratulerer! Jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle bytte ut E-P1 før det var gått minst to år (og helst ny sensorgenerasjon) - det bare må jeg holde, hvis det ikke skal bli flaut å se meg selv i speilet... Jeg synes det er morsomt med gammel optikk og mer gøy når man får til bra bilder med optikk til rundt 500kr. fra 70-80-tallet. Helt enig! Jeg har noen favoritt Jupter- og Industar-objektiver jeg stadig vekk tar fram - spesielt Jupiterene synes jeg kan gi bilder et eget nostalgisk mykt uttrykk. Men når jeg tenker meg om er vel de fleste mine faktisk fra 50- og 60-tallet Det ble CARL ZEISS Pancolar 50mm f1,8 og HELIOS 44m-6 MC (58mm f/2). Zeiss'en er i "EX Condition", jeg kjøpte en som var 30USD dyrere p.g.a. bedre utseende og stand. Helios'en er i "Like new, never used condition" Ca. 1300kr. totalt. Edit: Fant bilde av Pancolar 50/1,8 på flickr. Jeg gikk for "zebra" typen Noe dårligere enn MC versjonen, men så mye penere Pen! Minner om min Industar-61 i "Pandastil" - og de bildene så jo ut som det har godt potensial! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg tar meg ikke råd til CV optikk e.l. slik som du har. Men kamera har jeg råd til Har avtalt et bruktkjøp av E-P2 med VF2 søker + mer. Jeg synes det er morsomt med gammel optikk og mer gøy når man får til bra bilder med optikk til rundt 500kr. fra 70-80-tallet. Det ble CARL ZEISS Pancolar 50mm f1,8 og HELIOS 44m-6 MC (58mm f/2). Zeiss'en er i "EX Condition", jeg kjøpte en som var 30USD dyrere p.g.a. bedre utseende og stand. Helios'en er i "Like new, never used condition" Ca. 1300kr. totalt. Edit: Fant bilde av Pancolar 50/1,8 på flickr. Jeg gikk for "zebra" typen Noe dårligere enn MC versjonen, men så mye penere Gratulerer Jeg har en Helios 44m-4 og 77m-4 samt Pancolar 50mm Zebra som jeg bruker på min Pen Helios 44 er vel en 58mm om jeg husker riktig i farten, mens de 2 andre er 50mm. Nå har ikke jeg gjort noe sammenligningstester av de 3, men alle er kapable til å ta skarpe fine bilder Jeg har mange 50+mm og om jeg skal gi et konkret tips utfra de jeg har i hyllen, så må det være Pentax Super Takumar 50mm f1.4. Den blir ofte omtalt til å være nesten like bra som Carl Zeiss Planar 50mm som forøvrig går for å være verdens skarpeste 50mm CZ Planar kommer i hovedsaklig 2 varianter f1.4 og f1.7 hvorav f1.7 modellen skal være noe skarpere på enkelte blendertrinn kontra f1.4 modellen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg har mange 50+mm og om jeg skal gi et konkret tips utfra de jeg har i hyllen, så må det være Pentax Super Takumar 50mm f1.4. Den blir ofte omtalt til å være nesten like bra som Carl Zeiss Planar 50mm som forøvrig går for å være verdens skarpeste 50mm CZ Planar kommer i hovedsaklig 2 varianter f1.4 og f1.7 hvorav f1.7 modellen skal være noe skarpere på enkelte blendertrinn kontra f1.4 modellen. I know! Vil ha den, men jeg finner den kun i USA. De fleste vil ikke gjøre noe med verdien på pakka:( Hadde lagt inn bud på et meget fint eksemplar, prisen ble meget høy. Hele 1500kr. inkl. porto, moms og tollgebyr. E-P2'en får jeg sikkert på mandag. Får håpe CZ 50mm og Helios 58mm kommer iløpet av uka. Venter fortsatt på adapteren som jeg skal bruke på Minolta 45/2. Hadde lagt inn et bud på en Rollei 55mm f/1,4 med M42 fatning. Den gikk dessverre for over 180USD! Etter m4/3 og alle de andre speilløse kom på markedet så har prisene steget enormt. Pentax M optikk har gått opp siden jeg kjøpe, det er kun 7-9mnd. siden. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) I know! Vil ha den, men jeg finner den kun i USA. De fleste vil ikke gjøre noe med verdien på pakka:( Hadde lagt inn bud på et meget fint eksemplar, prisen ble meget høy. Hele 1500kr. inkl. porto, moms og tollgebyr. Hadde lagt inn et bud på en Rollei 55mm f/1,4 med M42 fatning. Den gikk dessverre for over 180USD! Planaren går alltid for en god slump. Super takumar kan man fremdeles få til en anstendig pris Jeg har flere m42 50mm f1.4, blant annet en Cosina, en Rikonon og en Olympus Zuiko, men ingen av de nevnte når helt opp til Super Takumaren etter min mening. Etter m4/3 og alle de andre speilløse kom på markedet så har prisene steget enormt. Pentax M optikk har gått opp siden jeg kjøpe, det er kun 7-9mnd. siden. Ja, pluss at NEX og NX også er sluppet Dersom Canon eller Nikon skulle dukke opp med micro EOS eller micro DX eller tilsvarende blir vel markedet stuvsugd av gammel optikk med tilhørende stigende priser Endret 27. november 2010 av Dentro Lenke til kommentar
Epp Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 I know! Vil ha den, men jeg finner den kun i USA. De fleste vil ikke gjøre noe med verdien på pakka:( Hadde lagt inn bud på et meget fint eksemplar, prisen ble meget høy. Hele 1500kr. inkl. porto, moms og tollgebyr. Hvorfor er 1500,- dyrt? Regner med at det er et MF objektiv, men om det er bra... Kan E-Px metre med det? En (effektiv) 100mm med 1.7 høres interessant for portrett... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Det er ikke dyrt, men jeg liker ikke å betale moms/tollgebyr på brukte gjenstander man ikke får tak i her i Norge. Idiotiske regler fra 70-tallet skal omgåes så ofte man kan Har nettopp hentet E-P2. Har såvidt tuklet med den. Olympus søkeren er STOR, og den sitter ikke like godt som LVF1 på GF1. E-P2 har bedre grep, stor fordel ved bruk gammel M-optikk. Skjermen er dårligere enn GF1, men søkeren er mye bedre. Bildestabelisering på brikken og bedre på ISO-støy Du bør kjøpe GF1 hvis du skal bruke skjermen og holde deg mest til autofokus optikk. Du bør kjøpe E-P2 med VF2 søker hvis du skal bruke gamle manuelle objektiver og adapter. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Du bør kjøpe E-P2 med VF2 søker hvis du skal bruke gamle manuelle objektiver og adapter. Kan VF2 brukes på E-P1 også? Google says ... nooooo! (Fritt etter Litle Britain) Fins det en F-mount til m4/3 adapter så man kan bruke Nikon objektiver? Endret 29. november 2010 av Epp Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) E-P2 med " the big ass viewfinder"! Edit: For 4500kr. inkl. porto fikk jeg følgende: -Olympus E-P2 kit med 14-42mm + søker VF2 (kjøpsdato/sted er 30.08.10 / FV) -Olympus CS-10B "body jacket" sort -Olympus batteri + uoriginalt -Olympus PEN "wrap" bag -Olympus FL-14 Flash -Olympus RM-UC1 Remote Cable -GGS LCD beskyttelse -Custom Analog skin (3M)? Endret 29. november 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå