Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1

Anbefalte innlegg

Jeg maa innromme jeg ikke helt ser hva sm er gria med oly 75-300, er bare marginalt mindre enn panas 100-300, mindre lyssterk, og tilogmed dyrere. Ogsaa pana sin 45-200 virker som et godt kjop kontra oly 40-150. (dog man kan kanskje faa sistnevnte ganske billig brukt, iogmed at den snart kommer som kit?), ellers tror jeg at jeg kommer til aa savne omraadet mellom 42 og 75/100mm, og trenger jeg virkelig 300mm? synes egentlig det h;res ut som 300/400mm 35mm-ekvivalent er nok, i hvilke situasjoner er 600mm-ekvivalent nyttig?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, du trenger ikke 300mm - og hvis du skulle trenge det, er det ikke helt umulig å croppe seg inn fra 200mm eller 150mm når du har 12 MPix å ta av (og du ikke skal lage kinoplakater) wink.gif Ellers er det jo godt med rekkevidde enetn når du skal fotografere landskap over store avstander (på fjelltur? på sjøen? vidda?), eller ta nærbilder på avstand - enten fordi avstanden er uoverkommelig (elv? juv? trafikk?), eller fordi du kan forstyrre eller skremme motivet (mennesker? fugler? hjort?) om de blir oppmerksom på deg hvis om du går nærmere.

Hvis du føler at "mellomområdet" kan bli et savn, ville jeg glemt 100-300mm.

Velger du å beholde 14-42, og derved muligheten for å få med en zoom i jakkelomma, ville jeg gått for Pana 45-200mm (litt fordi jeg har mest tro på IS i objektivet når brennvidden øker). I motsatt fall (altså at du uansett ikke prioriterer lomme-zoom) ville jeg gått for Oly 14-150mm. (Har forresten sett at kit med E-PL1 og 14-150mm er blitt tilbudt ned i 5 500,-, får du tak i det, burde kunne få en god slump tilbake igjen om du beholder 14-150mm, og selger E-PL1 med 14-42mm?)

Edit: Oly 14-150, mente jeg icon2.gif

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Hva med Olympus FL-36R? Eller Metz 50 AF-1 hvis du vil ha noe kraftigere... Olympus FL-50R blir vel for stor og klumpete? Jeg opplevde den som veldig stor selv på E-30 med HLD-4 grep...

WOW, med mindre jeg har fått feil dimensjoner så er FL-80R større enn min Nikon SB-800!

Olympus sin egen FL-36R kan anbefales. Det eneste ankepunktet er at den tar kun 2 batterier av gangen, så den trenger litt ekstra tid for å lade opp. Er det et problem, så kan storebroren FL-50R anbefales.

Takker, blir en FL-36R. 50 blir for stor, ja... Er vel ikke noe sjanse for at den kan styre Nikon blitzer også? :whistle:

Lenke til kommentar

Post #158 i denne tråden har bilde av E-P1 med FL36Rsmile.gif

(Jeg har forresten også skaffet meg den til min E-P1, selv om jeg alltid har mislikt blits... Skulle fotografere litt uformelt i et bryllup på sensommeren, og antok at det ikke var noe vei utenom når selskapet skled inn i de små (og mørke) timer. Brukte preflash rett i taket, resultatene - i hvertfall de som ikke bar mest preg av fotografens fluidinntak - ble mye bedre enn jeg fryktet.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Noen som vet om noen butikker som har greie prise på den hvite modellen ? ser at pixmania skal ha 3700, alt annet ligger langt over 4000 og få har på lager

Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Velger du å følge rådet om Pana 45-200, så bør du være oppmerksom på følgende:

Det er t.o.m. 500kr Cashback ved kjøp av objektiver fra Pana inv_biggrin.gif

Sjekket etter at jeg så Haandværkarens melding (i Pana G-tråden), og joda - det er cashback fra Panasonic i perioden 2010-11-01 til 2011-01-15. Da får du en 45-200mm (med "norske rettigheter") for ca 2500,- - det er ikke så galt, vel?

Lenke til kommentar

Jeg har forresten også skaffet meg den til min E-P1, selv om jeg alltid har mislikt blits...

Jeg ser ikke helt problemet med blits. Jeg mener, om en bare tar bilder av stilleben så kan man klare å komme seg unna med lav f-verdi eller lang lukker tid (evt et Nikon D3X med insane ISO). Om en skal ta bilder av folk/unger så må en ha minimum en hastighet på 125/160 og da blir det vanskelig å bruke lav nok f-verdi. Dessuten blir bare nesetippen skarp...

Utfordringen er dog å få blitsing til så det blir bra... Men det er også litt gøy å lære syns jeg.

Når det gjelder E-P1 så er det at den ikke kan bruke AF-assistert lys det jeg sliter mest med. Mye manuell fokusering i vinterhalvåret...

Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Velger du å følge rådet om Pana 45-200, så bør du være oppmerksom på følgende:

Det er t.o.m. 500kr Cashback ved kjøp av objektiver fra Pana inv_biggrin.gif

Sjekket etter at jeg så Haandværkarens melding (i Pana G-tråden), og joda - det er cashback fra Panasonic i perioden 2010-11-01 til 2011-01-15. Da får du en 45-200mm (med "norske rettigheter") for ca 2500,- - det er ikke så galt, vel?

Om du ser i produktguiden så kan man få tak i den til 2599,- (jeg tar ikke med pixmania) så da blir det vel 2099,-

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen butikker som har greie prise på den hvite modellen ? ser at pixmania skal ha 3700, alt annet ligger langt over 4000 og få har på lager

Hvit E-P1? Om du ikke må ha hvit så har expert.no den sølvgrå til 3.499,-

Lenke til kommentar

Jeg har forresten også skaffet meg den til min E-P1, selv om jeg alltid har mislikt blits...

Jeg ser ikke helt problemet med blits. Jeg mener, om en bare tar bilder av stilleben så kan man klare å komme seg unna med lav f-verdi eller lang lukker tid (evt et Nikon D3X med insane ISO). Om en skal ta bilder av folk/unger så må en ha minimum en hastighet på 125/160 og da blir det vanskelig å bruke lav nok f-verdi. Dessuten blir bare nesetippen skarp...

Utfordringen er dog å få blitsing til så det blir bra... Men det er også litt gøy å lære syns jeg.

Min skepsis til blits er nok knyttet til bruk av rett-fram-blits-på-kamera - jeg har aldri blitt fornøyd med bilder jeg har tatt på det viset. Hvite fjes på mørk bakgrunn er ikke særlig spennende, synes jegicon2.gif Så når jeg først kjøpte blits for E-P1, måtte det bli en som var vridbar og kraftig nok for å kunne bounce lyset i tak og vegger. Det ble MYE bedre.

Det morsomme med store blenderåpninger og µ4/3 er jo at dybdeskarpheten langt fra minker like raskt som på større sensorer etterhvert som man blender opp (dvs, noen vil jo ha minst mulig DOF, oftest vil ikke jeg det). Venter nå på CV Nokton 25mm F0.95, som i utsnitt og DOF tilsvarer en ganske så normal 50mm F2 på FF - rent bortsett fra at den gir 4 ganger større lystetthet på sensoreninv_biggrin.gif Så får man velge om man vil ta det ut i lukkerhastighet eller ISO.

Når det gjelder E-P1 så er det at den ikke kan bruke AF-assistert lys det jeg sliter mest med. Mye manuell fokusering i vinterhalvåret...

Enig i at manglende fokus-lampe er en designfeil ved E-P1. Husker ikke om du har Panas 20mm F1.7? Den er i hvertfall betraktelig bedre på AF-fokusering i lite lys enn både 17mm og 14-12mm. Den tror jeg du får på komplett til ca 3300,-, og med cashback ramler du ned godt under 3000,- - det er en pris som er nesten like god som 45-200mm til 2099,- tongue.gif

Lenke til kommentar

Angående blits, så var n av de beste invisteringene til Nikon kameraet mitt å kjøpe blits nummer 2. Med CLS kan man da få til bedre bilder. skulle gjerne kjøpt en til...

Nei, har ikke pana 17mm, ennå ;).

Angående, DOF så gir E-P1 litt "digital støy"-bokee. Men det er mulig det er kit linsa...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Venter nå på CV Nokton 25mm F0.95, som i utsnitt og DOF tilsvarer en ganske så normal 50mm F2 på FF - rent bortsett fra at den gir 4 ganger større lystetthet på sensoreninv_biggrin.gif Så får man velge om man vil ta det ut i lukkerhastighet eller ISO.

...

Husker ikke om du har Panas 20mm F1.7? Den er i hvertfall betraktelig bedre på AF-fokusering i lite lys enn både 17mm og 14-12mm. Den tror jeg du får på komplett til ca 3300,-, og med cashback ramler du ned godt under 3000,- - det er en pris som er nesten like god som 45-200mm til 2099,-

Nokton ser dyr ut. oppgradere nok Nikon huset før jeg kjøper så dyrt objektiv.

Trenger litt hjelp dog. På komplett.no står det at pana 20mm paaser G serien og at det er basert på m4/3. Er det riktig objektiv for E-P1? Jeg ble usikker av det med basert på... er det slik og forstå at m4/3 objektiv skal passe alle kamera som bruker det? jeg mener ikke merke-avhengig.

Lenke til kommentar

Jepp. Pana 20mm og Oly E-P1 er en knallkombinasjon - anvendelig brennvidde, jakkelommesmått, og lyssterkt nok til at du kan knipse innendørs uten blits om det ikke er veeeldig mørkt (og da nyter du godt av bildestabilisatoren i kameraet - objektivet har det ikke)thumbup.gif Det er temmelig skarpt ved f/1.7 og veldig skarpt ved f/2.

Lenke til kommentar

Bare for å presisere - når jeg sier at Pana 20mm har god AF i lite lys, er det ikke hastigheten jeg snakker om (den er langt unna DSLR-hastigheter), men det at den greier å låse fokus på svake kontraster i betraktelig mindre lys enn der kit-zoomen rett og slett gir opp. I tillegg til at den oftere vil finne fokus, får du raskere lukkertid som bonus. Lykke til smile.gif

Lenke til kommentar

Et sort får snek seg inn i Voigtländer-flokken min i ettermiddag - big, black and proud of it :ph34r:

O hildrande du! :love:

Gleder meg til å se en erfaringstråd for dette objektivet ... og til å legge ut noe selv også kanskje. Beslutningsvegringen er i ferd med å gå i oppløsning kjenner jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...