Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1

Anbefalte innlegg

AF får du med alle µ4/3-objektiv, og de fleste (men ikke alle) 4/3-objektiv - utover dette er det null AF, du må altså bruke MF for de aller fleste eldre objektiv.

Objektiver uten egen blenderring kan også være problematiske (om ikke adapteren gir deg mulighet for å sette blenderen) - meg bekjent er det kun på µ4/3- og 4/3-objektiv at du kan sette blender fra kamerahuset. I praksis betyr dette enten manuell eksponering eller blenderprioritert eksponeringsautomatikk. Selve lysmålingen ser ut til å virke bra på alt (i hvertfall sentrumsvektet gjennomsnitt, som jeg oftest bruker), men full autoeksponering kan du altså glemme på gammel optikk der kameraet ikke kan styre blenderåpningen.

Har først objektivet en blenderring og en fokusring, er det svært høy sannsynlighet for at det kan brukes på µ4/3-kameraerthumbup.gif (kun noen få objektivtyper som er laget for mindre registeravstand enn 20mm, eller har for liten bildesirkel, er problematiske - det gjelder ingen av de mest kjente fatningene).

Her er en gammel tråd om µ4/-adaptere wink.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF får du med alle µ4/3-objektiv, og de fleste (men ikke alle) 4/3-objektiv - utover dette er det null AF, du må altså bruke MF for de aller fleste eldre objektiv.

Objektiver uten egen blenderring kan også være problematiske (om ikke adapteren gir deg mulighet for å sette blenderen) - meg bekjent er det kun på µ4/3- og 4/3-objektiv at du kan sette blender fra kamerahuset. I praksis betyr dette enten manuell eksponering eller blenderprioritert eksponeringsautomatikk. Selve lysmålingen ser ut til å virke bra på alt (i hvertfall sentrumsvektet gjennomsnitt, som jeg oftest bruker), men full autoeksponering kan du altså glemme på gammel optikk der kameraet ikke kan styre blenderåpningen.

Har først objektivet en blenderring og en fokusring, er det svært høy sannsynlighet for at det kan brukes på µ4/3-kameraerthumbup.gif (kun noen få objektivtyper som er laget for mindre registeravstand enn 20mm, eller har for liten bildesirkel, er problematiske - det gjelder ingen av de mest kjente fatningene).

Her er en gammel tråd om µ4/-adaptere wink.gif

Forstår. Takk for innføringen :thumbup:

Fikk kameraet i dag fra Expert. Det var faktisk mindre enn jeg fikk inntrykk av da jeg så det i et monter tidligere. Virker veldig bra så langt. Merker fort at det er en mellomting mellom kompaktkamera og dslr. Kona kommer til å bli fornøyd tror jeg. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å bruke en step-up ring 40.5mm til 52mm på kit objektivet (14-42mm) til E-P1? Jeg har polarisasjons-filter i 52mm fra før. Har brukt step up ring (37mm -> 52mm) på et Canon videokamera og det fungerte greit, men litt usikker på E-P1 siden objektivet går ut og inn. Jeg mener, det virker som den innerste delen går litt lenger inn og jeg er usikker på om det er nok klaring om jeg setter på en step up.

Det burde vel ikke være et problem, burde det?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Har brukt 40.5-52-step-up-ring noen ganger, og det har gått bra så langt - men jeg jeg må innrømme at jeg ikke helt liker "følelsen" med å folde sammen objektivet (men man har da SuperSikringrolleyes.gif).

Ellers er bruk av polariseringsfilter på kit-zoomen faktisk noe herk... Det ytterste elementet, der du skrur fast filteret, roterer ved fokusering og føkker opp den vinkelen du har valgt for pola-filteret. Hvis det bare er for pola-filteret sin del du har tenkt å bruke step-up-ringen, ville jeg like godt latt være.wink.gif

Lenke til kommentar

Ellers er bruk av polariseringsfilter på kit-zoomen faktisk noe herk... Det ytterste elementet, der du skrur fast filteret, roterer ved fokusering og føkker opp den vinkelen du har valgt for pola-filteret.

Forstår. Hadde samme problemet med et objektiv til Nikon kameraet mitt. Ellers ser det ut til at den step-up ringen jeg så på amazon ikke kan sendes ut av UK så da ser det vanskelig ut å finne en. Tror jeg venter med det som du sier.

Ellers har jeg raskt testet med Nikon blits (SB-600) og det fungerer. Må bare lære meg mer hvordan jeg bruker den i manuell modus sammen med E-P1-en. TTL fungere ikke. Fikk bare helhvite bilder ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Ellers ser det ut til at den step-up ringen jeg så på amazon ikke kan sendes ut av UK så da ser det vanskelig ut å finne en.

Ikke hvis du har en payPal-konto og en eBay-bruker - eBay er genialt til enkelte billige småting (herunder IKKE polafilter).

Jeg kjøpte en makro-reverseringsring (52mm) og 5 forskjellige step-up-ringer til 52mm (se feks innlegg #181 for testbilder) fra eBay-sjappa Cam.Plus for til sammen NOK 140,- inkl frakt.

En 40.5-52mm ring koster deg under NOK 25,- levert i postkassen (regn med to uker eller mer i leveringstid). Dollar'n er jo atter godt under 6 kroner... inv_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Ellers ser det ut til at den step-up ringen jeg så på amazon ikke kan sendes ut av UK så da ser det vanskelig ut å finne en.

Ikke hvis du har en payPal-konto og en eBay-bruker - eBay er genialt til enkelte billige småting (herunder IKKE polafilter).

Jeg kjøpte en makro-reverseringsring (52mm) og 5 forskjellige step-up-ringer til 52mm (se feks innlegg #181 for testbilder) fra eBay-sjappa Cam.Plus for til sammen NOK 140,- inkl frakt.

En 40.5-52mm ring koster deg under NOK 25,- levert i postkassen (regn med to uker eller mer i leveringstid). Dollar'n er jo atter godt under 6 kroner... inv_biggrin.gif

Takker for tips! Har ikke erfaring med ebay, men har paypal konto. Når du sier at du ikke er fortrolig med step up ringen, er det fordi at det virker som om den forhindrer at objektivet trekker seg helt sammen?

Annet spørsmål. Flere har problemer med at batteriet er for lite (det har selvsagt med størrelsen å gjøre), så jeg tenkte jeg først som sist skulle kjøpe et ekstra. Problemet er at jeg ikke finner noen som selger det. Jeg vil ha et som kan lades i samme lader og ikke eksploderer ;) dvs helst originalt...

Vet noen hvor jeg får tak i det. Virker som alle butikkene har gitt opp E-Px produktene...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Vel, skulle du mislykkes i å finne noe orginalt, så har jeg en (på alle måter) uorignal løsning... For å bla fram et gammelt sitat fra meg selv:

Jeg bestilte nettopp "Akku + Ladegerät" hos en sjappe på eBay.de - batteriet er garantert ikke originalt Olympus, men forhåpentligvis brukandes. Laderen kommer med to ledninger - en for vanlig stikkontakt og en for sigarettenneren i blien - og jeg tenkte å legge den permanent i hanskerommet som en backup. Pris var €19,90 + 8,90 i frakt.

Har funket fjell siden jeg mottok greiene - både batteri og lader. Den tyske eBay-sjappa ser virkelig BILLIG ut, men har faktisk bra feedbackrating - siste år har de fått ca 100 000 feedback, 30 av dem negative.

Finnes sikkert noe liknende på norske nettbutikker også, vil jeg tro?

Edit: Glemte å kommentere step-up-ringen på kit-objektivet, ser jeg. Jeg synes rett og slett ikke at det ytterste elementet på kit-zoomen kjennes særlig robust ut, og hver gang jeg skrur noe inn i på det, ser jeg for meg at tannhjul i lett plastikk i objektivets indre bendes og dras til bristepunktetohmy.gif. Er det faktisk sånn? Sannsynligvis ikke. Men det føles sånn.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Vet noen hvor jeg får tak i det. Virker som alle butikkene har gitt opp E-Px produktene...

Altitec selger dem for 200,- -nei, ikke originale, men helt fine :thumbup:

Det er forresten samme batteriene til mange av Olympus nyere systemkamera, uten at jeg husker nøyaktig hvilke andre som bruker PS-BLS1

Funker de i laderen som følger med kameraet? Orker ikke fler ladere, vi har sikker 12 stykker til forskjellige ting i huset allerede... Hvorfor i "#%#"#¤ kan man ikke lage et universelt ladersystem? :(

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg er litt på utikikk etter noen tips med tanke på objektiv, har et EP2-kamera nå som jeg kjøpte nylig i forbindelse med at jeg er på reise, har 14-42 kit, 20mm f1.7 fra panasonic og 9-18mm vidvinkel. Synes det er veldig gøy å ta bilder med vidvinkelkamreat. Er en ganske amatørmessig fotograf, liker best å ta bilde av venner som gjør ting, og på reise. På reisen har jeg savnet litt mer tele enn 42mm i noen tilfeller (kanskje spesielt for å "komprimere" bildet, dvs få ting som er langt bak til å virke nærmere), og jeg skal innom USA på slutten av reisen. Sånn jeg er ser det hr jeg to alternativer 1. Kjøpe et 14-150mm objektiv fra olympus, og kanskje selge mitt 14-42 (er dette noe man får solgt?). Fordelen er at objektivet dekker veldig mye, og det i praksis ikke blir noen flere enn 3 objektiv å bære rundt på om jeg skal ha alle med. Ulempen er at det koster mye penger (omkring 600 dollar), alternativ to er å kjøpet et vesentlig billigere teleobjektiv 45-200 (pana), eller 40-150 (oly). Ulempen er da at det er mer å bære rundt, og at man må bytte objektiv oftere (og kanskje mister muligheten til å ta bildet i noen tilfeller), fordelen er at begge disse koster under 300 dollar såvidt jeg har sett, og således kanskje er en mindre risikabel investering. Det er tross alt et lilleputtsystem å legge pengene i, og jeg er ganske grønn når det gjelder fotografi. Innspill?

AtW

Lenke til kommentar

Gratulerer med E-P2!

14-42 har sine svakheter (les AF og "plastikkfølelse"), men skal du ha en normalzoom som går ned i en relativt normal jakkelomme, så er det eneste opsjon - og optisk er den slett ikke så verst. Siden litt av poenget med µ4/3 er kompaktheten og muligheten for putte stashet i lomma, ville jeg ha beholdt den - dvs dersom du ikke ser for deg at du stort sett går med kamera i egen veske eller med nakkerem?

Tror det er temmelig vanlig at ekstremområdene på en zoom blir mest brukt - kanskje er det et tegn på at man også kan tenke mer ekstremt når man kjøper? Jeg tenker i hvertfal litt på Panas 100-300mm (Olys 75-300 er for lyssvakt), det lille som har vært av tester virker svært lovende. Men i ditt tilfelle vil du betale for veldig god (=ekstrem) rekkevidde med et hull i brennviddeområdet ditt fra 42-100mm - og spørsmålet er vel hvor ofte du vil savne det? Bare en tanke smile.gif

(Jeg for min del fyller inn med manuellt glass i "hullet", dersom det blir noe innkjøp - det blir uansett ikke før mot neste sommer, fordi skikkelig tele krever litt lys, siden lukkertidene må holdes kjappe...)

Lenke til kommentar

Etter en del bruk av E-P1 kameraet er vi veldig fornøyd. Dog, vi ser helt klart at vi trenger en blitz. Særlig nå i vinterlandet og med unger som skal taes bilde av.

Har testet med en Nikon SB-600, og det fungerer, men er forferdelig tungvindt å måtte ta mange bilder før blitzen er riktig stilt inn i manuell modus. Så trenger anbefalinger på en blitz som kameraet kan styre, men hvor blitzhodet kan vris så vi slipper midt i fleisen blitzing... Ser at det fins trådløse blitzer også, men de kan vel ikke styre f.eks en Nikon blitz?

Størrelse er ikke så farlig, men fint om den ikke er så alt for stor om den bare er kraftig nok for innendørs bruk.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er litt på utikikk etter noen tips med tanke på objektiv, har et EP2-kamera nå som jeg kjøpte nylig i forbindelse med at jeg er på reise, har 14-42 kit, 20mm f1.7 fra panasonic og 9-18mm vidvinkel. Synes det er veldig gøy å ta bilder med vidvinkelkamreat. Er en ganske amatørmessig fotograf, liker best å ta bilde av venner som gjør ting, og på reise. På reisen har jeg savnet litt mer tele enn 42mm i noen tilfeller (kanskje spesielt for å "komprimere" bildet, dvs få ting som er langt bak til å virke nærmere), og jeg skal innom USA på slutten av reisen. Sånn jeg er ser det hr jeg to alternativer 1. Kjøpe et 14-150mm objektiv fra olympus, og kanskje selge mitt 14-42 (er dette noe man får solgt?). Fordelen er at objektivet dekker veldig mye, og det i praksis ikke blir noen flere enn 3 objektiv å bære rundt på om jeg skal ha alle med. Ulempen er at det koster mye penger (omkring 600 dollar), alternativ to er å kjøpet et vesentlig billigere teleobjektiv 45-200 (pana), eller 40-150 (oly). Ulempen er da at det er mer å bære rundt, og at man må bytte objektiv oftere (og kanskje mister muligheten til å ta bildet i noen tilfeller), fordelen er at begge disse koster under 300 dollar såvidt jeg har sett, og således kanskje er en mindre risikabel investering. Det er tross alt et lilleputtsystem å legge pengene i, og jeg er ganske grønn når det gjelder fotografi. Innspill?

AtW

Har EP-2 med 17mm, 9-18mm samt 14-150mm. 14-150 objektivet er veldig bra med tanke på zoomområdet og størrelsen. Og størrelsen er vel ganske lik 40-150mm, men det er jo dobbelt så dyrt som 40-150mm. 14-150mm leverer skarpe flott bilder og du blir nok ikke å se forskjell på det og 14-42mm. Jeg tenker også litt på panasonic 100-300mm, men da som et objektiv i tillegg til 14-150mm. For 100-300mm blir jo bra mye større enn 14-150mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...