Rmatt Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Skal vel komme en ny makro fra olympus i starten av 2011 sier ryktene, om du kan vente. Leste også at det skal komme en eller annen svart special edition av ep2, men er ikke ep2 svart fra før? AtW EP-2 er ikke helt "kull" svart. Er vel mer koksgrå. Hørtes spennende ut med ny macro. Må vel klar å vent på den hvis man slipper adapter. Skal ta å sjekk ut panasonic 45mm, den slipper man vel adapter på? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Panasonic 45mm Macro er produsert av Leica, og trenger ikke noe adapter - det er et "ekte" micro Four Thirds-objektiv. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 De har vel ikke produsert det vel? Antar Leica har bidratt i utvikling/spesifisering, og har anerkjent Panas kvalitetssystem i en slik grad at Pana får lov til (mot betaling, selvsagt) å sette "LEICA" på objektivfronten. Noe som for øvrig også sto på mitt ultrazoom-kamera; Pana FZ-18 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Har fått SLRMagic 35mm f/1,7 idag. Den er utrolig liten og litt jalla Skal teste den senere ikveld... Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Har fått SLRMagic 35mm f/1,7 idag. Den er utrolig liten og litt jalla Skal teste den senere ikveld... Blir spennende å se! Har en CV Ultron 35/1.7 selv - den er jeg ikke helt fornøyd med. Synes ikke kantene får tiltrekkelig skarphet før rundt f/4 - det kan skyldes manglende telesentrisistet og/eller at mitt eksemplar kan være under pari. Stikker det bakre linseelementet langt ut, slik at den tegnende bakre glassoverflaten blir liggende inni kameraet? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Det kommer bilder av objektivet etc. i "bloggen" min. Har postet neon bilder på flickr: Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Ser jo slett ikke verst ut det der, spesielt prisen tatt i betraktning Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Panasonic 45mm Macro er produsert av Leica, og trenger ikke noe adapter - det er et "ekte" micro Four Thirds-objektiv. Oi, den har jeg ikke fått med meg Lukter julegave til far fra far under treet i år :!: Eller kanskje litt før Her er et testbilde av PEN med Volna 9 en så lenge (f8 og blitz) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 43rumors.com lenker til bilder tatt med Voigtländer 25mm f/0.95 Det ser jo ekstremt lovende ut Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Bedre enn min Nokton 50mm/1.5, ja! Den lider av "blue fringing" vidåpen (så å si borte ved f/2) og softhet i kantene - 25mm ser mye bedre ut vidåpeen. Dukkebildet ser akseptabelt skarpt ut godt ut mot kanten, og selv om det kan anes litt "green fringing" er det i mine øyne såpass marginalt at det bare kos, blenderåpnionhgen tatt i betraktning. Eneste som kan får meg til å omspekulere mitt depositum til CQ nå (jadda, da du feiget ut - kjørte jeg på , det heter jo "refundable"!), er om Pana på Photokina kommer med en raskere micro-versjon av sin 4/3 25mm/1.4... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hehe, -det er litt vanskelig å vente med å stille seg bak deg i køen nå... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 43rumors.com lenker til bilder tatt med Voigtländer 25mm f/0.95 Det der var jo bare ufint å linke til. Lommeboka griner Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hei! Har lenge vurdert et micro Four Thirds hus som følgesvenn når jeg ikke drar med meg 50D'en og ymse tung optikk. Syns E-P1 er et lekkert hus, og har fått tilbud om huset samt 14-42mm'ern til rundt 3000kr. Leser i akam sin test at det fikk noe kritikk for autofokusen, er dette noe som nyere firmware-oppdateringer har rettet på? Hvilke andre negative aspekter ved huset/optikken er det dere som har brukt denne kombinasjonen har å peke på? Og til sist; vil dere anbefale E-P1? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hei! Har lenge vurdert et micro Four Thirds hus som følgesvenn når jeg ikke drar med meg 50D'en og ymse tung optikk. Syns E-P1 er et lekkert hus, og har fått tilbud om huset samt 14-42mm'ern til rundt 3000kr. Leser i akam sin test at det fikk noe kritikk for autofokusen, er dette noe som nyere firmware-oppdateringer har rettet på? Hvilke andre negative aspekter ved huset/optikken er det dere som har brukt denne kombinasjonen har å peke på? Og til sist; vil dere anbefale E-P1? 14-42mm-en er ikke rask. Men den er grei nok - bedre enn kompakt-kameraer. Firmware-oppdateringene har hjulpet noe; men den blir aldri et lyn. Slenger du på en Panasonic 20mm f/1.7 mm istedet, så vil du merke at ytelsen blir bra. Jeg vil anbefale E-P1, særlig til den prisen. 1 Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hei! Har lenge vurdert et micro Four Thirds hus som følgesvenn når jeg ikke drar med meg 50D'en og ymse tung optikk. Syns E-P1 er et lekkert hus, og har fått tilbud om huset samt 14-42mm'ern til rundt 3000kr. Leser i akam sin test at det fikk noe kritikk for autofokusen, er dette noe som nyere firmware-oppdateringer har rettet på? Hvilke andre negative aspekter ved huset/optikken er det dere som har brukt denne kombinasjonen har å peke på? Og til sist; vil dere anbefale E-P1? Tror nok at du får mye fotoglede for de 3000. Og vil du ha mere zoom kan du kjøpe olympus 14-150. Ikke like kompakt som 14-42, men det er fantastisk å gå rundt med så mye zoom som veier så lite og tar så lite plass. Og med 14-150 blir autofokushatigheten mye raskere. Finner fokus tvert. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Ligger noe info på 43rumors.com en ny panacake 14mm f/2.5 samt Panasonics nye GH1 oppfølger GH2. Photokina er rett rundt hjørnet Lenke til kommentar
Epp Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) 14-42mm-en er ikke rask. Men den er grei nok - bedre enn kompakt-kameraer. Firmware-oppdateringene har hjulpet noe; men den blir aldri et lyn. Slenger du på en Panasonic 20mm f/1.7 mm istedet, så vil du merke at ytelsen blir bra. Jeg vil anbefale E-P1, særlig til den prisen. Er 20mm verdt å betale dobbelt i forhold til 17mm fra Oly? Har akkurat bestilt E-P1 til kona etter tilbud på nettet for hus + 14-24mm til 3500,-. Regner med at det er siste krampetrekkning før E-P1 forsvinner fra markedet og prisen var fin i motsetning til 7-8000 for E-P2. Nå lurer jeg på om hun kan bruke SB-600/SB-800 Nikon blitsene våre på kameraet. Vil det bare fungere i manuell modus på blitsen eller kan E-P1 styre den? Endret 3. oktober 2010 av Epp Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Er 20mm verdt å betale dobbelt i forhold til 17mm fra Oly? Det synes jeg - f/1.7 er en del mer lyssterkt enn f/2.8 og 20mm er en mer anvendelig brennvidde i mine øyne. Men andre er muligens uenig ... Har akkurat bestilt E-P1 til kona etter tilbud på nettet for hus + 14-24mm til 3500,-. Regner med at det er siste krampetrekkning før E-P1 forsvinner fra markedet og prisen var fin i motsetning til 7-8000 for E-P2. Bra pris. Nå lurer jeg på om hun kan bruke SB-600/SB-800 Nikon blitsene våre på kameraet. Vil det bare fungere i manuell modus på blitsen eller kan E-P1 styre den? Du må nok bruke den i manuell. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 @ Epp: Velkommen i klubben Dobbel pris fra Oly 17mm til Pana 20mm? Det kan vel kanskje være på kanten, ja. Men litt kjapp prissurfing avslører at dersom vi snakker om nye objektiver, ligger de rimeligste 17 mm på ca 2500-2600, mens de rimeligste 20mm ligger på 3400-3500 (fotoknudsen/amentio). 17mm er ikke noe dårlig objektiv, og i så lenge lyset er bra henger det godt med - men når skumringen kommer, eller du går innendørs, vil nok et påslag på 800-1000 for å få den lyssterke 20mm synes å være vel anvendte penger. Blitsene kan jeg ingenting om - men snart har du sikkert førstehånds kjennskap til dette, og da hadde det vært flott om du delte kunnskapen med oss andre Lenke til kommentar
Epp Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Det synes jeg - f/1.7 er en del mer lyssterkt enn f/2.8 og 20mm er en mer anvendelig brennvidde i mine øyne. Men andre er muligens uenig ... ... Du må nok bruke den i manuell. Takk for svar! Da tror jeg vi sparer til en 20mm fremfor 17mm. Men etter som jeg ser på nettet så er det mye gammel optikk som puttes på E-P1. Fins det noen oversikt over hva som kan brukes og om AF og lysmåling virker? Når det gjelder blitz, så virker pocket wizard interessant: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=32480676 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå