# offline Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Voigtländer 25mm f/0.95 for MicroFourThirds. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 I fjor kjøpte jeg en CV Nokton 50mm/1.5 i julegave til meg selv og E-P1... Kanskje blir det et objektiv under juletreet i år også Lenke til kommentar
kaian Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Nokton 25 kommer jo ikke før i september/oktober, så det blir tid til å se hva som lanseres av fastoptikk til µFT i forbindelse med Photokina, men dette er en sterk kandidat. Ganske spiselig pris også. Jeg misstenker at kan komme tidlig i år... Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Ja, dette var spennende lesning Tipper det kommer flere Cosina og Voigtländer-brandede m 4/3 linser på markedet denne vinteren Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Den har MF, men er resten også manuell eller har objektivet elektroniske kontakter for blender etc. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Den har MF, men er resten også manuell eller har objektivet elektroniske kontakter for blender etc. Det lurer vel vi alle på. men jeg vil tro at også blender stilles manuellt. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg kunne godt å tenkt meg å stilt inn blender på objektivet, men at den var automatisk. Slik som Panasonic gjorde med 4/3 optikken. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Usikker på hva du mener (har ikke prøvd Pana 4/3-optikk)? Mener du at du skal kunne bruke den i P- og S-modus, slik at kameraet (over-)styrer innstillingen gjort med blenderringen? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Panasonic L1 med PanLeica 25/1,4 var slik. Sånn som det var før i tiden, blenderring på objektivet og justering av lukkertid på huset. Endret 27. august 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Man skal vel aldri si aldri... Cosina har jo tross alt slått seg i lag med Oly og Pana på µ4/3-standarden, og Stephen Gandy skriver på sine sider at "This is an original manual focus M43 lens with full electronic coupling to M43 cameras." Foreløpig antar jeg at det i det minste betyr at all EXIF-info vil være på plass. Om det blir noe mer, er det ren bonus Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg ville bli veldig overrasket hvis objektivet ga så mye mer enn exif til kameraet. Skal jeg bruke over 8000,- på et raskt objektiv så trenger ikke skarpheten på de største blenderene være perfekt, men bokeh bør jammen være myk. cameraquest.com har allerede begynt å ta i mot depositum, jeg tok meg i det mens jeg begynte pålogging til paypal i går, -jeg må se noen eksempler på at bokeh faktisk holder mål, og hva annet objektivet bidrar med, før jeg bestiller. Så får ventetida heller bli litt lang. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Blir spennende å se om CV vil benytte seg av muligheten til å angi korreksjon for fortegning i "fremkallingen" - det er jo en del av µ4/3-standarden. Har ellers merket meg at de ikke nevner noe om asfæriske elementer, og heller ikke har ASPH trykket i fronten på objektivet, slik de pleier. For folk som legger stor vekt på bokeh, kan det være gode nyheter, tror jeg - det virker for meg som det er lettere å få en myk bokeh uten bruk av asfæriske elementer. Samtidig må man da akseptere at objektivet ikke er sylskarpt vidåpent, med antydning til sfærisk abberrasjon (eller "glød" som mange nostalgikere liker å kalle det ). Add: Kom til å tenke på en ting til - Cosina lager jo ikke bare Voigtländer-objektiver, men også kamera - mest kjent er de analoge Voigtländer Bessa Rxx. Men de samarbeidet jo med Epson om å lage den digitale versjonen av Bessa: Epson RD1. Det kan jo være en mulighet for at RD2 blir et µ4/3-kamera? Endret 28. august 2010 av a_aa Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg forsøker å finne ut hvorfor Noise Reduct. (meny G, E-P1) er disablet? Det første jeg sjekket var at programhjulet sto på A som vanlig, og det gjør det. Jeg flyttet det og satte det tilbake for å være sikker. Jeg finner ingenting i manualen, noen som vet? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Disablet som i får ikke tilgang, eller disablet som i avslått? Uansett mener jeg dette er funksjonen som tar et "svart" bilde like etter det reelle bildet (med samme "lukkertid") for å finne hot pixels som skal fjernes. Min står på Auto, og da slår dette kun inn ved lange eksponeringer (mer enn 1 sek elns). Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Disablet som i kan ikke velges. Den står stod(!) i off, med dempet skrift. Nå er den tilgjengelig igjen, forskjellen er at jeg har byttet batteri i mellomtiden. Kanskje droppes denne funksjonen når batteriet begynner å bli svakt? Alt vel nå i alle fall. edit: jeg pleier å ha den i auto, men slo den med vilje av i går, men nå ville jeg ha den på igjen. Endret 29. august 2010 av kaian Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 ... Stephen Gandy skriver på sine sider at "This is an original manual focus M43 lens with full electronic coupling to M43 cameras." Foreløpig antar jeg at det i det minste betyr at all EXIF-info vil være på plass. Om det blir noe mer, er det ren bonus "UPDATE: Focus is manual using the lens focusing helical without integrated electronic interface or EXIF recording. Aperture control is by the lens aperture ring, not the camera." Da ser det vel ut som vi kan slutte å spekulere - her blir det ren optikk, ikke noe elektronikkgreier... Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Er det noen som har tips til et macro objektiv til E-P2? Er olympus sitt 35mm og 50mm med adapter eneste alternativ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Er det noen som har tips til et macro objektiv til E-P2? Er olympus sitt 35mm og 50mm med adapter eneste alternativ? Du har også Panasonic 45mm f/2.8 IS Macro Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Skal vel komme en ny makro fra olympus i starten av 2011 sier ryktene, om du kan vente. Leste også at det skal komme en eller annen svart special edition av ep2, men er ikke ep2 svart fra før? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå