Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Takker! Ser du nøye etter - blås opp cropen til 200% - greier du faktisk å se hva klokka er på det ene tårnet (med litt velvilje)new_yes.gif

 

Nuvel - her er det du trenger for å få Industar-69 på E-P1:

 

a) Adapter med avtakbar skruring

b) Et lite flatt skrujern, 2mm eller litt mindre (Biltema-sett)

c) Et mikrometer eller nøyaktig skyvelære (Biltema)

d) Et målebånd/tommestokk (Biltema)

e) Noe å notere med/på

f) Noen ark med vannslipepapir (Biltemas 6-pakke med 3 finheter)

g) En liten balje for å ha vann i

h) Flatt vannfast underlag - glass/pleksiglass er fint

i) Noe å holde skruringen med når du sliper

j) a_aa sin tilpasningsestimeringsgrafikk new_woot.gif

 

Okeii... Når alt er på plass gjør du følgende:

 

Skru I-69 i adapteren, sett den på kameraet med vidåpen blender og fokusavstand innstilt på uendelig. Bruk målebåndet for å finne hvor lang den faktiske fokusavstanden da er (min var ca 1,15 m). På grafikken under går du inn på Y-aksen ved den faktiske, målte fokusavstanden, drar en strek rett mot høyre inntil du treffer den røde grafen, derfra rett ned til X-aksen. Der leser du av sånn omtrentlig hvor mye du må slipe vekk. Noter dette.

 

post-73994-1271697737,4686_thumb.jpg

 

Demonter adapteret ved å skru de tre skruene rundt adapteret delvis ut (pass på så du ikke mister noen av dem!), og ta ut skruringen. Mål tykkelsen på denne med mikrometer/skyvelære, og noter dette. Beregn hvor tykk den skal være når du er ferdig med å slipe, og noter dette. Dobbelsjekk tallene.

 

Ordne deg en plass med flatt vannfast underlag, vannbalje, vannslipepapir og mikrometer/skyvelære tilgjengelig. Skru makroringene inn på skruringen, slik at den delen av skruringen som normalt vender ut mot objektivet, nå vil vende ned mot papiret. Fukt det groveste papiret i vannbaljen, legg det flatt på underlaget med slipesiden opp og hold det på plass mens du drar skruringen over det. Roter grepet ditt systematisk mens du gjør dette, slik at eventuell skjevt trykk blir jevnt fordelt på skruringen. Skyll av messingstøvet fra vannslipepapiret i vannbaljen når det begynner å gå fullt, og fortsett videre. Etter noen minutter kontrollerer du tykkelsen, og får en følelese av hvor fort dette går...

 

Når du begynner å nærme deg målet, kan du gå over til finere papir - strengt tatt ikke nødvendig, men det ser jo litt penere ut med mindre riper?

 

Hvis du skal ned noe særlig mer enn 0,7mm, må du sannsynligvis også slipe ned noe eller alt av den riflede kanten nederst på objektivet, for å få objektivet ned i åpningen som skruringen satt i. Jeg slapp ganske lett unna her, men skulle jeg gått løs på den jobben, tror jeg jeg ville brukt litt solid elektroteip eller liknende for å beskytte de delene av objektivet som slett ikke skal slipes (alt untatt den riflede kanten).

 

Siste del må du ta vha prøving/testing inntil du blir fornøyd. Som du kan tolke av grafikken min går du fra ca 8m til uendelig på bare 0,1mm, så den siste finishen er greit å ta rolig og teste på kamera før du bestemmer deg om du skal slipe enda litt til.

 

Og makroringene kan du selvsagt bruke med alle LTM/LSM/M39-objektiver (kjært barn har mange navn - bare ikke forveksle de med Leica M-fatning, som er en bajonettfatning ikke skrufatning... Riktignok kan alle LTM-objektiver brukes på M-fatning via adapter, men omvendt går ikke. Pokker, det er lett å skrive forvirrende her, merker jeg ermm.gif )

 

La meg høre hvordan det går - kan oppdatere denne posten hvis du får problemer som andre kan lære av thumbup.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for en fenomenal oppskrift! :thumbup:

 

Til glede for mange... :D Egentlig burde det ligget en "sticky" under objektiver med gammel optikk og hva som passer til hvilken fatning/ adaptere?!? + Modifikasjoner, erfaringer, bilder etc. Det er ofte litt tiltak å komme igang med hvordan man kan bruke disse gamle traverne.

 

Det er bare 0,7mm ja. Da skjønner jeg at det bør gjøres med omhu :whistle:

 

Tenkte først å kjøpe et plastadapter og pusse det ned, men det blir jo penere og mer "tight" med messing. :)

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Gratulerer som kommunistglassapparatsjik!

 

Det der ser jo veldig bra ut, det! Ser du har fått L/D-versjonen av I-61, det er den nyeste som garantert bruker lanthanum-glass - enkelte hevder at en god (jepp, det er nok litt variasjon) I-61 L/D er det skarpeste og mest kontrastrike objektivet for rangefindere som noensinne ble produsert i Sovjet thumbup.gif

 

Lykke til!

 

PS: Merket en relativt tydelig forbedring på AF-ytelsen etter firmware 1.4 jeg også, ja. Selv om kit-zoomen fortsatt ikke er så veldig mye å skryte av, synes jeg begge pancakene nøt godt av ferske algoritmer.new_yes.gif

Lenke til kommentar

Et "gay-aktig" kamera toppet med gammelt kommunistglass - du kan nok får noen underlige blikk, ja laugh.gif

 

Både Jupiter-8 og Jupiter-11 er basert på Zeiss Sonnar-formel - jeg liker rett og slett bildene fra Sonnar-objektiv, har jeg funnet ut. En fin balanse mellom oppløsningsevne og mykhet, som gir et litt gammeldags, nostalgisk uttrykk.

 

Jupiter-8 (50mm f/2.0) er jo standardobjektivet på mange Zorki-kamera, og er et av de som kan gi mest for pengene på µ4/3, tilsvarer jo en 100mm kort og lyssterk tele (selv om du nok må blende ned rundt ett trinn om du ønsker å komme unna softhet og lav kontrast).

 

Har to Jupiter-11 (135mm f/4.0), og jeg regner begge blant de skarpeste jeg har - blend ned et halvt trinn fra vidåpen, så begynner det å bli morsomt. Jeg anser J-11 som å være det mest undervurderte Jupiter-objektivet (enten det, eller så har jeg hatt veldig flaks) og på µ4/3 er det jo en skikkelig tele. Svakheten ved M39-versjonen er vel at korteste fokusavstand er hele 2,5 m (med mindre du hiver på makroringer selvsagt).

 

Tips: Disse gamle objektivene gir fort flares, og har godt av solblender om du bruker dem i sollys. Siden du bare bruker en liten del i midten av bildesirkelen (dette er jo FF-objektiv, må vite!), kan du enkelt lage deg solblender uten å bale med at denne må vinkles utover. Få tak i noe svart papir på en papirhandel, klipp ut en remse som er ca 4 cm bred, prøv deg fram med å lage en rull av remsen som akkurat går på utsiden av filterringen, og tape rullen sammen. Dette vesle røret kan til og med brukes på J-3 (50mm f/1.5) vidåpen uten å gi vegnettering (tested and true!) - og det bedrer definitivt flare-tendensenewink.gif

Lenke til kommentar

Kan jo legge ved et bilde med kommunist påmontert :!:

post-71158-1272992153,565_thumb.jpg

 

Testet litt med reversering idag jeg også. 9 volts batteri var visuelt sett spennende på dette nivået :whistle:

 

post-71158-1272992221,5713_thumb.jpg

 

Fått M39 adapteret mitt nå og har så smått begynt å teste litt. Det virker svært lovende så langt på industar objektivene

Takk for smart solblendertips! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å vedde et solid beløp på at det ikke finnes en lik kombinasjon i resten av verden - den må da være unik! Ikke helt min stil (det ville vært temmelig kjedelig), men definitivt noe for seg selv  :thumbup:

 

Blir morsomt å høre hvordan "uendelig-testen" går - hva er reell fokusavstand da, mon tro?

 

Flott makrobilde - hadde aldri gjettet hva det skulle være for noe  :) Pent og skarpt, var det reversert Panacake, eller?

Lenke til kommentar

Pana på macro ja :D

 

Fant et punkt og tok bilde med full blender og uendelig idag og det ser ut som fokuspunktet ligger 4-5 meter borte. Skal måle skikkelig i morgen. Brosteinen fikk gjøre jobben:-)

 

post-71158-1273088231,6769_thumb.png

 

Da skal jeg vel ned et sted mellom 0,15 og 0,20mm :whistle:

 

Prøvde meg på noen bilder også, er ikke så ille optisk egentlig :p Selv om det ble litt utbrent på kurven i morrasola :whistle:

 

post-71158-1273088373,5953_thumb.png

Industar 28/2.8

Lenke til kommentar

Det ser jo meget bra ut - du får en mye enklere jobb enn meg! Du skal ikke slipe mange minutter for å komme deg ned såpass lite  :thumbup:  Jeg ville tatt ned rundt 0,1 mm, og testet på nytt, tror jeg.

 

Ellers ser jeg tendenser til det som jeg oppdaget med min I-69, med kort fokusavstand og rett bakgrunn kan du få såkalt "swirly bokeh" (virvelliknende) i mer eller mindre grad - artig sak.

 

(Edit: noen linker til tidligere I-69-bilder med en smule virvling:

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=320856

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=321828

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=321829

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=321830 )

 

 

Ellers er det greit å vite at siden du har skrufatning og vidvinkel, har du på en måte en makroring liggende i selve fatningen - ved å skru objektivet utover, øker du avstanden til sensoren med 1 mm pr omdreining. Noe særlig mer enn to omdreininger anbefaler jeg ikke (etter ca to og en kvart er det løst), men da skal du altså ha kortet ned opprinnelig nærgrense fra 0,8 m til 25-30 cm. Kan være greit å vite om muligheten.  ;)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Liker virvelen jeg da, stilig effekt :whistle:

 

Har ikke fått pusset ned adapteret enda, men det er bra det ikke er så mye som skal til da ;)

 

Fikk jupiter 8 idag da, et ganske pent eksemplar. Prøvde meg på noen shoots, men jeg frustreres over å ikke ha søker nå i vårsola. Blir utfordrende å jobbe manuelt :whistle:

 

En glede er at jeg føler meg mer som en fotograf, da jeg vanligvis bruker AF på m 4/3 linsene... (Gleden av å treffe bra på manuell fokus og irritasjonen av og bomme med AF er kanskje noe av forklaringen?!?)

 

Har kjøpt en Helios 44-4 + en Cosina 50mm F1.3 og en 300mm Auto Sears F.5.6 i det siste, så samlingen vokser stadig, hehe

post-71158-1273343143,5726_thumb.jpg

 

Kanskje det blir en sommerfest- tråd ut av det :D

Lenke til kommentar

Liker virvelen jeg da, stilig effekt :whistle:

 

Synes jeg også, den kan passe godt på noen motiver - søk på "swirly" på flickr, så finner du mange eksempler. De bildene jeg la ved, var fra da jeg drev og eksperimenterte for å finne ut når effekten ble sterkest, la liten vekt på motiv, dessverre...

 

 

Har ikke fått pusset ned adapteret enda, men det er bra det ikke er så mye som skal til da ;)
 

Det er nesten så lite at du er i grenseland for å la være - sjekk om du kan få et motiv langt borte skarpt ved å blende ned, helst ikke mer enn til f/9-f/10 (da begynner diffraksjon uansett å ødelegge skarpheten merkbart). 

 

Men det er et aspekt som uansett kan være svært kjekt å ha - en korrekt avstandsskala. Skal du ha det, kommer du ikke utenom sliping, tror jeg.

 

 

Fikk jupiter 8 idag da, et ganske pent eksemplar. Prøvde meg på noen shoots, men jeg frustreres over å ikke ha søker nå i vårsola. Blir utfordrende å jobbe manuelt :whistle:

Gratulerer med Jupiter'n - en skikkelig kommunistklassiker!

 

Jepp - manuell jobbing være utfordrende, spesielt siden jeg synes E-P1 ikke har gjort tastebruken enkel nok ved bruk av forstørret visning. Selv er det sjelden jeg plages av solreflekser - og det kan være fordi jeg bruker skjermen mindre aktivt enn mange når jeg finner fram manuell optikk i solskinnet. I godt lys er objektivet som regel blendet litt ned, og da er det bare å anslå avstand til motivet (det går relativt fort å lære seg å komme innenfor en romslig dybdeskarphet), still inn avstanden på objektivet og fyre løs (uten AF-forsinkelser) - du trenger da skjermen kun for å komponere, ikke for å fokusere.  ;)

 

Blir selvsagt noe annet i mindre lys, eller om man av andre grunner vil ha liten dybdeskarphet, men da er jo oftest skjermen godt synlig.

 

Siste tips er en Hoodloupe, en slagt skjermet lupe/søker som festes over skjermen med gummistropper - jeg har en, og selv om jeg ikke bruker den mye, så gjør den jobben. Men den ødelegger litt av konseptet ved at den er såpass volumiøs.  :hmm:

 

 

En glede er at jeg føler meg mer som en fotograf, da jeg vanligvis bruker AF på m 4/3 linsene... (Gleden av å treffe bra på manuell fokus og irritasjonen av og bomme med AF er kanskje noe av forklaringen?!?)

Hjertens enig med deg - du er tvunget til å ta direkte kontroll over to av de viktigste parameterne i fotograferingen; blenderåpning og fokusavstand. Og det er en god følelse når du får ting til å stemme, nettopp fordi det er dine egne vurderinger og valg (ikke kameraets firmware) som har gitt det gode resultatet. På sett og vis føler jeg vel at jeg eier bildene tatt med manuelle objektiver mer, enn de som går på autopilot.   :)

 

 

Har kjøpt en Helios 44-4 + en Cosina 50mm F1.3 og en 300mm Auto Sears F.5.6 i det siste, så samlingen vokser stadig, hehe

post-71158-1273343143,5726_thumb.jpg

 

Kanskje det blir en sommerfest- tråd ut av det :D

Yikes! Tror du har fått samme basiller som meg   :mrgreen:  Det blir spennende å se hva du får ut av dem - håper du poster noen bilder du er fornøyd med her eller i en månedstråd for "Akambrukernes bilder"  :thumbup:

Lenke til kommentar

Har vært ute å spassert entur idag, tok med noen linser i veska sammen med kamera for å prøve meg litt :whistle:

 

Jupiter 8, f2.8

post-71158-1273778754,4544_thumb.jpg

 

Jupiter 8, f2.8

post-71158-1273778793,19_thumb.jpg

 

Jupiter 8, f8

post-71158-1273778986,9708_thumb.jpg

 

Pana 7-14mm, 7mm f.4, 1/400s iso100

post-71158-1273779582,6308_thumb.jpg

 

Bildene er lett behandlet i Photoshop. Jeg er ganske imponert over hva man kan få til med Jupiter 8 linse, nydelig bokeh (ぼけ) og bra skarphet. Det blir definitivt flere spaserturer i sommer :D

 

*Bildene er tatt i Hamar

Lenke til kommentar

Nice, Dentrosmile.gif

 

Jupiterne er en små glassperler, ja - latterlig pris men et resultat som ser høyst anstendig ut, så lenge det mekaniske er nogenlunde intakt. Artig å se hva du får ut av den!

 

 

Definitivt mye for pengene :whistle:

 

Ifølge serienummeret så er det en 89 utgave, jeg venter en 55 modell i posten så blir spennende å gjøre sammenligninger "ny" kontra gammel :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...