a_aa Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Takker! Ser du nøye etter - blås opp cropen til 200% - greier du faktisk å se hva klokka er på det ene tårnet (med litt velvilje) Nuvel - her er det du trenger for å få Industar-69 på E-P1: a) Adapter med avtakbar skruring b) Et lite flatt skrujern, 2mm eller litt mindre (Biltema-sett) c) Et mikrometer eller nøyaktig skyvelære (Biltema) d) Et målebånd/tommestokk (Biltema) e) Noe å notere med/på f) Noen ark med vannslipepapir (Biltemas 6-pakke med 3 finheter) g) En liten balje for å ha vann i h) Flatt vannfast underlag - glass/pleksiglass er fint i) Noe å holde skruringen med når du sliper j) a_aa sin tilpasningsestimeringsgrafikk Okeii... Når alt er på plass gjør du følgende: Skru I-69 i adapteren, sett den på kameraet med vidåpen blender og fokusavstand innstilt på uendelig. Bruk målebåndet for å finne hvor lang den faktiske fokusavstanden da er (min var ca 1,15 m). På grafikken under går du inn på Y-aksen ved den faktiske, målte fokusavstanden, drar en strek rett mot høyre inntil du treffer den røde grafen, derfra rett ned til X-aksen. Der leser du av sånn omtrentlig hvor mye du må slipe vekk. Noter dette. Demonter adapteret ved å skru de tre skruene rundt adapteret delvis ut (pass på så du ikke mister noen av dem!), og ta ut skruringen. Mål tykkelsen på denne med mikrometer/skyvelære, og noter dette. Beregn hvor tykk den skal være når du er ferdig med å slipe, og noter dette. Dobbelsjekk tallene. Ordne deg en plass med flatt vannfast underlag, vannbalje, vannslipepapir og mikrometer/skyvelære tilgjengelig. Skru makroringene inn på skruringen, slik at den delen av skruringen som normalt vender ut mot objektivet, nå vil vende ned mot papiret. Fukt det groveste papiret i vannbaljen, legg det flatt på underlaget med slipesiden opp og hold det på plass mens du drar skruringen over det. Roter grepet ditt systematisk mens du gjør dette, slik at eventuell skjevt trykk blir jevnt fordelt på skruringen. Skyll av messingstøvet fra vannslipepapiret i vannbaljen når det begynner å gå fullt, og fortsett videre. Etter noen minutter kontrollerer du tykkelsen, og får en følelese av hvor fort dette går... Når du begynner å nærme deg målet, kan du gå over til finere papir - strengt tatt ikke nødvendig, men det ser jo litt penere ut med mindre riper? Hvis du skal ned noe særlig mer enn 0,7mm, må du sannsynligvis også slipe ned noe eller alt av den riflede kanten nederst på objektivet, for å få objektivet ned i åpningen som skruringen satt i. Jeg slapp ganske lett unna her, men skulle jeg gått løs på den jobben, tror jeg jeg ville brukt litt solid elektroteip eller liknende for å beskytte de delene av objektivet som slett ikke skal slipes (alt untatt den riflede kanten). Siste del må du ta vha prøving/testing inntil du blir fornøyd. Som du kan tolke av grafikken min går du fra ca 8m til uendelig på bare 0,1mm, så den siste finishen er greit å ta rolig og teste på kamera før du bestemmer deg om du skal slipe enda litt til. Og makroringene kan du selvsagt bruke med alle LTM/LSM/M39-objektiver (kjært barn har mange navn - bare ikke forveksle de med Leica M-fatning, som er en bajonettfatning ikke skrufatning... Riktignok kan alle LTM-objektiver brukes på M-fatning via adapter, men omvendt går ikke. Pokker, det er lett å skrive forvirrende her, merker jeg ) La meg høre hvordan det går - kan oppdatere denne posten hvis du får problemer som andre kan lære av Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Takk for en fenomenal oppskrift! Til glede for mange... Egentlig burde det ligget en "sticky" under objektiver med gammel optikk og hva som passer til hvilken fatning/ adaptere?!? + Modifikasjoner, erfaringer, bilder etc. Det er ofte litt tiltak å komme igang med hvordan man kan bruke disse gamle traverne. Det er bare 0,7mm ja. Da skjønner jeg at det bør gjøres med omhu Tenkte først å kjøpe et plastadapter og pusse det ned, men det blir jo penere og mer "tight" med messing. Endret 20. april 2010 av Dentro Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Jaja, da ble det en panacake på meg idag, mens jeg venter på kommunistglassene:-) Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Gratulerer med Panacake - nå får du mindre bruk for blitsen din Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Noen som merker økt autofokus etter firm- upgrade'n da? Jeg synes den virker merkbart raskere og jager mindre (kun testet på 20mm pana). Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Yikes - har glemt hele oppdateringen! Kommer tilbake med noen inntrykk senere - men det høres jo lovende ut Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 wow, fikk min industar 69 og 61 idag. Dæven så små! De var meget pene også. Har ikke fått testet på PEN enda da jeg ikke har fått adapteret, men legger ved et par bilder med panacake og olycake som referanse. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Gratulerer som kommunistglassapparatsjik! Det der ser jo veldig bra ut, det! Ser du har fått L/D-versjonen av I-61, det er den nyeste som garantert bruker lanthanum-glass - enkelte hevder at en god (jepp, det er nok litt variasjon) I-61 L/D er det skarpeste og mest kontrastrike objektivet for rangefindere som noensinne ble produsert i Sovjet Lykke til! PS: Merket en relativt tydelig forbedring på AF-ytelsen etter firmware 1.4 jeg også, ja. Selv om kit-zoomen fortsatt ikke er så veldig mye å skryte av, synes jeg begge pancakene nøt godt av ferske algoritmer. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Nå har jeg bestilt jupiter 8 og jupiter 11 også, billig morro Fikk lagt på Gariz metall skinnet igår også. Ble litt "Gay" aktig, men stilig, hehe Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Et "gay-aktig" kamera toppet med gammelt kommunistglass - du kan nok får noen underlige blikk, ja Både Jupiter-8 og Jupiter-11 er basert på Zeiss Sonnar-formel - jeg liker rett og slett bildene fra Sonnar-objektiv, har jeg funnet ut. En fin balanse mellom oppløsningsevne og mykhet, som gir et litt gammeldags, nostalgisk uttrykk. Jupiter-8 (50mm f/2.0) er jo standardobjektivet på mange Zorki-kamera, og er et av de som kan gi mest for pengene på µ4/3, tilsvarer jo en 100mm kort og lyssterk tele (selv om du nok må blende ned rundt ett trinn om du ønsker å komme unna softhet og lav kontrast). Har to Jupiter-11 (135mm f/4.0), og jeg regner begge blant de skarpeste jeg har - blend ned et halvt trinn fra vidåpen, så begynner det å bli morsomt. Jeg anser J-11 som å være det mest undervurderte Jupiter-objektivet (enten det, eller så har jeg hatt veldig flaks) og på µ4/3 er det jo en skikkelig tele. Svakheten ved M39-versjonen er vel at korteste fokusavstand er hele 2,5 m (med mindre du hiver på makroringer selvsagt). Tips: Disse gamle objektivene gir fort flares, og har godt av solblender om du bruker dem i sollys. Siden du bare bruker en liten del i midten av bildesirkelen (dette er jo FF-objektiv, må vite!), kan du enkelt lage deg solblender uten å bale med at denne må vinkles utover. Få tak i noe svart papir på en papirhandel, klipp ut en remse som er ca 4 cm bred, prøv deg fram med å lage en rull av remsen som akkurat går på utsiden av filterringen, og tape rullen sammen. Dette vesle røret kan til og med brukes på J-3 (50mm f/1.5) vidåpen uten å gi vegnettering (tested and true!) - og det bedrer definitivt flare-tendensene Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Kan jo legge ved et bilde med kommunist påmontert :!: Testet litt med reversering idag jeg også. 9 volts batteri var visuelt sett spennende på dette nivået Fått M39 adapteret mitt nå og har så smått begynt å teste litt. Det virker svært lovende så langt på industar objektivene Takk for smart solblendertips! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg er villig til å vedde et solid beløp på at det ikke finnes en lik kombinasjon i resten av verden - den må da være unik! Ikke helt min stil (det ville vært temmelig kjedelig), men definitivt noe for seg selv Blir morsomt å høre hvordan "uendelig-testen" går - hva er reell fokusavstand da, mon tro? Flott makrobilde - hadde aldri gjettet hva det skulle være for noe Pent og skarpt, var det reversert Panacake, eller? Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Pana på macro ja Fant et punkt og tok bilde med full blender og uendelig idag og det ser ut som fokuspunktet ligger 4-5 meter borte. Skal måle skikkelig i morgen. Brosteinen fikk gjøre jobben:-) Da skal jeg vel ned et sted mellom 0,15 og 0,20mm Prøvde meg på noen bilder også, er ikke så ille optisk egentlig Selv om det ble litt utbrent på kurven i morrasola Industar 28/2.8 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Det ser jo meget bra ut - du får en mye enklere jobb enn meg! Du skal ikke slipe mange minutter for å komme deg ned såpass lite Jeg ville tatt ned rundt 0,1 mm, og testet på nytt, tror jeg. Ellers ser jeg tendenser til det som jeg oppdaget med min I-69, med kort fokusavstand og rett bakgrunn kan du få såkalt "swirly bokeh" (virvelliknende) i mer eller mindre grad - artig sak. (Edit: noen linker til tidligere I-69-bilder med en smule virvling: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=320856 https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=321828 https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=321829 https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=321830 ) Ellers er det greit å vite at siden du har skrufatning og vidvinkel, har du på en måte en makroring liggende i selve fatningen - ved å skru objektivet utover, øker du avstanden til sensoren med 1 mm pr omdreining. Noe særlig mer enn to omdreininger anbefaler jeg ikke (etter ca to og en kvart er det løst), men da skal du altså ha kortet ned opprinnelig nærgrense fra 0,8 m til 25-30 cm. Kan være greit å vite om muligheten. Endret 5. mai 2010 av a_aa Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Liker virvelen jeg da, stilig effekt Har ikke fått pusset ned adapteret enda, men det er bra det ikke er så mye som skal til da Fikk jupiter 8 idag da, et ganske pent eksemplar. Prøvde meg på noen shoots, men jeg frustreres over å ikke ha søker nå i vårsola. Blir utfordrende å jobbe manuelt En glede er at jeg føler meg mer som en fotograf, da jeg vanligvis bruker AF på m 4/3 linsene... (Gleden av å treffe bra på manuell fokus og irritasjonen av og bomme med AF er kanskje noe av forklaringen?!?) Har kjøpt en Helios 44-4 + en Cosina 50mm F1.3 og en 300mm Auto Sears F.5.6 i det siste, så samlingen vokser stadig, hehe Kanskje det blir en sommerfest- tråd ut av det Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Liker virvelen jeg da, stilig effekt Synes jeg også, den kan passe godt på noen motiver - søk på "swirly" på flickr, så finner du mange eksempler. De bildene jeg la ved, var fra da jeg drev og eksperimenterte for å finne ut når effekten ble sterkest, la liten vekt på motiv, dessverre... Har ikke fått pusset ned adapteret enda, men det er bra det ikke er så mye som skal til da Det er nesten så lite at du er i grenseland for å la være - sjekk om du kan få et motiv langt borte skarpt ved å blende ned, helst ikke mer enn til f/9-f/10 (da begynner diffraksjon uansett å ødelegge skarpheten merkbart). Men det er et aspekt som uansett kan være svært kjekt å ha - en korrekt avstandsskala. Skal du ha det, kommer du ikke utenom sliping, tror jeg. Fikk jupiter 8 idag da, et ganske pent eksemplar. Prøvde meg på noen shoots, men jeg frustreres over å ikke ha søker nå i vårsola. Blir utfordrende å jobbe manuelt Gratulerer med Jupiter'n - en skikkelig kommunistklassiker! Jepp - manuell jobbing være utfordrende, spesielt siden jeg synes E-P1 ikke har gjort tastebruken enkel nok ved bruk av forstørret visning. Selv er det sjelden jeg plages av solreflekser - og det kan være fordi jeg bruker skjermen mindre aktivt enn mange når jeg finner fram manuell optikk i solskinnet. I godt lys er objektivet som regel blendet litt ned, og da er det bare å anslå avstand til motivet (det går relativt fort å lære seg å komme innenfor en romslig dybdeskarphet), still inn avstanden på objektivet og fyre løs (uten AF-forsinkelser) - du trenger da skjermen kun for å komponere, ikke for å fokusere. Blir selvsagt noe annet i mindre lys, eller om man av andre grunner vil ha liten dybdeskarphet, men da er jo oftest skjermen godt synlig. Siste tips er en Hoodloupe, en slagt skjermet lupe/søker som festes over skjermen med gummistropper - jeg har en, og selv om jeg ikke bruker den mye, så gjør den jobben. Men den ødelegger litt av konseptet ved at den er såpass volumiøs. En glede er at jeg føler meg mer som en fotograf, da jeg vanligvis bruker AF på m 4/3 linsene... (Gleden av å treffe bra på manuell fokus og irritasjonen av og bomme med AF er kanskje noe av forklaringen?!?) Hjertens enig med deg - du er tvunget til å ta direkte kontroll over to av de viktigste parameterne i fotograferingen; blenderåpning og fokusavstand. Og det er en god følelse når du får ting til å stemme, nettopp fordi det er dine egne vurderinger og valg (ikke kameraets firmware) som har gitt det gode resultatet. På sett og vis føler jeg vel at jeg eier bildene tatt med manuelle objektiver mer, enn de som går på autopilot. Har kjøpt en Helios 44-4 + en Cosina 50mm F1.3 og en 300mm Auto Sears F.5.6 i det siste, så samlingen vokser stadig, hehe Kanskje det blir en sommerfest- tråd ut av det Yikes! Tror du har fått samme basiller som meg Det blir spennende å se hva du får ut av dem - håper du poster noen bilder du er fornøyd med her eller i en månedstråd for "Akambrukernes bilder" Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Har vært ute å spassert entur idag, tok med noen linser i veska sammen med kamera for å prøve meg litt Jupiter 8, f2.8 Jupiter 8, f2.8 Jupiter 8, f8 Pana 7-14mm, 7mm f.4, 1/400s iso100 Bildene er lett behandlet i Photoshop. Jeg er ganske imponert over hva man kan få til med Jupiter 8 linse, nydelig bokeh (ぼけ) og bra skarphet. Det blir definitivt flere spaserturer i sommer *Bildene er tatt i Hamar Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Nice, Dentro Jupiterne er en små glassperler, ja - latterlig pris men et resultat som ser høyst anstendig ut, så lenge det mekaniske er nogenlunde intakt. Artig å se hva du får ut av den! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Nice, Dentro Jupiterne er en små glassperler, ja - latterlig pris men et resultat som ser høyst anstendig ut, så lenge det mekaniske er nogenlunde intakt. Artig å se hva du får ut av den! Definitivt mye for pengene Ifølge serienummeret så er det en 89 utgave, jeg venter en 55 modell i posten så blir spennende å gjøre sammenligninger "ny" kontra gammel Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Litt tidtrøyte er bra. Tok noen testbilder for å se hvordan kameraene er mot hverandre. Et par bilder ute, og et par på kjøkkenet. Noen som ser forskjellene her. Har justert med auto-levels og resize Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå