Gå til innhold

FRP presses til å ta et standpunkt i EU-debatten! (Stortingsvalg 2009)

71 stemmer

1. 1. Hva tror blir FRPs standpunkt angående et norsk EU medlemskap?

• FRP vil bli for et medlemskap
      24
    • FRP vil bli mot et medlemskap
      34
    • Vet ikke/ Ingen formening
      13

Anbefalte innlegg

Ber Jensen si ja eller nei til EU

Både Høyre og ja- og nei-siden ønsker at Siv Jensen og Frp kommer ut av EU-skapet før valget. Frp åpner for EU-omkamp hvis folket vil.

Dette til tross for at 60 prosent av Frps velgere er mot EU, ifølge Aftenpostens siste måling i mai 2009.(.....)Astrup mener det derfor er respektløst av Siv Jensen og Frp å ikke ta standpunkt i forkant av valgkampen.

- Velgerne har krav på å vite, sier han.

Astrup sier at Høyre setter norsk medlemskap i EU foran regjeringsdeltagelse.

- Høyre kommer ikke til å gå inn i et regjeringssamarbeid som utelukker EU-debatt, sier Astrup.

Hva tror dere at FRP sier til et EU medlemskap; Ja eller Nei?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FrP har vært EU nøytrale i mange år, de bør de forsette med. Personlig er jeg sterkt imot EU medlemskap for Norge, så om FrP velger å si ja til dette (noe jeg ikke tror), vil de ikke få min stemme, da dette er meget viktig i mine øyne. Når det kommer ti høyre tror jeg dette kun er et forsøk på å "presse" FrP, noe de ikke vil klare, da de ikke evner å se lengre en nesa rekker.

:)

Lenke til kommentar

Om de burde det er jeg ikke sikker på, men tror det er klokt av de å ikke gjøre det. Dette er et stort sjansespill. Enten så vinner de velgere på på utlyse dette eller så taper de en haug av velgere, dette er grunnen til at de ikke vil gjøre det (tror jeg).

:)

Lenke til kommentar

Jeg syns det ville vært urettferdig ovenfor FRPs velgere om ikke FRP tok et standpunkt. Nå sier Høyre at EU spørsmålet vil bli aktuelt å ta opp viss det skulle bli en regjering bestående av Høyre, da er det en fordel for de som er potensielle FRP velgere å vite hva de stemmer på.

Lenke til kommentar

Sjakktrekk av Høyre dette. Det er mest sannsynlig Høyre eller et av de andre borgerlige partiene som kommer til å tjene mye på at FRP tar standpunkt. Skal ikke se bort i fra at de ihvertfall greier å stoppe flukten til FRP, om ikke de faktisk tar fire-fem prosent fra FRP.

Lenke til kommentar

EU spørsmålet er på mange måter en vanskelig spørsmål som splitter folket og partiene. Det blir spennende å se hvordan FRP har tenkt å løse dette spørsmålet.

Flest nei-folk på stortingslistene

Meningsmålingen som analysebyrået Perduco har utført, viser at 48 prosent av høstens stortingskandidater sier nei til EU, mens 42 prosent sier ja, melder Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).(....)Senterpartiet har bare EU-motstandere på listene, mens Fremskrittspartiet kan skilte med en knapp nei-overvekt.
Lenke til kommentar

På den ene side: Jeg har lite sans for FrP-s feighet ved å ikke ta stilling til EU.

På den annen side: Dette er bare forpostfekting fra Høyres side. De vet utmerket godt at et evt. EU-medlemsskap ikke vil være noe tema i den neste stortingsperioden. Det vil det først bli eventuelt etter 2013.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis negativt å ikke ta stilling til EU. Undertegnede har til dags dato ikke klart det.

Men det er viktig å huske at FRP som parti har et dilemma, spesielt i EU-saken.

FRP har en velgerbase som liker EU, i sammenheng med et friere marked. Men FRP har også en svært stor velgerbase som ikke liker EU, i sammenhengen nasjonal selvråderett.

Dette er det siste FRP ønsker å ta stilling til. :)

Lenke til kommentar

Akkurat. Lurer dog litt på hva som skjer om de andre partiene begynner å presse FrP skikkelig på dette i valgkampen, mon tro om de vil tape stemmer på det, og Høyre kunne kanskje tjent på det? Er vel det Høyre håper, de ligger jo ikke akkurat godt ann på meningsmålingene fortiden. Stemningen kan ikke være helt på topp i Høyres hus, to måneder før valget.

Venstre har vel ikke et så veldig klart standpunkt til EU de heller, med sitt "tja" ..?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...