Gå til innhold

Introduser deg selv!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg legger merke til at det stort sett er moderatorer som betegner andres innlegg som "mas" og som oppfordrer brukere som ønsker å diskutere dette til å "finne seg et annet forum." Er dette måten dere modereatorer får andre til å la være å uttale seg om saker eller får andre til å tie så man ikke blir "hengt ut" som en uønsket masekopp.. som en helst hadde sett forsvant fra forumet fordi vi sprer dårlig stemning?

Lenke til kommentar
Jeg legger merke til at det stort sett er moderatorer som betegner andres innlegg som "mas" og som oppfordrer brukere som ønsker å diskutere dette til å "finne seg et annet forum." Er dette måten dere modereatorer får andre til å la være å uttale seg om saker eller får andre til å tie så man ikke blir "hengt ut" som en uønsket masekopp.. som en helst hadde sett forsvant fra forumet fordi vi sprer dårlig stemning?

 

Nå gikk jeg gjennom hele tråden og alt som var skrevet av moderatorer. Akkurat hvor har moderatorer oppfordret motstandere av denne kategorien til å finne seg et annet forum? :)

Lenke til kommentar

Vel, om så er det litt feil tråd. Men det er fortsatt interessant. Moderatorer er brukere som alle andre og er like mye i sin rett til å ha de meninger de enn måtte ha. Men jeg må si jeg ikke kjenner igjen den generaliseringen de ca 30 moderatorene vi har her blitt utsatt for. De er så forskjellige som personer at de egentlig vanskelig kan generaliseres. Og jeg tviler sterkt på at det er kommet i sammenheng med rollen som moderator, men på egen personlig vegne.

 

Det brukes utrolig mye tid og resurser for å få inn og behandle kritikk som måtte komme. Den er ikke uønsket, ei heller brukerne. Vi former forumet best mulig utifra hvordan brukerne ønsker det (som best vises med aktiviteten og feedback). Men det er samtidig viktig at de som fremmer kritikk er tolerante overfor at man kan være uenig med dem. Det har med forskjellige virkelighetsmodeller, målet er nå å finne en felles referanseramme. Er du ikke enig? :)

Lenke til kommentar

Dette blir feil tråd, beklager dette, men må bare kommentere det du skriver i første avstnittet ditt Dotten; Jeg, og flere andre, mener at når du har sagt ja til å bli moderator så opphører din rolle som vanlig bruker og du trer inn som moderator, som er et privilegie. Men, alt du da skriver skriver du som moderator og dine uttalelser vil bli oppfattet som uttalelser fra en moderator, samme hvor du er i forumet med mindre annet er spesifikt nevnt. Derfor bør en moderator alltid være varsom med hva han uttaler seg om. En moderator er ikke en bruker, men en bruker er en moderator, hvis du ser den?

(tror det er en moderator her inne som faktisk har skrevet dette i signaturen sin; «Jeg uttaler meg på vegne av meg selv, med mindre annet er spesifikt nevnt i posten» eller noe slikt)

 

Videre: du skriver «Men det er samtidig viktig at de som fremmer kritikk er tolerante overfor at man kan være uenig med dem.», men da må også de som er uenige respektere at vi som fremmer kritikken er uenige også, noe som svært ofte ikke blir gjort her inne. Det er jo derfor vi kommer med den.

 

Jeg liker ikke det nye underforumet, og jeg er i min fulle rett til å mene og uttale det =) Slik, da var det ikke bare off topic her.

Endret av MSg
Lenke til kommentar
Jeg legger merke til at det stort sett er moderatorer som betegner andres innlegg som "mas" og som oppfordrer brukere som ønsker å diskutere dette til å "finne seg et annet forum." Er dette måten dere modereatorer får andre til å la være å uttale seg om saker eller får andre til å tie så man ikke blir "hengt ut" som en uønsket masekopp.. som en helst hadde sett forsvant fra forumet fordi vi sprer dårlig stemning?

Det stemmer ikke! Det mange glemmer at moderatorer også er brukere, med sine meninger, det er ikke dermed noen automatikk at vi snakker på vegne av nettverket til enhver tid. Men tilbake til spørsmålet, så vet ikke jeg om et eneste forum (på vår størrelse), som hører mer på brukerne av forumet enn det vi gjør.

 

Vi har en egen innholds ansvarlig, vi har 30 moderatorer, vi har en rekke administratorer og teknisk drift, som jobber kontinuerlig for utbedring og vedlikehold av forumet, vi har kategorier for tilbakemeldinger, vi har kategorier for nyheter, vi har opprettet en egen seksjon på uservoice.com det vi frekventerer jevnlig for å plukke opp gode ideer fra brukere, vi er på Twitter for å kommunisere med brukerne, osv. Tro meg når vi sier det, vi hører på brukerne våre så ikke la det være noe tvil om dette.

 

Når det er sagt betyr ikke dette at ledelsen av forumet på ta noen avgjørelser på tvers av brukerne, dette gjelder positive såvel som negative. Det at forumet er villig til å prøve nye ting, ser jeg på som meget positivt. Om forumet ikke hadde hatt den gode progresjonen og var villig til nettopp dette (altså å prøve nye ting), ville vi ikke vært så store som vi er i dag. Dette er og skal være et forum for alle, ingen skal bli "kastet ut" fra forumet fordi de uttaler seg i negativ retting, dette har (meg bekjent) aldri skjedd og vil aldri skje. Så kan vi alle tenke over hvordan man velger å fremstå på forumet og hvordan man velger å uttale seg, dette har en sammenheng med hvordan man blir oppfattet for senere diskusjoner.

 

:)

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke! Det mange glemmer at moderatorer også er brukere, med sine meninger, det er ikke dermed noen automatikk at vi snakker på vegne av nettverket til enhver tid. Men tilbake til spørsmålet, så vet ikke jeg om et eneste forum (på vår størrelse), som hører mer på brukerne av forumet enn det vi gjør.

 

Vi har en egen innholds ansvarlig, vi har 30 moderatorer, vi har en rekke administratorer og teknisk drift, som jobber kontinuerlig for utbedring og vedlikehold av forumet, vi har kategorier for tilbakemeldinger, vi har kategorier for nyheter, vi har opprettet en egen seksjon på uservoice.com det vi frekventerer jevnlig for å plukke opp gode ideer fra brukere, vi er på Twitter for å kommunisere med brukerne, osv. Tro meg når vi sier det, vi hører på brukerne våre så ikke la det være noe tvil om dette.

 

Når det er sagt betyr ikke dette at ledelsen av forumet på ta noen avgjørelser på tvers av brukerne, dette gjelder positive såvel som negative. Det at forumet er villig til å prøve nye ting, ser jeg på som meget positivt. Om forumet ikke hadde hatt den gode progresjonen og var villig til nettopp dette (altså å prøve nye ting), ville vi ikke vært så store som vi er i dag. Dette er og skal være et forum for alle, ingen skal bli "kastet ut" fra forumet fordi de uttaler seg i negativ retting, dette har (meg bekjent) aldri skjedd og vil aldri skje. Så kan vi alle tenke over hvordan man velger å fremstå på forumet og hvordan man velger å uttale seg, dette har en sammenheng med hvordan man blir oppfattet for senere diskusjoner.

 

:)

Jeg vet om folk som har blitt kastet ut av forumet for å ha uttalt seg i negativ rettning Robert, så prøv deg ikke på den.

 

Grunnen til at vi "glemmer" at moderatorer også er brukere er fordi dere ikke er brukere. Dere er moderatorer og skal uttale og oppføre dere deretter. Men dette skrev jeg i posten over den du postet, så jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

Lenke til kommentar
Dette blir feil tråd, beklager dette, men må bare kommentere det du skriver i første avstnittet ditt Dotten; Jeg, og flere andre, mener at når du har sagt ja til å bli moderator så opphører din rolle som vanlig bruker og du trer inn som moderator, som er et privilegie.

 

 

Vi får ikke moderatorer om vi skal nekte dem å være bruker på lik linje med alle andre. Gjerne men det, men det vil bety at vi vil måtte stenge hele forumet.

 

De av våre brukere som sier ja til å være moderatorer vil vi hverken pålegge munnkurv eller nekte å oppføre seg akkurat slik du og alle andre får lov til. Det er de føringene moderatorene har og hvilken realiteter man forholder seg til. Da blir det feil å kritisere moderatorene for dette, da er det undertegnede og forumets øvrige ledelse som skal kritiseres.

 

Moderatorene er i sin fulle rett til å oppføre seg som brukere, den har vi gitt dem. Å be noen gjøre gratis jobb og samtidig nekte dem å bidra på forumet slik som vanlige brukere gjør, det er en utopi som ikke lar seg gjennomføre. Og da er det flott om moderatorene ikke får skyld for dette.

 

Det er vårt klare ståsted at det er en styrke for dette forumet at brukerne er de som tas inn for å styre. Det du ber om er i realiteten at vi slutter med dette. Vi må finne noen andre enn brukerne til å styre showet, kanskje ansette medievitere og annet som kommer utenfra i så fall. Reflekter litt over det og om det er retningen vi bør ta.

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier Dotten, og det skjønner du også. Jeg sier heller ikke at de skal la være å uttale seg som en bruker. Jeg sier bare at de skal gjøre det klart (som f.eks den moderatoren som har skrevet det i signaturen sin) at man uttaler seg som bruker med mindre noe annet er spesifikt nevnt i posten. Godt mulig dette er noe "alle" vet, men jeg mener nå fortsatt at det skal komme klart frem i en hver setting hvilken rolle de bruker når du kommenterer/diskuterer noe. Det er klart at man skal få lov til å bidra som bruker. Men når man uttaler seg som moderator (for det er det de faktisk er) så legger det føringer for hva som er akseptert på forumet. Hvis en moderator på fleip skriver «jeg hater svartskaller», så legger det jo helt klart en aksept i at det er okay å komme med slike uttalselser på forumet.

 

Jeg har aldri sagt at det skal settes munnkurv på noen.

Lenke til kommentar
Det er vårt klare ståsted at det er en styrke for dette forumet at brukerne er de som tas inn for å styre. Det du ber om er i realiteten at vi slutter med dette. Vi må finne noen andre enn brukerne til å styre showet, kanskje ansette medievitere og annet som kommer utenfra i så fall. Reflekter litt over det og om det er retningen vi bør ta.

 

Må bare nevne en ting, det er egentlig flott at det er brukere som blir mods og admins for de har vært i felten. Hvis vi skulle dra inn folk utenfra ville det bli helt feil de har aldri vært i felten, de kjenner ikke til forumet slik vi (alle!) gjør. Jeg synes det blir bare teit å kritisere mods når de gjør den flotte jobben her på forumet.

 

Men MSg jeg ser poenget ditt, hvis en mod uttaler seg om en ting, så legges lista automatisk, det blir aksept for det. Mods/admins burde derfor være forsiktige med hvordan de uttaler seg om ting.

Til slutt, dette er ikke arenaen for å diskutere dette emnet, sier som MSg, vil du fortsette så er jeg på PM og mail på profilen ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal ta og lage en nyhetstråd innen et par dager hvor vi kan informere om alt som har med moderator å gjøre og hvorfor vi har gjort de valgene som er gjort, så kan brukerne fritt diskutere temaet der. Så unngår vi å drepe den interessante diskusjonen. Om man da har litt tålmodighet (undertegnede prøver desperat å finne litt fritid denne helgen, i en sverm med henvendelser som venter :) )

Lenke til kommentar

Flotte saker Dotten; vi venter i spenning. Vi trenger et åpent sted å diskutere moderatorstatusen o.l. =)

 

Vel, ha en fortsatt fin helg alle sammen. Jeg skal gjøre husarbeid og så legge meg på sofaen og dope meg på mat, snop og brus. Talast.

Lenke til kommentar
Men jeg må si jeg ikke kjenner igjen den generaliseringen de ca 30 moderatorene vi har her blitt utsatt for. De er så forskjellige som personer at de egentlig vanskelig kan generaliseres. Og jeg tviler sterkt på at det er kommet i sammenheng med rollen som moderator, men på egen personlig vegne.

 

Beklager at jeg spinner litt videre på denne, men jeg klarer bare ikke å la det være.

 

De beste moderatorene på dette forumet er de som er usynlige. Desto mer synlig en moderator er, desto dårligere er stort sett modereringene. Enkelte moderatorer synes ekstremt godt og jeg, med flere - holder oss langt unna de trådene hvor disse holder til. Bare så det er sagt, de fleste moderatorene her på forumet er knallbra, men personlig synes jeg at noen få, ikke har noe å gjøre i den posisjonen de er.

Lenke til kommentar
Du deltar i trådene mine hvertfall.

 

:D

 

(men alle kan ikke like alle, slik er livet, men man kan fortsatt prøve å respektere hverandre)

 

Det er forskjell på det å være synlig og det å være synlig. Ikke noe galt at moderatorer deltar i tråder, men det er måten de deltar på. Og ja, våre veier har vel krysset hverandre i både den ene og den andre tråden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...