ventle Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg tenker å bygge meg en billigst mulig stasjonær pc til videoredigering. Jeg lurer da på om jeg kan spare penger på å gå for integrert skjermkort? Videoredigering vil være det hardeste (og stort sett eneste) maskinen skal brukes til, trolig med Vegas movie studio eller lignende redigeringsprogram. Alle andre komponenter, som prosessor, minne og harddisk skal være godt dimensjonert for oppgaven, vil jeg da merke forskjell på ett Intel GMA X4500 eller ett enklere dedikert skjermkort? Noen konkrete, prisgunstige anbefalinger i så fall? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Er prosessorkraft som er tingen med videoredigering. Et av disse egner seg ganske godt til videoredigering. https://prisguiden.no/product.php?productId=103975 Ellers er i7 mer eller mindre et must. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 men jeg bør/må altså ha dedikert skjermkort? Belaster redigeringsprogrammer skjermkortet i det hele tatt? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg vil tro at integrert skjermkort er mer enn bra nok. Videoredigering belaster skjermkortet svært lite. Men som en annen sa, jo mer prosessorkraft, jo bedre. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 I følge mine erfaringer har skjermkortet lite å si for videoredigering. Kanskje hvis man legger på noe flashy 3D-effekt, så brukes skjermkortet litt. For det meste vil 99 % av renderingen din avhenge av rå CPU-kraft. Litt synd egentlig fordi skjermkortets CPU/FPU er helt rå. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Takker for svar, da blir det nok integrert i første omgang. i7 er dessverre utenfor budsjettet, regner med det blir en Phenom, ser ut som det gir mye mer ytelse per krone per dags dato. Det er kun snakk om redigering av HDV, altså ikke AVCHD. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Takker for svar, da blir det nok integrert i første omgang. i7 er dessverre utenfor budsjettet, regner med det blir en Phenom, ser ut som det gir mye mer ytelse per krone per dags dato. Det er kun snakk om redigering av HDV, altså ikke AVCHD. Skjermkortet er viktig når du skal se det endelige produkt, kan være interessant å kunne spille av i topp kvalitet. HDMI ut, så kan du spille HD (HDV) direkte på TV. Integrert grafikk belaster RAM. Jeg har et veldigt bra hovedkort som du kan få rimelig, en garantisak. Intel Q66/6700 er et must for en rimelig penge, om du skal redigere med et program som takler "4 treads". Om ikke, er E8600 mest for pengene. Lenke til kommentar
mago Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) ATI’s Avivo XCode encodes video fast–real fast Avivo XCode“ encoding tool. It uses the power of the GPU to reduce video encoding time –into virtually any format – drastically http://www.kvasir.no/alle?q=xcode+ati Endret 20. juli 2009 av mago Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hvis du redigerer høyoppløselig film, og skal spille det av på PCen så er jeg ganske sikker på at du vil slite litt med et intergrert kort. Lenke til kommentar
chma Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 De fleste programmer krever at du har ett dedikert skjermkort, men ikke noe fancy. Ut over det avhenger det veldig av programmet hva man må ha eller kan utnytte. Noen, feks. Adobe Premiere kan utnytte noe gpu akselerasjon av effekter. Ut over det er det cpu kraft som gjelder, feks. til avchd er 4 kjerner ett krav... Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg vil tro at integrert skjermkort er mer enn bra nok. Videoredigering belaster skjermkortet svært lite. Men som en annen sa, jo mer prosessorkraft, jo bedre.Jeg vil tro at mange redigeringsprogrammer benytter seg av funksjoner i GPU. Bl.a. lister PowerDirector 7 opp flere GPU teknologier som benyttes ved rendering. http://www.cyberlink.com/products/powerdir...view_en_US.html Lenke til kommentar
mago Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) nVidia made some demonstrations of how throwing processing that is usually done by the CPU to the GPU can improve performance of regular applications. On Figure 2 you can see an example of how long a 2-hour high-definition movie in H.264 format takes for encoding using several different hardware. The performance boost is amazing http://www.hardwaresecrets.com/article/569 Endret 16. august 2009 av mago Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå