Gå til innhold

Betydning av skjermkort ved videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å bygge meg en billigst mulig stasjonær pc til videoredigering. Jeg lurer da på om jeg kan spare penger på å gå for integrert skjermkort?

Videoredigering vil være det hardeste (og stort sett eneste) maskinen skal brukes til, trolig med Vegas movie studio eller lignende redigeringsprogram. Alle andre komponenter, som prosessor, minne og harddisk skal være godt dimensjonert for oppgaven, vil jeg da merke forskjell på ett Intel GMA X4500 eller ett enklere dedikert skjermkort? Noen konkrete, prisgunstige anbefalinger i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge mine erfaringer har skjermkortet lite å si for videoredigering. Kanskje hvis man legger på noe flashy 3D-effekt, så brukes skjermkortet litt. For det meste vil 99 % av renderingen din avhenge av rå CPU-kraft. Litt synd egentlig fordi skjermkortets CPU/FPU er helt rå.

Lenke til kommentar

Takker for svar, da blir det nok integrert i første omgang. i7 er dessverre utenfor budsjettet, regner med det blir en Phenom, ser ut som det gir mye mer ytelse per krone per dags dato. Det er kun snakk om redigering av HDV, altså ikke AVCHD.

Lenke til kommentar
Takker for svar, da blir det nok integrert i første omgang. i7 er dessverre utenfor budsjettet, regner med det blir en Phenom, ser ut som det gir mye mer ytelse per krone per dags dato. Det er kun snakk om redigering av HDV, altså ikke AVCHD.

Skjermkortet er viktig når du skal se det endelige produkt, kan være interessant å kunne spille av i topp kvalitet. HDMI ut, så kan du spille HD (HDV) direkte på TV.

Integrert grafikk belaster RAM.

Jeg har et veldigt bra hovedkort som du kan få rimelig, en garantisak.

Intel Q66/6700 er et must for en rimelig penge, om du skal redigere med et program som takler "4 treads". Om ikke, er E8600 mest for pengene.

Lenke til kommentar

De fleste programmer krever at du har ett dedikert skjermkort, men ikke noe fancy. Ut over det avhenger det veldig av programmet hva man må ha eller kan utnytte. Noen, feks. Adobe Premiere kan utnytte noe gpu akselerasjon av effekter.

Ut over det er det cpu kraft som gjelder, feks. til avchd er 4 kjerner ett krav...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nVidia made some demonstrations of how throwing processing that is usually done by the CPU to the GPU can improve performance of regular applications. On Figure 2 you can see an example of how long a 2-hour high-definition movie in H.264 format takes for encoding using several different hardware. The performance boost is amazing

http://www.hardwaresecrets.com/article/569

Endret av mago
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...