Gå til innhold

Ex Phil, hvordan?

Noble

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke fullstendig bestemt meg for hva jeg vil bli/gjøre, har ikke veldig stor hast enda føler jeg. Ferdig med VGS og har full studiekompetanse. Er det mulig å ta feks Ex Phil uten å kjøre seg inn i noe? Har jeg forstått det riktig ved at du må uansett ta Ex Phil dersom du vil studere ved Universitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men du må melde deg opp som privatist (som nevnt). Inngår i de fleste/alle sudier (bachelor/master) slik jeg har forstått det, men er MYE mer stress å ta det som privatist kontra som et fag på høgskole/universitet.

Endret av kvalm
Lenke til kommentar
Forstår. Noen bra tips til en meget generell utdannelse. Retning ledelse og administrasjon for eksempel.

Høres ikke helt trygt ut etter å ha tittet på avataren din. :whistle:

Hehe ;) Dersom du har lest bakgrunnen for bildet hadde du forstått poenget!

Lenke til kommentar

Hei du! Kjempehyggelig at du vil ta ExPhil. Mange finner glede i stoffet, og det gjorde delvis jeg også, men hovedsakelig så jeg det som en kjempefordel å få rydda søpla av banen slik at jeg kan konsentrere meg om andre emner når jeg begynner på NTNU til høsten.

Jeg tok altså ExPhil som eneste emne, på kveldstid mens jeg avtjente verneplikten min. Det var den såkalte Tromsøvarianten som jeg gjorde fullstendig online. Det nærmeste man kommer forelesning er video-forelesning, og alle innleveringer gjør man i ClassFronter eller lignende. Denne varianten fungerte kjempebra for meg. Jeg er nesten sikker på at andre universiteter rundt om i landet setter opp lignende utgaver, og at UiT ikke er den eneste.

Dessuten finnes det jo mange som tar ExPhil på (for eksempel) Bali, og bruker et halvt år kun på å leve livet og å ta et par emner. Det blir kanskje noe annet enn hva du hadde tenkt deg, men det er jo mulig.

Også til sist har du selvfølgelig den gode gamle tradisjonelle som allerede er nevnt i tråden, nemlig å melde deg opp til enkeltemne og oppføre deg som en helt vanlig universitetstudent, bare at du ikke følger et spesifikt utdanningsprogram.

Som det blir nevnt i tråden er ExPhil innbakt i de fleste studieprogrammer på universitetet, men tenk så deilig å da være ferdig med det på forhånd. Slik tenker hvertfall jeg.

Lykke til da vaffal.

Fredrik :)

Lenke til kommentar

Takk for bra svar fredrikg- :D

Tok du det online "utenom allt annet", eller var det som en del av et videre opplegg? Siden du nå allerede har tatt det, er det overførbart til andre universiteter dersom du velger å studere der?

Selve stoffet i ExPhil tror jeg at jeg vil finne forholdsvis interessant ;)

Endret av Noble
Lenke til kommentar

Jeg tok det som et enkeltemne helt for seg selv. Kun ExPhil og ingenting annet. Jeg har ingen forpliktelser eller lignende til UiT. Emnet ga meg 10 studiepoeng, mens ExPhil på NTNU kun gir 7,5. Sånn å forstå er ikke de to emnene helt like, men jeg har såvidt undersøkt, og jeg forstår det slik at det emnet jeg har fra UiT gir grunnlag for fritak i ExPhil hos NTNU. Dette tipper jeg øvrige universitet i landet praktiserer også.

Lenke til kommentar
Ja, men du må melde deg opp som privatist (som nevnt). Inngår i de fleste/alle sudier (bachelor/master) slik jeg har forstått det, men er MYE mer stress å ta det som privatist kontra som et fag på høgskole/universitet.

Det er feil. Det er _stor_ forskjell på å ta et fag som privatist og som enkeltemnestudent som ble nevt over. Tar man det som enkeltemnestudent så følger man den ordinære undervisningen på vanlig måte og man betaler heller ikke noe ekstra slik man må gjøre om man tar et fag som privatist.

Lenke til kommentar
Sweet :) Høres ut som min type ting! Digg at det kan kombineres med verneplikt siden jeg skal inn der snart ;)

Bare husk på å vær aktiv med Voksenopplæringa i den leiren du skal til. Hvis ikke de har satt opp et kurs allerede som de kjører, kan du mase på dem og få dem til å føre deg opp eller "hooke" deg opp med et universitet. Det er kjempegenialt! Funka hvertfall greit for meg, som sagt.

Lenke til kommentar
Jeg tok det som et enkeltemne helt for seg selv. Kun ExPhil og ingenting annet. Jeg har ingen forpliktelser eller lignende til UiT. Emnet ga meg 10 studiepoeng, mens ExPhil på NTNU kun gir 7,5. Sånn å forstå er ikke de to emnene helt like, men jeg har såvidt undersøkt, og jeg forstår det slik at det emnet jeg har fra UiT gir grunnlag for fritak i ExPhil hos NTNU. Dette tipper jeg øvrige universitet i landet praktiserer også.

10stp-versjonen er mer omfattende.

Sweet :) Høres ut som min type ting! Digg at det kan kombineres med verneplikt siden jeg skal inn der snart ;)

Bare husk på å vær aktiv med Voksenopplæringa i den leiren du skal til. Hvis ikke de har satt opp et kurs allerede som de kjører, kan du mase på dem og få dem til å føre deg opp eller "hooke" deg opp med et universitet. Det er kjempegenialt! Funka hvertfall greit for meg, som sagt.

Jepp. Hvis du er pågående, og har en VO-inspektør å forholde deg til som ikke er fullstendig løk, så går det kjempegreit å få tatt exphil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...