QBab Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Om du tar en heftig utdanning og drar med deg en god del studielån på lasset, kan dette bli et stort problem? Si man for eksempel blir arbeidsledig etter fullført master grad i X fag. Vil det tilsvare den sikre død for din personlige økonomi? Eller tjener man generelt sett så godt at man kan leve i sus dus selv med en halv mill eller mer i studielån? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvis man har tatt en Bachelor og ikke får jobb er saken enkel, ta en Master. Etter det så skal det litt til om man ikke får jobb i det hele tatt, er man uheldig så kanskje markedet er dårlig og man må fire litt på kravene. Med det i bakhodet skal det være mulig å få jobb. Jeg har 4 år igjen, for min del handler det om data fordi jeg liker data. Det blir feil å ikke studere IT fordi man er redd for å ta noen drittjobber etter endt utdannelse. Oh, dessuten tror jeg man kan søke om betalingsutsettelse hvis man har litt startproblemer. Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Om man blir arbeidsledig har man selvfølgelig ingen lønn utover arbeidsledighetstrygden man mottar. Og fordi folk overlever med både master- og doktorgrader, sier det seg selv at det sjelden er et problem. Jeg forstår egentlig ikke helt hva du spør om. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Nytt spørsmål, hvor mye studielån er det vanlig/hadde du etter endt master utdanning? Edit: Til deg phfjeld, var nettopp i en diskusjon om hvor vidt det var forsvarlig å gå på privatskoler eller ikke. Grunnen var at en del slektninger av personen jeg diskuterte med hadde tatt store studielån og lange utdanninger. Endt opp som arbeidsledige i lang tid, deretter hoppet på noen helt andre yrker enn de i utgangspunktet var utdannet som. For eks hadde den ene personen blitt media lærer, når fyren hadde master grad i Media eller noe lignende. Min mening er at disse menneskene har bæsja totalt på leggen og at det er deres egen feil samt latskap som er grunnen til situasjonen de i dag sitter i. Jeg er klar for å spytte ut massive shitloads av penger samt hardt arbeide for å nå den karrieren jeg vil ha. Om man har litt mellom øra så skal dette gå bra? Det er i alle fall slik jeg har forstått det. Endret 13. juli 2009 av QBab Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Nå er lån hos Lånekassen noe av det hyggeligste du kan ha av gjeld hvis du har økonomiske problemer. Er du arbeidsledig kan du bla. få rentefritak. Les mer om det hos Lånekassen Men selvsagt, er du arbeidsledig er det en ekstra belastning å ha 200-300 ekstra i gjeld, ingen tvil om det. HVis du er klar for å satse på høyere utdanning så er det bare å kjøre på, er mange tusen som gjør det samme som deg hvert år, og de aller aller fleste går det meget bra med. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Regn med 40k i stipend (om du ikke bor hos foreldre) og 60k i lån per år. En master med fullt lån gir deg altså rundt 300k i gjeld. Post scriptum: Hvis man klarer å holde forbruket moderat gjennom studietiden, er det lurt å ta studielån. Du skal antagelig låne penger senere uansett, og studielånet regnes som gunstigere enn andre lån. Endret 13. juli 2009 av trøls Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg sitter med 206k i lån for øyeblikket, fullført bachelor i programvareutvikling uten sjans til å få jobb og føler meg hvertfall veldig komfortabel med å begynne på NITH til høsten og dermed legge opp til 200k til med lån. Det er ikke så svimlende summer som skal betales hver måned selv når man kommer opp i 400k. Vel, satser på at jeg får meg jobb når det forhåpentligvis er litt oppsving i markedet igjen om 3år, og at jeg er litt mer seriøs på skolen denne omgangen så jeg faktisk har en jobb å nedbetale gjelden med:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå