Gå til innhold

trådløst nettverk, ~50m

Anbefalte innlegg

jeg og noen kamerater vurderer å sette opp trådløst nettverk oss imellom, men har litt problemer med avstanden.

det er ca 50m, med både trær og byggninger i veien, vi har ingen mulighet til å omgå disse.

hvordan kan vi fikse trådløst nett?

er i utgangspunktet ute etter noe billig/gratis, har en trådløs sak fra før, har sett noen guider med pringles-bokser og slikt på nett, uten at dette har hatt noe særlig effekt når jeg har testet det på nett jeg allerede har svakt inne.

tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp to trådløse bokser som støtter WDS.

Eks. Linksys WRT54GL kan oppgraderes med ny firmware fra DD-WRT. Da settes den ene opp som repeater for den første.

Her er en oppskrift med 2 stk Linksys WRT54GL (Husk L for Linux hvis du skal kjøpe en! Det er ikke alle som kan oppgraderes med ny programvare).

- oppsett av WDS

Har du et nyere Speedtouch-modem ved bredbåndet har dette også støtte for WDS. Da trenger du bare en ekstra boks til.

Jeg bruker dette selv hjemme og det fungerer bra.

Lenke til kommentar

Ja, det var vel litt av poenget. Så lenge boksene har kontakt med hverandre, gjerne i enden av huset, så har du full dekning.

DD-WRT kan også overstyre vanlig sendeeffekt. Det er regler for dette i EU. Men du velger hva du legger inn av verdier her...

Prøv også å bytte kanal så det ikke kolliderer med annet trådløst utstyr.

Lenke til kommentar

Du bør begrense deg til 80mW da signalet starter å forvrenge og utgangstrinnet kan ødelegges ved for mye effekt.

En enkel antenne å bygge selv er biquad eller dobbel biquad. Pringlesbokser er ikke laget av samme materiale her som i USA og du bør derfor dekke de med alu-folie eller bruke en blikkboks som er litt lang.

Billig antenne med samme gain som en bi-quad: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25292

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

da har jeg oppgradert routeren min, men sliter med å komme inn på den nå.

får opp første siden, jeg skriver standard brukernavn root, testet med root som passord også, kommer ikke innn.

tips?

edit: fiksa det, måtte ta en hard resett av routeren.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...