Kamikazesmurf Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Heisann! Skal kjøpe speilreflekskamera for første gang, og valget står (foreløpig) mellom Nikon D60 og Canon EOS 1000. Degge kan fåes fra lokal Expert-butikk for rett under 4000,- Har det ene kameraet noen fortrinn foran det andre, og er det noen andre alternativer som er vesentlig bedre for ca like mye penger? Er ikke veldig interressert i å kjøpe brukt bare for å ha det avklart på forhånd. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Canonen har en del ekstra funksjoner, men etter min mening (din er ikke nødvendisvis den samme) har Nikonen et bedre grep, og føles generelt som et dyrere kamera enn 1000d. For min del er følelsen av kvalitet samt grepet viktigere enn de ekstra funksjonene og jeg ville valgt D60. For å få svar på om din oppfatning er den samme burde du prøveholde begge kameraene. Om du har noen flere krav til funksjoner vil det være lettere å komme med tips. I tillegg burde du se litt på utvalget av objektiver i din prisklasse. Til D60 må du ha AF-S (eller tilsvarende fra andre produsenter) objektiver for å få autofokus. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Har ikke andre krav enn at det burde være mest mulig komplett (blir her å kjøpe pakke med "kit"-objektiv), og det skal fungere som allround-kamera til familien. Etterhvert blir jeg å skaffe en bedre linse til raske "actionbilder" da jeg driver med modellflyging og ønsker å ta bilder herfra også. Dette er allikevel ikke noe jeg blir å kjøpe med det første da budsjettet er stramt og jeg vet at denne typen linser koster litt. Autofokus er et MUST! Endret 13. juli 2009 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Egentlig uten betydning hvilket merke du kjøper. Pentax, Sony og Olympus har også mye bra. Nikon og fokus trenger du ikke tenke på lengre. De fleste kandidatene er uansett AF-S. AF-S 35mm f/1.8 kan anbefales (ikke så vanvittig dyr heller), men kit objektivet klarer du kjøre det alle meste med også (selv modellflybilder i bra lys ute). Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg kom til å tenke på en par ting til, selv om jeg regner med det ikke er noe problem; Selv liker jeg å knotte og teste ut masse funksjoner og innstillinger (så mulighet for å lagre i .raw + .jpg er et stort pluss, men ikke utslagsgivende), men fruen er stikk motsatt. Kameraet må derfor ha en "pek-og-trykk" funksjon der alt skjer av seg selv akkurat som på et kompaktkamera. Denne må være eksepsjonelt lett tilgjengelig og helst slik at kameraet starter opp i denne modusen automatisk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Sån som du beskriver bruksområdet tror jeg du vil få mer glede av en 450D/40D eller D70/D90. Disse kameraene er mye bedre på raske bildesituasjoner. Endret 13. juli 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) D60 har kun RAW + jpeg basic (altså laveste kvalitet på jpeg-filene). Hva Canon har vet jeg ikke. Begge kameraene har pek-og-skyt-moduser som er lett tilgjengelig (hjul på toppen, som på de fleste kamera). Endret 13. juli 2009 av SKT Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Sån som du beskriver bruksområdet tror jeg du vil få mer glede av en 450D/40D eller D70/D90. Disse kameraene er mye bedre på raske bildesituasjoner. Enig, og da særlig 40D med 6+ skudd i sekundet, men aner ikke om noen har det på lager lenger? Virker som de fleste nå bare har 50D? Tor Lenke til kommentar
JonH Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Enig, og da særlig 40D med 6+ skudd i sekundet, men aner ikke om noen har det på lager lenger? Virker som de fleste nå bare har 50D? Ser ut til at Interfoto har 40D Kit inne, regner med at det havner et stykke over budsjettet... Endret 13. juli 2009 av JonH Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Jeg kom til å tenke på en par ting til, selv om jeg regner med det ikke er noe problem;Selv liker jeg å knotte og teste ut masse funksjoner og innstillinger (så mulighet for å lagre i .raw + .jpg er et stort pluss, men ikke utslagsgivende), men fruen er stikk motsatt. Kameraet må derfor ha en "pek-og-trykk" funksjon der alt skjer av seg selv akkurat som på et kompaktkamera. Denne må være eksepsjonelt lett tilgjengelig og helst slik at kameraet starter opp i denne modusen automatisk. De fleste (alle?) instegs og entusiastmodellene har en slik modus. Denne lar deg dog kun lagre i JPEG. Men det er vel greit? Her er 450D: Den grønne firkanten på hjulet Endret 13. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) 40D er nok for dyrt for meg akkurat nå (har nettopp blåst 10 lapper på et 30%(av full størrelse) acro-fly). Kan til nød strekke meg opp mot 5000,- men da er jeg egentlig over smertegrensen. Endret 14. juli 2009 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 De fleste (alle?) instegs og entusiastmodellene har en slik modus. Denne lar deg dog kun lagre i JPEG. Men det er vel greit? Her er 450D: Den grønne firkanten på hjulet Det er vel bare Canon som ikke vil lagre RAW i "grønt" program? D60 lagrer NEF + Jpeg i alle program, inkludert det for de "grønne". Basic kvaliteten er forøvrig helt grei til albumvisning på skjerm. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Vil du ha et som er enkelt å bruke for dama di får du ikke enklere menyer og oppsett enn hva man finner på Nikon D60 da. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Da kan det se ut som om det blir D60 da. Hvis ikke noen har noen kraftige motargumenter i siste liten... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Det ble EOS1000D. Fjotten som skulle holde av et kamera til meg hadde ikke sagt fra til de andre i butikken, så de var fri for D60. jeg hisset meg såpass opp at jeg fikk Canon-kameraet for samme prisen (3790,-) og et Kigston Extreme 8GB SDHC-kort på kjøpet. Eneste jeg har oppdaget av irritasjonsmomenter etter å ha trykket på kameraet i en times tid er at "Live-View" ikke funker i "Automodus" (det er jo her du virkelig vil ha live-view). Ellers var det skuffende zoomrekkevidde på standardobjektivet (i forhold til de enkle kompakt-kameraene jeg er vant til), men bildekvaliteten er jo en helt annen selv i automodus. Endret 14. juli 2009 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Gratulerer med nytt kamera Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Gratulerer med nytt kamera Takker, takker. Er det noen gode guider på generell bruk som er å finne? Eller gjelder det bare å knipse mest mulig bilder og forske selv på funksjoner? Er jo klar over at man gjerne går flere år på skole for å bli skikkelig flink, men det må jo finnes lynkurs også ;-) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Guide: Blender, lukker, ISO... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå